Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Dnia 9.05.2025 o 13:30, KrólKiczu napisał:

U mnie czas pogłosu mimo braku jakichkolwiek pułapek basowych jest dość równy. Być może zawdzięczam to sporej powierzchni sufitu/skosu w kuchni, który jest za pokojem gościnnym i oddziela je tylko niewielka ścianka, a który ma dobrych kilka metrów kwadratowych i wypełniony jest wełną o grubości przekraczającej zapewne 40 cm. czaspogosu.png.912acd1886890b97c5cf745ec30bd329.png

 

Może warto skalę pionową poprawić 
pozdrawiam

  • 3 weeks later...
Napisano

@Bartek Chojnacki oglądam nowy filmik od Warp Academy dot. obsługi REW:

On tam mówi, że robiąc pomiary niskich częstotliwości, to daje się w pomiarze output na oba głośniki [L+R].

Czy to jest poprawne podejście? Czy może lepiej zrobić osobno pomiar [L] i osobno [R], a może w ogóle wszystkie trzy opcje [L], [R], [L+R]?

Napisano

ja zdecydowanie robię zawszę trzy opcje w danym punkcie odsłuchowym, [L], potem [R] i suma [L+R]. Mogę zrozumieć wytłumaczenie że bas jest zazwyczaj monofonizowany i leci to samo z obu kanałów, więc jak patrzymy na niskie częstotliwości to można zrobić niby tylko [L+R], ale jest bardzo dużo powodów żeby robić inaczej i ja raczej nigdy bym tak nie zrobił że robię TYLKO sumę kanałów bo można dużo przegapić

1. zrobienie 2 czy 10 pomiarów więcej to jest parę minut roboty i zawsze warto to mieć, zwłaszcza w moim wypadku jak jadę do kogoś na pomiary, robię je, a analizuję potem po powrocie z pomiarów, to zawsze wolę mieć więcej danych niż potem żałować że czegoś nie zmierzyłem

2. bas jest ZAZWYCZAJ monofonizowany, no właśnie zazwyczaj, a co jak nie? Wtedy trzeba zobaczyć czy któraś strona nie jest jakoś szczególnie czuła na to jakie rezonanse są pobudzane

3. pomiary obu kanałów osobno a potem sumy pozwalają wykryć problemy z dopasowaniem fazowym między kanałami, to się da zrobić tylko posiadając pomiary osobnych kanałów i ich sumy

4. na sumie nie widać tego że jeden kanał może być zupełnie inny niż drugi, a więc trzeba by przemyśleć ustawienie kolumn i przesunąc jedną konkretną w konkretną stronę, a żeby to zrobić trzeba mieć pomiar z tej jednej strony

5. identyfikacja rezonansów, czasem pewne rzeczy lepiej widać na pomiarach jednego kanału bo jak grają oba na raz to pole akustyczne buduje się zupełnie inaczej i możemy mieć do czynienia z sytuacją, że jedna kolumna tłumi drugą i np. rezonans się nie pokazuje, a potem w jakiejś muzyce nagle wychodzi. Jak się zrobi tylko pomiar sumy to się tego nie zobaczy

Tak więc gdyby było to idealnie prostopadłościenne pomieszczenie i wszystkie materiały na ścianach były identyczne, pełna symetria... to można by się pokusić o pomiary tylko sumy bo pewnie nie byłoby zysków z dodatkowych pomiarów kanałów osobno. Ale taka sytuacja nie występuje praktycznie nigdy, więc lepiej robić wiecej...

  • 3 weeks later...
Napisano

Panowie, pilna i ważna sprawa... jutro na uczelni mamy nagrać film dydaktyczno edukacyjny i okazało się że ja tez mam jakiś temat, problematykę niskich częstotliwości i rezonansów w akustyce małych pomieszczeń. Co takiego najciekawszego byście w takim filmie widzieli, w zakresie prezentacji, omówienia metod pomiaru albo analizy czy coś?

Napisano (edytowany)

1. Zasady rozmieszczenia kolumn i miejsca odsłuchowego w pomieszczeniu, które minimalizują problemy z basem (także interferencję kolumn między sobą).

2. Realne możliwości redukcji problemów z basem za pomocą standardowych pułapek basowych (walce i graniastosłupy z wełną) - ilości, miejsca rozmieszczenia, zakresy działania.

3. Kwestia, na ile użyteczne są dane z kalkulatorów modów, jeśli chodzi o pomoc w rozmieszczaniu kolumn i miejsca odsłuchu. np. na ile otwarte drzwi, kanapa, czy regały zaburzają idealny obraz kumulacji modów uzyskany z kalkulatora.

Edytowano przez Kraft
Napisano
4 godziny temu, Kraft napisał:

2. Realne możliwości redukcji problemów z basem za pomocą standardowych pułapek basowych (walce i graniastosłupy z wełną) - ilości, miejsca rozmieszczenia, zakresy działania.

Dołączam się do zapytania @Kraft-a

Miło by było zobaczyć wykres przed i po aranżacji pułapek basowych oraz ile ich trzeba zastosować i w których miejscach w pomieszczeniu, by całkowicie wyrównać/wypłaszczyć główne mody pomieszczenia.

Napisano

Mnie ciekawią takie kwestie:

1. Odsuwanie ustrojów (czy to absorberów na pierwszych odbiciach, czy to bass trapów w rogach) od ścian w celu poprawy pochłaniania przez nie nich niskich częstotliwości. Ta rada non stop przewija się w materiałach wideo na Youtubie, a wydaje mi się, że to nie zawsze tak po prostu działa.

2. Mówi się, by pułapki basowe umieszczać w punktach wzbudzania modów. Choć kalkulatory potrafią wskazać takie punkty dla modelowego prostopadłościannego pomieszczenia, to jednak w rzeczywistości często wypadają w innych punktach. Jak je najprościej namierzyć? Puścić różowy szum i chodzić po pomieszczeniu z mikrofonem na wysięgniku, odczytując jaka jest odpowiedź częstotliwościowa? Potrafię zrobić pomiar pojedynczego punktu odsłuchowego w REW, ale nie wiem jak “zmapować” pomieszczenie i w miarę łatwo znaleźć punkty wzbudzania modów. Jest na to jakiś prosty patent?

3. Na ile pomaga lub przeszkadza dołożenie dedykowanego subwoofera? Gdzie go umieścić? Lepiej dwa?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...