Skocz do zawartości

KEF R3


lukluk71

Recommended Posts

Mimo wszystko, nim dalej pójdzie rozmowa w której RP jest porównywane na równi z EQ to polecam jednak zapoznać się z treścią technologiczną działania RP, bo w sieci dużo info nt. tego czym jest i jak działa RP. Poza tym Lyngdorf w świecie audio to ciekawa postać. Gdzie z resztą sporo z nim materiałów w których opowiada o RP i swoich projektach/wizjach/osiągnięciach. 

 

Tutaj fajna rzecz do poczytania. 

https://www.theluxurynetwork.sg/the-luxury-network-singapore-interview-with-peter-lyngdorf/

 

Miłego wieczoru ;)

 

Screenshot_20231218-225403.png

Edytowano przez lukluk71
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, lukluk71 napisał:

no skąd. Ma dokładnie rację. 

Przypominam, że czasu pogłosu DSP nie ruszy. Odpowiedniej odległość kolumn od ścian i aranżacji akustycznej RP nie zastąpi. 

Choć z tym dosunięciem kolumn do ściany to wcale nie jest zły pomysł. Faktycznie na bas może to pomóc (choć lepiej, żeby kolumna była wbudowana w ścianę na płasko). Niestety może to sknocić resztę pasma (no chyba, że kolumny mają specjalną konstrukcję).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Kraft napisał:

Przypominam, że czasu pogłosu DSP nie ruszy. Odpowiedniej odległość kolumn od ścian i aranżacji akustycznej RP nie zastąpi. 

Choć z tym dosunięciem kolumn do ściany to wcale nie jest zły pomysł. Faktycznie na bas może to pomóc (choć lepiej, żeby kolumna była wbudowana w ścianę na płasko). Niestety może to sknocić resztę pasma (no chyba, że kolumny mają specjalną konstrukcję).

Oczywiście że fajnie zrobić idealne pomieszczenie odsłuchowe które jest zrobione przez profesjonalnych akustyków. Ale większość tak z nas nie ma, muzyki słuchamy w mieszkaniach w domach, gdzie pomieszczenia dzielimy z rodzinami. Wstawianie sobie ustroju za kolumnę to nie jest przygotowanie akustyczne miejsca. Tylko eksperymenty na własną rękę. Sam słuchasz w warunkach mieszkalnych i wiesz jak jest. RoomPerfect to technologia rozwijana już 20 lat ... 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba daleko szukać informacji nt. tej technologii.
 



Warto się zapoznać, żeby na przyszłość nie mylić tego z EQ lub innymi różnymi dsp.

Większość wysokiej klasy produktów jest rozwijana w sonicznie-idealnych salach odsłuchowych o zoptymalizowanych wymiarach i zabiegach akustycznych. Jednak w rzeczywistości systemy dźwiękowe są instalowane w autentycznych pomieszczeniach mieszkalnych, a nie w laboratoriach dźwiękowych. Twój system nagłośnienia powinien być doskonały w twoim środowisku – i możemy obiecać, że tak będzie. RoomPerfectTM, opracowany przez Petera Lyngdorfa, jest produktem końcowym ponad dwóch dekad pionierskich badań i rozwoju audio. Jest to inteligentny system, który nie tylko identyfikuje charakterystykę dźwięku głośników, ale także wymaga konkretnych pomiarów akustyki pomieszczenia. Następnie stosuje korekty sygnału w ciągu dwudziestominutowego procesu, który pozostawia dźwięk, który jest idealnie dostosowany do kształtu, rozmiaru i właściwości akustycznych Twojego pokoju.

RoomPerfectTM pozwala umieścić głośniki tak, jak działa najlepiej dla stylu pokoju. Na przykład, jeśli umieścisz głośniki na ścianie, będziesz cieszyć się ciaśnym basem i wyższą wydajnością z głośnika, podczas gdy RoomPerfectTM zajmie się niedoskonałościami w odpowiedzi częstotliwościowej związanej z pozycjonowaniem na ścianie. Jeśli umieścisz głośniki wolnostojące w pokoju, RoomPerfectTM zajmie się niedoskonałościami w odpowiedzi częstotliwościowej spowodowanymi opóźnionymi odbiciami z tylnej ściany i ścian bocznych. Jeśli Twój pokój nie jest idealnie symetryczny pod względem kształtu lub umieszczenia mebli, RoomPerfectTM zajmie się również tymi niedoskonałościami. RoomPerfectTM poprawia również wydajność każdego głośnika w połączeniu z subwooferami. Bardzo rzadko dla subwooferów idealnie dopasowanych do głośników – RoomPerfectTM tworzy bezproblemową mieszankę.

RoomPerfectTM działa zupełnie inaczej niż wszelkie alternatywy i zapewnia inny poziom wydajności i spójności. Ponadto jest szybki i łatwy w instalacji i jest idealny do systemów stereo i kin domowych.

Pomiar głośnika ostrości – pierwszy pomiar RoomPerfect przy głównym fotelu odsłuchowym wskazuje mikrofon bezpośrednio na przednich głośnikach. Używając specjalnie stworzonego tonu pomiarowego, mierzy to głośniki z minimalnymi dodatkami z pomieszczenia. Tylko przez przechwytywanie tego bezpośredniego odczytu z głośników może RoomPerfectTM zachować wydajność, zamiast zmieniać je na dźwięk, który dyktuje system korekcji pomieszczenia.

Pomiary pomieszczeń – błędy akustyczne, które tworzy pomieszczenie, to złożony trójwymiarowy problem. Jedynym sposobem, w jaki można je w pełni zrozumieć, jest pomiar całego pomieszczenia w trójwymiarowy sposób. Wymaga to umieszczenia mikrofonu na pełnej wysokości, szerokości i długości pomieszczenia, a nie tylko wokół głównego siedzenia. RoomPerfectTM jest w tym wyjątkowy. Tylko dzięki pełnemu zrozumieniu akustyki pomieszczeń i zamierzonej reakcji głośników może system wytworzyć tak wysoką wierność.

RoomPerfectTM obliczy cyfrowo korektę na podstawie odczytów Focus and Room. Oddzieli oryginalny dźwięk głośnika od zagadnień akustycznych pomieszczenia i poprawi tylko to, co należy poprawić. Problemy akustyczne pomieszczenia zostaną wyraźnie usunięte, bas stanie się zarówno bardziej zdefiniowany, jak i głębszy, a dźwiękopoznanie i obrazowanie między głośnikami ulegnie poprawie. Istnieją trzy ustawienia do wyboru: Focus, dla najlepszego występu na głównym fotelu odsłuchowym; Global, dla najlepszego występu w szerszym obszarze odsłuchu; i Bypass, bez żadnej korekty dla porównania.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@lukluk71 Łukasz, ale dlaczego właściwie wzbraniasz się przed używaniem terminu DSP (Digital Signal Processing)? Ja w tym opisie widzę wiele podobieństw do swojego DDRC 22D z Dirac Live: generujemy wejściowy cyfrowy sygnał testowy, mierzymy odpowiedź kolumn i pomieszczenia, a następnie prosimy system o przygotowanie korekty, tak by zbliżyć się do zadanej charakterystyki. Co dokładnie robi RP, czego nie ma w funkcjonalności DSP z Dirakiem?

  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry ale nikt i nic mnie nie zmusi do przystawienia kolumn do ściany - samo to psuje tak dużo w scenie, przestrzeni, jakości że RP najpierw to musi naprawić. Po drugie - słuchałem kilka razy Lyngdorfa 1120 (bez RP) i nic mnie nie zmusi do kupna go... nie wspomnę już o delikatnym podkręceniu głośności gdzie za moment miałem czerwone kropeczki na gałce i przester - a naprawde słucham cicho w porównaniu do moich znajomych...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Kraft napisał:

No tak: "perfekt", "idealnie", "wysoka wierność", "bezproblemowy"... 

Przepraszam. Nie zdawałem sobie sprawy. 

no ale jeśli słowa Petera Cie drażnią, to można też poszukać mniej komercyjnym językiem, testy ludzi którzy z tego korzystają. RP to nie tylko korekta, to też dużo opcji połączenia systemu z subem.

No i właściwie, kończąc, ja myślałem sam że masz idealne pomieszczenie do odsłuchu, a jednak nie, słuchasz w salonie gdzie który dzielisz z członkami rodziny. I proszę nie pisz, że jest to pomieszczenie przygotowane akustycznie, bo sobie od tak postawiłeś w rogach pułapki basowe i jakieś tam ustroje na własną rękę :] Więc Panowie nie bądźmy tu hipokrytami. Większość tutaj z nas nie ma i nie będzie miała nawet w połowie dobrych warunków do odsłuchu muzyki, chyba że położenie dywanu nazywamy przygotowaniem dobrze pokoju :D

@Rafał S nie znam innych systemów dsp, więc może masz rację, ale nie jest to EQ. EQ to bliżej technologii VOICING Lyngdorfa, ale nie RP !

Swoją drogą, co chceta udowodnić? Miałem u siebie klocki łączone, zagracona półka RTV wzmakiem, daciem, osobnym strimerem, wartość niektórych zestawów przekraczała 10-15k pln. a obok leżało małe pudełko które lepiej zagrało niż większość zestawów które testowałem, nie muszę mieć elektrowni, nie mam plątaniny kabli, mogę wszystko obsługiwać po wifi z różnych urządzeń w domu i do tego mam lepsze brzmienie niż niektóre zestawy segmentowe. Dodatkowo dostaje opcje Voicing, RP. Serio uważacie że to jest coś złego ?  bo tak to brzmi trochę :)

1 godzinę temu, marcinmarcin napisał:

Sorry ale nikt i nic mnie nie zmusi do przystawienia kolumn do ściany - samo to psuje tak dużo w scenie, przestrzeni, jakości że RP najpierw to musi naprawić. Po drugie - słuchałem kilka razy Lyngdorfa 1120 (bez RP) i nic mnie nie zmusi do kupna go... nie wspomnę już o delikatnym podkręceniu głośności gdzie za moment miałem czerwone kropeczki na gałce i przester - a naprawde słucham cicho w porównaniu do moich znajomych...

Ale kto ma Cie do czegokolwiek zmuszać ? :D Głośniki sobie można wyciągnąć, przecież RP to dodatek, można sobie ustawić studyjne warunki i doszlifować RP, albo nie korzystać. Ale RP przeważnie jest przeznaczone dla takich ludzi którzy nie chcą robić z salonu, sali odsłuchowej : ] To są narzędzia, technologie które mają ułatwić pewne sprawy, poprawić.

kropeczki przy przesterowaniu ? :o wow, to co za głośniki podłączałeś? U mnie R3 nie ma szans na przesterowanie, a były też u mnie spore Pylony Diamondy 28.  KEFy R5. Na grupie lyndgorfa mają zestawy na diamondach 30, mój znajomy Audio Physic Classic 8 i ciężko o przesterowanie. Napisz na jakich kolumnach? może dla Twojego systemu lyngdorf tdai-3400 ? a nie 1120


Serio kupując coś, czasami czujesz się zmuszany ? :D Dziwne.

Edytowano przez lukluk71
  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, lukluk71 napisał:

Miałem u siebie klocki łączone, zagracona półka RTV wzmakiem, daciem, osobnym strimerem, wartość niektórych zestawów przekraczała 10-15k pln. a obok leżało małe pudełko które lepiej zagrało niż większość zestawów które testowałem, nie muszę mieć elektrowni, nie mam plątaniny kabli, mogę wszystko obsługiwać po wifi z różnych urządzeń w domu i do tego mam lepsze brzmienie niż niektóre zestawy segmentowe. 

Łukasz, wierzę, że tak było. Budżetowy, dobrze zestrojony system potrafi zagrać zjawiskowo i pokonać droższe zestawy, szczególnie dobrane przypadkowo. Klasyka. :)

  • Lubię to 2
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, lukluk71 napisał:

proszę nie pisz, że jest to pomieszczenie przygotowane akustycznie, bo sobie od tak postawiłeś w rogach pułapki basowe i jakieś tam ustroje na własną rękę :]

A Ty nie pisz, że masz "perfect" akustykę, bo sobie postawiłeś Lyngdorfa;).

Bawiłem się korekcją Dirac i znam zalety takiego rozwiązania. Znam też jego ograniczenia.

  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, lukluk71 napisał:

I proszę nie pisz, że jest to pomieszczenie przygotowane akustycznie, bo sobie od tak postawiłeś w rogach pułapki basowe i jakieś tam ustroje na własną rękę :] Więc Panowie nie bądźmy tu hipokrytami.

Pełna zgoda, że zwykłe pułapki basowe nie poradzą sobie z modem na 35Hz (chyba, że są wielkie na pół pokoju ;)). Prędzej zabiorą trochę wyższego i średniego basu, gdzie już i tak możemy mieć dołek przez SBIR. Za to całkiem nieźle sprawdzają się te basstrapy jako absorbery szerokopasmowe (u mnie znacząco zmniejszają pogłos). Więc jeśli ktoś dobrał kolumny o charakterystyce niepobudzającej modów, to pułapki i absorbery mogą sporo poprawić.

Z kolei RP / DSP zniweluje pewne skutki pogłosu, ale tylko na poziomie charakterystyki częstotliwościowej, tzn. wyrówna pasmo / podciągnie charakterystykę w stronę zadanej. Natomiast nie zmieni tego, że spora część dźwięku tego wyrównanego pasma będzie pochodziła z odbić i tym samym będzie rozsunięta w czasie z dźwiękiem prosto z kolumn.

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, lukluk71 napisał:

Karol64208 porównywanie EQ/DSP do roomPerfect to jakiś zacofanie myślowe, Ty nawet nie masz pojęcia czym jest RP

20 godzin temu, lukluk71 napisał:

Peter Lyngdorf dość fajnie to tłumaczy na swoich filmach na YT - kilka filmów i zrozumiesz czym jest RP :)

wiesz, mniej oglądaj Yt,  więcej czytaj, masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem:

Dnia 17.12.2023 o 11:58, Karol64208 napisał:

kiedyś na topie były EQ, teraz modne są  DSP, pytanie, co powstaje po takiej manipulacji dźwiękiem?

Pisząc to co piszesz o płodzisz dużo......🤣

Nic nie poprawi brzmienia słabych kolumn, nawet złote przewody.

Pozdr.

P.S.

Powtórzę się ale mniej Yt więcej czytaj, Yt to nie wiara.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Karol64208 napisał:

Nic nie poprawi brzmienia słabych kolumn, nawet złote przewody.

Karol, dyskusja, dyskusją, ale zauważ, że to wątek dot. sprzedaży Kefów i taki wpis może być źle zinterpretowany. R3 mogą się komuś nie podobać, niemniej ogólnie uchodzą za dobry wybór pod względem stosunku jakości do ceny. Zebrały też entuzjastyczne recenzje - również w magazynie patronującym temu forum. Zawsze można lepiej za więcej, natomiast warto zauważyć, że Łukasz słuchał ich blisko 3 lata - znacznie dłużej niż niektórzy z nas wytrzymali z droższymi modelami. Taka stałość o czymś świadczy i osobiście patrzę na nią z szacunkiem, bo mnie samemu jej brakuje. :)

Edytowano przez Rafał S
  • Lubię to 3
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Rafał S napisał:

dot. sprzedaży Kefów i taki wpis może być źle zinterpretowany. R3 mogą się komuś nie podobać, niemniej ogólnie uchodzą za dobry wybór pod względem stosunku jakości do ceny.

zwróć uwagę na jeden detal, nie wymieniam kolumn tylko poprawy dźwięku przez różne urządzenia, a wpływ na brzmienie, naturalność brzmienia.

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Rafał S napisał:

Łukasz, wierzę, że tak było. Budżetowy, dobrze zestrojony system potrafi zagrać zjawiskowo i pokonać droższe zestawy, szczególnie dobrane przypadkowo. Klasyka. :)

Dlatego właśnie ważny jest odsłuch u siebie. Ale to już wszyscy wiemy :) Branża audio ma to siebie, że można wypożyczać i to jest bardzo spoko.  Ale z drugiej strony w pewnym momencie zorientowałem się że nie jest to zdrowe, bo wpada się w obsesje porównywania wszystkiego ze wszystkim, tracąc sens w którym jest słuchanie muzyki. U mnie Lyngdorf, a nawet Arcam SA30 który też mi się podobał, pokonały zestawy popularnych, polecanych klocków 10-15k pln (wzmacniacz, dac, strimer) różnice były, ale często tak małe, niezauważalne i czasami nie fajne dla mojego ucha, że jak tylko zaczynałem zabawę z podłączaniem wzmaków, to coraz bardziej byłem przekonany że mogę mieć to samo, albo i lepiej w jednym małym urządzeniu i dla mnie Lynbgdorf to takie ideallo. Może jak będę zmieniał kiedyś sprzęt, to będzie też AllInOne. Ale ja nie słucham z CD, nie słucham z winyli, jestem typowym gościem który lubi sobie odpalić tidala i tam buszować... Ale rozumiem że niektórzy kochają płyty, vinyle itp. Fajnie że jest różnorodność i możliwości wyboru, a technologia pcha wszystko do przodu, co nie ? :D

no i nie przesadzajcie Panowie że widzicie u mnie brak sceny po zobaczeniu zdjęcia :] Bo akurat R3 w połączeniu z Tdai 1120 jest ogromna scena, często aż za duża, szczególnie w focus poincie, czasami przestawiam na płasko jak długo słucham,bo pewne doznania zaczynają też męczy i wcale nie muszę na 10 metrów wysuwać głośników, bo jak mówiłem robiłem już eksperymenty z jazdą po pokoju z kolumnami i wysuwając dalej, nie różniło się praktycznie niczym od tego co jest teraz i dzięki temu mogę przechodzić spokojnie, nie obawiając się że moja noga spotka się ze stendami :D

aaa i jeszcze ważne, focus pointy które można robić lyngdorfem i zmieniać. Ja pracuje w domu. Przy kompie, w pewnym miejscu w pokoju lubi się zebrać bas, Lyngdorf ma to do siebie że takich punktów odsłuchu można ustawić kilka, ja u siebie mam dwa, jeden na kanapie, drugi właśnie w miejscu pracy, gdzie mając biurko z regulowaną wysokością, 2 a czasami 3 monitory, musiałbym robić akustycznie to miejsce, a na to nie ma możliwości... i lyngdorf to załatwia. :]

6 godzin temu, Kraft napisał:

A Ty nie pisz, że masz "perfect" akustykę, bo sobie postawiłeś Lyngdorfa;).

Bawiłem się korekcją Dirac i znam zalety takiego rozwiązania. Znam też jego ograniczenia.

@Kraft
Jak jesteśmy na etapie słowa AKUSTYKA No to pokaż swoje warunki odsłuchu :] Moją akustykę oceniłeś po zdjęciu, teraz ocenimy Twoją :]

Edytowano przez lukluk71
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, lukluk71 napisał:

Moją akustykę oceniłeś po zdjęciu, teraz ocenimy Twoją :]

Przepraszam, jeśli Cię uraziłem. Po prostu DSP nie potrafi radzić sobie z wszystkimi niedoskonałościami akustyki. Taka jego natura, a raczej natura praw fizyki. Pisanie, że ustawieniem i aranżacją nie trzeba sobie zawracać głowy, bo RP wszystko załatwi jest niestety myśleniem życzeniowym.

Pozdrawiam. 

 

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Kraft napisał:

Przepraszam, jeśli Cię uraziłem. Po prostu DSP nie potrafi radzić sobie z wszystkimi niedoskonałościami akustyki. Taka jego natura, a raczej natura praw fizyki. Pisanie, że ustawieniem i aranżacją nie trzeba sobie zawracać głowy, bo RP wszystko załatwi jest niestety myśleniem życzeniowym.

Pozdrawiam. 

 

Właśnie mnie nie uraziłeś. To może ja przepraszam za tak bezpośrednie teksty ... czasami piszę w biegu, podczas pracy .... po prostu rozmawiajmy :)
Kraft ja nigdzie nie napisałem żeby sobie zawracać głowę ustawieniem i aranżacją akustyczną, bo wiem że to jest ważne, przecież też wspominałem że bawiłem się w lodowisko na swoich panelach przesuwając głośniki żeby sobie znaleźć to miejsce, dywan też był kupowany "grubszy" z myślą żeby nie było gołych paneli, zasłony też. Ja ciągle mam na myśli że większość tutaj (w tym ja) dzielimy miejsca odsłuchowe z życiem codziennym naszych domowników :]  Chyba kiedyś pokazywałeś swoje miejsce odsłuchowe? jeśli dobrze pamiętam, to nie był pokój stworzony pod słuchanie muzyki, tylko salon do życia codziennego a później dopiero jako drugorzędna sprawa Twoje audio ? : ]  No i jedni mają lepsze warunki, drudzy gorsze, ale mimo wszystko mało kto ma profesjonalnie zrobione pomieszczenie pod względem akustycznym.

Tyle ile się dało, na ile mogłem sobie pozwolić zrobiłem. Ale nie mogę obłożyć pokoju piankami, nie mogę przesunąć mebli, nie mogę zrobić sobie podwieszanych sufitów panelami akustycznymi, nie mogę wyrzucić domowników z pokoju dziennego :D nie mogę przesunąć swojego stanowiska pracy, ani nie mogę przy tym stanowisku wrzucać ustrojów akustycznych, bo nadal to jest moje stanowisko do pracy, a nie sala odsłuchów, a niestety słuchając w tym miejscu muzyki, przy biurku komputerowym,  potrafi zebrać się sporo basu, zniekształceń.... AAAA ! dzięki temu że mam roomPerfect, to mogę sobie jednym kliknięciem na telefonie ustawić FOCUS point tego miejsca i cieszyć się dźwiękiem który przez długie godziny słuchania będzie sprawiał mi przyjemność i nie będzie drażnił ucha. Żaden wzmacniacz nie potrafił mi uporządkować dźwięku w tym miejscu, choćby nie przeszkadzało mi to w miejscu odsłuchowym bo nie jest to odczuwalne nawet wyłączając RP, to właśnie mam takie miejsce w pokoju w którym spędzam po 8-10h pracując i Lyngdorf daje mi możliwość w tym miejscu posłuchać "bezpiecznie" muzyki, bez martwienia się o to żebym musiał robić przemeblowanie, którego nie mogę zrobić. I tym jest RoomPerfect. Nic poza tym :]

Edytowano przez lukluk71
  • Lubię to 4
  • Gratulacje 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.12.2023 o 13:41, Rafał S napisał:

Więc jeśli ktoś dobrał kolumny o charakterystyce niepobudzającej modów,

Czyli takie które nie grają od 20 do 80 Hz? Do tej pory żyłem w przekonaniu, że fizyka jest bezlitosna i jeżeli w miejscu A (x,y) postawimy źródło częstotliwości Z(Hz) to w innym miejscu pomieszczenia będziemy mieli albo podbicie albo wyzerowanie tej częstotliwości. Więc mody są kwestią geometrii pomieszczenia a nie źródła (mówimy dalej o muzyce/dźwięku w kinie). Jak miałeś coś innego na myśli to prośba o rozwinięcie. (Tak wiem, że są pułapki basowe pasywne i aktywne oraz, że można mieć więcej niż 1 subwoofer). 

Edytowano przez PanKlor
  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 19.12.2023 o 13:41, Rafał S napisał:

Więc jeśli ktoś dobrał kolumny o charakterystyce niepobudzającej modów, to pułapki i absorbery mogą sporo poprawić.

Nie istnieje coś takiego. Jeśli pomieszczenie nie odpowiada na dźwięki to znaczy że tych dźwięków nie ma. Przewrotne w tym wszystkim jest to iż im kolumny maja szerszy użyteczny zakres w dół, tym gorzej jakościowo będą grać w słabo zadaptowanym pokoju.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Butler napisał:

Nie istnieje coś takiego. Jeśli pomieszczenie nie odpowiada na dźwięki to znaczy że tych dźwięków nie ma. 

Sprawa nie jest binarna: są dźwięki, lub nie. W przypadku niskich częstotliwości mogą one być generowane przez kolumny, ale z głośnością znacznie poniżej średniej reszty pasma. I wtedy nawet po podbiciu przez mody nie stanowi to znaczącego problemu. 

  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogą być one generowane poniżej średniej pasma bo charakterystykę opisuje się dodając że zakres dotyczy np max -3dB. Więc jeśli kolumny nominalnie potrafią zejść, to przy basie mody są nieuniknione. Czasem się zdaża że mody są korzystne, splot okoliczności może sprawić że kolumny nieodznaczajace się basem zagrają głęboko i akceptowalnie w miejscu odsłuchu bo sweetoint trafi akurat na strzałkę fali stojącej. Można powiedzieć że w takim przypadku charakterystyka kolumn została dobrana (przypadkiem bądź nie) do akustyki pomieszczenia, ale nie że kolumny nie pobudzają modów.

  • Lubię to 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Temat jest zablokowany i nie można w nim pisać.
×
×
  • Utwórz nowe...