Skocz do zawartości

Ustawienia / Kalibracja kina domowego


BaliGdynia

Recommended Posts

Kiedyś, kiedyś znalazłem taki poradnik do ustawień kolumn po kalibracji w kinie domowym, mam nadzieję iż kolega z innego forum nie obrazi się że przekazuje dalej wiedzę nabytą Połowa info jest ogólna i zasady ustawień dla KD, a reszta to opis dla opcji, może też macie jakieś swoje ustawienia, te tu były robione generalnie pod 5.1 ale w dobie Dolby Atmos czy DtsX to może wszystko się zmieniło? Napiszcie swoje ustawienia podając pod jaką markę one są

.......

Przystępujemy do automatycznej kalibracji zestawu Kina domowego w konfiguracji z subwooferem oraz w trybie filmowym (nie stereo).

Poniższe ustawienia zapewniają osiągnięcie referencyjnego poziomu ścieżki audio na płycie z filmem. Oczywiście każdy może ustawić wszystko nieco inaczej, pod własne ucho, lecz pamiętajmy, że nie będzie już to oryginalny zamysł twórców, lecz to co nam się bardziej podoba (np. więcej basu), czyli nasze własne preferencje.

 

1. Ustawiamy głośność w samym subwooferze na połowę skali (np. godzina 12. Po kalibracji sub nie powinien być mocno ścięty, np. -6, czy -12 dB. Jeśli zostanie ścięty, zmniejszamy Volume na subie i powtarzamy kalibrację by uzyskać poziom najbliższy "zeru") a crossover na max, ewentulanie wylączamy filtr w subwooferze, faza - 0

 

2. Ustawiamy go w miejscu gdzie brzmi on najlepiej. Jednym ze sposobów jest ustawienie subwoofera w miejscu gdzie będziemy siedzieć, a my "czołgając" sie po pokoju znajdujemy miejsce gdzie subwoofer jest najlepiej słyszalny, następnie ustawiamy w tym miejscu Subwoofer. Następnie próbujemy ustalić w jakiej fazie sub gra bardziej "mięsiście"

 

3. Włączamy proces kalibracji z poziomu amplitunera. Czasami mimo, że kolumny mamy podłączone prawidłowo system wyświetla błąd fazy. O ile kolumny mamy podłączone prawidłowo nie zwracamy na to uwagi.

 

4. Po przeprowadzonej kalibracji wprowadzamy poprawki:

a.) ustawiamy wszystkie kolumny jako SMALL

b.) ustawiamy crossover DLA WSZYSTKICH KOLUMN w amplitunerze na 80 Hz

c.) ustawiamy crossover dla kanalu LFE (w zależności od amplitunera różnie sie ta opcja nazywa, najczęściej LPF for LFE) czyli subwoofera na 120 Hz bo tyle pasma jest zapisane dla niego na płycie. Ustawiając poniżej tej wartości de facto pozbywamy sie części pasma (80-120 Hz). Na szczęście w niektórych amplitunerach ustawienia tej funkcji są zablokowane.

d). Bass Mode ustawiamy LFE (nie LFE plus MAIN, BOTH itp)

e.) Poziomy poszczególnych kolumn jak i odległości (opóżnienia) powinny byc ustawione prawidłowo, aczkolwiek dla pewności zalecam sprawdzenie.

 

W przypadku kiedy posiadamy zestaw 5.0 czyli bez subwoofera, system podczas kalibracji go nie aktywuje i po calym procesie należy ustawić kolumny przednie (fronty) jako DUŻE (Large, Full Band) a głośnik centralny i surround jako MAŁE (Small) z crossoverem 80Hz

 

Wytłumaczenie najczęściej spotykanych systemów optymalizacji brzmienia:

 

- Audyssey MultEQ jest technologią, która pozwala na uzyskanie korekcji pomieszczenia dla wielu słuchaczy, dla dużego obszarze odsłuchu. Korekcje minimalizujące akustyczne efekty oddziaływania pomieszczenia wyznaczane są na podstawie analizy danych uzyskiwanych z kilku punktów, jak również optymalizowane są dla częstotliwości rozróżnianych przez ucho ludzkie (określanych jako psychoakustykę). Dodatkowo, korekcja MultiEQ odnosi się zarówno do częstotliwości jak i czasu, dzięki czemu unika się zjawisk (takich jak nieostrość dźwięku lub kodalne dzwonienie), które niekiedy występują przy tradycyjnych metodach korekcji. Podsumowując; właśnie po to robiliśmy przed chwilą kalibracje, np. by zmierzyć odległości, ustawić opóźnienia. Funkcja ta powinna zostać włączona, by wszystkie zmierzone pomiary zostały teraz zaimplementowane.

 

- Audyssey Dynamic EQ rozwiązuje problemy spadku jakości dźwięku w miarę wzrostu poziomu głośności, biorąc pod uwagę percepcję ucha ludzkiego oraz akustykę pomieszczenia. Audyssey Dynamic EQ działa w połączeniu z Audyssey MultEQ w celu zapewnienia dobrze zrównoważonego dźwięku dla każdego ze słuchaczy przy każdym ze stosowanych poziomów głośności. Funkcja ta powinna zostać włączona.

 

- Audyssey Dynamic Volume nieustannie kontroluje poziom głośności odtwarzanego materiału i reguluje poziom głośności tak, aby znajdował się on w ramach określonego zakresu dla wszystkich typów programów. Pozwala to na uniknięcie dużych skoków poziomu głośności. Jednocześnie optymalizowany jest zakres dynamiczny, co pozwala na zachowanie efektów dźwiękowych. Jeśli nam, innym domownikom lub sąsiadom nie przeszkadzają nagłe i duże zmiany głośności zalecane jest jej wyłączenie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Bali

Wlasnie wczoraj kalibrowalem kino wedlug tego opisu(znalazlem na innym forum😁) i jest ok. Mam prosty system kalibracji,poczciwy vsx528.

Na poczatku troche mnie martwilo bo mialem wrazenie ze suba strasznie przycina chociaz po kalibracji bylo idealnie '0' reszta na '-1' ale poczytalem ze tak ma byc. Jak wylacze suba to ewidentnie brakuje dolu. Z tego wychodzi ze sie sub z kolumnami dobrze uzupelnia:)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mr.Demolka haha no tak w kd sub robi ogromną robotę, zobacz jak na filmach masz opisy 5.1/7.1/ itp. to właśnie są ścieżki dla poszczególnych kolumn + subwoofer, dużo ludzi kupuje system 5.0 i na tym kończy hmmm...szkoda.
Ja jeszcze kolumny frontowe na duże robię i fullpass, a z dźwięku reference czyli po kalibracji zmieniam na L/P Bypass dla frontów, wtedy ten dźwięk dla mnie jest bardziej wyrazisty i "mięsisty"

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety każda kalibracja

Audysey, MCACC, YPAO , Dirac LIVE czy AccuEQ działa nieco inaczej. I jednak i druga wymaga pewnych zmian. Czy to po kalibracji jak w YPAO czy w jej czasie jak Dirac LIVE.

Moje doświadczenie poakuje że warto nad kalibracja na prawdę głęboko i długo przysiąść. Sam robiłem kalibracje i zmianę ustawień kilka razy zanim doszedłem do optymalnych rozwiązań.

Dlaczego? Skoro wyniki powinny być te same. Ano okazuje się że nawet mikro szumy zmieniają wyniki i faktycznie najbardziej optymalne uzyskałem w nocy. Dodatkowo różnica w położeniu mikrofonu a robiłem kilku punktowy więc takowe 10 cm w ta czy w ta sa normalne powodują że jednak kilka decybeli na kanał różnicy jest.

Poradnik potrzebny. Rozwijajmy go! Jednak uważam że każdy musi to zrobić po prostu pod siebie. Warto jednak mieć bazę co i jak zmieniać do uzyskania jakich efektów.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@S4Home masz bardo duże doświadczenie i myślę że mógłbyś podać jakieś przykładowe przykłady (haha)
Wiadomo w poradniku można pisać dużo, powstanie milion kartek i nagle taki "laik" zanim coś znajdzie to się znudzi, a tu np.
......
Denon AVR-X4400h 5.1 set Monitor Audio Silver.
Fronty Large fullpass
Reszta kolumn na 80hz (można się pobawić efekty na 90hz a centrala jako duży dać też)
LFE 120hz, a na Subie manualnie na max odcięcie Hz/LFE
Ustawienia Audiosey: zamiast dźwięku reference to L/P Bypass
.....
O takie coś by się bardziej przydało

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, temat ciekawy i może warto podpiąć go jak "vademecum podłączenia" ? 

Robiłem kilka razy kalibrację wg schematu z pierwszego posta (onkyo 686 + set magnat 207 + sub 302a).

Zawsze po takiej kalibracji mam te same parametry tzn. :

- odległości prawidłowo,

- crossover: sub LPF to LFE 120Hz; front, centralny, satelity 40 Hz  (zmieniłem fronty na 60 Hz, centralny i satelity 80 Hz),

- level calibration: sub +4; pozostałe na 0 (zmieniłem sub na +1) - na subie crossover na max i głośność na godzinę 14 (przy głośności na 12 amplituner podbijał suba do +9),

Zastanawiam się co z tym subem bo wędrowałem nim po pokoju i zawsze kalibrowany poziom dB był na +, a to co obserwuję w innych wątkach to raczej normą jest przycinanie suba. Coś na wzór słów z instrukcji w poście Bali "...Po kalibracji sub nie powinien być mocno ścięty, np. -6, czy -12 dB ...." 

Czy te ustawienia są prawidłowe? Cały czas mam z tyłu głowy, że głośność suba po kalibracji powinna być bliska zeru ale nie dodatnia.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z reguły tak powinno być blisko zero.
Nie wiem może masz sub za mały po prostu lub za cicho. Skoro dodaje to podkręć w nim volume i kalibracja jeszcze raz. Zazwyczaj każdy ma większy sub temu kalibracja wycisza, temu się volume skręca i jeszcze raz kalibracja. Ja zamiast na godzinie 12 to mam gdzieś na 7.30-8.00 czyli około 1/4 mocy suba.
Ja po kalibracji to zawsze mam wszystkie kolumny na Large, tak mi ustawia, sam zmieniam na małe tyły, od niedawna centralny mam też jako duży ustawione i jest efekt na plus jak dla mnie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, JaQ napisał:

Witam, temat ciekawy i może warto podpiąć go jak "vademecum podłączenia" ? 

Robiłem kilka razy kalibrację wg schematu z pierwszego posta (onkyo 686 + set magnat 207 + sub 302a).

Zawsze po takiej kalibracji mam te same parametry tzn. :

- odległości prawidłowo,

- crossover: sub LPF to LFE 120Hz; front, centralny, satelity 40 Hz  (zmieniłem fronty na 60 Hz, centralny i satelity 80 Hz),

- level calibration: sub +4; pozostałe na 0 (zmieniłem sub na +1) - na subie crossover na max i głośność na godzinę 14 (przy głośności na 12 amplituner podbijał suba do +9),

Zastanawiam się co z tym subem bo wędrowałem nim po pokoju i zawsze kalibrowany poziom dB był na +, a to co obserwuję w innych wątkach to raczej normą jest przycinanie suba. Coś na wzór słów z instrukcji w poście Bali "...Po kalibracji sub nie powinien być mocno ścięty, np. -6, czy -12 dB ...." 

Czy te ustawienia są prawidłowe? Cały czas mam z tyłu głowy, że głośność suba po kalibracji powinna być bliska zeru ale nie dodatnia.

Mam ten sam zestaw kolumn tylko z Pioneerem vsx528. Zauwazylem ze na subie volume wystarczy musnac o przyslowiowe kilka minut i ampek ustawia zakres np od -2 do +2 db. Mi sie udalo za 4 razem trafic idealnie w zero a pokretelko ledwie tykalem. Zaczalem na polowie a skonczylem na ok 1/3.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten podział na large lub small już dawno powinni wywalić jest to totalnie niepotrzebne i mylące dla laika.

@Stolarz

To nic innego jak odcięcie basu z kolumn i przekazanie go do subwoofera, sub potrafi lepiej i z większym ciśnieniem zagrać niższy bas dlatego odcina się kolumny np na 80hz jeśli mamy jeszcze gorsze kolumny to jeszcze wyżej. Uzyskujemy dzięki temu lepszą separację, mnie źródeł basu którzy jet najgorszą rzeczą w pomieszczeniu do ogarnięcia,  odciążamy też amplituner bo to bas zabiera najwięcej mocy.

Edytowano przez Jasiek88
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, DEMOLKA napisał:

Mam ten sam zestaw kolumn tylko z Pioneerem vsx528. Zauwazylem ze na subie volume wystarczy musnac o przyslowiowe kilka minut i ampek ustawia zakres np od -2 do +2 db. Mi sie udalo za 4 razem trafic idealnie w zero a pokretelko ledwie tykalem. Zaczalem na polowie a skonczylem na ok 1/3.

Nie zastanawiałbym się nad kalibracją gdyby to wyglądało jak u Ciebie. Ja natomiast muszę mocno kręcić głośnością suba żeby ampli wprowadził korektę - jak zacząłem kalibrację od 1/3 głośności suba to ustawiało mi w ampli +9, teraz mam 2/3 głośności na subie i po kalibracji ampli ustawił na +4 (zmniejszyłem na +1).  Żeby zbliżyć się do zera będę musiał zgłośnić suba prawie na maxa.

16 godzin temu, BaliGdynia napisał:

Nie wiem może masz sub za mały po prostu lub za cicho. Skoro dodaje to podkręć w nim volume i kalibracja jeszcze raz. Zazwyczaj każdy ma większy sub temu kalibracja wycisza, temu się volume skręca i jeszcze raz kalibracja. Ja zamiast na godzinie 12 to mam gdzieś na 7.30-8.00 czyli około 1/4 mocy suba.

Mam pokój ok. 15m2 + aneks kuchenny częściowo oddzielony ścianą i wydawło mi się że Magnat 302A to i tak dużo jak na tą powierzchnię. W każdym razie nie sądziłem że będę musiał go podkręcać na maxa - przetestuję.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, DEMOLKA napisał:

JaQ

Mam 16,5m2 pokoj,sub stoi w rogu

Więc tu też jest podobnie jak u mnie. Najlepsze jest to, że jak przestawiłem testowo suba bezpośrednio przed miejscem odsłuchowym to i tak kalibracja podbijała jego głośność. Zastanawiam się też jak duży wpływ na to może mieć akustyka pokoju i system kalibracji Onkyo (jak można wyczytać tu na forum najsłabszy z porównywalnych amplitunerów Denona i Yamahy)???

@DEMOLKA jaką masz ustawioną impedencję? 4 ohm ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Stolarz napisał:

I tu pytanie. Co się tak naprawdę zmienia jeśli ustawimy kolumny na large a co jeśli na small?

Nie licząc tego, że large grają pełnym pasmem a przy small można ustawić odcięcie.

ano zmienia sposób grania subwoofera.

W momencie kiedy dasz na front large to nizsze tony sa grane przez fronty. W przypadku small i odcięcia ten bas który powinien być w subie jest w subie.

Nawet jeśli nasze fronty grają 60 HZ to uwierzcie że granie frontowe 60 HZ jest inne niż te same 60HZ generowane przez suba.

{Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to nawet nie wiem na ile jes ohm bo nie spotkalem tych ustawien w ampli, prwnie wogole tego nie ma bo to dosc prosty i podstawowy model. Przyznam ze instrukcje tylko pobieznie przekartkowalem 🤔

Fakt jak sie da wszystko na small to czuc bas na subie a jak wszystko na large to gdzies ten bas ginie. Mi osobiscie pasuje front na full i large

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...