Skocz do zawartości
Fortepiano

Intensywność oddania zmian tonalnych - "melodyjność"

Recommended Posts

Odnośnie powyższego linku - wg wiedzy, którą posiadam, kolejne harmoniczne oddalone od siebie o interwał jakim jest oktawa są konsonansem do częstotliwości/tonu podstawowego, niezależnie z którą harmoniczną mamy do czynienia. Przecież powiedzmy dźwięk A tak samo dobrze współbrzmi z dźwiękiem a, jak i oddalonym o dwie oktawy a1. Tu chyba coś więcej może powiedzieć @Fortepiano. Jeżeli się mylę proszę o sprostowanie.

Edytowano przez nowy78

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W opisie Baltlab`a mowa o wpływie harmonicznych na rozpoznawalność barwy instrumentów przy tym samym dzwięku który powtarza się w oktawach.

Natomiast ja piszę o intensywności słyszalnych różnic między tonami i półtonami. Przykładowo gdy gram na avant grande słyszę wyraźną zmianę półtonu przy każdej następnej zmianie klawisza. Pianina elektroniczne w których te różnice są mało czytelne są mało melodyjne. To same braki zauważam w prezentacji dźwięku w wielu systemach hifi. Czy znacie odpowiedź dlaczego część urządzeń lepiej przekazuje różnice między półtonami? 

Edytowano przez Fortepiano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Fortepiano napisał:

Czy znacie odpowiedź dlaczego część urządzeń lepiej przekazuje różnice między półtonami? 

Prawdopodobnie z tej samej przyczyny. Doskonały sprzęt audio przekazuje bez podbarwień i nie wycina czy nie dodaje od siebie. Jak materiał do nagrania szedł z kiepskiego pianina to i na wyjściu będzie słabo. Jak z dobrego to usłyszysz to. Wąskim gardłem często są kolumny głośnikowe. Niektórzy piszą, że po zmianie kolumn mają wrażenie, że ktoś koc z nich zdjął. System audio jest tak dobry jak jego najsłabsze ogniwo. Napisałem o kolumnach ale równie dobrze mógłby być to odtwarzacz CD. Pozdrawiam.

Edytowano przez MariuszZ
Literówka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Fortepiano napisał:

Natomiast ja piszę o intensywności słyszalnych różnic między tonami i półtonami.

To ja się poddaję :|. Nadal nie potrafię tego usłyszeć, ani nawet sobie wyobrazić. Właściwie to nie wiem, na co zwracać uwagę przy słuchaniu, aby móc rozróżnić powyższe w różnym sprzęcie - czy to audio, czy instrumentach - pomimo, że sam troszkę próbuję "muzykować". 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wniosek MariuszaZ jest jak sądzę dobry.   Jakość nagrania, wszystkie składowe harmoniczne obecne w barwie i przezroczystość całego systemu składają się na intensywny tonalnie dźwięk na końcu w głośnikach. 

Gra na instrumencie klawiszowym lub gitarze akustycznej pozwala łatwiej  rozpoznawać intensywność tonalną. Jak grasz na klawiszach dobrze poznać jest brzmienie akustycznego pianina lub fortepianu.

Edytowano przez Fortepiano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zmagam się z gitarą elektryczną, miewałem w rękach także klasyczną. Być może jest tak, że słyszę wspomnianą intensywność tonalną, tylko po prostu o tym nie wiem, bo nie rozumiem pojęcia. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, nowy78 napisał:

Zmagam się z gitarą elektryczną, miewałem w rękach także klasyczną. Być może jest tak, że słyszę wspomnianą intensywność tonalną, tylko po prostu o tym nie wiem, bo nie rozumiem pojęcia. 

Nie jestem gitarzystą choć kiedyś trochę brzdąkałem. Porównaj gitarę akustyczną z elektryczną jak wygrywa tony, półtony, akordy.

Powinieneś usłyszeć różnicę. Nie bez przyczyny Mark Knopfler powiedział, że swoje kompozycje układa najczęściej na gitarze akustycznej. 

Edytowano przez Fortepiano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Po wprowadzeniu zmian equalizerem APO w swoim systemie widzę i słyszę jak duży wpływ na "melodyjność" oddania muzyki ma odpowiedni poziom wypełnienia średnicą barwy dźwięku od basu po tony wysokie. Poprawiłem również poziom niskiego basu.  Ustawiłem equalizerem częstotliwości tak by brzmienie było bliskie instrumentom słyszanym na koncercie akustycznym. Zmiany w systemie są dla mnie bardzo dobre. Melodyjność znacznie wzrosła, barwa stała się realniejsza, przyjemniejsza, cieplejsza, przestrzenniejsza. Mimo, że miałem zgrany system z dobrym DAC , wzmacniaczem , monitorami, kablami to jego melodyjność i barwa odbiegała od realnego brzmienia koncertowego. Teraz jest zdecydowanie bliżej. Duże znaczenie ma sposób działania APO w systemie windows niedegradujący brzmienia. 

Edytowano przez Fortepiano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Fortepiano napisał:

Po wprowadzeniu zmian equalizerem APO w swoim systemie widzę i słyszę jak duży wpływ na "melodyjność" oddania muzyki ma odpowiedni poziom wypełnienia średnicą barwy dźwięku od basu po tony wysokie.

Może jakiś mały tutorial kolega wstawi jak osiągnąć tą "melodyjność". Tzn. jakie suwaki (Hz) na jakie dB poustawiać. Może nie będzie to do każdego systemu pasowało ale jakiś kierunek pozwoli obrać. Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Może jakiś mały tutorial kolega wstawi jak osiągnąć tą "melodyjność". Tzn. jakie suwaki (Hz) na jakie dB poustawiać. Może nie będzie to do każdego systemu pasowało ale jakiś kierunek pozwoli obrać. Pozdrawiam.

Poniżej widok z ustawień. Jest to korekcja dla mojego konkretnego systemu, nie ma uniwersalnego ustawienia, tabela w dB po prawej stronie.  Korygując je brałem za punkt odniesienia dźwięk instrumentów na kameralnym koncercie akustycznym usłyszany tego samego dnia. Siedziałem blisko wykonawców. To jest naistotniejsze, zapamiętać ten akustyczny dźwięk i spróbować go powtórzyć u siebie w systemie.

 APO.thumb.jpg.126ce6aa69223c51661add83ffd13dd3.jpg 

Edytowano przez Fortepiano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Fortepiano napisał:

To jest naistotniejsze, zapamiętać ten akustyczny dźwięk i spróbować go powtórzyć u siebie w systemie.

Tego to ja nie potrafię. Dzięki za ustawienia. W wolnej chwili pobawię się ustawieniami. Polecam do zabawy korektor parametryczny w Jriver Media Center. Tam wpisujesz sam jaką chcesz częstotliwość poprawiać do pojedynczego hertza i pasmo do tego przypisujesz osobno dla każdego kanału. Jest EQ bardziej rozbudowany i ma więcej możliwości. Program płatny jest ale chyba ma wersję demo. Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Trochę się pobawiłem tym narzedziem i powiem szczerze, że naprawdę może być skuteczne, choc praca jest niezwykle żmudna. Problem jest we współpracy z DAC-em, który co pare minut zawiesza mi dżwięk. Są gdzies może jakieś pliki z ustawieniami pod konkretne modele? Ja mam obecnie Pro Ject Pre Box S2 digital. Podobnie jak u kolegi niestety wspołpracaz z Dac-em jest kosztem braku dekodowania MQA.

19 minut temu, MariuszZ napisał:

Polecam do zabawy korektor parametryczny w Jriver Media Center. Tam wpisujesz sam jaką chcesz częstotliwość poprawiać do pojedynczego hertza i pasmo do tego przypisujesz osobno dla każdego kanału

Wydaje mi sie tu tez to masz. Wybierasz opcje "variable" i albo kursorem na grafie albo z prawej strony "z ręki" możesz wpisać częstotliwoć i o ile zmienić. Jeszcze nie wiem czy dla każdego kanału, ale w paneli analysis mozna wybrać lewy lub prawy kanał.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W opcji Variable są możliwości przesuwania punktów na skali. Po prawej stronie wpisujesz numerycznie dB dla danego punktu, wtedy jest to proste. Program jest intuicyjny.  Mnie wystarczył 15 punktowy zakres. Nie znam takich plików. Ustaw resolution w APO na max. U mnie MQA działa.

Edytowano przez Fortepiano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Fortepiano napisał:

W opcji Variable są możliwości przesuwania punktów na skali częstosliwości. Po prawej stronie wpisujesz numerycznie dB dla danego punktu, wtedy jest to proste.   Mnie wystarczył 15 punktowy zakres. Nie znam takich plików. 

A Ty zmieniasz te parametry tylko na słuch czy kierujesz się maksymalnym ograniczeniem tego czerwonego pola w "analisysy panel"?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
46 minut temu, slaw0001 napisał:

Wydaje mi sie tu tez to masz.

Faktycznie jest możliwość. Poniżej jak jest w Jriver. Opcji więcej niż w APO ale dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Pozdrawiam.

jriver.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Fafniak napisał:

linkowałem ciekawy test na "słyszenie" różnic w wysokości dźwięków - warto sobie spróbować

Próbowałem. Ciężko było ;) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, slaw0001 napisał:

 maksymalnym ograniczeniem tego czerwonego pola w "analisysy panel"?

Po dokonaniu korekcji możesz zejść z "czerwonego pola" obniżając równomiernie głośność całości ( pokrętłem gain) dlatego "czerwone pole" nie powinno Cię interesować podczas korekcji.

Wybrzmienie basu w systemie również znacznie poprawiłem przez korekcję APO.

Edytowano przez Fortepiano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Utwórz nowe...