Skocz do zawartości

Wasze systemy...


npl

Recommended Posts

7 godzin temu, Rega napisał:

U mnie podobnej wielkości, tyle że szerokopasmowe. Sam ,,magnesik,, może służyć jako niezły ,,argument,, w sporach. 😉

 

IMG_20230707_220035.jpg

IMG_20230331_202049.jpg

IMG_20230407_150454.jpg

IMG_20230331_200234.jpg

Ja bardzo lubię bas z tego celestiona. Gra koncertowo i szybko.

Ciekawi mnie jak te altec brzmią 😀

PSX_20230708_054955.jpg

PSX_20230708_054658.jpg

Edytowano przez Nie wszystko wiedzący
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Amarok napisał:

Coś więcej na ich temat?

To włoskie SAF 184.03 :)

Kapitalne przetworniki z bardzo mocnym napędem. U mnie grają dosyć nietypowo, bo w odgrodzie do około 350-400 Hz (aktywny dół z DSP). Generalnie w tego typu obudowie bas jest ekstra - naturalnie wybrzmiewający, bez podbarwień charakterystycznych dla obudów bass reflex i zamkniętych. Jak ma być szybko, to tak jest. Jak ma być mruczenie, to mruczy, że aż miło w środku się człowiekowi robi :)

3 godziny temu, Nie wszystko wiedzący napisał:

Piękne. 18 potrafi przyłożyć.  Jak ktoś nie słyszał basu z takich przetworników to może zrobić wrażenie

Zdecydowanie :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Audio Autonomy - Grzesiek, a jakie znaczenie ma średnica cewki? Bo czasem widać duze głosniki, ale wielkość cewki jest niewielka, a czasem odwrotnie. Nie należy się też sugerować naklejoną kopułką przecipyłową bo wypadku takich głosników, ona ma znaczenie raczej tylko ozdobne i ochronne.

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Rega napisał:

@Audio Autonomy - Grzesiek, a jakie znaczenie ma średnica cewki?

Generalnie większa średnica umożliwia uzyskanie większej mocy. Choć zależy to też od technologii wykonania całej cewki (rodzaj i jakość i drutu ma ogromne znaczenie).

6 godzin temu, Butler napisał:

Nie gereralizuj proszę. Przyjmując taką tezę dla całego ogółu to błąd.

Nie generalizuję. Tak to po prostu działa. Fizyki nie oszukasz :) Nie twierdzę oczywiście, że odgrody to jedyny słuszny i idealny kierunek. Jak każdy rodzaj obudowy ma on swoje plusy i minusy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Audio Autonomy napisał:

Tak to po prostu działa. Fizyki nie oszukasz

Nie przyjmuję do wiadomości tego założenia, odgroda też ma swoje problemy, jak sam piszesz wszystko ma swoje plusy i minusy. Uważam że zamknięte konstrukcje mają większy potencjał odnośnie wierności dźwięku. Fizyki nie oszukasz, tak to po prostu działa :D haha

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@elektron6 to fakt, ale jest to kwestia do przejścia . Moje dechy mają 50cm, a schodzą dobrze poniżej 30 Hz. Likwitza dipole są jeszcze węższe, a schodzą jeszcze odrobinę niżej :)

@Butler każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, ale moim zdaniem akurat z dipoli można najłatwiej uzyskać wysoką "wierność dźwięku". 

Uproszczając nieco temat - w obudowie głośnik pracuje jakby z poduszką powietrzną. Przetwornik pracujący jak tłok rusza  się do przodu i do tyłu. W ten sposób cofając się musi ścisnąć powietrze, które jest wewnątrz obudowy zamkniętej (lub wypchnąć je przez gęste wytłumienie w obudowie BR). To sprawia, że nie działa on w pełni swobodnie. To też sprawia, że dźwięk z obudowy zamkniętej/br zawsze jest w jakimś stopniu "podbarwiony". 

Jak masz blisko do Wro, to wpadnij kiedyś. Pogadamy i będziesz mógł posłuchać moich odgród. Oceniasz sam czy Co się to podoba, czy nie :)

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Audio Autonomy napisał:

To też sprawia, że dźwięk z obudowy zamkniętej/br zawsze jest w jakimś stopniu "podbarwiony". 

Nie podbarwiony, tylko wymaga (w uproszczeniu) większej mocy dla tego samego uzysku by tą poduszkę "przepchnąć". To akurat jest wada konstrukcji zamkniętych vs open BR i odgrody - ogólna sprawność. Jak już mowa o DIY, to można zrobić servo do suba jak ma Rhythmik Audio i problem zamknięty. 

17 minut temu, Audio Autonomy napisał:

Jak masz blisko do Wro, to wpadnij kiedyś.

No tak średnio... Gdańsk.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak do niedzielnej kawy;

Wykonanie w jakości hiend na przykładzie preampu Yamaha CX-2000. W tym sprzęcie znajdziemy to co najlepsze w audio; rozbudowane sekcje zasilania, stopnie wejściowe na elementach dyskretnych, wbudowany Dac na kościach 2x PCM56, dwusekcyjna regulacja wzmocnienia, świetny preamp phono i top elementy; kondensatory Elna for audio serii Duorex, zielona wersja Nichicon Muse. I te drewniane boczki ! Piękne to jest a gra referencyjne. Sam dotyk gałki powoduje uśmiech na twarzy. 

52D88A66-CB21-42D1-9CCD-944BA8EB09AD.jpeg

01074F61-14A5-4DE9-A9A8-BE0985FF1A81.jpeg

ECABDE79-1D7C-40F9-A3AA-247B9D2525F6.jpeg

20B8D372-2B17-410F-B84D-B16303FDBDCD.jpeg

AAA14785-9954-4FF9-B241-8EB66DEF6831.jpeg

2B4DCBC0-0631-4CF0-9D86-ECE9116E0C3B.jpeg

80D941AC-46D2-41CD-82F4-8F37BE60CED7.jpeg

CD205DC5-2F44-4353-AA4E-CE65446354E0.jpeg

6D733DC2-BE33-4DB2-ADD1-534B6D5F7359.jpeg

E3F4C85A-0996-4FDF-A7A9-7F4E4A8CE8F9.jpeg

50AAEE6F-9B22-410E-9D49-DC90DE47D37F.jpeg

795FBCCB-A62C-4791-B8EE-513209C68982.jpeg

80A1C613-2A03-46F5-9408-6F8BD5DB5EFE.jpeg

77134BA6-5489-4908-A6FA-7DBF4EA5A838.jpeg

Edytowano przez elektron6
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 8.07.2022 o 11:01, Audio Autonomy napisał:

@Adi777 nie ma to jak open baffle, bo ten rodzaj "obudowy" zapewnia głośnikom zupełnie inne warunki pracy. Moim zdaniem ciężko osiągnąć tej jakości dolny zakres pasma z tradycyjnych zamkniętych skrzynek (BR, MLTL, obudowy zamknięte). Przykładowo - kontrabas Ray'a Browna w "You look good to me" brzmi tak jak kontrabas - nie zamula i daje mu pięknie wyrezonować ❤️

Natomiast jeżeli chodzi o przetworniki szerokopasmowe (które posiadają oczywiście też i swoje wady), to uważam że są nie do pobicia w odtwarzaniu tej części pasma, na którą nasze uszy są najbardziej wrażliwe (okolice częstotliwości odpowiadających ludzkiemu głosowi). Nie łączymy ich w tym miejscu z innymi głośnikami, więc nie ma problemu ze zgraniem fazowym i "sklejeniem" się dwóch głośników w jeden. Mowa tu oczywiście o dobrych szerokopasmówkach. Nie każdy głośnik tego typu zagra super ekstra :)

Aha, no i oczywiście mam porównanie do wielu innych kolumn. Bez tego nie  odważyłbym się na taki tekst. Są to oczywiście moje własne, subiektywne odczucia i nie każdy musi się z tym zgadać ;)

IMG_20220708_115819.jpg

Jakie wymiary mają te "dechy czołowe"?

19 godzin temu, Audio Autonomy napisał:

Moje dechy mają 50cm, a schodzą dobrze poniżej 30 Hz

Rozumiem że 50cm to szerokość.

Według specyfikacji FS 30hz, a VAS to 245L. Czy to sie zgadza? Czy to ten głośnik LaVoce SAF184.03?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisano tu wczesniej o wyższości odgrody nad tradycyjnymi "budami" (zamknieta czy br). Jednak tworząc obudowę o pojemnosci większej niż VAS głośnika, to moim zdaniem nawet pracując w takiej zamknietej tenże głośnik "widzi" obudowę zamkniętą podobnie jak tradycyjną odgrode. Czy zgodzisz sie ze mną?

   Pytałem o wymiary dechy czołowej nie bez powodu...  Np. Gdyby wymiary obudowy zamknietej miały 50x100x50 (szer. X wys. X głębokość) bo i tak z miejsca odsłuchu nie widzimy innych ścianek, moglibyśmy stworzyć obudowę zamkniętą, ktorej VAS przekroczy 245L. (Praca podobna jak w odgrodzie) , a mimo to nie dochodzi do jakiegokolwiek "zwarcia akustycznego" (obniżona skuteczność najniższych częstotliwości)🤔

   Takie zalety obudowy otwartej (jakość dzwieku), plus zalety zamknietej (brak zwarcia). Minus to oczywiście gabaryt, ale jak juz pisałem, z miejsca odsłuchu bez znaczenia wizualnego. Co o tym sądzisz? 

Acha jesli chcemy by wciąż szerokopasmowka pracowała w odgrodzie, to można to uwzględnić w projekcie i zrobić otwartą przestrzeń pomiedzy budą a płyta czołową 😇

Tym sposobem myślę że można jeszcze więcej wycisnąć z tej 18- stki w stosunku do obecnego stanu🤔

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Chyba Miro 84 raczej nic nie zyskamy stosując taką obudowę (według mojej wiedzy przynajmniej). Szczególnie w przypadku głośnika, która nadaje się raczej do BR niż do obudowy zamkniętej. Rozciągnięcia dołu pasma z tego nie uzyskamy, a obudowa taka będzie się wiązała z kilkoma problemami. Poniżej wizualizacja obudowy zamkniętej dla SAF184.03 o pojemności równej VAS. Otrzymujemy -3dB już przy  75Hz - jest to raczej średni wynik. A co najgorsze, przy dobroci Qtc poniżej 0,5 głośnik nie będzie w stanie przyjąć większej mocy i będzie narażony na uszkodzenie mechaniczne. No i zbudowanie tak dużych skrzyń będzie trudne i drogie (szczególnie jeżeli będą miały być odpowiednio sztywne żeby wytrzymać ciśnienie generowane przez głośnik) :)

Przede wszystkim jednak utracimy charakterystyczne dla dipola propagowanie fali dźwiękowej w dwóch kierunkach. Wbrew pozorom jest to też zaleta tego rodzaju obudowy :) 

vas.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Audio Autonomy napisał:

A co najgorsze, przy dobroci Qtc poniżej 0,5 głośnik nie będzie w stanie przyjąć większej mocy i będzie narażony na uszkodzenie mechaniczne.

Chcesz przez to powiedzieć że pracując w odgrodzie głośnik nie jest narażony na uszkodzenie mechaniczne itp.?

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Audio Autonomy napisał:

Bardziej chodziło mi o to, że zysk z zastosowania takiej wielkiej obudowy zamkniętej byłby żaden, a "koszty" byłyby niemałe.

Czyli że głośnik w odgrodzie (prawie brak obudowy tak jak u Ciebie) zagra np. Niżej niż ten sam w za dużej zamknietej? 

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Chyba Miro 84 nie, nie zagra niżej. Nie o to chodzi. Jeżeli walczymy o zejście, to idziemy w BR. Plusem obudowy otwartej jest coś zupełnie innego.  Wybacz, ale nie mam teraz czasu na dłuższe wywody, więc posłużę się linkiem. Później coś jeszcze skrobnę jeżeli kogoś to będzie interesować :)

https://www.linkwitzlab.com/conclusions.htm

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można prosić jakiś "szybki cytat"?

Dnia 8.07.2023 o 20:30, Audio Autonomy napisał:

@elektron6 to fakt, ale jest to kwestia do przejścia . Moje dechy mają 50cm, a schodzą dobrze poniżej 30 Hz. Likwitza dipole są jeszcze węższe, a schodzą jeszcze odrobinę niżej :)

@Butler każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, ale moim zdaniem akurat z dipoli można najłatwiej uzyskać wysoką "wierność dźwięku". 

Uproszczając nieco temat - w obudowie głośnik pracuje jakby z poduszką powietrzną. Przetwornik pracujący jak tłok rusza  się do przodu i do tyłu. W ten sposób cofając się musi ścisnąć powietrze, które jest wewnątrz obudowy zamkniętej (lub wypchnąć je przez gęste wytłumienie w obudowie BR). To sprawia, że nie działa on w pełni swobodnie. To też sprawia, że dźwięk z obudowy zamkniętej/br zawsze jest w jakimś stopniu "podbarwiony". 

Jak masz blisko do Wro, to wpadnij kiedyś. Pogadamy i będziesz mógł posłuchać moich odgród. Oceniasz sam czy Co się to podoba, czy nie :)

 

 

Tutaj jednak piszesz o zejsciu w hz właśnie. ;)

Dnia 8.07.2023 o 08:31, Audio Autonomy napisał:

Generalnie w tego typu obudowie bas jest ekstra - naturalnie wybrzmiewający, bez podbarwień charakterystycznych dla obudów bass reflex i zamkniętych. Jak ma być szybko, to tak jest. Jak ma być mruczenie, to mruczy, że aż miło w środku się człowiekowi robi :)

 

Chyba sobie coś zbuduje "w ten desen" ;)

Pozdr.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Można prosić jakiś "szybki cytat"?

1. "Głośniki w odgrodzie odtwarzają bas przy mniejszej interakcji z pomieszczeniem. Jest on bardziej wyrazisty niż z głośników w obudowach konwencjonalnych."

2.  "Konwencjonalne głośniki skrzynkowe są zawsze wszechkierunkowe przy niskich częstotliwościach. Promieniowanie dźwięku do przodu wzmacnia się wraz ze wzrostem częstotliwości (dlatego odbicia w pomieszczeniu zabarwiają dźwięk)."

3. "Jeśli zachowanie dipolowe obejmuje pełny zakres częstotliwości, odpowiedź pomieszczenia zostaje percepcyjnie zamaskowana przez bezpośredni dźwięk."

4. "Trudno jest zepsuć konstrukcję głośnika z otwartą przegrodą, tak aby brzmiał gorzej niż typowy głośnik skrzynkowy" - tu akurat się nie zgadzam do końca, bowydaje mi się, że każdy rodzaj obudowy można zepsuć :) 

14 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Tutaj jednak piszesz o zejsciu w hz właśnie. ;)

Pisałem w odniesieniu do tego co pisał @elektron6 - w odgrodach głównym problemem jest osiągnięcie niskiego zejścia, ale jest to temat do rozwiązania. Jako przykład chciałem pokazać jak to wygląda u mnie i dlatego napisałem jakie zejście udało mi się osiągnąć :) 

14 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Chyba sobie coś zbuduje "w ten desen" ;)

Polecam! Jak dobrze pokombinujesz, to możesz w łatwy sposób osiągnąć coś naprawdę fajnego :D 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli faktycznie mamy w tej konstrukcji zejście do 30Hz to jest to wynik rewelacyjny! Na pewno pomaga tutaj sam głośnik niskotonowy ale fakt 18' do czegoś zablagowuje:) Sporo konstruktorów diy idzie jednak w półśrodki w postaci częściowej zabudowy głośnika niskotonwoego a "czyste" open baffle mamy tylko na średnicy i górce.

Osobiście słuchałem kilka konstrukcji odgród min. konstrukcji Lampizatora. Granie naprawdę na wysokim poziomie, choć tak jak wspominałem trzeba się uważnie wsłuchać czy nie brakuje nam dołu. Kolumny raczej typowe pod lampę ze względu na dużą skuteczność przetworników. Wystarczy te kilka wat z lampki 300B i może być naprawdę dobrze.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, elektron6 napisał:

Jeśli faktycznie mamy w tej konstrukcji zejście do 30Hz to jest to wynik rewelacyjny!

Dokładnie tak, to rewelacja. Jednak...  z punktu widzenia "fizyki" cos nie pasuje mi to (długość fal i ich znoszenie sie wzajemne zwlaszcza gdy fala jest stosunkowo długa) ale że w audio juz tyle razy dostałem "pstryczka w nos" to wole zadać pytanie i ewentualnie sprawdzić doswiadczalnie.

2 godziny temu, Audio Autonomy napisał:

Polecam! Jak dobrze pokombinujesz, to możesz w łatwy sposób osiągnąć coś naprawdę fajnego :D 

Co masz na mysli "pokombinujesz"? Jesli chcesz mozesz na pw (jesli to ściśle tajne ;) )

Masz na mysli dsp?

Ps: @Audio Autonomy czy masz może info. do jakiej minimalnej grubości scianki mozna sie posunąć (oszczednosci)? 

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...