Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
Arko55

Testy podstawek z granitu oraz podkładek z filcu

Recommended Posts

Witajcie. Postanowiłem zrobić testy płyt granitowych pod standy/kolumny jak i podkładek z filcu.

Klika dni trwały testy, w tym czasie puszczałem około 20 utworów testowych.

Mój system > kolumny NHT 1.5, wzmacniacz Luxman L-205, źródło Sony MDS JE510, interkonekt DIY ze skrętki, głośnikowe Excellent.

Akustyka poprawna - niecałe 12m2, za kolumnami 2 duże panele z wełny PT80, ściany boczne słabiej zagospodarowane, ściana za plecami częściowo zastawiona regałem z książkami oraz 2 małymi panelami z wełny. Kolumny stoją 105cm od tylnej ściany, około 50cm od bocznych ścian.

Standy zasypane piaskiem, masa to 25kg jednej sztuki.

Nr .1 Na pierwszy rzut opiszę moje standardowe ustawienie>

Clipboard01.jpg.93006ddc2da86c76941043e496241da2.jpg

Standy z kolcami i podkładkami stoją bezpośrednio na podłodze.

Dźwiękowo jest całkiem nieźle, ale szału nie robi, w sumie tego ustawienia używałem kilka lat od kiedy nabyłem standy. Nie słyszałem jakichś wyraźnych wad, barwa jest po tej bardziej "ryzykownej" stronie, czyli gdy zapuścimy wymagające utwory, które mogą być ostre i nieprzyjemne dam przykład "Avril Lavigne - Forgotten", wtedy nie najlepiej takie ustawienie sobie z tym radzi.

Wysokie mogą nieco zawiercić w uszach, natłok źródeł pozornych robi nieco chaosu na scenie.

Nr. 2 Kolejne ustawienie które wprowadza ciekawy dźwięk.

Clipboard01222.jpg.534e4f188a452e61b623ccba150e892b.jpg

Tu zaczyna się wyższa liga dźwięku... Technicznie jest wyraźnie lepiej, jeszcze tak dobrego technicznie dźwięku nie słyszałem.

Jest dużo finezji, ogromna różnorodność wybrzmień, dźwięk jest szybszy i bardziej krótki. Scena się poprawiła na wielkość, w niektórych przypadkach słychać np. bardziej wyraźny dźwięk na bocznych ścianach. Podejrzewam, że scena jest pod każdym względem bardziej "3D". Ilość niskich tonów nieco osłabła, jest krócej ale bardziej zwinnie. Środek pasma bardziej wyraźny, bezpośredni, chyba lekko jaśniejszy. Góra pasma Bardzo dźwięczna, ale to bardzo... momentami, aż ba bardzo, bądź ilościowo jest nieco za dużo góry pasma względem reszty pasma. Charakterystyczne jest również dosyć mocno zarysowane kontury.

Technicznie jest bardzo dobrze, nieco za mało niskich tonów w niektórych momentach, do tego wysokich nieco za dużo. Selektywność na pewno lepsza względem 1 ustawienia bez granitu i filcu.

Nr. 3 Kolejne ustawienie>

Clipboard01444.jpg.5da0e9afce60d2797905ad8f254095d7.jpg

W tym wypadku jest jeszcze lepiej. Mamy dużo niskich tonów, najwięcej jak do tej pory, jest fajna kontrola, dobra szybkość i zróżnicowanie. To bardzo bezpieczny wybór przy stosunkowo ostrych klimatach, nawet przy natłoku źródeł jest bardzo przyzwoicie. Dźwięk jest bezpośredni, bardziej namacalny. Średnie tony bez żadnych wyostrzeń, wysokie bardziej łagodne względem powyższych ustawień.

Selektywność bardzo dobra, to jedno z tych ustawień które mi bardzo przypadło do gustu. Co ciekawe w utworze "Farba - Chcę Tu Zostać" na początku wokal kobiecy jest słyszalnie ciszej podawany względem wyższych ustawień, budowanie sceny jest oczywiście inne. Nie zaryzykuję stwierdzenia w którym przypadku jest najlepsze, ponieważ każdy utwór inaczej reagował scenicznie na różne ustawienia.

Nr. 4 kolejne ustawienie podstawek z granitu>

Clipboard01888.jpg.c178e60198ccac666e9d20c03f0e0579.jpg

kolumna przyklejona Blu Tackiem do płyty z granitu, która również została przyklejona do podstawki.

Pierwsze co rzuciło się w uszy to nieco gorsza precyzja, jest mniejsze zróżnicowanie dźwięków, scenicznie nie porywa aż tak bardzo jak w powyższym ustawieniu.

Z plusów można dopisać całkiem ciekawe budowanie sceny, fajna selektywność, Całkiem nieźle daje sobie radę z ostrzejszymi utworami. Na pewno to lepsza opcja względem pierwszego ustawienia.

Może brakować fajnego namacalnego dźwięku, lepszej finezji i fajnych efektów scenicznych.

Nr. 5 Lecimy dalej do ostatniego ustawienia>

Clipboard01999.jpg.3f33fe88f09c05f3c2284ba0d5ca1c07.jpg

Na początku miałem mieszane uczucia, nie byłem pewny czy to ustawianie będzie grało tak dobrze jak ustawianie nr.3

Nic bardziej mylnego, jest nieźle, mało tego jest bardzo dobrze.

Niskie tony są minimalnie bardziej szczupłe względem 3 ustawienia, w zamian za to dostaję bardzo namacalny dźwięk, bezpośredni, wciągający.

Źródła pozorna są fajnie rysowane, nie tak mocno jak przy 2 ustawieniu, ale lepiej względem 3 opcji.

Scena jest bardzo głęboka jak na moje możliwości, łącznie z ustawieniem nr. 2 i 4 scenicznie jest świetnie.

Dźwięk całościowo jest najbardziej zróżnicowany ze wszystkich ustawień, dodatkowo najlepiej sobie radzi w ostrzejszych klimatach, super selektywność.

Ustawienie zdecydowanie najbardziej bezpieczne pod względem wysokich rejestrów.

Wokale z utworów które były w teście np.  "Ira - Nie daj mi odejść" były najbardziej bezpośrednie, namacalne.

Po kilu dniach zabawy z wszystkimi ustawieniami, najbardziej polecam 5 opcję. Sam zdecydowałem się takiej używać. Dostajemy bardzo bezpieczny dźwięk, bez żadnych wyostrzeń w moim wypadku, dosyć sporo dołu pasma i bardzo zróżnicowany, ciekawy scenicznie, namacalny dźwięk.

Pozdrawiam.

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale czy powyższe testy skłaniają do wyciągnięcia konstruktywnych wniosków? Innymi słowy, czy na ich podstawie można określić jakiś kierunek działania prowadzący do rozwiązania jak najbliższego optymalnemu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@nowy78 To już od Ciebie zależy jaki kierunek chcesz obrać, ja podałem moje najlepsze według mnie ustawienie. Tobie może potrzeba bardziej rozjaśnić dźwięk albo postawić na sporą podstawę basową to idziesz w konkretnym kierunku.

Dodam jeszcze, że ustawienie nr. 4 ma jedną zasadniczą zaletę... W niektórych przypadkach dźwięk jest szybszy względem wszystkich ustawień, całkiem wyraźnie słyszałem szybsze tempo w utworach takich jak: "Alok & Sevenn - Byob" oraz Alison "Wonderland & M-Phazes - Messiah"

Uważam, że taki panel z granitu pod kolcami do świetny pomysł, ale też może warto zaopatrzyć się na panel z granitu bezpośrednio pod kolumną, by w niektórych sytuacjach szybkość dźwięku poprawić.

Taka ciekawostka którą również warto zanotować.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziś z ciekawości sprawdziłem, czy w ogóle coś daje większa ilość masy Blu tack przyklejając kolumnę do podstawki.

20181030_154730.thumb.jpg.9213c136cdfa89ae36281608ce4db52f.jpg

Standardowo chyba każdy daje po 4 kulki, ja przykleiłem aż 8 takich sztuk. Cel był taki by bardziej wyeliminować rezonanse płynące z kolumn.

Po kilkunastu utworach były lekkie różnicę. Przyznam, że dźwięk jest delikatnie bardziej czysty, w niektórych momentach gdzie jest sporo basu, pojawia się więcej kontroli zamiast wpadania w wibracie przy wzbudzającym się basie.

Wokale są minimalnie bardziej bezpośrednie, wysokich chyba ciut mniej. Jeden mały minus to nieco ubyło niskich tonów, nie ma takiego uderzenia. Nie jest co prawda źle, najniższe rejestry ładnie i długo wybrzmiewają.

Ogólnie moim zdaniem jest delikatnie na plus.

Pozdrawiam.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o to, że podkładasz różne rzeczy i opisujesz skutek. Brakuje jednak wniosków, pytań o przyczynę opisywanego stanu rzeczy. W ten sposób, można podkładać i podkładać, nigdy tak naprawdę nie osiągając celu - zawsze znajdzie się jeszcze coś co można wypróbować. Jeżeli stwierdziłeś, że różne materiały zmieniają dźwięk, to może trzeba się zastanowić dlaczego, rozpoznać problem w sposób teoretyczny. To ułatwi znalezienie rozwiązania optymalnego. Bynajmniej jak tak zrobiłem - także nie tak dawno zajmowałem się tymi zagadnieniami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja podszedłem do sprawy nieco inaczej. Gdy zauważyłem, że to co jest pod kolumnami robi różnicę w dźwięku, sprawdziłem kilka materiałów: filc, miękką gumę, nakrętki. Oceniając efekty stwierdziłem, że korzystniejsze jest podążanie w kierunku tych miękkich. Nie podkładałem już nic więcej, próbując w ten sposób "modelować" dźwięk, tylko chwilę się zastanowiłem nad przyczyną i jak zrobić aby było optymalnie - tak od strony technicznej. Nasunął mi się wniosek, że lepiej izolować niż usztywniać. Gdy już wiedziałem co mam robić, zapoznałem się ze sposobami izolowania wibracji w rozwiązaniach przemysłowych i zastosowałem takie, które wydało mi się tu najlepsze. Odsyłam do wątku "Wibracje i drgania" założonym przez @wpszoniak. Tam trochę napisałem co i dlaczego, więc chyba nie ma sensu powtarzać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, nowy78 napisał:

Ja podszedłem do sprawy nieco inaczej. Gdy zauważyłem, że to co jest pod kolumnami robi różnicę w dźwięku, sprawdziłem kilka materiałów: filc, miękką gumę, nakrętki. Oceniając efekty stwierdziłem, że korzystniejsze jest podążanie w kierunku tych miękkich. 

Zapominasz o tym, że różne zestawy głośnikowe różnie reagują na to co się pod nie podstawi... Na przykład- Chario zawsze stosowało twardą gumę, natomiast firma Harbeth zaleca metalowe krążki (są nawet specjalne w komplecie z podstawkami lekkiej konstrukcji) Porównywałem niegdyś z kolegą, który mial oprócz 40. wszystkie Harbethy... Rzeczywiście najlepiej sprawdzały się bardzo twarde materiały, które oddzielały zespoły głośnikowe od drewnianych (z reguły) ażurowych podstawek.

Edytowano przez wpszoniak

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Być może... Nie słyszałem, nie znam też uzasadnienia takiego rozwiązania - nie będę zaprzeczał. Niemniej jednak ja jestem usatysfakcjonowany z moich - gruntownie przemyślanych i mających pokrycie w dźwięku  :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście i tak powinno być: niech każdy z nas szuka najlepszych opcji dla siebie (dla siebie!), a inni (Ci mniej doświadczeni) niech przeczytają ile jest możliwych rozwiązań... I o to chodzi i o to chodzi....

Edytowano przez wpszoniak

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×