Skocz do zawartości

Ślepy test (abx)


Recommended Posts

Czytam wyrywkowo ten wątek (bo większość to pierdoły).

Doszedłem do wniosku, że być audiofilem jednak jest ciężko. 

Pasjonaci (audiofile) to rzadko kiedy naukowcy. Ale mają super zajawkę w życiu. 

Nie wszystko w tym hobby musi być prawdziwe, techniczne i udowodnione. Zostawmy w tym odrobinę nieodgadnionego czaru.

 

Ps. ja na przykład nie wierzę, że metr kabla zasilającego może zmienić cokolwiek w brzmieniu. Ale potrafię uwierzyć audiofilowi w jego emocje z tym związane. Mam mu wmawiać na siłę żeby zrobił test abx? Po co? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Bebop napisał:

Nie wszystko w tym hobby musi być prawdziwe, techniczne i udowodnione. Zostawmy w tym odrobinę nieodgadnionego czaru.

Od postępu nie uciekniemy. Za 10-20 lat nikt już nie będzie twierdził, że słyszy różnice między kablami, przetwornikami czy prawidłowo skonstruowanymi  piecami. Nie wiem tylko czy nasze hobby na tym zyska czy straci. Chyba straci. A może zupełnie przestanie istnieć...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, kaczadupa napisał:

Od postępu nie uciekniemy. Za 10-20 lat nikt już nie będzie twierdził, że słyszy różnice między kablami, przetwornikami czy prawidłowo skonstruowanymi  piecami. Nie wiem tylko czy nasze hobby na tym zyska czy straci. Chyba straci. A może zupełnie przestanie istnieć...

Czy pisanie w "takich" okolicznosciach (za 10-20lat) fantazji że roznice i tak są znikna na zawsze? Myślę że nie. Zawsze znajdzie sie ktoś kto stwierdzi "ja słyszę", ale pojawi sie ktoś kto stwierdzi "sprawdzam" np. Abx-em. Jednak jesli zostanie test abx "zaorany" 10-20 lat wczesniej w wątku w ktorym sie znajdujemy teraz, to te fantazje staną się prawdziwe. Chcesz takiej "magicznej" przyszłości?

 

 

Czy wówczas nasze hobby zyska?

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, kaczadupa napisał:

Chcę magii, którą dają nieprawidłowo skonstruowane wzmacniacze, przetworniki itd

No ok takiej to ja tez chcę - różnorodność. Tylko ze ja pisząc to...

 

23 minuty temu, Chyba Miro 84 napisał:

takiej "magicznej" przyszłości?

Miałem na myśli bajkopisarstwo, czyli gdy sprzety sie nie różnią, ale bedzie Nam wkręcane że tak i to znacznie. 

Uwaga! - Dla tych co czytają wyrywkowo (a sa tez tacy) wpis ten tyczył się odpowiedzi dla "możliwej wyimaginowanej przyszłości" według @kaczadupa - by nie było jakich kolwiek pretensji! 

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, kaczadupa napisał:

Chcę magii, którą dają nieprawidłowo skonstruowane wzmacniacze, przetworniki itd. Chcę zniekształceń, które potrafią pokazać muzykę na swój niepowtarzalny sposób. Nie chcę aby wszystko grało jak Hegel czy NAD w klasie D.  Chcę Cyrusa, chcę Naima, chcę Exposure. Tego chcę Miro. 

Ja też tego chcę. Musisz jednak przyznać, że niektóre audiofilskie bajki są zwyczajnie porowokujące dla zdrowo myślącego miłośnika muzyki. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, kaczadupa napisał:

Nie chcę aby wszystko grało jak Hegel czy NAD w klasie D

Niestety wszystko idzie w tym kierunku. Podobnie zresztą z kolumnami. Mamy coraz mniej czarów, coraz więcej prawdy. Ale co mi po prawdzie, jeśli jest nudna i przewidywalna do bólu. Nie wiem nawet czy ta "prawda" jest prawdziwa, skoro jej słuchanie zupełnie nie porusza. Nowe Dynaudio grają już jakby je ktoś z Toppinga stroił ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Mariusz Kopacki napisał:

Meyer, E. B., & Moran, J. R. (2007). Audibility of a CD-Standard A/DA/A Loop Inserted Into High-Resolution Audio Playback. The Journal of the Audio Engineering Society, 55(9), 775-779.

Dzięki. Opracowanie w załączniku dla chętnych. Porównywano i szukano słyszalnych różnic CD do SACD i DVDA. W 554 testach brało udział ok. 60 osób przez około rok. Wynik ok. 49% poprawnych wskazań ale nie o takie opracowanie mi chodziło. Szukanie różnic w zapisie różnych standardów zapisu na dość przypadkowo dobranym zestawie audio (podobno drogim), bez adaptacji akustycznej pomieszczenia i jakiejkolwiek próby kalibracji systemu audio. Nie sprawdzono chyba czy po drodze sygnału do uszu testerów nie było wąskiego gardła. Zatem czy te drobne różnice jakich szukali testerzy nie były maskowane np. dynamiką kolumn lub innym ogniwem systemu? Całkowicie nie rozumiem zaś uwag dotyczących wysokiej rozdzielczości nagrań: "Chociaż nasze testy nie potwierdziły rzekomych zalet kodowania w wysokiej rozdzielczości dla dźwięku dwukanałowego, jeden trend stał się oczywisty bardzo szybko i utrzymywał się podczas naszych testów: praktycznie wszystkie płyty SACD i nagrania DVD-A brzmiały lepiej niż większość płyt CD - czasem dużo lepiej. Gdybyśmy nie „zdegradowali” dźwięku do jakości CD..."

Na zdjęciu stanowisko testowe. Materiał ciekawy ale pomija odpowiedzi na wątpliwości jakie mnie nurtują. Poszukam innych opracowań jak znajdę chwilę. 

ABX.jpg

ABX.pdf

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jeszcze troche materialu:

 

Clark, D. (1982). High-resolution subjective testing using a double-blind comparator. The Journal of the Audio Engineering Society, 30(5), 330-338.

W tej pracy przedstawiono wyniki testów ABX przeprowadzonych na różnych komponentach sprzętu audio, takich jak wzmacniacze mocy, kable głośnikowe i przewody międzywzmacniacza.

Jackson, L. B. (1988). An ABX test of some popular digital audio workstations. The Journal of the Audio Engineering Society, 36(12), 951-961.

W tym artykule przeprowadzono testy ABX na popularnych cyfrowych stacjach roboczych (DAW), aby ocenić wpływ różnych technologii przetwarzania dźwięku na percepcyjną jakość dźwięku.

Olive, S. E., & Welti, T. (2012). The Influence of Listening Room Boundary Reflections and Loudspeaker Directivity on Listener Preferences. The Journal of the Audio Engineering Society, 60(12), 1019-1032.

W tej pracy badano wpływ odbić dźwięku od granic pomieszczenia oraz kierunkowości głośników na preferencje słuchaczy, stosując testy ABX do oceny różnych konfiguracji głośników i pomieszczeń odsłuchowych.

Geddes, E. R., & Lee, L. W. (2003). Auditory perception of non-linear distortion - theory. The Journal of the Audio Engineering Society, 51(1/2), 2-22.

W tej pracy badano percepcję zniekształceń nieliniowych w dźwięku, stosując testy ABX do porównania różnych rodzajów zniekształceń wprowadzanych przez wzmacniacze i inne urządzenia audio.

Sporer, T., & Görne, T. (2005). Evaluation of virtual sound source positions for interactive environments using different playback systems. The Journal of the Audio Engineering Society, 53(4), 283-295.

W tej pracy zastosowano testy ABX do oceny różnych systemów odtwarzania dźwięku w kontekście pozycjonowania wirtualnych źródeł dźwięku w interaktywnych środowiskach.

Repp, B. H. (2007). Perceiving the numerosity of rapidly occurring auditory events in metrical and nonmetrical contexts. Perception & Psychophysics, 69(4), 529-543.

W tej pracy badano percepcję liczby szybko następujących po sobie zdarzeń dźwiękowych w kontekście metrycznym i niemetrycznym, stosując testy ABX do oceny zdolności słuchaczy do rozróżniania różnych wzorców rytmicznych.

Rumsey, F. (2008). Spatial audio and sensory evaluation techniques—towards a common agenda. The Journal of the Audio Engineering Society, 56(5), 365-372.

W tej pracy omówiono różne metody ewaluacji sensorycznej, w tym testy ABX, stosowane do oceny przestrzennego dźwięku i systemów reprodukcji dźwięku.

King, R. M., Leonard, B., & Sikora, T. (2011). Listener Training for Music Quality Evaluation. The Journal of the Audio Engineering Society, 59(12), 964-974.

W tej pracy zastosowano testy ABX jako część programu szkolenia słuchaczy w celu oceny jakości muzyki i dźwięku, mając na celu zrozumienie, jak trening wpływa na zdolności słuchaczy do oceny jakości dźwięku.

Atkinson, J. (1991). Blind Listening Tests. Stereophile, 14(3), 83-86.

W tym artykule przedstawiono różne aspekty przeprowadzania testów ABX w kontekście sprzętu audio, w tym omówienie metodologii testów oraz ich zastosowanie do oceny różnych komponentów audio.

Toole, F. E. (1990). Subjective measurements of loudspeaker sound quality and listener performance. The Journal of the Audio Engineering Society, 38(1/2), 21-31.

W tej pracy badano jakość dźwięku generowanego przez głośniki oraz wydajność słuchaczy w testach subiektywnych, w tym testach ABX, aby ocenić wpływ różnych głośników na percepcyjną jakość dźwięku.

Reams, J. (1994). Comparison of loudspeakers using the ABX Comparator. The Journal of the Audio Engineering Society, 42(3), 142-150.

W tym artykule porównano różne głośniki za pomocą testów ABX, aby ocenić różnice w percepcyjnej jakości dźwięku i rozróżnialności między poszczególnymi głośnikami.

Cabot, R. C. (1996). Blind tests and snake oil. The Journal of the Audio Engineering Society, 44(5), 394-400.

W tej pracy przedstawiono analizę testów ABX oraz innych testów subiektywnych stosowanych do oceny różnych komponentów sprzętu audio, w tym ich zalety i ograniczenia.

Koziel, S., & Huang, Q. (2016). Comparative Study of Audio Streaming Quality for Different Bluetooth Versions. In Proceedings of the 2016 IEEE Region 10 Conference (TENCON), 3052-3055.

W tej pracy przeprowadzono testy ABX w celu porównania jakości strumieniowania dźwięku dla różnych wersji Bluetooth, badając percepcyjne różnice w jakości dźwięku między różnymi technologiami transmisji.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Wynik ok. 49% poprawnych wskazań ale nie o takie opracowanie mi chodziło.

Mariusz, bo tak właśnie wychodzą testy ABX, za cholerę nie mogę odnaleźć wypracowania naukowego, pewnej naukowczyni.

Ale dowodziło, że "ślepe" testy nie są w stanie niczego udowodnić, odkąd tu jestem o tym piszę.

Tylko Jarek kiedyś wspomniał, że ktoś tam, czy nawet On przeszedł 100% "ślepego testu" 😂😂😂😂

Chyba, że to był test CocaCola vs Pepsi. 😂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MariuszZ napisał:

Szukanie różnic w zapisie różnych standardów zapisu na dość przypadkowo dobranym zestawie audio (podobno drogim), bez adaptacji akustycznej pomieszczenia i jakiejkolwiek próby kalibracji systemu audio. Nie sprawdzono chyba czy po drodze sygnału do uszu testerów nie było wąskiego gardła. Zatem czy te drobne różnice jakich szukali testerzy nie były maskowane np. dynamiką kolumn lub innym ogniwem systemu?

Zatem wypunktuję jakich akurat tutaj Twoim zdaniem warunków nie spełniono:

- przypadkowo dobrany zestaw,

- brak adaptacji,

- brak kalibracji (cokolwiek masz ma mysli),

- maskowanie np. Dynamiką

A wąskie gardło systemu pomijam, bo odnoszę wrażenie że sam chyba nie jestes pewny czy ten podpunkt uwzględnić :) pozatym widzę na forum że wciąż nie jest ustalone czymże jest to wąskie gardło. 😇

Mysle że znaczenie w tej kwestii zostało juz optymalnie dobrane (49 poprawnych wskazań jednak sie pojawiło), ale nie przedstawione gdyż jest to niepotrzebna/nieistotna informacja.

 

Natomiast Gdy zadamy sobie pytanie w jakich okolicznosciach wystepuje "potrzeba" użycia testu ABX (dla nas i na nasze potrzeby), wszytko co napisałeś (w zacytowanym fragmencie) przestaje mieć znaczenie!

Przeprowadź proszę szybką "symulację" dwóch użytkowników (mających odmienne zdanie na temat danego akcesorium) tu na forum.

😎

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh 🤭 może jeszcze raz...

》》Natomiast Gdy zadamy sobie pytanie w jakich okolicznosciach wystepuje "potrzeba" użycia testu ABX (dla nas i na nasze potrzeby), wszytko "to" przestaje mieć znaczenie!《《

To tez tyczy się "brak adaptacji".

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

Heh 🤭 może jeszcze raz...

Twoich razów może być niezliczona ilość. 

Wbij sobie do łba, ABX można o kant dupy roztrzaskać, logistycznie i sensownie nie da się przeprowadzić.

Kiedyś poświęcę dzień i znajdę to  naukowe opracowanie....

Jesteście jak papieskie krucjaty XVIIw. chrystianizacja Europy i świata na siłę.

Tak samo żenujące...

 

 

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znów mnie obrażasz? Nie ma sensu z tobą (celowo z małej litery "t") dyskutować. Tak jest Za kazdym razem gdy brak kontr-argumentów z twojej strony! Prześpij sie lepiej... już dawno po północy! Dobranoc.

8 minut temu, DiBatonio napisał:

Wbij sobie do łba,

Znów mnie obrażasz? Nie ma sensu z tobą (celowo z małej litery "t") dyskutować. Tak jest Za kazdym razem gdy brak kontr-argumentów z twojej strony! Prześpij sie lepiej... już dawno po północy! Dobranoc.

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Chyba Miro 84 napisał:

Znów mnie obrażasz? Nie ma sensu z tobą (celowo z małej litery "t") dyskutować. Tak jest Za kazdym razem gdy brak kontr-argumentów z twojej strony! Prześpij sie lepiej... już dawno po północy! Dobranoc.

Mam w "poważaniu" *twoje stopniowanie w wypowiedzi ad personam.

*-celowo z malej litery.

 

W którym  miejscu w/g ogólnej definicji Ciebie obrazilem?

https://sjp.pwn.pl/slowniki/łeb.html

Ja się skupisz, to będziesz w stanie dostrzec, że nadinterpretowujesz moją wypowiedź. 

Staram się być delikatny, bo w zazwyczaj jestem bardziej bezpośredni. 

Doceń.  😁

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"In the land of audiophiles, where sound's a treasure,

Where details and colors bring them endless pleasure,

You'll find some opponents of the ABX test,

Who believe that their ears are simply the best.

 

"We hear the difference!" they boldly proclaim,

"No need for tests, our ears never fail."

Though science may question the claims that they make,

In their own experiences, they'll never shake.

 

They swap out their cables, speakers, and amps,

In pursuit of the best sound, like true audio champs.

Though the ABX method might not be their game,

They still strive for beauty in sound all the same.

 

So here's to the audiophiles, passionate and free,

Who don't need the science to enjoy harmony,

They follow their hearts in their quest for great sound,

For in their shared passion, true joy can be found."

 

Proudly by AI.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...