Skocz do zawartości

Monitory z bass refleksem z przodu do CA CXA81 ?


Rafał S

Recommended Posts

Dzień dobry wszystkim,

Dość długo szukałem w sieci (również na tym forum) wskazówek jak rozwiązać mój problem. Nie znalazłem więc pozwalam sobie zapytać o to tutaj.

Obecnie mój tor to: CA CXC v2 -> Chord Clearway 0.5m -> CA CXA81 -> Chord Clearway 2.5m -> PA Opal Monitor.

Słucham w warunkach:

- pokój 18 m^2 (4 m na 4.5 m), twarde ściany, około 2.6m do sufitu

- głośniki przy krótszej ścianie (4m), mniej więcej na wysokości głowy słuchacza, odsunięte od siebie o około 3 m, od ściany o około 20 cm (ustawione lekkim skosem, wewnętrzna krawędź tylnej obudowy - 18 cm od ściany, zewnętrzna – 23cm), sporo wolnej przestrzeni po obu bokach, około 40 cm wolnego miejsca w górę. Niestety nie mogę odsunąć głośników bardziej. :(

- miejsce odsłuchowe tworzy z głośnikami trójkąt równoramienny:  około 3m miedzy głośnikami, około 4m od każdego z głośników do słuchacza)

- głośność słuchania: mała lub średnia (mam dość wrażliwy słuch)

Słucham wyłącznie płyt CD, których mam dość dużo: jazz (swing, bebop, cool, hardbop, soul-jazz, latin i fusion), blues (od akustycznego do cięższego blues-rocka), klasyczny rock przełomu lat 60-tych i 70-tych i nowszy rock w tym stylu, folk, roots, americana itp. elektro-akustyczne gitarowe granie.

Bieżący zestaw z grubsza mi odpowiada, ale chciałbym wycisnąć więcej z CXA81. Mogę wydać na nowe monitory 3-4 tys. zł., ewentualnie trochę więcej, powiedzmy maks. 5 tys. Przy czym nie chcę przepłacać za głośniki, których potencjału nie wykorzystałbym w tej konfiguracji. Rozsądek mówi mi, że wstęgi to byłaby przesada przy CXA81, ale może się mylę.

W tej chwili mam miękkie i ciepłe brzmienie, które lubię i które sprawdza się przy większości płyt.

PROBLEMY:

- bas odrobinę zbyt wolny przy szybkich hardrockowych numerach

- wyraźnie słabsza separacja i brzmienie instrumentów przy gęstych aranżacjach (np. dużo gitarowych riffów + klawisze, duży skład z kilkoma lub więcej dęciakami itp.)

CO CHCIAŁBYM UZYSKAĆ (w porównaniu ze stanem obecnym)

- BAS: ilościowo raczej nie więcej niż dają mi obecnie Opale. Jakościowo: trochę większą precyzję i kontrolę w szybszych tempach.

- ŚREDNICA: podobna do obecnej. Może trochę więcej jej górnej części.

- WYSOKIE TONY: ilościowo tyle ile mam, lub trochę więcej ale bez zbytniego rozjaśniania całego brzmienia.

- Lepszą separację i wyrazistość przy gęstych aranżacjach i szybkich tempach.

Czyli ogólnie szukam lepszej wersji tego, co już mam. Oczywistym dopełnieniem CXA81 byłyby PA Diamond Monitor, ale boję się nadmiaru basu. Nie dam rady wystarczająco ich odsunąć od ściany i jednocześnie nie chcę zatykać gąbką bass refleksu, za który miałbym wcześniej zapłacić. Podobnie z innymi głośnikami pokrewnymi brzmieniowo - wszystkie chlubią się potężnym basiskiem.

Stąd pomysł na monitory z bass refleksem z przodu. Sęk w tym, że prawie wszystkie, które znalazłem w sieci (PA Ruby Monitor, AV QR1, Focal Aria 906) są opisywane jako jasne, chłodne i często z krótkim, suchym basem (czy to naturalna konsekwencja bass refleksu z przodu?). A ja chciałbym jednak więcej ciepła i miękkości, tylko żeby bas nie zdominował całości.

Nie wiem czy mój problem jest w ogóle rozwiązywalny na poziomie czysto sprzętowym. Jeśli ktoś może mi doradzić jakieś monitory, to byłbym wdzięczny za propozycję. Wszystkie opinie są mile widziane. Dodam, że mieszkam w Trójmieście i prawie na pewno kupię sprzęt lokalnie, więc niestety raczej nie będę mógł się odwdzięczyć zakupem forumowym ekspertom z branży z innych miast.

Pozdrawiam.

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kable korygują brzmienie, a prędzej akustyka.

Bassreflex może być z przodu, ale to nic nie zmieni w kwestii tego, że kolumny blisko ściany podbijają bas i zamulają resztę pasma.

Może próbować to poprawić dołożeniem za kolumnami panelami akustycznymi z wełny. A przynajmniej warto spróbować.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bass reflexem nie musisz się przejmować.

To mit.

Z mojej strony już zmiana na KEF Q 350 może Ci przynieść efekty których szukasz.

A faktycznie Carina 243.4 może być tutaj złotym środkiem.

Ale jeśli masz czas to sprawdził bym na Twoim miejscu jeszcze mikrusy PMC Gold. Będą nieco jaśniejsze, bardziej rozdzielcze i są odporne na bliskość ścian.

Piotr

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)

Bardzo dziękuję. Skoro są już dwa głosy za Elac Carina bs243.4, to postaram się je pożyczyć i posłuchać w domu. Widzę, że cenowo są blisko mojej górnej granicy, więc różnica jakościowa musiałaby być znaczna, żeby uzasadnić taki zakup. Zresztą nie chodzi tylko o pieniądze (finansowo mnie na nie stać) - nie chciałbym sprofanować dobrych głośników stawiając je za blisko ściany czy łącząc ze zbyt słabą elektroniką. Ale po tym co napisaliście (i doczytałem potem w sieci) zaczęły mnie kusić. :)

Co do KEF Q 350, to zetknąłem się z opinią, że są raczej do łagodniejszej, wolno zmiennej muzyki (rozumiem, że Kolega tego nie potwierdza?). Oczywiście takiej muzyki słucham dużo (może nawet głównie takiej), ale poprawy oczekuję przede wszystkim na innym obszarze. W uproszczeniu - żeby remastery Led Zeppelin (i wielu mniej znanych kapel z epoki) zabrzmiały z klasą i pazurem. Bo np. Bill Frisell brzmi u mnie dobrze już teraz (choć oczywiście i tu nie pogardzę przyrostem jakości).

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, S4Home napisał:

Ale jeśli masz czas to sprawdził bym na Twoim miejscu jeszcze mikrusy PMC Gold. Będą nieco jaśniejsze, bardziej rozdzielcze i są odporne na bliskość ścian.

Ponownie serdecznie dziękuję. Znalazłem w sieci superlatywy na ich temat, ale widzę też, że są drogie (poza wstępnie nakreśloną granicą) i do tego nie wiem czy nie będą zbyt jasne dla CXA81. No i nie do końca rozumiem, za co się płaci. Przy Elakach - za wstęgi. A tu? Za to, że są tak małe? Za limitowaną serię? Za wykonanie w GB (brytyjska siła robocza nie należy do najtańszych). Oczywiście kusi mnie to, że można je postawić 15 cm od ściany, więc też je dopisałem do listy. :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odsluchiwalem te Cariny z amplitunerem Yamaha 803. Porównywałem jest do elac debut reference. Nie było powrotu do tańszych modeli. Głębia, solidna podstawa basowa, nie narzucające się wysokie tony a zarazem bardzo dokladne. Stare nagrania deep purple miały klimat i analogowa jakość. Nowsze nagrania metalowe brzmiały super, nic się nie zalewało, ciepło i z klimatem, bas szybki konturowy, jak trzeba to zejście było konkretne. Każda płyta brzmiała inaczej, czuje się klimat gdzie została nagrana. Można słuchać godzinami i odkrywać płyty na nowo. Nagrania live potwierdziły tą tezę. Nagrania jazzowe jak w 3d. Szeroko głęboko. Tańsze zestawy grały tylko prawo lewo i za jasno. Ty już jest klasa i wygląd rewelacja.

Polecam sprawdzić. Sam jestem ciekawy jak zagrają z cambrigem. Też myślę o nim i oczywiście carina.

 Spróbuj jeszcze pylon diamond monitor. Podobno dobrze znoszą przytkanie otworu basowego.

Ps. Płyta live lebowskiego zagrała rewelacyjne na carinie

 

 

 

 

 

 

de5e4e45e1d9a371dd7c0ae8f39d0a94.jpg&key=a64327b53639fbab3b0a7080da6e38bb989ba56f7369693eb5bbcd48be1443fa

 

 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za ten smakowity opis - ale mi Kolega narobił apetytu. :)

Jeszcze jedno pytanie do znających Cariny - jak z ilością basu? Nie przytłacza? Rozumiem, że jest szybszy niż np. w Diamondach Pylona, ale czy jest go trochę mniej (chciałbym żeby było mniej). A w porównaniu z np. Audio Monitor Silver 100? Wiem, że to wszystko są dobre głośniki do Cambridge'a tylko żeby nie przebasować...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, S4Home napisał:

Bass reflexem nie musisz się przejmować.

To mit.

Z mojej strony już zmiana na KEF Q 350 może Ci przynieść efekty których szukasz.

A faktycznie Carina 243.4 może być tutaj złotym środkiem.

Ale jeśli masz czas to sprawdził bym na Twoim miejscu jeszcze mikrusy PMC Gold. Będą nieco jaśniejsze, bardziej rozdzielcze i są odporne na bliskość ścian.

Piotr

 

Piotr, co Ty za jakieś farmazony piszesz :)

-Jak kolumna może być odporna na bliskość ściany?  - Zamknięta obudowa czy bass reflex do przodu i tak będzie podatne na ścianę z tyłu. 

Do tego materiał z jakiego zrobiona jest ta ściana, też będzie miała wpływ na dalsze odsłuchy. 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umówiłem się specjalnie na odsłuch Yamaha 803 i elac debut reference. Ale chciałem podłączenia carine. Wyjścia głośnikowe A i B. Cariny zmiotły tańsze konstrukcje za pierwszym podejściem i poprosiłem o odłączenie tańszych modeli bez powrotu. Dalsze odsłuchu wyłącznie carina yamaha803, rotel a11,a12.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, sandurski napisał:

Bas w carinach jest dokładnie tyle ile trzeba. Jest bardzo dokładny przy szybkich uderzeniach stopy, czułem go w klacie a siedziałem dość blisko. Słuchałeś tych pylonów monitor?

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka
 

W Elacu zawsze bas był mocny, więc można się zgodzić, że go nie zabraknie 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bass reflex umieszczony z tyłu i blisko ściany na pewno będzie się wzbudzać przy głośniejszym odsłuchu. Na średnich poziomach głośności jest ok. Zawsze można dać coś z tyłu do rozproszenia podmuchu.

Ale chyba nikt nie stawia kolumny 5 cm od ściany.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

 

 

W Elacu zawsze bas był mocny, więc można się zgodzić, że go nie zabraknie 

Ciekawe jak z basem w podłogowej wersji Cariny ? Ona już ma otwor na tylnej sciance.

 

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, sandurski napisał:

bass reflex umieszczony z tyłu i blisko ściany na pewno będzie się wzbudzać przy głośniejszym odsłuchu. Na średnich poziomach głośności jest ok. Zawsze można dać coś z tyłu do rozproszenia podmuchu.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka
 

Ciekawe jak z basem w podłogowej wersji Cariny ? Ona już ma otwor na tylnej sciance.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka
 

Nie jest to tylko moje spostrzeżenie, ale monitory Elaca zawsze grały inaczej a niż podłogówki :D

Mi na przykład, bardzo ale to bardzo przypadły do gustu Solano FS287, -lekko przyciemnione, mocny bas, wokal trochę do przodu, a monitor znowu jakby odmienny.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to tylko moje spostrzeżenie, ale monitory Elaca zawsze grały inaczej a niż podłogówki [emoji3]
Mi na przykład, bardzo ale to bardzo przypadły do gustu Solano FS287, -lekko przyciemnione, mocny bas, wokal trochę do przodu, a monitor znowu jakby odmienny.
Słuchałem tylko monitorów, nie wiem jak podłogowe. Miałeś porównanie solano do serii vela?

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, sandurski napisał:

Słuchałem tylko monitorów, nie wiem jak podłogowe. Miałeś porównanie solano do serii vela?

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka
 

Vela jak dla mnie jest inny. Słuchałem tylko podłogowej FS407 z tej rodziny. Już jest jaśniej, inny wokal, ale równie mocny bas, taki mięsisty. Może się to podobać, bo buduje wrażenie dużej sceny. To kwestia doboru elektroniki.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za ten smakowity opis - ale mi Kolega narobił apetytu. [emoji4]
Jeszcze jedno pytanie do znających Cariny - jak z ilością basu? Nie przytłacza? Rozumiem, że jest szybszy niż np. w Diamondach Pylona, ale czy jest go trochę mniej (chciałbym żeby było mniej). A w porównaniu z np. Audio Monitor Silver 100? Wiem, że to wszystko są dobre głośniki do Cambridge'a tylko żeby nie przebasować...
Nie słuchałem pylonów więc się nie wypowiem. Ale kubatura skrzynki wskazuje na to że pylon będzie potężniejszy. Carina to mniejsze monitory a z basem radzą sobie doskonale. Na pewno więcej precyzji smaczków i kontroli. W zejściu nie potrzebowałem więcej. I tak już byłem zdziwiony jak nisko schodzą.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

Vela jak dla mnie jest inny. Słuchałem tylko podłogowej FS407 z tej rodziny. Już jest jaśniej, inny wokal, ale równie mocny bas, taki mięsisty. Może się to podobać, bo buduje wrażenie dużej sceny. To kwestia doboru elektroniki.
To może się zgadzać, w top hi fi do serii vela polecano wzmacniacze lampowe. Więc wtedy delikatne rozjaśnienie mialo by sens.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, sandurski napisał:

Nie słuchałem pylonów więc się nie wypowiem. Ale kubatura skrzynki wskazuje na to że pylon będzie potężniejszy. Carina to mniejsze monitory a z basem radzą sobie doskonale. Na pewno więcej precyzji smaczków i kontroli. W zejściu nie potrzebowałem więcej. I tak już byłem zdziwiony jak nisko schodzą.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

To może się zgadzać, w top hi fi do serii vela polecano wzmacniacze lampowe. Więc wtedy delikatne rozjaśnienie mialo by sens.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka
 

Albo mocna lampa albo ocieplony tranzystor. Pamiętam dobre połączenie ELACA z Electrocompanietem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Miras23 napisał:

Albo mocna lampa albo ocieplony tranzystor.

Albo hybryda i masz i ciepełko lampy i moc tranzystora.

Tu dyskusja idzie w kierunku monitorów i pewnie słusznie ale....

Ten CXA81 jakimś mocarzem nie jest. Jak mowa o lepszej separacji wybrzmień i lepszej kontroli basu to ja bym na próbę w tym pomieszczeniu i na tych pakach wypróbował jakiś dużo bardziej wydajny prądowo wzmak.

Wiem o czym mówię. Miałem Accu ( pewnie bardziej wydajne prądowo niż te CA) które miało też 80W przy 8 Ohm a teraz mam ,, trochę'' więcej. Zmiana w aspektach o których pisze autor tematu była spektakularna.

Edytowano przez HQ150
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż milo czytać, jak się dyskusja rozwinęła. A wracając do Cariny: wiem już od Was (i z recenzji w sieci) jak jest z tym basem i górą ze wstęgi. Dzięki. :)A co ze średnicą? Oczywiście zależy od wzmacniacza, ale jaka tendencja: schowana, czy do przodu? Bardziej słychać jej górną czy dolną część? Wysokie tony łączą się ze średnicą czy też odrywają od niej?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...