Kraft Napisano 15 września 2020 Udostępnij Napisano 15 września 2020 (edytowany) Jadą już do mnie kolejne kolumny. Po zapoznaniu się z ofertą rynkowych potentatów, a także zakosztowaniu wyrobu polskiej manufaktury, przyszedł czas na coś pośredniego. Kolega @S4Home od dawna "wciska" mi Opera Grand Mezza, więc postanowiłem w końcu przekonać się, czy słusznie je tak zachwala. Sama firma ciekawa. Proszę wymienić trzech włoskich producentów kolumn? Sonus faber, Chario, Opera. Jak firmę wymienia się jednym tchem z Sonus faberem, to już jest nieźle. Stylistyka zresztą zbliżona: skóra, drewno i - podobnie, jak u Sonusa - skandynawskie przetworniki. Do tego produkcja na miejscu we Włoszech. Na dzień dobry robi się już całkiem audiofilsko. Strona internetowa bardzo elegancka. Już miałem poczuć się "prestiżowo", ale wrażenie popsuły dziwaczne błędy merytoryczne w opisach kolumn. Nie wiem, czy to wersja próbna strony, ale tak zdecydowanie nie powinno być. Un piccolo scandalo. Oferta firmy dość skromna. Prawdziwie na poziomie kolumnowej manufaktury. Zaledwie osiem modeli pogrupowanych w dwie serie: Classica i Callas. W sumie dobrze. Bardziej ekskluzywnie. Stylistyka oferowanych kolumn jest bardzo spójna. Najdroższe i najtańsze modele zaprojektowano z podobnym pietyzmem. Najciekawsze jest jednak to, że mimo podobieństwa wizualnego, poszczególne kolumny są zbudowane według odmiennych pryncypiów. Środkowa Seconda ma obudowę zamkniętą. Pozostałe są bas-refleksami. W Grand Callas, Diva i Quinta mamy polipropylen na średnicy i aluminium na basie. W Seconda aluminium w konstrukcji 2,5-drożnej, a w Grand Mezza też polipropylen, ale dla odmiany na basie, a na średnicy papier. W Callas, Prima i Mezza odpowiednio w midwooferze: polipropylen, aluminium i papier. Spora różnorodność. Konstruktor nie jest z pewnością fanatykiem stosowania takiego, a nie innego materiału na membrany;) A tak się prezentują zamówione Opery. No to czekam na dostawę. CDN Edytowano 15 września 2020 przez Kraft Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kubakk Napisano 15 września 2020 Udostępnij Napisano 15 września 2020 Callas Diva wygląda jak pylon sapphire 25 może pylon robi im obudowy ? Napisałbyś charakterystykę zamówionych kolumn z broszury producenta albo ją dorzucił bo tak trzeba samemu szukać btw focal chorus 716 w czerni też był ze "skórą" a produkt raczej mało audiofilski PS: producent pisze iż 10W wzmak je wysteruje ? ciekawe Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz. Napisano 15 września 2020 Udostępnij Napisano 15 września 2020 @Kraft Drobna uwaga, Seconda nie jest obudową zamkniętą. MK 1 miała obudowę zamkniętą, w obecnie produkowanej wersji SE jest tak jak w pozostałych kolumnach Opery, czyli jest obecny również basreflex. Jednak strojenie tej kolumny jest tak wykonane, że producent zaleca w razie problemów z basem zatkanie zatyczkami otworów basreflex, aby uzyskać właśnie OZ. BTW, co prawda Seconda jest kolumną większą od Mezza, jednak w związku jednak z lepszymi przetwornikami należy się spodziewać postępu w stosunku do Mezza. Nie miałem okazji słuchać w bezpośrednim porównaniu, natomiast sama Seconda zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenia - są to kolumny grające raczej po stronie ciepłej, z dużą kulturą, i jednocześnie wyrafinowanymi wysokimi tonami. Słuchałem ich w bezpośrednim porównaniu z Audiovector SR 3 Super i Secondy zrobiły na mnie znacznie lepsze wrażenie, zwłaszcza w zakresie kontroli i naturalności basu i co ciekawe było na nich więcej słychać w zakresie wysokich tonów. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 15 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 15 września 2020 Dzięki za sprostowanie. Wyłapałem, że w 2014 r. w modelu Quinta SE zmieniono rodzaj obudowy z zamkniętej na BR, ale przegapiłem, że to samo uczyniono też w Seconda. Zatem konstruktor Oper wraz z wiekiem trochę stracił na ekscentryczności;) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MobyDick Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 Albo klienci chcieli więcej basu . Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S4Home Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 No to proszę. Ale jestem ciekaw tego testu. Kiedy dostawa? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 16 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 16 września 2020 29 minut temu, S4Home napisał: Ale jestem ciekaw tego testu. Przecież Ty wiesz, jak one brzmią. A dostawa już dzisiaj (chyba). Raczej nie będzie zatem pięciu stron wstępu;) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S4Home Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 Ja wiem. Ale mamy inne uszy. Zapewne i kolor i kształt i wszystkie te aspekty przetwarzania dźwiękowego z tym związane. Dlatego jestem Ciekaw Twojej opinii. Szczególnie na tle ostatnio sprawdzanych modeli. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
audiowit Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 Skoro bierzesz kolumny od Piotrka to trzeba było wziąć pmc. Z tym, że nie wiem czy marantz by im podołał mocowo. To już S4home musi się wypowiedzieć. Mam mieszane uczucia jesli chodzi o Opery. Nigdy mnie nie ujeły. Kolumny stworzone tylko do spokojnej muzyki, slabo rożnicujące nagrania. No nie wiem. Styl grania podobny do Vienn tylko moze mniej ciepły. W stosunku do pylonow, moze byc poprawa w niskich rejestrach. Nie ma juz tego monobasu, jest lepsze fakturowanie, no i troszkę wyzej przesunieta jest rownowaga tonalna. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 16 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 16 września 2020 No to mamy pierwszy test, gdzie podsumowanie wyprzedziło rozpakowanie kolumn;) 32 minuty temu, audiowit napisał: W stosunku do pylonow, moze byc poprawa w niskich rejestrach. Nie ma juz tego monobasu, jest lepsze fakturowanie, no i troszkę wyzej przesunieta jest rownowaga tonalna. Nie wierzę, że testowałeś u siebie Pylony. A już na pewno, że testowałeś w jednym pomieszczeniu i Pylony i Opery. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
audiowit Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 Oczywiście, że nie testowałem u siebie pylonów natomiast slyszalem je tyle razy z roznym sprzetem i w roznych warunkach, że wiem o nich duzo. Już pisalem kiedyś o nich co o nich myślę. Kolumny dla melomana, sluchającego spokojnej muzyki. Nie nadają się do elektro, rocka, bardziej zlozonych składow. Przez chwilę nawet myslałem, ze powodem mogą być za słabe wzmacniacze ze zbyt slabo rozwinietą sekcją zasilania. Ale nie. Opery były kiedyś w sferze mojego zainteresowania...bo są ładne. Ale to kompletnie nie moja bajka. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 16 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 16 września 2020 Opera, to jednak nie taka mała manufakturka (chociaż to wspólna lokalizacja Opery i Unison Research). Źródło: Google Maps Na parkingu nie widać żadnych Ferrari, więc marże mają chyba niewygórowane;) 8 minut temu, audiowit napisał: Przez chwilę nawet myślałem, ze powodem mogą być za słabe wzmacniacze ze zbyt slabo rozwinietą sekcją zasilania. Ale nie. To na pewno nie, bo Diamondy - przynajmniej 25 - są łatwym obciążeniem. 10 minut temu, audiowit napisał: Oczywiście, że nie testowałem u siebie pylonów natomiast slyszalem je tyle razy z roznym sprzetem i w roznych warunkach Jeszcze pytanie, czy mówisz o Diamondach 25 i Operach Grand Mezza, czy tak ogólnie o wyrobach tych firm? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
audiowit Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 Jesli chodzi o pylony to slyszalem wszystkie nie liczac podstawkowych serii Dimond. Oczywiście pisze tu o 25, ale 28 jest podobna. Oczywiście piszę tu o grand mezza. Zaznaczam, ze Opery powinny bardziej spodobać Ci się wlasnie ze wzgledu na lepszą rownowagę w stosunku do Pylonow. Chodzi o bas i nie tylko fakturowanie ale także to, że nie bedzie Ci tak po prostu buczał. Doszukasz sie lepszej sceny, precyzyjniejszej i wiekszej roznorodnosci. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 16 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 16 września 2020 (edytowany) Opera i Unison Research mają wspólną siedzibę, ale chyba także wspólnego designera i linię produkcyjną. Ich kolumny wzorniczo i wykonawczo wyglądają bardzo podobnie (skóra, drewniane boczki i identyczne forniry). Ciekawe, czy za projekt elektryczny i strojenie odpowiadają też ci sami ludzie? Edytowano 16 września 2020 przez Kraft Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Na Temat Audio Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 Założycielem obu firm ( Opera i Unison Research ) była ta sama osoba, Giovanni Nasta. Stąd wspólna siedziba i podobieństwa stylistyczne w ich produktach. Generalnie obie firmy mają charakter "rodzinny". Pozdrawiam, Michał Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 16 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 16 września 2020 (edytowany) Niestety Mr Nasta zmarł w tym roku. Aha. Opera założył, ale Unison Research przejął. Edytowano 16 września 2020 przez Kraft Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Inferno Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 1 godzinę temu, Kraft napisał: Niestety Mr Nasta zmarł w tym roku. Ciekawy jestem czy jest ofiarą COVID 😔 dużo ludzi zmarło we Włoszech. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 16 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 16 września 2020 (edytowany) Opery jednak dzisiaj nie dojechały, ale cóż szkodzi popisać trochę "na sucho", np. o zastosowanej w nich technice głośnikowe, tym bardziej, że jest o czym. Przetworniki zaaplikowane w Grand Mezza, nie są wprawdzie ostatnim krzykiem techniki, nie są też drogie, ot średnia półka, ale i tak są interesujące. Jako średnio tonowy oraz woofery zastosowano sprawdzone głośniki norweskiego SEAS-a. Niby nic szczególnego, ale zdaje się, że identyczne stosował także ProAc, więc jakaś rekomendacja jest. Średniotonowiec ma membranę z powlekanego papieru, a woofery z polipropylenu. Najczęściej układy 3-drożne z tej samej wielkości przetwornikami "odbębnia się" identycznymi przetwornikami, a tu widać specjalizację. Znacznie ciekawszy od wooferów jest jednak tweeter. To słynny HDS tweeter Peerlessa, produkowany obecnie przez Scan-Speaka jako D2608/913000. Głośnik powstał kilkanaście lat temu przy współudziale obu firm i Vify, będąc najlepszym wysokononowcem w ofercie Peerlessa. Niektórzy go uwielbiają, inni mniej. Zwolennicy uważają, że gra prawie jak obecne „Revelatory” czy „Illuminatory”. Ma bardzo lekką membranę, napęd zapewniający niską kompresję i chłodzenie ferrofluidem. Wszystko razem zapewnia małe zniekształcenia i możliwość cięcia przy dość niskiej częstotliwości. Gdy kilka lat temu czytałem recenzję Opera Seconda w miesięczniku Audio, zdjęcie tego tweetera mocno zapadło mi w pamięć. Wydał mi się jakiś taki niezwykle solidny i budzący zaufanie. Warto dodać, że Opera stosuje D2608 także w swoich droższych modelach Seconda i Quinta, a nawet we flagowych podłogówkach z serii Callas (choć tam nietypowo, jako dipole). Inne firmy też nie "wstydzą się" instalować go w konstrukcjach znacznie droższych od Grand Mezza. Znajdziemy go np. w kolumnach Living Voice, czy flagowych Pylonach Jasper 25 (obie ok. 20 000 zł). Przykład Jaspera jest jeszcze o tyle ciekawy, że to kolumna zupełnie nowa, a mimo dostępności wielu nowszych przetworników producent zdecydował się właśnie na starego HDS-a. Czy to o czymś świadczy? Wkrótce się przekonam. I jeszcze jedno. D2608 stosuje także testowany przeze mnie ostatnio Impuls Audio (modele Cumulus i Lightstorm). Pylon, Impuls, Opera... Jaki ten świat mały. Edytowano 16 września 2020 przez Kraft Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz. Napisano 16 września 2020 Udostępnij Napisano 16 września 2020 Nie wiem @Kraft skąd czerpiesz wiedzę, ale zmień źródło. W Quintach i flagowcach jest inny głośnik wysokotonowy - nie myślisz chyba, że ktokolwiek wkładałby do kolumn z najniższej serii takie same głośniki jak we flagowcach. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 16 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 16 września 2020 (edytowany) Jeśli chodzi o Quinta, to masz oczywiście rację. Znowu napisałem o starym model, a przecież w nowym SE jest już inny przetwornik. Co do serii flagowej, to jednak się nie pomyliłem. Spójrz na zdjęcia. Edytowano 16 września 2020 przez Kraft Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz. Napisano 17 września 2020 Udostępnij Napisano 17 września 2020 Pomyliłeś się o tyle, że napisałeś iż na wysokich jest tam ten sam twitter, co w Mezza, a jest mimo wszystko D2905/970000. Co do tych z tyłu, to w żadnej specyfikacji nie jest podane dokładnie jakie przetworniki tam umieścili, ale na moje oko takie same, jak te z przodu. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S4Home Napisano 17 września 2020 Udostępnij Napisano 17 września 2020 Nie PMC pod Marantza to nie granie. Takie jest moje zdanie. Później był by niski opis finalny. Tutaj kolumny były polecane ze względu na charakterystykę jaką lubi Kraft którą poznałem po testach i jego wrażeniach. Oczywiście to moje subiektywne zdanie. Ale naturalność i stereofonia to jest to co powinno się tutaj spodobać. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 17 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 17 września 2020 (edytowany) 30 minut temu, grzegorz. napisał: Pomyliłeś się o tyle, że napisałeś iż na wysokich jest tam ten sam twitter, co w Mezza, a jest mimo wszystko D2905/970000. Napisałem "Opera stosuje D2608 [...] nawet we flagowych podłogówkach z serii Callas" i tak właśnie jest, co widać na załączonym zdjęciu. D2905 jest zainstalowany z przodu, a dwa D2608 z tyłu, na co zwróciłem uwagę pisząc "choć tam nietypowo, jako dipole". 30 minut temu, grzegorz. napisał: Co do tych z tyłu, to w żadnej specyfikacji nie jest podane dokładnie jakie przetworniki tam umieścili, ale na moje oko takie same, jak te z przodu. W specyfikacji faktycznie się tym nie chwalą, ale na zdjęciach widać wyraźnie, że przetwornik przedni i tylne są różne. Na tylnych przetwornikach brak jest odróżniającej się tubki wokół kopułki. Edytowano 17 września 2020 przez Kraft Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz. Napisano 17 września 2020 Udostępnij Napisano 17 września 2020 @Kraft Faktycznie, masz rację - są różne. Na tych zdjęciach, które przedstawiłeś widać wyraźnie. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 17 września 2020 Autor Udostępnij Napisano 17 września 2020 A już chciałem pisać do dystrybutora, żeby wykręcili przetworniki i spisali oznaczenia;) Na poniższych zdjęciach różnica jest jeszcze lepiej widoczna. Swoją drogę ten D2905/970000 też ciekawy. Nazywają go "małym Revelatorem". Konstrukcyjnie, poza innym frontem, jest identyczny z pierwszym Revelatorem z lat 90-tych. Wizualnie D2608 podoba mi się jednak bardziej. Ma więcej klasy. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.