Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

To jeszcze pytanie do ciekawego Akustyka. Czy otwory na długim, tym metrowym boku panela coś wnoszą? Tak sobie gawędzę z jednym kolegą i on twierdzi, że znajomy znajomego doradza, aby na długim boku zrobić otwornicą kilka otworów, wtedy panel pracuje również "bokami". No tak teoretycznie trzyma się to kupy, no bo skoro są otwory to coś tam nimi wpada/wypada, ale czy ma to jakieś strategiczne znaczenie?

Napisano

Chciałbym na panele, które będę robić nałożyć materiałem zwanym mikrofaza.
Jaka gramatura polecana jest przy tego typu panelach (z wełną)?
Mikrofazę można kupić o gramaturze 185, ale i 300.

Napisano

Mikrofaza fajnie wygląda. Mi się podoba bardziej, niż ten materiał wyżej.
Mega Acoustic używają mikrofazy w tych ustrojach z wełną właśnie. ;)

Jakby te STXowe w tej cenie miały rzetelne pomiary jak to działa, to bym chyba odpuścił robotę własnych. Ale nie wiadomo co to w ogóle jest. Okaże się, że pochłania to dopiero od 5kHz i dupa.

Napisano
34 minuty temu, zolt napisał:

Mikrofaza fajnie wygląda. Mi się podoba bardziej, niż ten materiał wyżej.
Mega Acoustic używają mikrofazy w tych ustrojach z wełną właśnie

No to jest O.K.

Jak się podoba, to brać. 

1 minutę temu, J4Z napisał:

Tu masz na trochę rzadszej wełnie niż  pt80 https://www.asound.pl/absorber-standard-100x50x11

Na pt80 kosztują u nich 300 zł. 

Tak, kiedyś były troszku tańsze. 

Mam ich panele i basstrapy.

Napisano

WItajcie ponownie, niestety tak jak @Rafał S wspomniał w najbliższy piątek jest moje małe święto tj. obrona pracy doktorskiej ;) dodatkowo forum rpzestało mi wysyłać powiadomienia, więc jakoś tak z doskoku jestem

odpowiadając na ostatnie pytania:

1. materiał na panele - mikrofaza jest spoko głównie ze względu na przepuszczalność, zdecydowanie najlepsza metoda to iść do sklepu i podmuchać w różne materiał, jak da się swobodnie oddychać to dobry materiał. To, czy sztuczny czy nie, nie ma znaczenia, mnóstwo dobrych akustycznie materiałów to materiały syntetyczne, nawet powiedziałbym że większość bo można jeszcze załatwić niepalność

2. panele STX - widziałem kiedyś na żywo chyba, ale generalnie w ogóle mi się to zdjęcie nie podoba, przekombinowane w cholere i wygląda wręcz na lipę... najpierw materiał absorpcyjny, pewnie na wysokie częstotliwości, ale potem co, materiał rezonansowy? materiał membranowy? to ile rezonansowych częstotliwości ma to mieć i jak one mają razem współgrać? zaprojektowanie jednego ustroju na kilka częstotliwości rezonansowych jest bardzo trudne. Ja zawsze trzymam się jednego - skoro ktoś ma taką dobrą technologię, to powinien pokazać na to odpowiednie badania, pomiary i generalnie tzw. white paper udowadniający że to rzetelna sprawa. Może producent coś takiego ma jeszcze w przygotowaniu

Dnia 12.11.2022 o 16:03, Wito76 napisał:

To jeszcze pytanie do ciekawego Akustyka. Czy otwory na długim, tym metrowym boku panela coś wnoszą? Tak sobie gawędzę z jednym kolegą i on twierdzi, że znajomy znajomego doradza, aby na długim boku zrobić otwornicą kilka otworów, wtedy panel pracuje również "bokami". No tak teoretycznie trzyma się to kupy, no bo skoro są otwory to coś tam nimi wpada/wypada, ale czy ma to jakieś strategiczne znaczenie?

moim zdaniem to nie ma znaczenia, nie zwiększy to jakoś istotnie chłonności akustycznej całości

Napisano

@Bartek Chojnacki jak i reszta osób orientujących się w temacie. Jak to jest dokładnie z Kostką PM-K7?

Według danych na stronie Mega Acoustics wygląda, że pochłanianie ma w zasadzie takie samo jak nie ciut lepsze od ustroju akustycznego na 10 cm wełnie, kiedy ta kostka ma tylko 7 cm grubości?

Wydaje się to trochę mało realne, ale nie znam się i zastanawia mnie czy faktycznie 7 cm takiej pianki w tej kostce jest skuteczne na podobnym poziomie jak 10 cm wełny?

Napisano
58 minut temu, zolt napisał:

Wydaje się to trochę mało realne, ale nie znam się i zastanawia mnie czy faktycznie 7 cm takiej pianki w tej kostce jest skuteczne na podobnym poziomie jak 10 cm wełny?

Też jestem ciekawy,  bo coś mi tu nie licuje oglądając wykłady Bartka.

Napisano
1 godzinę temu, J4Z napisał:

Moje zdanie znasz. Moje pomiary widziałeś. 

Zdanie tylko znam, pomiarów niestety nie widziałem. :P

Nie mówię, że ta kostka nie działa, tylko mam wątpliwości i rozterki, jak to jest, że 7 cm takiej pianki działa bardzo podobnie do 10 cm wełny. Trochę mi się to jednak nie klei i wydaje mi się, że ta kostka (pianka) nie absorbuje w tak niskich rejestrach jak jednak 10 cm wełny.

Napisano
39 minut temu, J4Z napisał:

Na rewelacjie na basie nie licz, ani z piankami za kolumnami ani z wełną. Tu trzeba coś w rogi pomieszczenia dac. 

Ja miałem kiedyś takie ćwiercwalce. 

Wisiały jakiś czas na OLX, teraz leżą zapakowane w ciepłej piwnicy.

 

 

W1.3_4.jpg

W1.3_3.jpg

W1.3_2.jpg

W1.3.jpg

Napisano (edytowany)
45 minut temu, J4Z napisał:

Luknij post który Ci linkowałem na pw kiedyś. Masz tam porównanie pianki i wełny sonic. 

Na rewelacje na basie nie licze ani z piankami za kolumnami, ani z wełną. Tu trzeba coś w rogi pomieszczenia dac. 

Jak dałem panele w wełny w rogi to trochę mi wyrównały poglos basu. Kiedyś sprawdzę basstrapy. 

Choć muszę też dodać że Twoje pomieszczenie może inaczej zareagować, bo każde inne. 

No wlasnie zadnego linka nie mam. ;)

Na mega acoustica sa te bass trapy z pianki 20 cm w rogi, ktore z pomiarow wynika, ze 63 Hz chlona na poziomie 0,5 - 0,6. Jezeli to prawda, to w miare jak na taki wymiar.

W kwestuu ustrojow z welny 10 cm nie oczekuje cudow na basie. Bardziej zastanawiaja mnie porownywalne wyniki w stosunku do tylko 7 cm kostki z pianki. Jak to mozliwe?

 

4 minuty temu, DiBatonio napisał:

Ja miałem kiedyś takie ćwiercwalce. 

Wisiały jakiś czas na OLX, teraz leżą zapakowane w ciepłej piwnicy.

 

 

W1.3_4.jpg

W1.3_3.jpg

W1.3_2.jpg

W1.3.jpg

Nie sprawdzily sie polwalce?

Edytowano przez zolt
Napisano (edytowany)

Zamówiłem sobie ostatnio trzy hybrydowe panele 100x50cm z Addictive Sound. Takie bajeranckie rozpraszająco-pochłaniające. Niestety nie sprawdziły się u mnie. Nie tego oczekiwałem. Faktycznie, dźwięk może minimalnie się "uporządkował", ale kosztem najwyższe oktawy. Uwielbiam to "powietrze" w nagraniach, ponoć jeszcze całkiem nieźle je słyszę, a panele po prostu zabiły życie i nośność w muzyce. Posłuchałem 2 tygodnie i zwróciłem. Ale już w tym tygodniu kolejne podejście. Tym razem wlecą zabawki z Mega Acoustic :)

A tak to wyglądało po zastosowaniu paneli. Widać drastyczny spadek od 10kHz.

panele.jpg

IMG_7139.JPG

Edytowano przez lpomis
Napisano
1 godzinę temu, lpomis napisał:

Faktycznie, dźwięk może minimalnie się "uporządkował", ale kosztem najwyższe oktawy. Uwielbiam to "powietrze" w nagraniach, ponoć jeszcze całkiem nieźle je słyszę, a panele po prostu zabiły życie i nośność w muzyce.

Wszystko zależy od upodobań. Podobne odczucia ma dr Floyd Toole o którym wspomina E.Winer w swoim artykule. Wynika z niego, że doktorToole będący guru akustyki preferuje większy pogłos, w przeciwieństwie do Ethana. Floyd zachęca do adaptacji akustycznej absorberami ale preferuje pozostawienie odbić bocznych bo jego zdaniem te korzystnie wpływają na brzmienie muzyki. 

Nie wiem jak adoptowałeś te absorbery (gdzie) ale zachęcam do prób opanowania odbić głównie na ścianie za plecami. Tam trafia najwięcej energii bezpośredniej ze względu na kierunkowość przetworników. Oczywiście poniżej 100Hz "walą" dźwiekiem dookólnie ale im wyższa F tym bardziej stają się kolumny kierunkowe. 

Pozdrawiam.

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Nie wiem jak adoptowałeś te absorbery (gdzie) ale zachęcam do prób opanowania odbić głównie na ścianie za plecami. Tam trafia najwięcej energii bezpośredniej ze względu na kierunkowość przetworników.

To prawda. Nie u każdego jest tak samo, nie można się sugerować książkowym przykładem. 

U mnie panele 2 szt  nie sprawdzają się bezpośrednio za głośnikami,  nawet lekko przesunięte bliżej środka, dopiero przesunięte w odpowiedniej odległości dają radę.

Dystans od ściany dobre 20cm, to też ważne jeśli chodzi o skuteczność. 

A jeszcze trzeba pamiętać, by panele podnieść na ok 30cm nad podłogą, może nie każdy o tym wie, pewno  Misiaczek jeszcze do tego nie doszedł 🙂

Odrębny temat, to wieszanie ich na ścianie w konkretnych miejscach, tu też warto zadbać o odsuniecie ich od ściany.

Podobnie było z dyfuzorami 2D u mnie na bokach dla 1szych odbić dla przeciwległej kolumny się sprawdzają, a u kolegi kiedy w podobnym  miejscu ustawialiśmy już nie.

Do każdego lokum, trzeba indywidualnie.

Edytowano przez DiBatonio
Napisano
13 godzin temu, J4Z napisał:

Z tyłu dyfuzor byłby najlepszy w jego wypadku

Tego nie wiemy na 100% i warto sprawdzić czy dr Toole dobrze radzi (źródło)

"Toole uważa, że ściana bezpośrednio za słuchaczami powinna być dźwiękochłonna, dlatego draperia w tylnej części sali jest wykonana z grubego weluru. Nad welurowymi zasłonami Toole całkowicie ukrył pięć cali włókna szklanego, które działa jak szerokopasmowy absorber, eliminując wszelkie możliwości odbijania się dźwięku między przednią a tylną częścią pomieszczenia".

Pozdrawiam.

 

Napisano (edytowany)

Czyli widac, ze w zasadzie nawet sam uklad absorberow czy dyfuzorow jest kwestia gustuci sa rozne szkoly, a nie jest jakims jednym slusznym wzorem. Nawet sami akustycy maja rozne zdania w tej materii.

Stad mysle nad tym, by faktycznie moze boczne odbicia zostawic w spokoju, jezeli to moze zabic muzyke, a skupic sie na suficie, sciana za glosnikami i za sluchaczem. 

 

Edytowano przez zolt

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...