Skocz do zawartości

Monitory w przedziale 900-7700zł -> moje wrażenia z odsłuchu sześciu modeli


lpomis

Recommended Posts

23 godziny temu, shureido napisał:

To czym jest ten bass reflex nie nazywany bass reflex'em ponieważ pcm tak sobie wymyślił ?

Zobacz czy jest bass reflex. Jak on wygląda w rzekroju kolumny. A czym jest ten wylot to zrozumiesz.

22 godziny temu, RLC napisał:

Piotrze możesz napisać jakie wzmacniacze użyłeś do testu. Wydaje mi się że u Ciebie jest troszkę inna sytuacja jak u większości forumowiczów. Ty bierzesz sprzęt z półki i go testujesz my niestety nie mamy takiej możliwości. 

Sam chciałbym taki posiadać :/

Kolumny bardzo dobrze wręcz znakomicie grały mi z: Leema Tucana II, Pass to był chyba INT 60 (klienta), Stary dzielony Denon z końcówką POA, Supernait 3, jednego wzmacniacza nie pamiętam bo go nie znałem. Moge podpytać.

Faktycznie ja mam ten plus że nie tylko nasze wzmaki. Ale klienci przynoszą czasem coś swojego. To jest dla mnie największa ciekawostka i sam wtedy się jaram.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, S4Home napisał:

Zobacz czy jest bass reflex. Jak on wygląda w rzekroju kolumny. A czym jest ten wylot to zrozumiesz.

nie wystarczy to co już wcześniej napisałem, żeby wiedzieć że wiem o czym piszę ?

przede wszystkim daruj sobie ten mentorski ton i bez uwag nt. zrozumienia a jeżeli już to w swoją stronę skieruj to pytanie 

żeby nie bić piany o semantykę, czy wylot linii transmisyjnej nie jest formą wylotu bass reflex ? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie zadaniem linii transmisyjnej jest najlepiej pochłonąć dźwięk produkowany przez tylną stronę membrany. Powierzchnie wewnątrz LT wypełnia się materiałem tłumiącym. Otwór w takim przypadku nie jest potrzebny. Często jednak robi się szczelinę na końcu tunelu zaślepioną gąbką. Wtedy w ograniczonym stopniu uzupełnia się bas na skraju pasma rezonansem falowym. W przypadku obudowy bass reflex mamy do czynienia z rezonansem Helmholtza w układzie objętość i podatność otworu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, S4Home napisał:

Faktycznie ja mam ten plus że nie tylko nasze wzmaki. Ale klienci przynoszą czasem coś swojego. To jest dla mnie największa ciekawostka i sam wtedy się jaram.

 

Zazdroszczę 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy otwór wylotowy w przypadku linii transmisyjne nie jest potrzebny ?

nie jest to takie jednoznaczne, skracając temat są dwie szkoły

podkreślałem w każdej wypowiedzi, o upraszczającym uogólnieniu a chodzi w każdym aspekcie o stworzenie optymalnych warunków akustycznych

to co zastosował B&W w pierwszej wersji ( forma linii transmisyjnej zamkniętej ) Nautilus też temu służy 

Edytowano przez shureido
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, shureido napisał:

czy otwór wylotowy w przypadku linii transmisyjne nie jest potrzebny ?

 

 

2 godziny temu, MobyDick napisał:

Generalnie zadaniem linii transmisyjnej jest najlepiej pochłonąć dźwięk produkowany przez tylną stronę membrany. Powierzchnie wewnątrz LT wypełnia się materiałem tłumiącym. Otwór w takim przypadku nie jest potrzebny. Często jednak robi się szczelinę na końcu tunelu zaślepioną gąbką. Wtedy w ograniczonym stopniu uzupełnia się bas na skraju pasma rezonansem falowym

Moge podpisac sie obiema rekami i.. nogami pod tym 😎

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 12.05.2021 o 10:57, seba3002 napisał:

@marcinmarcin a słuchałeś poprzednika evoke, excite x18? Wg mnie już ten model gra dość "żywym" i radosnym dźwiękiem. Być może to taki ukłon dynaudio w stronę młodszego słuchacza 🙂

Jeszcze raz Cie zacytuję 😉 sprawdziłem te Evoke które słuchałem bo mi to spokoju nie dawało - to były  najmniejsze 10... 🙄 A myślałem po rozmiarze że mogą to być 20. W moim odczuciu porządne i dojrzałe granie. Dla mnie  spory progres do podstawowych Emit, choć tu z kolei słuchałem podłogówek. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, lpomis napisał:

@marcinmarcin- a co mógłbyś powiedzieć o górze pasma w wykonaniu Evoke? Nie jest za bardzo asekuracyjna, wycofana wręcz?

Tak dla mnie grały starsze Dynaudio - zbyt łagodnie. Te mi się spodobały. Wysokie sa jednak łagodniejsze i mniej zapiaszczone niż w Emitach. Co kto lubi... Mnie zaskoczyły na plus 👍 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W stosunku do x14 evoke 10 są delikatniejsze na wysokich, mniej "błyszczą" :)

Ipomis, niestety albo stety JMR Lucia nie przeskoczysz Dyniami X14 czy Evoke 10. 

Nam zostaje już tylko szukanie takich monitorków jak Sonus Faber Auditor M, ale kto o zdrowych zmysłach się ich pozbędzie... 

 

Edytowano przez kaczadupa
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, kaczadupa napisał:

Ipomis, niestety albo stety JMR Lucia nie przeskoczysz Dyniami X14 czy Evoke 10. 

A mi się jednak wydaje, że takie dynaudio excite x18 są jednak odrobinkę lepszymi kolumnami od Lucii. Oczywiście moje zdanie jest średnio obiektywne 🙂, bo jestem właścicielem dynaudio ale wg mnie środek pasma w obu paczkach jest na podobnym poziomie, natomiast w x18 góra, moim zdaniem, ma więcej powietrza, no i oczywiście dół jest bardziej dociążony. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, seba3002 napisał:

oczywiście dół jest bardziej dociążony. 

Ja nie "pokochałem" niskich tonów z X18. Góra w X18 bardzo OK, inna niż w JMR ale tu i tu stary i spaczony jak ja audiofil może się rozsmakować :) Jednak już wokal to dla mnie JMR Lucia > Dynie X18, za "emocjonalność". Osobiście byłbym skłonny dokupić do mojego zbiorku monitorków JMR-y (czarne ;)) za to za X18 jakoś nie tęsknię... 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, kaczadupa napisał:

Jednak już wokal to dla mnie JMR Lucia > Dynie X18, za "emocjonalność". 

Ja starałem się znaleźć różnice w wokalach miedzy jednymi i drugimi ... i nie potrafiłem 😐. Troszkę pewnie głuchy jestem 😉. A na razie dziarsko przegrywają mi pmc i wciąż zastanawiam się czemu Wojtek @lpomis dał im tak niską ocenę 😉.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest coś takiego jak spaczenie :P chciałem posłuchać nowej końcówki mocy Teaca i obsłuchałem parę paczek... najlepiej mi zagrały Quadrale Platinum Five 🙃 najgłębszy bas (nie było go najwięcej) i najlepsze, aksamitne wokale, świetna stereofonia. Z kolei zdecydowanie najgorzej Aurora 700. Evoke 10 tuż obok Platinum, oczywiście słabsze na basie niż Five ze względu na wielkość,  ale całokształtowo naprawdę przyjemnie. Obie paczki mógłbym mieć, choć miałem wrażenie że moje M35 bardzo podobne do Five z charakteru.

2 minuty temu, seba3002 napisał:

zastanawiam się czemu Wojtek @lpomis dał im tak niską ocenę 😉.

Preferencje osobiste?  ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, marcinmarcin napisał:

Jest coś takiego jak spaczenie :P

Wiesz, gdy muszę ściągnąć oryginalne i nie mające żadnego wpływu na brzmienie  maskownice z moich ATC 7 bo tylko  wtedy one mi grają najpiękniej to jak to inaczej nazwać? :)

A wracając do ciekawych i pewnie bardzo dobrych monitorów... Spendor ... to brzmienie chciałbym jeszcze poznać. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, kaczadupa napisał:

Spendor ... to brzmienie chciałbym jeszcze poznać. 

Kiedy szukałem informacji o PMC DB1, przesympatyczny Pan z jakiegoś salonu audio (żadnego z tutejszych) po opisaniu mi Goldów rzucił - "a może spendory" ? Mnie poza spendorami, ATC interesują jeszcze proAci. Ale zielonego pojęcia nie mam jak mają się wszystkie te trzy marki do brzmienia kolumn, które znam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znajomy  miał salonowe Proac chyba 125 z primare kupione gdzieś koło 2000r... Fajnie to grało, a ponoć kolumna na najtańszych przetwornikach. Spendory słuchałem kiedyś takie wielkie brzydkie czarne paczki od sprzedającego Dynaudio. Jakbym ich nie posłuchał to może bym i kupił wtedy te Dynaudio, a tak wyszedlem z myślą że może kiedyś Spendor...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, shureido napisał:

żeby nie bić piany o semantykę, czy wylot linii transmisyjnej nie jest formą wylotu bass reflex ? 

żeby nie bic piany. Nie jest,

22 godziny temu, shureido napisał:

czy otwór wylotowy w przypadku linii transmisyjne nie jest potrzebny ?

Bass reflex ma za zadanie odprowadzić cisnienie z kolumny podczas pracy membrany. A linia transmisyjna nie.

7 godzin temu, seba3002 napisał:

rzucił - "a może spendory" ?

Nie wiem czy to nie ja ci je kiedyś sugerowałem. Spendory nie są tanie. Ale na prawde warto je odsłuchać.

Piotr

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, S4Home napisał:

 

Bass reflex ma za zadanie odprowadzić cisnienie z kolumny podczas pracy membrany. A linia transmisyjna nie.

 

Kolego ( inżynierze akustyku, ? ) wobec tego proszę ustosunkować się do poniższego cytatu

"W otwartych liniach transmisyjnych ( a taka jest właśnie jest w PMC ) na zewnątrz wydostaje się duża część energii promieniowanej przez tylną stronę membrany. Działanie linii po części służy jej wytłumieniu, które jednak okazuje się mało skuteczne, a po części – i stąd wciąż ma ona sens - przesunięciu fazy, dzięki czemu fala może wyjść, przynajmniej w pewnych zakresach częstotliwości, w fazie w przybliżeniu zgodnej z fazą promieniowania przedniej strony membrany...

...okazuje się, że wbrew początkowym założeniom o braku oddziaływania linii transmisyjnej na głośnik, jest to układ akustyczny, będący w sprzężeniu zwrotnym z głośnikiem, nawet w stopniu większym niż obudowa zamknięta, a podobnym jak bas-refleks - no chyba że labirynt zdecydowanie wytłumimy, ale w praktyce takie obudowy grają basem bardzo szczupłym

 

z góry dziękuję za rzeczowe argumenty negujące poprawność tekstu powyższych akapitów i prawdziwość użytego zwrotu ( bold )

życząc mile spędzonego czasu nad analizą, która pozwoli na zapobieżenie przemocy wobec piany

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem JMR dość krótko (dokładnie te opisywane w teście 🙂) no i mimo całej sympatii do nich, w 20 metrach bałbym się postawić te kolumienki. Pomimo tego, że grają piękną średnicą i górą pasma to jednak z basem nie schodzą za nisko. Nie można w żadnym wypadku uznać tego za ich wadę - tak po prostu grają - zwiewnie i delikatnie. Ale jeśli lubisz mocny i niski bas - to moim zdaniem te kolumny Ci go nie zapewnią. 

Jesli chodzi o focale (słuchałem ich tylko przelotnie w salonie) to zupełnie inny sposób prezentacji. Mocniejszy bas, wyraźniej zarysowana góra ale niestety środek pasma już nie tak urokliwy 🙂

Wszystko zależy od Twoich preferencji i muzyki, której słuchasz. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, seba3002 napisał:

Miałem JMR dość krótko (dokładnie te opisywane w teście 🙂) no i mimo całej sympatii do nich, w 20 metrach bałbym się postawić te kolumienki. Pomimo tego, że grają piękną średnicą i górą pasma to jednak z basem nie schodzą za nisko. Nie można w żadnym wypadku uznać tego za ich wadę - tak po prostu grają - zwiewnie i delikatnie. Ale jeśli lubisz mocny i niski bas - to moim zdaniem te kolumny Ci go nie zapewnią. 

Jesli chodzi o focale (słuchałem ich tylko przelotnie w salonie) to zupełnie inny sposób prezentacji. Mocniejszy bas, wyraźniej zarysowana góra ale niestety środek pasma już nie tak urokliwy 🙂

Wszystko zależy od Twoich preferencji i muzyki, której słuchasz. 

Ok nadal jestem w kropce ale jeżeli miałeś do posłuchania B&W 601 i pamiętasz jak one brzmią to czy w JMR dol jest na takim poziomie bo BW aż tak nisko też nie schodzą.

Z tą muzyką to już zrobiło się wszystko. Lecz serce nadal rock, metal, jazz. Ale tak jak wspomniałem teraz każdy gatunek.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...