Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

22 godziny temu, S4Home napisał:

Z racji iż znam go z ARCAMA i NADa. Tu jednak będzie zewnętrzny DAC + wzmak lampowy

Czy jest sens stosować zewnętrzny DAC skoro DDRC też jest DAC-em? Jeśli wyjdziesz z zewnetrznego DAC-a analogowo do DDRC, to w DDRC nastąpi konwersja na cyfrę i ponowna konwersja na analog. To bez sensu. Lepiej zrezygnować z zewnętrznego DAC-a i zostawić konwersję DDRC.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest sens, jeżeli ten zewnętrzny DAC jest powiedzmy w jakiś sposób lepszy od tego w DDRC. Jednak należałoby to połączyć w inny sposób. DDRC powinno znaleźć się pomiędzy transportem a tym właśnie zewnętrznym DACiem. Wtedy nie dokonują się już te wszystkie konwersje, o których wspomniałeś - DDRC operuje tylko na sygnale cyfrowym.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak zamierzasz wyjść z sygnałem cyfrowym z DDRC?

Ok. Już rozumiem. Ty piszesz o DDRC-22D, a ja o DDRC-24. W 22D jest chyba taka możliwość.

14 godzin temu, nowy78 napisał:

Nie no, dlaczego? Przecież Piotrek podał przykład tańszego procesora, który ma we/wy cyfrowe - DDRC-22D. 

Tylko ten 22D nie jest tańszy, ale prawie dwa razy droższy od 24.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uświadomiłem sobie pewną wadę systemu elektronicznej korekcji akustyki pomieszczenia. Takie rozwiązanie jest świetne jeśli chodzi o redukcję podbić na charakterystyce częstotliwościowej (górki), ale chyba bezradne jeśli chodzi o uzupełnianie dołków. Górka bierze się stąd, że fale dodają się do siebie. Łatwo ją zniwelować osłabiając pierwotny sygnał (2+2=4, więc jak chcemy mieć 2, to osłabiamy sygnał i mamy 1+1=2). Z dołkiem jest gorzej. Tworzą go bowiem fale, które się od siebie odejmują. 2-2=0. Nie da się tak dobrać pierwszej cyfry, żeby po dodaniu jej przeciwieństwa otrzymać 2. 

Jeśli dobrze rozumuję, to jest to spore ograniczenie systemów elektronicznych. Jeśli chodzi o dołki, to pozostaje nam tylko klasyczna aranżacja ustrojami akustycznymi. Tylko ona może w tej sytuacji coś zaradzić.

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, S4Home napisał:

Z tego co widziałem na takowym diagramie to tworzysz po prostu wypadkową linie charakterystyki. Więc ta uzupełnia także dołki.

 

Mój przykład dotyczył warunków idealnych, które w przyrodzie nie występują. W rzeczywistości fale, które się nakładają na pierwotny sygnał są od niego słabsze, bo muszą się odbić i przebyć dłuższą drogę. Załóżmy, że tracą w ten sposób 50% energii. Przykład dla dołka będzie wtedy wyglądał tak: 2-1=1, więc 4-2=2. Wystarczy podać dwa razy mocniejszy sygnał, by wyrównać charakterystykę. Co jednak, jeśli fale odbite tracą tylko 10% energii? 2-1,8=0,2, więc 20-18=2. Wtedy dla zasypania dołka potrzebujemy sygnału aż 10 razy silniejszego od oryginalnego. Czy membrany to wytrzymają?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołków się nie zasypuje ;) Dobiera się tak poziom sygnału wyjściowego, do którego się "równa", aby wyrównanie charakterystyki można było zrealizować tylko poprzez obniżanie tego co wystaje ponad ten poziom. Wiele razy zetknąłem się z opinią, że zasypywanie dołków nie daje dobrych rezultatów. Jak się zastanowić, to ma to sens.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W bojach o skuteczne cyfrowe korygowanie akustyki pomieszczenia biorą udział także Polacy. Autorski system tego rodzaju opracowała warszawska firma Infado. Jest on częścią innowacyjnej kolumny głośnikowej all-in-one Boson, która integruje w sobie funkcje odtwarzacza plików, DAC-a, wzmacniacza i procesora DSP. 

schemat_technologial_pl.thumb.png.63d013842e088585edba62e5e1a16de1.png

 

Tu można poczytać więcej o całym systemie:

http://www.infoaudio.pl/test/401,kolumny-infado-boson-czy-to-jest-poczatek-rewolucji
https://www.infoaudio.pl/artykul/304,ani-centymetra-kabla-aktywne-zestawy-boson-marki-infado

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Kolejny system elektronicznej korekcji akustyki. Tym razem produkt fiński (nie mylić z chiński;). Zwie się Anti-Mode i wbudowany jest m.in. w przedwzmacniacze/DAC-i Dspeaker Anti-Mode X4 (3,427.00 €) i Dspeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core (725.00 €). Ten drugi jest o tyle oryginalny, że ma wbudowany wyświetlacz na którym widzimy, co robimy. Według recenzenta magazynu Stereophile Anti-Mode jest skuteczniejszy od systemu Audyssey i prawie tak dobry jak Dirac Live.

A_c703953a08.jpg.aed3ca85349675a56af7c7962803e6ee.jpg

d_e0cea1993d.jpg.42c4dbe1dc3f086b2f54282129b9f6c0.jpg

X_d9e1b1595b.png.a50b9bc9a2a1b69575982ac6d76e1a06.png

Więcej informacji: http://www.dspeaker.com

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Napisano (edytowany)

Kolejny sprzęt wykorzystujący korekcję akustyki Dirac Live. Aktywne kolumny głośnikowe Quadral Aurum Alpha i Quadral Aurum Gamma (12 000 Euro). Potrafią nawet streamować muzykę z Tidala, więc mamy cały system w jednym "pudełku". 

Ciekawostka na marginesie. Kolumny osiągają na basie mityczne 20 Hz (ze spadkiem tylko -3 dB).

MC4yMTQyODcwMCAxNTQ5MDA5ODY2.thumb.jpg.3fd6c2d095ed1ea89e93be6058ff11fe.jpg

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 To może coś z Dirac Live + wzmocnienie i dobry DAC z MQA w jednej skrzynce. https://www.stereonet.co.uk/news/arcam-sa30-g-class-integrated-amp-launched-at-high-end-munich

Jak tak będą wstawiać ten układ korekcji pomieszczenia na szeroką skale do wszelkich urządzeń to "DDRC-24" może pójść w zapomnienie

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja zachęcam do wypróbowania tego typu korekcji, najpierw przy użyciu komputera. Daje to pewne wyobrażenie o możliwościach, a główną zaletą jest niski koszt takich zabaw. Wystarczy mikrofon pomiarowy (najtańszy ok 200 pln, albo sporo tańszy diy na wkładce panasonica) i przyzwoita (wystarczy nawet taka na usb za ok 150 pln, ale pod pewnymi warunkami) karta muzyczna w komputerze i już mamy możliwość przetestowania, czy takie zabiegi mają u nas szansę powodzenia. Jeżeli się nie sprawdzą, oprzyrządowanie pomiarowe można wykorzystać do adaptowania akustyki pomieszczenia w sposób "ręczny".

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

 To może coś z Dirac Live + wzmocnienie i dobry DAC z MQA w jednej skrzynce.

A nawet więcej, bo ma jeszcze odtwarzacz strumieniowy. Koncept wygląda rewelacyjnie. To sprzęt dla mnie. Ciekawe, jak go wycenią. Myślę, że maksymalnie 7000-8000 zł byłoby do przełknięcia (Arcam SA20 kosztuje 5000 zł). Chyba nie polecą ceną w kosmos, bo sprzęt nie prezentuje się ekskluzywnie. Wygląda skromnie i jest niestety brzydki. 

sa30-front-topreflection_small__large_full.thumb.jpg.09fbf3f8e19bb8f1c6b5ddb48157fe7c.jpg

 

Chyba coś się rusza na rynku. Liczę na efekt kuli śnieżnej i wysyp stereo z korekcją akustyki w przyszłym roku.

50 minut temu, nowy78 napisał:

Wystarczy mikrofon pomiarowy (najtańszy ok 200 pln, albo sporo tańszy diy na wkładce panasonica) i przyzwoita (wystarczy nawet taka na usb za ok 150 pln, ale pod pewnymi warunkami) karta muzyczna w komputerze 

Dasz przykłady odpowiednich tanich mikrofonów i kart? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, uniwersalna skrzyneczka, teraz czytam że nawet pre na drapaka posiada dla obu wkładek. Odpowiednia cena i będzie konkurent NADa. Gniazdo zasilania tylko 2 bolce.

36 minut temu, Kraft napisał:

Chyba coś się rusza na rynku. Liczę na efekt kuli śnieżnej i wysyp stereo z korekcją akustyki w przyszłym roku.

Tak jak piszesz, jeśli w końcu opanowali korekcje dla Stereo to możemy zobaczyć wkrótce więcej urządzeń z Direct Live na pokładzie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

Odpowiednia cena i będzie konkurent NADa. 

Jakiego NAD-a? M10? M10 kosztuje 13 000 zł. Mam nadzieję, że Arcam będzie dużo tańszy.

 

11 minut temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

Tak jak piszesz, jeśli w końcu opanowali korekcje dla Stereo to możemy zobaczyć wkrótce więcej urządzeń z Direct Live na pokładzie.

To nie musi być koniecznie Dirac Live. Wiele firm rozwija od dawna własne systemy korekcji dla kina domowego. Wystarczy je tylko zaaplikować do urządzeń stereo. Pierwsza zrobiła to Yamaha z YPAO. Teraz czas na innych: Marantza, Denona, Onkyo, Pioneera..,

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...