Skocz do zawartości

Wiim Pro PLUS vs Wiim pro z DAC vs klasyka


Spider

Recommended Posts

To są gotowe 

25 minut temu, Piotr Sonido napisał:

Te target Curve są gotowe? Czy je się wgrywa?

To są gotowe ustawienia do wyboru, do których RC będzie tak jakby dążyć. Różnią się charakterem brzmienia. Oczywiście potem można sobie wszystko doregulować po swojemu. 

5 minut temu, Palmos napisał:

A jak są prezentowane wyniki? Jest jakaś krzywa? I czy po włączeniu RC można jeszcze raz zrobić test i sprawdzić jak się ta krzywa zmieni?

Bezpośrednio po pomiarze jest prezentacja (to te kolorowe krzywe, możemy sobie wyniki zapisywać i nazywać po swojemu. Ja mam już tego kilka do wyboru i bawię się w porównania i szukanie optymalnego.

Wybraną korekcję widzimy potem w EQ jako krzywą i listę parametrów, które nadal możemy dowolnie sami zmieniać. 

IMG_9602.png

IMG_9603.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, D-Art napisał:

To są gotowe ustawienia do wyboru, do których RC będzie tak jakby dążyć.

Nie chce zaburzyć sielanki , ale jak dla mnie w dobie bylejakości oferowanej jako objawienia ,mamy do czynienia z kolejną zabawką. Coś jak światełka w tekturowych wieżach Aiwy z lat 90-tych migających w rytm muzyki. Podstawowym przyrządem pomiarowym jest nie aplikacja, a mikrofon. I aby to miało jakikolwiek sens tenże mikrofon musi być skalibrowany. Bez tego drobnego zabiegu możemy równie dobrze sami sobie na słuch poustawiać częstotliwości , wzmocnienie i zakres i będzie równie dobrze. :)

https://www.ects.pl/blog/jak-prawidlowo-skalibrowac-mikrofon-pomiarowy/

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i zabawka, a może nie do końca. Oczywiście nie jest to Room Perfect Lyngdorfa czy Dirac, ale może chociaż trochę pomóc ułożyć charakterystykę częstotliwościową bez skomplikowanych i drogich pomiarów. 
Oczywiście wszystko można zanegować i włączyć tryb „smerfa Marudy”, a można się cieszyć z tego, że mamy dodatkową funkcjonalność. Przecież nie ma przymusu tego włączać, można używać bez.
Ale skoro producent coś takiego wstawia to znaczy, że coś może być na rzeczy. No i znając Wiima, będą kolejne wersje oprogramowania. 
A co do mikrofonów to jak sądzisz, dlaczego RC jest dostępne tylko na Apple? Bo parametry mikrofonów jabłka są znane i stabillne. Czyli w jakimś stopniu skalibrowane.
Zapewne opracują też dla niektórych modeli Androida. A może nawet opracują swój własny mikrofon, który wepniemy do telefonu przez usb-c? Coś nawet wspominali o mikrofonie w pilocie do Wiima. Zobaczymy. 

Ja już słyszę, że to RC może przynieść korzyści, bo mi opanowało wzbudzenia basów i mam wrażenie, że rzeczywiście jest trochę równiej. Ale na razie dopiero się osłuchuję i jestem dobrej myśli. Więc cieszmy się z tego co mamy, bo ja nawet nie spodziewałem się takiej funkcjonalności 🙂👍🏼

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, D-Art napisał:

bez skomplikowanych i drogich pomiarów. 

Umik-1 kosztuje 600 zł , REW jest darmowy. Robisz pomiar , generujesz w REW-e filtry , wstawiasz do Wiima i masz stabilną bazę.

Mikrofony w telefonach bez względu na markę oferują za duży margines błędu , po prostu telefon służy do dzwonienia. Aplikacji mamy obecnie bez liku , tyle , że większość to zabawki mające poprawić nam humor lub ściągnąć od nas kasę. Ostatnio chciałem dobrać kolor farby do już istniejącego. Wgrałem płatną zachwalaną co do idealnego odwzorowywania  aplikację RGB Color Meter. Aplikacja w oparciu o aparat fotograficzny / iPhon 14 PRO/ pokazała mi mnóstwo danych , określiła kolor na NCS - S 7020-G50Y. Zrobiłem z dziesięć pomiarów przy różnym świetle i kącie padania światła i wynik był ten sam. Coś mi jednak nie grało , sprawdziłem organoleptycznie z wzornikiem NCS / mnie wyszedł NCS 8010-G30Y/, a następnie dałem próbkę oryginału do sprawdzenia spektrofotometrem. Tam wyszedł NCS- 8010-G10Y. Do czego zmierzam. Uważany za nie najgorszy aparat w 14 PRO przekłamał kolor o 7 pozycji wg. wzornika , ja na oko walnąłem się o jedną , urządzonko trafiło bezbłędnie. Dlatego trochę z przymrużeniem oka patrzę na tego typu nowinki wykorzystujące telefon jako miarodajnego dostarczyciela danych. A błędne dane to błędny pomiar. W przypadku koloru mamy w sumie ułamek zmiennych, w stosunku do fal dźwiękowych rozchodzących się w danej kubaturze. Stąd moje wątpliwości :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż się prosi żeby ktoś tu wstawił porównanie krzywej Umlik-1 i REW i z RQ Wiima.

Na pewno z mikrofonem ze smartfona to nie jest znakomite DSP. Ale niektóre duże słyszalne problemy z akustyką (takie jak np. podbicia basów) może naprawdę naprawić i to w łatwy sposób. Trzeba tylko mądrze użyć. 

Generalnie sam PEQ w Wiim to już wielki plus, jest nieźle rozbudowany. Dodatkowo (jak ktoś już pisał i jak mam ja) daje możliwość podpięcia innych źródeł do wiim żeby użyć PEQ

Nie wiem czy na rynku jest jeszcze podobne urządzenie w tych pieniądzach z tymi funkcjonalnościami.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, tomek4446 napisał:

Mikrofony w telefonach bez względu na markę oferują za duży margines błędu , po prostu telefon służy do dzwonienia.

Masz jakieś konkretne dane na temat mikrofonów w telefonach apple czy innych? Jaki jest rozrzut jakich parametrów w jakich modelach? Czy tylko tak piszesz co Ci się zdaje? Czyli, wiesz co piszesz czy piszesz co wiesz? I jeszcze to mieszanie mikrofonów i aparatów, bo przecież to to samo…

Bez urazy i proszę nie bierz tego do siebie, ale na jakimkolwiek forum jestem i na jakikolwiek temat się nie pisze, zawsze pojawia się ktoś, kto neguje co się da, ale nie przytacza żadnych konkretów. Tak, bo mnie się tak wydaje.

Inżynierowie Wiima zrobili taki ruch z jakiegoś powodu. To firma ostatnio dość „na tapecie” i sądzisz, że zdecydowaliby się na to ryzykując, że zostaną obśmiani przez różnych recenzentów i innych „badaczy pisma świętego”?A skoro się na to zdecydowali to znaczy, że jakiś sens tego jest. Chyba, że tam głupki pracują.

Ale jesteś mądrzejszy niż inżynierowie Wiima to możesz im pomóc, bo na stronie producenta bardzo wyraźnie zachęcają do współpracy i opinii. Możesz się poudzielać i doradzać im, jak się powinno robić sprzęt. 
Dla mnie RC to na razie we wstępnej fazie rozwoju proste wsparcie tzw. Kowalskiego, żeby sobie na szybko skorygował największe problemy wynikające m.in. z charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia i sprzętu. Jeszcze za takie pieniądze?

Nie wyklucza to użycia bardziej zaawansowanych metod.
Jak ktoś może, to może zrobić porównania dysponując odpowiednim sprzętem. Byłoby super. Wtedy będą konkrety, a nie konfabulacje i gdybania.

Też nie jest powiedziane, że gdy to rozwiązanie nie spełni oczekiwań, to je usuną z aplikacji. Zobaczymy, na razie testujemy 🙂

Edytowano przez D-Art
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, D-Art napisał:

Masz jakieś konkretne dane na temat mikrofonów w telefonach apple czy innych?

A masz dodawany plik kalibracyjny mikrofonu w telefonie przy jego zakupie ? Apple czy jakiegoś innego ? To konkret. Bo do każdego pomiarowego jest. Mało tego są dwa, w zależności od ustawienia mikrofonu / na wprost , do góry/.

A to , że jestem sceptyczny to chyba dobrze. ŻYJEMY W ŚWIECIE, W KTÓRYM NALEŻY ANALIZOWAĆ TO CO DO NAS DOCIERA , A NIE ŁYKAĆ JAK PELIKAN. Tutaj mówimy o korekcji dodawanej do Wiima za małe pieniądze , ale jako wieloletni użytkownik Dirac-a na dwóch urządzeniach powiem Ci , że to ustrojstwo też doskonałe nie jest. Ba , pomiary REW-em z mikrofonem pomiarowym  też trzeba robić z należytą starannością , bo np. nie zgranie położenia mikrofonu przy pomiarze oddzielnym kanałów daje błędny wynik. A właśnie , to DSP Wiima umożliwia pomiar oddzielny kanałów ?

53 minuty temu, D-Art napisał:

To firma ostatnio dość „na tapecie” i sądzisz, że zdecydowaliby się na to ryzykując, że zostaną obśmiani przez różnych recenzentów i innych „badaczy pisma świętego”?A skoro się na to zdecydowali to znaczy, że jakiś sens tego jest. Chyba, że tam głupki pracują.

Audio już nie takie rzeczy widziało :) A jak myślisz , co myśleli konstruktorzy streamera Moona wkładając do środka Malinę za 120 zł i żądając parunastu tysi za streamer ? A co sobie myślą programiści aplikacji do smartfonów gdzie tolerancja wyników jest cholernie szeroka ? Zaskarżył ich ktoś ? Moim zdaniem jak nie wiadomo o co chodzi ,to chodzi o kasę i tyle. Jak myślisz dlaczego w reklamach współczesnych sprzętów od samochodów począwszy , na audio skończywszy jest kładziony tak duży nacisk na wodotryski ? Bo to najtańsze i daje najlepszy finansowy efekt. Ludzie z natury chcą mieć wszystko najnowsze i jeden przycisk więcej niż sąsiad. ;) Stąd MQA , dodawane EQ do wszystkiego co się da. To już było , tylko w analogu , były też już krzywe . Jazz , POP, Rock ,pamiętasz ? :)

1 godzinę temu, D-Art napisał:

Jak ktoś może, to może zrobić porównania dysponując odpowiednim sprzętem. Byłoby super. Wtedy będą konkrety, a nie konfabulacje i gdybania.

I tu masz rację. Fajnie by było zrobić taką weryfikacje.

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek4446, masz trochę racji, ale nie ma co przesadzać z tym generalizowaniem i z góry nastawiać się negatywnie. Nie wszyscy są źli 🙂 Sceptycyzm powinien być konstruktywny. Też taki jestem, ale ja tego Wiima mam, używam, testuję. Jak na pierwsze wrażenia, jest obiecująco. 

Te ustawienia pop, jazz itp. nie są na miejscu, bo to jakieś uśrednione „wynalazki” zrobione „na sztywno”, a tu jest jednak pomiar.

Apple robi dość jednorodny sprzęt w niewielu konfiguracjach, więc zapewne go dobrze pomierzyli, zanim zaimplementowali.
Plik konfiguracyjny mnie jako zwykłemu użytkownikowi nie jest potrzebny. Jest wprowadzony w urządzenie. Byłoby super, gdyby dało się podłączyć kilka znanych i sprawdzonych modeli mikrofonów, ale na tym poziomie cenowym wątpię w aż takie cuda. 

Wymieniamy się myślami po to, żeby dojść do sensownych wniosków i coś wartościowego wnieść dla obecnych i potencjalnych użytkowników WPP. I na tym się skupmy, żeby poznać wszystkie możliwości WPP i wycisnąć z niego wszystkie soki, na ile to możliwe w tej półce cenowej. 
A sugestie rzeczywiście można pisać wprost do producenta na jego stronie. 
Niewykluczone, że z czasem RC będzie doskonalone. To tylko kwestia oprogramowania, a tutaj oni sypią aktualizacjami często. No i fajnie 😁

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@D-Art robiłem już parę testów. Między innymi porównywałem wyniki pomiarów REW mikrofonem do KD z Umikiem -2. Na pierwszy rzut oka wychodziło to samo , ale jak się analizowało poszczególne odcinki pasma to już nie koniecznie.

2 godziny temu, D-Art napisał:

Plik konfiguracyjny mnie jako zwykłemu użytkownikowi nie jest potrzebny. Jest wprowadzony w urządzenie.

Nie jest. Kalibracja dotyczy wyłącznie mikrofonu nie urządzenia.

https://www.merserwis.pl/blog/artykul/automatyzacja-procesu-kalibracji-mikrofonow

Po za tym zakres " zbierania " mikrofonu pomiarowego, a tego w telefonie jest inny.

No i ostatnie. Była już taka dyskusja na Forum MiniDSP . Uczestniczył w niej przedstawiciel MiniDSP oraz konstruktor mikrofonów Umik. Dotyczyła użycia odpowiedniego pliku kalibracyjnego i kierunku mikrofonu podczas pomiarów. W instrukcji Diraca jest napisane , iż powinniśmy kierować mikrofon na kolumny w poziomie. I okazało się , że jest to błąd. Kalibracja mikrofonu przy takim ustawieniu jest ok. pod warunkiem , że robimy pomiar w studio nagrań lub pomieszczeniu idealnie zaadaptowanym akustycznie.  Tak zakładał konstruktor Umika. W normalnej chałupie , kierujemy mikrofon na sufit. Dirac przyznał , że było to z jego strony niedomówienie. Właśnie spojrzałem na usytuowanie mikrofonu w moim telefonie. Bez komentarza :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z @tomek4446 w 100%. I jako prekursor na tym pomiarów, REW, mini DSP wie co mówi.

Niestety korekcja pomieszczenia akustyki nie jest tak łatwa jak obsługa RC w wiim. 

Już pomijając kalibrację mikrofonu i poprawność wykonania pomiarów to już same generowanie filtrów w PEQ też trzeba robić z głową by potem nie było "no zrobiłem RC ale jakoś jest gorzej niż przed RC" Jest tu na forum trochę tematów o pomiarach mini dsp itp. Proponuję poczytać żeby nie było zbędnych rozczarowań.

Choć dla mojego przypadku (problemu z akustyką) ten RC uratował by mi d*** ale pojawił się o ponad pół roku za późno i niestety musiałem sobie radzić inaczej.

Miejmy nadzieję że to dopiero początki wiima w tym temacie. Że będą zgarniać komentarze użytkowników i będą to rozwijać.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, tomek4446 napisał:

Nie jest. Kalibracja dotyczy wyłącznie mikrofonu nie urządzenia.

Myślę, że dla producenta to nie jest jakiś skomplikowany problem. Wystarczy zrobić dwa pomiary w tych samych warunkach, gdzie jeden z mikrofonem referencyjnym. Następnie przerzucić do Excela, odjąć wyniki, a różnicę wykazać jako plik kalibracyjny. Tak robi producent Umika zapewne. 

Wysiłek organizacyjny polegalby na stworzeniu takich plików do ok. setki popularnych telefonów. 

Mało tego, uważam że idąc za oczekiwaniami użytkowników inżynierowie powinni pójść dalej i śladem specjalistów od Diraca, Oddysey czy Accourate opracować więcej niż tylko prosty algorytm korekcji.

Jedno, dwu, wielopunktowe pomiary włącznie z korekcją fazy otworzyłoby nową ścieżkę możliwości dla bardziej wymagających hobbystów. 

Planuję nabyć ultra za jakiś czas. Znając moją ciekawość na 100% zrobię porównanie w zakresie Wiim vs REW z Umikiem. 

Pozdrawiam. M

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod warunkiem, że to będzie WiiM z umikiem kontra REW z umikiem.

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Wysiłek organizacyjny polegalby na stworzeniu takich plików do ok. setki popularnych telefonów. 

Gdyby przyjac, że modele się nie zmieniają tu w kwestii hardware. Obawiam sie, że tak różowo to nie jest.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMG_9598.png.6a0899a9f4c1d228a2180db8dcce61d6.png.fa29be9b665d57c1dab716d32d5de202.png

Obawiam sie, że przy takim jednopunktowym pomiarze, jak na ilustracji, to poniższa korekta może więcej zepsuć niż poprawić. Jeśli z tej korekty korzystać, to jedynie w odniesieniu do niskich częstotliwości. Wyżej to już pomiarowa loteria.

IMG_9602.png.beb41b77f22ae8d0dd15d3cf86702dfa.png.9c029ad96824fd7644e0a2af19a93790.png

Ale ciekaw jestem wrażeń użytkowników.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, D-Art napisał:

IMG_9600.png

 

Ciekawe z czego wynika ten domyślny zakres częstotliwości 40-4000Hz.

Jak zrobiłem pierwszy pomiar na wartościach domyślnych to efekt dało się co prawda słyszeć ale nie zrobił na mnie wrażenia i ostatecznie wyłączyłem EQ. Dzisiaj powtórzyłem to dla całego zakresu i różnica się pojawiła bardzo wyraźna, wokale zrobiły się dużo bardziej czytelne a bas sprężysty. Próbowaliście pozostałych parametrów? Jakieś ciekawe obserwacje?

Edytowano przez Paweł Pawlik
korekta
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Paweł Pawlik napisał:

Ciekawe z czego wynika ten domyślny zakres częstotliwości 40-4000Hz.

Długość fali. 4kHz dla fali akustycznej to ok. 8,7cm. Czyli przesunięcie w tym zakresie mikrofonu może trafić na węzeł lub strzałkę. Pomierzysz i skorygujesz ale przecież głową czy ucho nie będzie w tym punkcie i lekki ruch głowy może zniwelować korekcję. 

Powyżej 4k Hz to już całkowita loteria z trafieniem w punkt. Dlatego efektywniej koryguje się raczej niskie częstotliwości. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...