Skocz do zawartości

Kraft

Recommended Posts

Rozpraszające często robią lepszą robotę kiedy są za słuchaczem, niż przed. Wszystko zależy od pomieszczenia, od tego ile przestrzeni jest za nami, co mamy z tyłu. Jeżeli za słuchaczem jest ściana, to zwykle umieszczone na niej dyfuzory przyniosą większą korzyść, znosząc falę w pierwszych odbiciach. Z tym że z tyłu, potrzebują odległości min. 1 m od głowy, by dać zadowalający efekt. Dużo lepiej jest od 1,5 m. Umieszczanie ich bliżej to porażka, lepiej od razu stawiać z przodu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podbijam argument że to nie ma znaczenia... w końcu chyba muszę to jakoś solidnie udowodnić i policzyć, bass reflex dopóki nie jest zatkany to nie ważne gdzie jest umieszczony. Zwróćcie np. uwagę na kolumny z bass reflexem skierowanym w dół... przy samej podłodze, lekko odsunięty żeby tylko nie był przytkany

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Temat ,,umarł" na 4 miesiące, ale mam nadzieję, że ktoś mi podpowie bo Bartka nie widać od ponad miesiąca.

W II systemie, a raczej przed nim nie mogę zastosować ,,najważniejszego" ustroju akustycznego jakim jest.....dywan.

Podłoga jest wyłożona gresem szklanym.

Pomyślałem, aby położyć:

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/absorber-pm-8ku-60x60/

I teraz pytanie:

Jeżeli między kolumnami mam 180cm, a do sofy 2m to czy: musiałbym cała powierzchnię podłogi wyłożyć tymi ustrojami, czy wystarczy dać dosłownie po 1 szt. dokładnie przed kolumnami? (Oczywiście tylko opcja nr 2 wchodzi w grę).

Kiedyś oglądałem gdzieś filmik, mówiący o tym aby sobie wyobrazić że fala z kolumny to obrazowo jakby wysypywały się z niej na podłogę kulki i to jest jedno z pierwszych odbić - tylko nie wiem czy jest to skupione pod kolumna czy na całym obszarze przed nami (podejrzewam że na całym, ale najmocniej pod kolumną).

 

Edytowano przez Kamill00
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spoko, mam włączone obserwowanie na wybrane wątki i widzę jak coś się dzieje :P odnośnie pytania - również potwierdzam, że dywan nie jest najważniejszy. Jak dla mnie to on jest w sumie mało ważny, bo współczynniki pochłaniania zaczynają się koło 1 kHz nawet przy grubym dywanie, a jego wpływ słychać głownie dlatego że ma duża powierzchnię... 

jeśli chodzi o Twoje pytanie @Kamill00 - po pierwsze, ta teoria z wysypującymi się kulkami to bzdura :D po drugie - nie trzeba całej podłogi, parę razy już pisałem i mówiłem że jakby założyć stałą pozycję głowy to ustrój akustyczny może mieć 10 cm krawędzi, ale wtedy jak przesuniesz głowę to masz już co innego i ustrój nie pomaga. 60x60 to też tak trochę mało, ale będzie działać dla jednej osoby. Co do miejsca - jeżeli między kolumną a głową słuchacza nie występują jakieś znaczne różnice wysokości (czyli w 90% przypadków) to punkt pierwszego odbicia będzie dokładnie w połowie odległości między Tobą a kolumną i tam powinien być panel

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

Co do miejsca - jeżeli między kolumną a głową słuchacza nie występują jakieś znaczne różnice wysokości (czyli w 90% przypadków) to punkt pierwszego odbicia będzie dokładnie w połowie odległości między Tobą a kolumną i tam powinien być panel

Prosto, jasno i na temat 😁

Dzięki Bartku za odpowiedź 

Pozdrawiam

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

To może i ja zadam pytanie...Tylko proszę o wyrozumiałość bo jestem amatorem..Załóżmy, że posiadam dwa identyczne teoretycznie głośniki, które mają identyczne jakieś tam pasmo przenoszenia. Dalej załóżmy, że stoją one na przeciwko siebie bardzo blisko...i jednego z nich używam jako mikrofonu, a drugiego jako głośnika...Dalej załóżmy, że pasmo przenoszenia toru elektrycznego jest w całej skali słyszalnej równe 0 dB. Czy dzięki pomiarowi przy takiej konfiguracji w np: Room Equalizer Wizard będę mógł obliczyć czy wyznaczyć pasmo przenoszenia tych głośników ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba trochę wysiada mi wyobraźnia, ale i tak najprostsza odpowiedź na Twoje pytanie brzmi - nie. Nie wiem skąd to całe kombinowanie, naprawdę lepiej użyć jakiegokolwiek mikrofonu i opcji pomiaru bramkowanego - w REW chyba jest taka, wtedy jest słaba rozdzielczość w niskich częstotliwościach ale cośtam się da zmierzyć.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja na to to:

https://www.nature.com/articles/s41598-017-05710-5

lepiej opisane, no i to jest T. Cox i Nature :P te artykuły leżą u nas na biurkach od paru miesięcy

zaś w samym temacie... to są artykuły teoretyczne. Cox udowodnił że takie materiały teoretycznie mają sens, bardzo dobrą skuteczność, a przy tym - dyfuzor jest baaaardzo niski, zachowując świetne zakresy częstotliwości i parametry. Niestety nikt jeszcze nie wdrożył tego w praktyce, a tym bardziej - nie stworzył z tego produktu. My sami w laboratorium teraz z tym kombinujemy bardzo aktywnie, na początku roku w MegaAcoustic będziemy wycinać pierwsze próbki do wykonania takich metarozpraszaczy. Umiemy już to liczyć tak że wychodzi podobnie jak u Cox'a... ale niestety nie jesteśmy przekonani czy to się uda, bo jak używamy jakiś modeli typu MES itd. to nie wychodzi za bardzo. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Hej!

Mam takie pytanie: co byscie polecili do wyciszenia wnetrza hushbox'a na projektor? Mysle o tzw. gabce akustycznej o pofalowanym ksztalcie, 2-5 cm w zaleznosci o miejsca.


To taka "szafka" na projektor, w ktorej chodzi o to, zeby wytlumic dźwięk wentylacji w projektorze multimedialnym. 

Zbudowana będzię z mdf 18mm i wygląda z grubsza tak jak w zalaczonych grafikach.hushbox1.thumb.png.b2045b0933aa75bd27dfb8bbec82f5e9.pnghushbox2.thumb.png.9a3f7f8ba2dfc8772b9f48000dc69521.png

Z przodu i z gory bedzie to przykryte takim samym MDFem, z otworami wentylacyjnymi (do cieplego powietrza na "suficie", do zimnego na boku na gorze), oraz miejscem na szybe przez optyka projektora.
Zamysl jest taki,ze wpada zimne powietrze, jest zasysane przez turbine projektora, ogrzewane i wypada do strefy "cieplej" skad jest zabierane przez drugi wentylator i wypychane na zewnatrz. Nie widac tego na wizualizacji, ale strefa zimnego i cieplego powietrza bedzie przedzielona takze przy samym projektorze.

Bede wdzieczny za sugestie odnosnie materialow. Moge do Was podjechac, bo jestem w Krk:)

 

Edytowano przez Tenfilip
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy ta skrzynka będzie otwarta od strony lampy? jeśli tak to moim zdaniem nie ma sensu za bardzo montowanie czegoś takiego... jeśli chodzi o zwiększenie izolacji to raczej produkty typu pianka wtórnie spieniana (u nas jest coś takiego, nazywa się isofoam). 3-5 cm grubości. Takie pofalowane normalne pianki akustyczne to raczej nie, tu chodzi o zwiększenie izolacyjności akustycznej a nie dźwiękochłonność 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

czy ta skrzynka będzie otwarta od strony lampy? jeśli tak to moim zdaniem nie ma sensu za bardzo montowanie czegoś takiego... jeśli chodzi o zwiększenie izolacji to raczej produkty typu pianka wtórnie spieniana (u nas jest coś takiego, nazywa się isofoam). 3-5 cm grubości. Takie pofalowane normalne pianki akustyczne to raczej nie, tu chodzi o zwiększenie izolacyjności akustycznej a nie dźwiękochłonność 

Hej! Dzieki za odp., juz wyjasniam.

Skrzynka bedzie zamknieta - front wraz z gora beda odzielna czescia, zakladana i montowana dodatkowo (co ulatwi pozniejszy demontaz i serwis rzutnika).
Bedzie to docelowo wygladac tak jak na obrazie ponizej - powietrze wpada przez WLOT COLD AIR, wypada PRZEZ WYLOT HOT AIR.
Tłoczone jest wentylatory 140mm, ktore daja fajny przeplyw przy niskim halasie. 

Idea polega na tym,ze dzwiek chlodzenia rzutnika, jak i wentylatorow samej skrzyni jest absrobowany i blokowany/odbijany przez MDF (np. 18mm). 
Wiec zakładam, ze fala dzwiekowa odbije sie od MDF, wiec nie jest chyba ta pianka potrzebna, tylko wlasnie cos co zaabsorbuje fale. Wydluzenie drogi akustycznej (czyli odleglosci pomiedzy rzutnikiem a wlotem/wylotem) jest po to, zeby tych odbic i okazji do wytlumnienia bylo jak najwiecej. Stad chce cale wnetrze wylozyc absrobujaca "gabka", nie pianka izolujaca (bo juz MDF powinien zaizolowac).

1875471418_Wlotywyloty.thumb.PNG.6b56d384ee0e48139597e683c1a30268.PNG

Tu przyklad jak inni to robili:

cd872a85661b7656a724e62938e55c57.jpg

Box2-400x304.png

Mam nadzieje, ze teraz lepiej oddalem o co mi chodzi :) Bede wdzieczny za jeszcze jedno spojrzenie:)

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli weźmiemy pod uwagę że hałas emitowany przez rzutnik to głównie wysokie i średnie częstotliwości to rzeczywiście MDF powinien wystarczyć, wtedy do maksymalizacji efektu wystarczy pianka akustyczna, zwykła dźwiękochłonna. Upewnij się tylko, że podwieszenie projektora jest jakoś wibroizolowane żeby drganiowo przenosiło się jak najmniej, na konstrukcję sufitu. Proponuję też użyć raczej normalnej płaskiej pianki, nie wycinanej w jakieś piramidki itd. Będzie więcej materiału, działa lepiej. Nie podoba mi się też trochę ten wlot zimnego powietrza... to potencjalna dziura, każda tego typu mocno osłabia izolację.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Bartek z Mega-Acoustic napisał:

jeżeli weźmiemy pod uwagę że hałas emitowany przez rzutnik to głównie wysokie i średnie częstotliwości to rzeczywiście MDF powinien wystarczyć, wtedy do maksymalizacji efektu wystarczy pianka akustyczna, zwykła dźwiękochłonna. Upewnij się tylko, że podwieszenie projektora jest jakoś wibroizolowane żeby drganiowo przenosiło się jak najmniej, na konstrukcję sufitu. Proponuję też użyć raczej normalnej płaskiej pianki, nie wycinanej w jakieś piramidki itd. Będzie więcej materiału, działa lepiej. Nie podoba mi się też trochę ten wlot zimnego powietrza... to potencjalna dziura, każda tego typu mocno osłabia izolację.

Hej:) Dzięki!

Projektor jest przymocowany do sciany za pudlem, ramie wchodzi przez bok (tam bede musial jakos to tez zaizolowac, bo wchodzi po katem 15 st, no i jest to lekko sciety prostokat) i na tym wisi projektor. Wiec projektor nie styka sie z tym MDFem (zwanym hushboxem).
Pomysl z pianka plaska jest chyba tez o tyle lepszy, ze beda mniejsze opory powietrza. Dziekuje za ta sugestie.
Co do wlotu zimnego powietrza - prawde mowiac, taki sam problem jak z wylotem cieplego - po prostu musi "ktoredys" sie to powietrze dostac/wydostac. Staralem sie to zrobic w ten sposob, zeby droga dzwieku z rzutnika do tej dziury byla jak najdluzsza, przy zachowaniu jakiegos przeplywu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...