Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

17 minut temu, Pavlov Paweł napisał:

Zainstaluj Foobara z odpowiednią wtyczką RoomEQ, ona jest darmowa, dopóki używasz Foobara,  jest możliwość korekcji na wszystko co wychodzi z PC i tutaj trzeba zapłacić za seriala, którego wpisuje się w rejestrze.

Nie używam Foobara, system mam czysty W10 do Tidala, bez zbędnych dla mnie programów. Używam Apo Equalizer, który jest minimalistyczny, nie śmieci w systemie i działa na całość. 

 

21 minut temu, Pavlov Paweł napisał:

Piszesz o ostrej szczegółowej górze, to po zdjęciu rezonansów w basie powinno być jeszcze gorzej 😂. Zainstaluj ten automat room EQ i zdaj się na wiedzę autora😉.

Tak, ale nie ona mi przeszkadzała, tylko właśnie te rezonanse. Mam teraz wszystko co mi potrzeba 🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 21.12.2020 o 19:06, Pavlov Paweł napisał:

Czy jesteście w stanie napisać, czy da się takie efekty uzyskać z APO Equalizer i REW, czy ta wtyczka RoomEQ jednak robi jakieś mocno zaawansowane obliczenia, czy tylko prosta equalizacja ?

Pobaw się też REW i Apo - bardzo duże możliwości jeżeli chodzi o ustawienie tego pod siebie - różne krzywe, dopasowanie. Ja używam tylko EQ ponieważ nie potrzebna mi korekcja fazy (R+L jest zawsze wyżej niż sam R lub L).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, marcinmarcin napisał:

Pobaw się też REW i Apo - bardzo duże możliwości jeżeli chodzi o ustawienie tego pod siebie - różne krzywe, dopasowanie. Ja używam tylko EQ ponieważ nie potrzebna mi korekcja fazy (R+L jest zawsze wyżej niż sam R lub L).

Dzięki, już dawno się pobawiłem ;)

2 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Te same odczucia 👍

Do jakiej krzywej dźwięk był korygowany, do płaskiej czy innej  ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Pavlov Paweł napisał:

Do jakiej krzywej dźwięk był korygowany, do płaskiej czy innej  ?

Najbardziej mi pasował splaszczony Harman, z niższym spadkiem wysokich. Na płasko całkiem było zbyt ostro i bez basu. Najlepiej sprawdza się u mnie naturalna charakterystyka kolumn minus 3 wspomniane rezonanse pomieszczenia. Czyli podbity lekko dół i płaska w miarę góra 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Pavlov Paweł napisał:

Dzięki, już dawno się pobawiłem ;)

3 tygodnie temu o to pytałeś 😉

44 minuty temu, Pavlov Paweł napisał:

na jakiej muzyce testujesz, że jest za ostra góra ?

Ostra góra jest przy płaskiej charakterystyce. Wtedy mocno koryguje Rew niskie tony i jest ostro. Jak już pisałem lekkie przyciecie rezonansow, z pozostawieniem paru dB górki przy niskich daje na moje ucho lepszy dźwięk niż korekta całości pasma. Inna sprawa że jak widać na wrzucanych przeze mnie obrazkach u mnie jest dosć równo (poza rezonansami), więc nie widzę ani nie słyszę potrzeby głębszej korekty. Jest idealnie tak jak chciałem. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
54 minuty temu, Felix1 napisał:

A ja polecam nie wrzucać "uniwersalnych" rad :)

 

Dnia 7.01.2021 o 13:07, marcinmarcin napisał:

lekkie przyciecie rezonansow, z pozostawieniem paru dB górki przy niskich daje na moje ucho lepszy dźwięk niż korekta całości pasma

Słowo klucz - na moje ucho

Idąc dalej tym tokiem myślenia, twoje obserwacje również nie mają sensu, bo u każdego będzie to wyglądało inaczej 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, tomek4446 napisał:

wklejenie pomiarów to nie problem , gorzej z tym komentarzem :)

Czasami wystarczy opisać pomieszczenie, wymiary, adaptacje i wrażenia soniczne. Ktoś bardziej w temacie może w ramach dyskusji temat rozwinąć co może być owocne dla całej zainteresowanej społeczności 🤓

Ja zupełnie się jeszcze nie orientuję do jakiej częstotliwości nie korygować dipów, a które już można na przykład manualnie skorygować, bo automat DSP z niewiadomych względów pominął 😉

Oczywiście można, a nawet trzeba próbować i sprawdzać "na ucho" bo chyba o to chodzi. 

12 minut temu, Felix1 napisał:

Średnio mam jak zmierzyć (z różnych powodów), więc mogę najwyżej wrzucić krzywą z DL, z jego przewidywaniami ;)

Każda wstawka na temat jest cenna ze względu na zbieranie doświadczeń więc zachęcam do dzielenia się wynikami bez względu czy to tylko praca automatu DL czy własna REWem popełniona. Pozdrawiam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 18.01.2021 o 12:55, MariuszZ napisał:

Każda wstawka na temat jest cenna ze względu na zbieranie doświadczeń więc zachęcam do dzielenia się wynikami bez względu czy to tylko praca automatu DL czy własna REWem popełniona.

Tak to wygląda u mnie 

- kanał lewy - czerwony

- kanał prawy - zielony

 

Pomiar L+R 19.01.21 RME.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, tomek4446 napisał:

Tak to wygląda u mnie 

Nie jest idealnie ;) Nie zamierzasz tego korygować DSP? U mnie jest mniejsza kubatura i tych różnych dipów i górek jeszcze więcej mam. Pomieszczenie 4,16 x 3,39 x 2,60m jak na screen`ie. Na zdjęciach kilka zrzutów z pomiaru mikrofonem od Ciebie pożyczonym z miejsca odsłuchu. Za jakiś czas pokażę co z tym DSP zrobił ;) 

Czytam i czytam o tych różnych filtrach i niewiele z tego rozumiem ale pracuję nad małym tutorialem, dla takich laików jak ja, jak do maliny lub roona lub jrivera filtry FIR uwzględniające korekcję fazy robić. Mało polskojęzycznych materiałów na temat jest, a te dostępne dla takiego początkującego jak ja są mało zrozumiałe. 

 

IR (Medium).jpg

waterfall (Medium).jpg

EDT (Medium).jpg

Room (Medium).jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, MariuszZ napisał:

Nie jest idealnie ;) Nie zamierzasz tego korygować DSP?

Sytuacja wygląda tak , wczoraj wprowadziłem filtry z REW do RME i co prawda słuchałem tylko jakieś pół godziny, ale wolę dźwięk bez filtrów. Powód ten sam jak w przypadku rezygnacji z używania DL. Dźwięk bez filtrów jest bardziej plastyczny , mniej płaski. Dzisiaj wprowadzę filtry tylko dla pasma 20-200 Hz. zobaczymy co będzie. Akustyka pomieszczenia to potęga , ale kolumny i elektronika jak się przekonałem , też maja spory wpływ na niskie pasmo. Jak miałem Grandy , to bez DL nie szło słuchać , bas dudnił. Alteci wyeliminowały ten problem. Ba , przekonałem się że wpływ na bas ma DAC, serio :) Jak puszczę dźwięk z Pioneera N-70A w trybie DAC, to bas jest stonowany , równy. Jak tylko przełączę na RME w trybie DAC / Pioneer robi za transport/ to nagle bas ożywa , jest o wiele mocniejszy , czasem trochę dudniący / a i tak daleko mu do dudnienia Dali :) / i sporo się w tym paśmie zaczyna dziać. Słychać spore zróżnicowanie , nie dostrzegalne na Pioneerze. Mariusz moje zdanie jest takie , że postępując wg. wykresów nie poprawimy wszystkiego a wiele możemy sknocić. Warto brać je pod uwagę , ale własne ucho i eksperymenty są ważniejsze.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, tomek4446 napisał:

Jak puszczę dźwięk z Pioneera N-70A w trybie DAC, to bas jest stonowany , równy. Jak tylko przełączę na RME w trybie DAC / Pioneer robi za transport/ to nagle bas ożywa , jest o wiele mocniejszy , czasem trochę dudniący / a i tak daleko mu do dudnienia Dali :) / i sporo się w tym paśmie zaczyna dziać

Jesteś pewny ze w RME masz ustawione neutralnie? Jest tam funkcja by-pass? Było by to pomocne w tym wypadku

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

Mariusz moje zdanie jest takie , że postępując wg. wykresów nie poprawimy wszystkiego a wiele możemy sknocić. Warto brać je pod uwagę , ale własne ucho i eksperymenty są ważniejsze.

Zgadzam się. Pomiary i korekty DSP są jakimś kierunkiem ale nie zawsze słusznym. Gdy już się decydujemy na taką ścieżkę poprawy dźwięku trzeba być świadomym, że pomiary muszą być przeprowadzone w przemyślany i sprawdzony sposób. Czasami wygenerowane filtry zamiast naprawiać mogą psuć przekaz muzyczny. Pozorne "naprawienie" amplitudowej górki bez analizy co się dzieje z fazą sygnału po zastosowaniu filtra może dobrowadzić do degradacji jakości muzyki. Szczególnie gdy przekombinujemy zmieniając fazę sygnalu poniżej 100Hz doprowadzając do tzw. "pre dzwonień" tegoż, co słychać jako "zamazanie" konturu i detalu dźwięków. Tak zrozumiałem z opisów dostępnych w necie. Większość dostępnych poradników poprawy "odpowiedzi" pomieszczeń na przemiatanie sygnałem dotyczy poprawy samej amplitudy czego konsekwencją są zmiany fazy. Jeżeli tych zmian nie uwzględnimy to możemy zaorać jakość muzyki.

DDRC z DL sobie radzi z korekcją całkiem nieźle. Tak wynika z opisów tu zamieszczonych. Może to wynikać z tego, że działa na filtrach FIR i ma dopracowany algorytm pomiarów i obliczeń. Korektor w RME ma opcje ustawień uwzględniających fazę czy to tylko zwykły parametryczny korektor PEQ? Jeżeli tak to korekcja odpowiedzi pomieszczenia może nie spełniać sonicznych oczekiwań 😉 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Felix1 zgadzam się w pełni , że DL jest najlepszym automatycznym systemem , im więcej próbuje robić ręcznie tym gorszy efekt osiągam.

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Korektor w RME ma opcje ustawień uwzględniających fazę czy to tylko zwykły parametryczny korektor PEQ?

Tylko korektor , mam możliwość zmiany fazy oddzielnie dla poszczególnych kanałów lub dla obu lub... jest jakiś jeszcze automatyczny wykrywacz fazy , ale jeszcze nie doczytałem o co chodzi :)

Jutro odeślę Ci mikrofon , i czkam na Twój poradnik , bo wiele osób może on uchronić od samobójstwa jak zaczną sami przestawiać ....... :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MariuszZ napisał:

Pozorne "naprawienie" amplitudowej górki bez analizy co się dzieje z fazą sygnału po zastosowaniu filtra może dobrowadzić do degradacji jakości muzyki.

A czy czasem nie jest tak że owe naprawianie w domenie cyfrowej (dsp) nie psuje wcale fazy? Gdzieś kiedyś coś odbiło mi sie po uszach ze tylko elementy rlc naruszaja fazę. Hmm... juz sam nie wiem :/

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, slaw0001 napisał:

Hmm, a czym to się przejawia w odsłuchu?

Nie wiem, nie mam Dirac, widać to na wykresie od @tomek4446

U mnie zauważyłem że korekta dołu do 200Hz wnosi bardzo dużo dobrego. Korygujac górę nie udało mi się uzyskać subiektywnej  poprawy. (za każdym razem podoba mi się bardziej dźwięk bez korekty) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Chyba Miro 84 napisał:

A czy czasem nie jest tak że owe naprawianie w domenie cyfrowej (dsp) nie psuje wcale fazy?

Normalny filtr cyfrowy zmienia fazę. Widać to na screen`ie z Rephase, gdzie zjechałem amplitudą -12 dB dla 1kHz. Faza z 0 pojechała na ok. +/-30 stopni. Można to skorygować tworząc filtr FIR. Na drugim screen`ie fazę zmieniłem 3- ma suwakami. Dla 600Hz ok. + 46 stopni, Q=1, dla 1300Hz - 34 stopnie, Q=3 i dla 2kHz - 30 stopni, Q=1. Przebieg fazy i tak nie jest wyrównany po zabiegu ręcznego strojenia "do Zera" ;) Można to zrobić ustawiając właściwość filtra "linear_phase" ale nie każdy algorytm tworzenia filtrów ma taką opcję. Poza tym jak zlinearyzujesz w całym paśmie fazę to i tak nie ma gwarancji, że zadziała z korzyścią dla jakości bo inaczej to działa w dole pasma, a inaczej w górze. 

amplit1k (Medium).jpg

korekcja fazy (Medium).jpg

linear (Medium).jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...