rms.pl Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Pora na kolejny temat - co sądzicie o membranach głośnikowych? Jaka jest dobra, a jaka jest zła? Jak zwykle, artykuł na przetarcie dyskusji: Membrana powinna być sztywna - to wie każdy fan audio. Ale w sumie, to dlaczego tak powinno być? Otóż membrana, w kolumnach stereo hi-fi, wykonuje ruch posuwisto-zwrotny, podobnie jak tłok w silniku spalinowym (przy czym membrana kolumn stereo niczego nie spala rzecz jasna, jeśli coś może spalić się w głośniku to cewka). https://sklep.rms.pl/membrana-glosnika-jaka-powinna-byc.html Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 6 minut temu, rms.pl napisał: Membrana powinna być sztywna - to wie każdy fan audio. Niekoniecznie. Sztywna to powinna być, ale w głośnikach niskotonowych. W średniotonowych może być miękka, czyli mieć dobre tłumienie rezonansów własnych. Dobrym przykładem rewelacyjnej miękkiej membrany są plecione membrany Bowersów. Są naprawdę bardzo miękkie. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rms.pl Napisano 24 marca 2020 Autor Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Continuum? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Continuum to nazwa, która w sumie nic nie znaczy. Wcześniejsze membrany Bowersa (kevlarowe) miały takie same właściwości. Też były miękkie. Plecione miękkie membrany stosują też inni producenci. Także papierowe membrany nie zawsze są bardzo sztywne. A tekstylne kopułki? Skąd ten pomysł, że sztywność jest najważniejsza Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rms.pl Napisano 24 marca 2020 Autor Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Zerknij w artykuł - jest tam kilka argumentów. Odkształcanie membrany prowadzi do wzrostu zniekształceń. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Musicie go przetłumaczyć na angielski. Niech ludzie z Bowersa też go sobie przeczytają, bo najwyraźniej błądzą;) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rms.pl Napisano 24 marca 2020 Autor Udostępnij Napisano 24 marca 2020 To że jest miękka w danym miejscu, gdy dotykasz ją palcem, nie oznacza, że jako całość nie odkształca się (czyli zachowuje wysoką sztywność) przy określonym ruchu. Innymi słowy - chodzi o to, żeby membrana nie odkształcała się, w momencie, gdy pompuje powietrze. Czyli pod naciskiem ciśnienia. To że jest wiotka i poddaje się punktowemu naciskowi, gdy jest w stanie spoczynku, jest odrębną kwestią. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, ale wiem, że liczą się co najmniej trzy różne cechy membrany: sztywność, tłumienie i masa. Balans między tymi właściwościami zależy od tego, jakie częstotliwości ma odtwarzać dany głośnik i jaką filtrację producent chce zastosować w zwrotnicy. Nie można powiedzieć, że któraś z wymienionych cech, np. sztywność jest najważniejsza. Jeśli tak by było, to wszyscy stosowaliby membrany z grubej metalowej blachy, np. 0,5 cm;) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q21 Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Niestety nie jestem zwolennikiem sztywnej membrany ale wiadomo dochodzą preferencje. Preferuję lekkie, papierowe membrany, które charakteryzują się naturalnym dźwiękiem. Nie ma jednej złotej zasady i zawsze warto samemu posłuchać i ocenić czy walcowane aluminium będzie lepsze czy papier. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 (edytowany) Można by rozwinac temat o właśnie rodzaje materiałów użytych do powstania głośnika i opis co daje dany material na membranie. Wiadomo ze efekt rowna sie glosnik plus zwrotnica, ale mam na mysli co daje na "sucho" bez dodatkow typu crossover. I tak np. Kevlar, aluminium, celuloza itd. I jakie dają brzmienie.... Może sie wywiazac ciekawa dyskusja... pozdr Edytowano 24 marca 2020 przez Chyba Miro 84 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 To chyba raczej trudne pytanie i bardziej skierowane do specjalistów od samych głośników, którzy pewnie i tak się nie wypowiedzą. Tak z punkktu widzenia laika to może chodzi, żeby materiał był wytrzymały na wibrację i przede wszystkim musi znieść ogromną ilość tych odkształceń aby nie doszło do zmięczenia materiału po np. 5 latach. Tak mi się bynajmniej wydaje. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kubakk Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Ja jestem bardzo zadowolony z polyglassu na nisko-średnio tonowych , oraz metalicznych tweeterów (tytan,magnez-aluminium) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 (edytowany) U mnie rowniez tytan na wysokich i w ciezszych gatunkach to robi robotę a i w klasyce potrafi ładnie oddać barwę instrumentów wszelkiej maści . Edytowano 26 marca 2020 przez RoRo Odpowiadając na post poprzednika - nie ma sensu cytować całej wypowiedzi... Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MobyDick Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Gdyby istniał taki jeden idealny materiał na membrany, zapewne stał by się on popularny. Różne są jednak oczekiwania i gusta ludzi którzy chcą kupić kolumny. Materiał taki jak np. kevlar może dać membrany o różnej sztywności w zależności od jego sposobu impregnowania. Papier ma relatywnie dobry stosunek sztywności do masy, co sprawia że szczególnie dobrze sprawdza się na głośniki niskotonowe. Jeśli chodzi o resztę pasma sprawy się komplikują ... Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Ale czy mozna z grubsza oszacować brzmienie po rodzaju zastosowanych membran. Np. Mamy zamiar zrobic monitory diy w obudowie br, szybki i krotki bas niekoniecznie nisko schodzacy to np. Alu-membrana lub gleboki bas to np. Celuloza. Czy mozna zakładać ze pomoże rodzaj materiału, czy też nie ma to aż takiego znaczenia?? I defakto kazdym mozliwym materialem mozna uzyskac ten sam efekt?? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Są membrany łatwiejsze i trudniejsze w aplikacji. Metalowe mają pod pewnymi względami większy potencjał, ale też stanowią większe wyzwanie z powodu rezonansów własnych. Trzeba umieć to opanować odpowiednim filtrowaniem i innymi sztuczkami, a to już niewielu potrafi dobrze zrobić. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MobyDick Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 8 minut temu, Chyba Miro 84 napisał: Ale czy mozna z grubsza oszacować brzmienie po rodzaju zastosowanych membran. Np. Mamy zamiar zrobic monitory diy w obudowie br, szybki i krotki bas niekoniecznie nisko schodzacy to np. Alu-membrana lub gleboki bas to np. Celuloza. Czy mozna zakładać ze pomoże rodzaj materiału, czy też nie ma to aż takiego znaczenia?? I defakto kazdym mozliwym materialem mozna uzyskac ten sam efekt?? Na sposób przetwarzania basu maja największy wpływ parametry elektromechaniczne głośna. Materiał membrany ma tu mniejszy wpływ, choć jej budowa , masa i sposób jej zawieszenia ma wpływ na te parametry. Sztywność i sposób odkształcania ma również niebagatelny wpływ na brzmienie basu. Rodzaj membrany w większym stopniu wpływa na przetwarzanie wyższych częstotliwości. Tu duże znaczenie ma rozpraszanie energii i rezonansów membrany. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 (edytowany) Wiadomo ze parametry T-S dają najwieksze wyobrazenie z czym mamy doczynienia, ja jednak sklaniam się ku twierdzeniu ze rodzaj membrany uwypokla badz łagodzi znieksztalcenia dźwięku danego glosnika. Hmm... Edytowano 26 marca 2020 przez RoRo Odpowiadając na post poprzednika - nie ma sensu cytować całej wypowiedzi... Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MobyDick Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Tyle że typowe głośniki dynamiczne generują najwięcej zniekształceń harmonicznych w górnym pasmie swojego działania, dlatego zwykle się je eliminuje filtrami dolnoprzepustowymi. Polipropylenowe, zbyt wiotkie membrany dają bas który można określić mianem rozmiękczonego w gumowy sposób. Plecione, również zbyt wiotkie, wpadają w dość charakterystyczny łopot przy zbyt dużej amplitudzie energicznych impulsów. Papierowe zbyt mało sztywne membrany dają efekt nazywany przez niektórych kopaniem tekturowego pudła. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 24 marca 2020 Udostępnij Napisano 24 marca 2020 Czyli niskotonowe mamy z głowy. Wystarczy że będą filtrowane odpowiednio i sztywne a materiał (alu, papier, kevlar) nie gra roli. A co w takim razie z srednioniskotonowymi i wysokotonowymi??? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S4Home Napisano 25 marca 2020 Udostępnij Napisano 25 marca 2020 Każdy ma swój patent. Jedni mają linie transmisyjną (PMC) wówczas membrana nie jest przygotowana do dużych wycieleń a basu jest sporo i to mega naturalnego. Inni stawiają od lat na wszystko w aluminium (Canton) (tannoy) z kolei od lat stosuje pulpy papierowe za co jest chwalony tak samo jak i odrzucany Moim zdaniem każda z wyższych (klasowo) firm na już jakieś swoje patenty i dlatego odnajduję swoje grono zwolenników. Wiec możemy porozmawiać o rożnych patentach ale chyba delikatnie źle zostało sformułowane pytanie. "Membrana głośnika - jaka powinna być?" To jakbyśmy postawili szereg dziewcząt i wytykali jaka powinna być ta naj. Oczywiscie laboratoryjnie i to co mówią katalogi producentów to powinna być maksymalnie sztywna a lekka. I tu kropka. ale jak widać niektórzy specjalnie nie stosują lekkich materiałów, itp. Więc co Wy na to aby pogadać o patentach głośników czy kolumn? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 25 marca 2020 Udostępnij Napisano 25 marca 2020 1 godzinę temu, S4Home napisał: Więc co Wy na to aby pogadać o patentach głośników czy kolumn? No w sumie temat membran chyba został wyczerpany wiec czemu nie Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MobyDick Napisano 25 marca 2020 Udostępnij Napisano 25 marca 2020 Ja byłbym skłonny do twierdzenia ze nie został on nawet dobrze rozpoczęty. Jest szereg odmian membran głośnikowych które nie wykazują prawie żadnej sztywności. Szczególnie gdy mowa o membranach głośników elektrostatycznych lub magnetostatycznych. Tu na szczególna uwagę zasługują membrany harmonijkowe głośników typu AMT. Ich działanie opiera się właśnie na drobnych ruchach w przestrzeni zamkniętej objętością harmonijki. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fono Master Napisano 25 marca 2020 Udostępnij Napisano 25 marca 2020 W takich maleństwach Falcon LS3/5a zastosowali "plastikowe" i od 50-lat są legendarne i kultowe 🙂 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 25 marca 2020 Udostępnij Napisano 25 marca 2020 Najbardziej niezdecydowany co do materiałów membran zdaje się być Monitor Audio. Łapią wszystkie sroki za ogon. Np. w głośnikach serii Gold membrana ma następującą budowę: aluminiowo-magnezowa warstwa zewnętrzna (dodatkowo pokryta powłoką ceramiczną), rdzeń o strukturze plastra miodu z Nomexu oraz tylna warstwa membrany wykonana z plecionki włókien węglowych. Razem chyba cztery warstwy materiału (nie licząc kleju, który spaja to wszystko razem). I jak tu dyskutować, co lepsze - lity metal czy plastikowa plecionka. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.