Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
41 minut temu, Amarok napisał:

Ważne, że za tę kasę cuda w odsłuchu czyni.

Czyni. A co do kasy, to po prostu zamykam system. Kiedyś trzeba. Czekam jeszcze na pre i to będzie finish. Wiem , że to pudełko nie mało kosztuje , ale nie jestem w stanie w użytkowym pokoju, choćby się zbliżyć adaptacją akustyczną do dźwięku jaki oferuje DL. Próbowałem filtrami w RME , ale to nadal nie było to , mam za małą wiedzę by dokonać tego samemu. DL to gotowiec , choć pozostawia dużą swobodę działania w ograniczeniu działania filtrów oraz kształtowania dźwięku przy pomocy krzywych domowych. 

@Bogusław Kożyczkowski obiło mi się o uszy , że adoptujesz akustycznie pomieszczenie. Z tego co czytuje od kilku lat mogę wnioskować , że jesteś perfekcjonistą. To co daje DL można osiągnąć poprzez adaptację, ale wg. mnie musi się tego podjąć fachowiec dysponujący wiedzą i sprzętem. Taka usługa kosztuje, a to przecież jeszcze nie koniec, bo dochodzi koszt paneli akustycznych , pułapek basowych , dyfuzorów, itd. Jak zrobisz adaptacje sam " na ucho " zawsze będziesz miał wątpliwości, czy czasem nie mogłoby być lepiej. Coś jak moje natręctwo z pozycjonowaniem kolumn , niby gra dobrze , ale może jak by zmienić kąt , rozstaw , odsunąć jeszcze parę centymetrów ....... :) DL daje ten komfort , że płacisz raz , masz pole manewru jak byś zmienił kolumny , pomieszczenie , układ mebli itd. Robisz nowy pomiar i załatwiasz sprawę. 

Słucham właśnie Carmen Cuesta  i dzieje się to samo co wczoraj , zmieniła się słyszalna sygnatura kolumn. Nie mogę uwierzyć , że Alteci są zdolne do takiej precyzji i jednocześnie naturalności dźwięku. Wokal jest bardzo realny . Scena jest piękna ,  choć muszę się jeszcze przyzwyczaić do tak skoncentrowanego dźwięku na środku . Boki tylko uzupełniają , większość dzieje się za linią kolumn na wprost. 

Ściągnąłem kody DDRC na Logitecha Harmony i teraz bez problemu steruje wszystkim jednym pilotem.

Kombinuję , co tu negatywnego wymyślić i jedynie co mi przychodzi do głowy to manualne sterowanie tą skrzynką. Dużo tego co prawda nie jest , ale przestawia się filtry i wejścia tak jak w RME. Czyli poprzez naciśnięcie tej dużej gałki na foncie, a następnie kręceniem nią. Musze przyznać , że pod tym względem RME jest o wiele bardziej precyzyjne. W 22D trzeba po naciśnięciu gałki wykonać nią kilka obrotów by zmienić filtr, czy wejście , odczucie jak przy luzach na kierownicy :) 

Mam pilota od DDRC-24 , działa również na 22D, ale też jakby z oporami , czasem muszę wcisnąć dwa razy by coś przeskoczyło. Z Logitechem nie ma tego problemu wszystko działa błyskawicznie.  

Sama obudowa 22D jest solidna , szczotkowany gruby przedni panel robi wrażenie. Gniazda są ok. , bałem się szczególnie o jakość optycznych , bo już nie raz ta plastikowa klapka wpadła mi do środka , ale w 22D są nawet porządne. Optyk Supry wpiął się bez zarzutu.

Bogusław przemyśl sprawę , jak pisałem , ja się zdecydowałem na DL bo nie mam wyboru , Ty możesz jeszcze powalczyć z akustyką chałupy.

Napisano

Jeszcze jedna uwaga na temat "sterowania " 22 D , konieczny jest pilot. Ta gałka na panelu przednim po za funkcją przyporządkowywania wejść i filtrów , służy również do regulacji wzmocnienia. Kręcąc nią zmieniamy poziom wyjściowy. Problem polega na tym , ze jak chcemy zmienić manualnie filtr czy wejście to musimy ją nacisnąć , a to czyniąc nie mamy już pewności , czy nie przeskoczyliśmy z głośnością o oczko dalej. Oczywiście jest to do sprawdzenia podłączając kabel USB i odpalając aplikację , lecz wymaga niepotrzebnych manewrów. Pilot rozwiązuje sprawę. Ja mam obecnie wzmocnienie 22D na full , przy czym tłumienie na -3 , co daje na RME / dane z wyświetlacza/ sygnał bez przesterowań.

Napisano
Dnia 31.05.2021 o 23:50, marcinmarcin napisał:

Ja u mnie koryguje (w REW nie Dirac, wyłącznie górki, nie zasypuje dołków). Przesuwając krzywa kilka dB w górę uzyskamy korekte wyłącznie wierzchołków największych peaków. Może wykres nie będzie wyglądał tak dobrze po kolejnym pomiarze, ale taki mało skorygowany dźwięk mi się najbardziej podoba. W skrócie - zachowuje mniej więcej charakterystykę pomieszczenia, przycinam największe górki i wyrównuje trochę nierówności między kolumnami żeby poprawić stereofonię. Nie wiem ile tego można zrobić w dirac, ile robi automat

To jest wyniki moich prób i dopasowań. Póki co całkiem mi to dobrze brzmi, ale nauczony doświadczeniem poczekam kilka dni kiedy oczekiwaia opadną i usluszę jak to brzmi naprawdę.

image.thumb.png.cdcfec12175b5a499a6f2ef577168a15.png

Napisano
5 minut temu, slaw0001 napisał:

To jest wyniki moich prób i dopasowań.

Też tak spróbuję. Naczytałem się mądrych i sprzecznych opinii na temat tej metody podążania krzywą za wynikami pomiaru , że muszę sam się przekonać jak to jest.

Ważne , że Tobie się dźwięk podoba , reszta nie ma znaczenia.

Mam pytanie , @Tom.O przy pomiarach DL mikrofon na sufit i plik 90 st. ,czy na wprost i 0 st. ?

Nawet konstruktorzy miniDsp i DL migają się od jednoznacznej odpowiedzi .

Napisano
1 godzinę temu, slaw0001 napisał:

Póki co całkiem mi to dobrze brzmi, ale nauczony doświadczeniem poczekam kilka dni kiedy oczekiwaia opadną

Ja bym 100Hz raczej nie przycinał, tu jeszcze nie ma takiej kierunkowości, a jedną kolumna nadrabia

Ale nie wiem jak działa Dirac i co dodaje, co przycina....

Napisano
9 godzin temu, tomek4446 napisał:

Mam pytanie , @Tom.O przy pomiarach DL mikrofon na sufit i plik 90 st. ,czy na wprost i 0 st. ?

Nawet konstruktorzy miniDsp i DL migają się od jednoznacznej odpowiedzi .

@tomek4446 moim zdaniem w sufit i plik 90st. Mkerzysz wtedy więcej odbić i DL ma szanse zrobić lepszą korekcję. W przypadku Audyssey jest jasno powiedziane, że mikrofon należy skierować w sufit. 0 st używam jak robię pomiary w polu bliskim dla samych głośników. 

Dnia 2.06.2021 o 22:04, Amarok napisał:

Kto bogatemu zabrani 😉. Ważne, że za tę kasę cuda w odsłuchu czyni.

W przypadku gdy oczekiwania są, że system zrobi to automatycznie to Dirac jest jednym z najlepszych rozwiązań. Wada jest korekcja amplitudy bez uwzgledniania fazy poniżej 100Hz. Jeżeli sa znaczące różnice przed korekcja miedzy kanałami to może to sprawić, że rozjedzie się faza i bedzie w tych miejscach duży dołek. Dodatkowo pod względem sprzętowym występują ograniczenia jeżeli chodzi o długość filtrów np. 8k próbek. Ogranicza to precyzję dla korekcji niskich tonów. Dla osób pragnących mieć większy wpływ, można zastosować rozwiązanie w stylu APO Equalizer, camilla dsp, brutefir i osiągnąć rezultaty porównywalne lub lepsze niż w przypadku Dirac za kilka % kwoty wydanej na urządzenie z miniDSP.

Napisano

@Tom.O Dziękuję za odpowiedź. Odkąd mam DL zawsze robiłem pomiary " na wprost" , tydzień temu po przeczytaniu wątku na Forum MiniDSP zrobiłem z mikrofonem skierowanym w sufit. Wg. mnie różnica jest i to znacząca na plus. Jak doczytałem UMIK w założeniu miał służyć do pomiarów osiowych , MiniDSP  w swoich urządzeniach zaleca przy stereo 0 st. tłumacząc się , że to zalecenie dotyczy pomieszczeń zaadaptowanych akustycznie. Natomiast DL wypowiedziało się , że swoje filtry tworzyło w oparciu o pomiar " na sufit". Ogólnie nikt nie chce podać gotowej recepty , trochę to dziwne.

Napisano (edytowany)
44 minuty temu, tomek4446 napisał:

@Tom.O Dziękuję za odpowiedź. Odkąd mam DL zawsze robiłem pomiary " na wprost" , tydzień temu po przeczytaniu wątku na Forum MiniDSP zrobiłem z mikrofonem skierowanym w sufit. Wg. mnie różnica jest i to znacząca na plus. Jak doczytałem UMIK w założeniu miał służyć do pomiarów osiowych , MiniDSP  w swoich urządzeniach zaleca przy stereo 0 st. tłumacząc się , że to zalecenie dotyczy pomieszczeń zaadaptowanych akustycznie. Natomiast DL wypowiedziało się , że swoje filtry tworzyło w oparciu o pomiar " na sufit". Ogólnie nikt nie chce podać gotowej recepty , trochę to dziwne.

Przy niezaadaptowanym pomieszczeniu odbicia od ścian masz na poziomie -5 do -10dB względem fali bezposredniej. Skierowanie mikrofonu w kierunku kolumn - oś 0 dałoby w takim przypadku wyraźna różnice pomiędzy tym co slyszymy, a korygujemy. Zrob pomiar REW po korekcji Dirac i zobacz na ile odpowiada to złożonej krzywej. (w REW pomiar z podobnych miejsc jak w DL i potem uśrednij RMS)

Sprawdź też jak na niskich tonach wyglada krzywa dla pomiaru dwóch kanałów grajacych razem.

Edytowano przez Tom.O
Napisano

Zostałem przy pomiarach mikrofonem " w sufit". Zrobiłem kilka krzywych . @seba3002 próbowałem jak zabrzmi krzywa " podążająca" za pasmem . Niestety u mnie się nie sprawdziła , powstał chaos . Teraz właśnie próbuję krzywa gdzie mamy podbicie do 6dB na 30 Hz , potem spadek do 600 Hz wypłaszczenie / 0 dB/ i zejście od 2 kHz do -3 dB przy 20k Hz . Na razie jest obiecująco , ale nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa.

@Bogusław Kożyczkowski informuję na bieżąco tak jak obiecałem. 22D automatycznie z aplikacji na kompie łączy się z DL 3 , co jest miłym zaskoczeniem. W DDRC-24 musiałem zamknąć najpierw starą wersję DL, która odpalała się zawsze jako pierwsza, a dopiero później od nowa wgrywać DL3. Niby nic a cieszy :) 

Napisano

@seba3002 sorry :) Tak to jest jak się zejdzie z kortu po 2,5 godzinach gry w pełnym słońcu :) Pomyliłem osoby , przepraszam , ale z drugiej strony na to patrząc , każda wiedza jest cenna :) 

@slaw0001 to była informacja przeznaczona dla Ciebie , no to jeszcze raz :) 

 " próbowałem jak zabrzmi krzywa " podążająca" za pasmem . Niestety u mnie się nie sprawdziła , powstał chaos . Teraz właśnie próbuję krzywa gdzie mamy podbicie do 6dB na 30 Hz , potem spadek do 600 Hz wypłaszczenie / 0 dB/ i zejście od 2 kHz do -3 dB przy 20k Hz . Na razie jest obiecująco , ale nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa. "

Napisano
4 godziny temu, tomek4446 napisał:

Zostałem przy pomiarach mikrofonem " w sufit". Zrobiłem kilka krzywych . @seba3002 próbowałem jak zabrzmi krzywa " podążająca" za pasmem . Niestety u mnie się nie sprawdziła , powstał chaos . Teraz właśnie próbuję krzywa gdzie mamy podbicie do 6dB na 30 Hz , potem spadek do 600 Hz wypłaszczenie / 0 dB/ i zejście od 2 kHz do -3 dB przy 20k Hz .

Krzywa, która odpowiada jednej osobie niekoniecznie sprawdzi się u drugiej. Znaczenie poza własnymi preferencjami, ma głośność przy której słuchamy, rodzaj muzyki, wytłumienie w pomieszczeniu. Określenie tych rzeczy pozwala mi przygotować dla kogoś lepszą krzywą. Oczywiście to też jest proces iteracyjny, do finalnego rozwiązania dochodzi się w kilku próbach.

Napisano
5 minut temu, Tom.O napisał:

Znaczenie poza własnymi preferencjami, ma głośność przy której słuchamy

Tomek masz 100% racji. Jest jeszcze jedna rzecz którą zauważyłem , różne krzywe mają różną głośność / wynika z podbić fragmentu pasma/ , gdy je " odpalam" kolejno dla porównania. W pierwszej chwili tą najlepszą wydaje się oczywiście ta głośniejsza. Jest to złudne. Wystarczy odpalić aplikacje w SPL w telefonie lub miernik poziomu SPL w REW i posłuchać z tą samą głośnością , by złudzenie minęło i móc obiektywnie przyjrzeć się zmianom jakie wnoszą poszczególne krzywe. Dla mnie DL daje to o co mi od początku chodziło , możliwość kreowanie dźwięku wyłącznie pod własne upodobania. Pomiary o których pisałeś tj. porównanie przed i po DL zrobię w przyszłym tygodniu , teraz cała rodzinka w chałupie i po prostu się nie da :) 

Napisano
23 godziny temu, tomek4446 napisał:

@Bogusław Kożyczkowski informuję na bieżąco tak jak obiecałem. 22D automatycznie z aplikacji na kompie łączy się z DL 3 , co jest miłym zaskoczeniem. W DDRC-24 musiałem zamknąć najpierw starą wersję DL, która odpalała się zawsze jako pierwsza, a dopiero później od nowa wgrywać DL3. Niby nic a cieszy :) 

To chyba dobrze i prawidłowo (tak być powinno).

Wracając do wcześniejszego wpisu .... tak, jestem trochę pedantyczny i tak, szykuje pokój dla siebie pod audio (obecny stan) po tynkowaniu dostał pogłos jak cholerka, sufit będzie podwieszany z płyty ( link ) lub podobnych (tu) plus wata, a dalej zobaczymy.

W 22d martwi mnie brak wejścia usb, bo to które jest to tylko do wymiany danych wewnętrznych, prawda?  Trudno tam podpiąć PC czy I-O Data Soundgenic.

Napisano
1 godzinę temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

To chyba dobrze i prawidłowo (tak być powinno).

Z naciskiem na powinno :) 

1 godzinę temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

W 22d martwi mnie brak wejścia usb

Fakt , kompa nie podłączysz , chyba , że przez coś takiego 

https://mp3store.pl/wzmacniacze-dac/przetwornik-a-c-preamp-gramofonowy/matrix-audio/2020400626536170856/6971844970177/matrix-audio-x-spdif2-usb-to-s-pdif-converter

Ale słyszałem , że pliki odpuściłeś ? :) 

Bogusław , pokoik trochę industrialny , teraz to na topie , może tak zostaw , 22D powinno ogarnąć i zaoszczędzisz masę kasy . Wykończeniówka jest najdroższa.  :) 

A poważniej to jaką masz powierzchnię sufitu ? Tak z ciekawości bym sprawdził ile $ by wyszło w płytach akustycznych Coswicka.

Napisano
1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

Z naciskiem na powinno :) 

Fakt , kompa nie podłączysz , chyba , że przez coś takiego 

https://mp3store.pl/wzmacniacze-dac/przetwornik-a-c-preamp-gramofonowy/matrix-audio/2020400626536170856/6971844970177/matrix-audio-x-spdif2-usb-to-s-pdif-converter

Ale słyszałem , że pliki odpuściłeś ? :) 

Bogusław , pokoik trochę industrialny , teraz to na topie , może tak zostaw , 22D powinno ogarnąć i zaoszczędzisz masę kasy . Wykończeniówka jest najdroższa.  :) 

A poważniej to jaką masz powierzchnię sufitu ? Tak z ciekawości bym sprawdził ile $ by wyszło w płytach akustycznych Coswicka.

Trochę plików Hi-Res posiadam i o ile 22d rozpoznaje wszystko do 192k to wewnętrznie niestety, pracuje tylko na próbkowaniu 96k

Z PC to standardowo można się spiąć po optyku, ale pamiętajmy o ograniczeniach w sygnale (do 24bit/96kHz), zaś tego plikowca nie podłączę wcale .... to są powody hamujące zakup. Chcąc częściowo obejść ograniczenia musiał bym wrócić do pierwotnego planu, czyli zastąpić PC (Qobuz i pliki) streamerem Lumin U1mini. To pozwoliło by wykorzystać wszystkie wejścia w 22D (xlr/toslink/coax-- transport cd/tv/streamer) a niestety mały Soundgenic zagrał lepiej od U1 tylko nadal (pomimo zapewnień ze będzie aktualizacja softu w pierwszym kwartale - to się jednak nie stało) i nadal nie posiada Streamera, tak by już był na mojej półce.

Pokoik to ~35m2 i nie ustawny (brak symetrii), ale taka powierzchnia pozwala na dużą swobodę w ustawianiu kolumn.

Napisano

Informacja dla pomiarowców , a szczególnie tych co to mają kanapy. Mój statyw do pomiarów po roku użytkowania się po prostu rozpadł. Był to statyw mikrofonowy Athletic. Na oko wydawał się masywny , ciężki , grubościenne rurki ale ...... co z tego jak wszystkie połączenia , a szczególnie nóżek to plastik. Najpierw poszła jedna blokada nóżki, a potem przestały działać wszystkie pokrętła do ustabilizowania mikrofonu w żądanej pozycji. Rurka wysięgnika krótka, jak to w statywie do mikrofonu estradowego i musiałem go targać na kanapę, by zrobić pomiary w tylnych punktach DL. Dłużej walczyłem ze statywem przy każdym punkcie, niż robiłem pomiar co źle wpływało na moje samopoczucie :) Postanowiłem ten stan rzeczy zmienić i nabyłem statyw przeznaczony do mikrofonów pomiarowych. Panowie , zupełnie inna kultura pracy , naprawdę polecam. Zasięg ramienia z mikrofonem 1,5 m , w górę ' jedzie na 3 m / mimo że instrukcja podaje 2m ??? / . Przy takim długim ramieniu statyw stoi cały czas na podłodze , a operuję wyłącznie ramieniem. Bardzo fajna skokowa regulacja nachylenia ramienia oraz zaciskowy uchwyt na mikrofon. Stojak jest lekki i składa się błyskawiczne nie zajmując wiele miejsca.

Mogę śmiało polecić Sonopan SM-2 

SM-2.jpg

Napisano
25 minut temu, marcinmarcin napisał:

Ile?

Widzę , że przechodzimy do konkretów :) 

200 zł + 30 zł wysyłka + 23 % VAT

Jest jednak mały problem. Sonopan jest producentem sprzętu pomiarowego i nie sprzedaje klientom indywidualnym. Trzeba zamówić na firmę podając NIP. W sklepach nie znalazłem , ale możesz poszukać ,popytać , bo ich mierniki parę sklepów jednak sprzedaje. Druga sprawa to podałem do jakiego mikrofonu ten statyw jest mi potrzebny i dobrali mi uchwyt. Świetna obsługa , komuś się chciało sprawdzić / zaznaczam w fabryce/ jak wygląda UMIK-1 , bo nie znali i dobrać uchwyt. Rzadko się to zdarza dla indywidualnego klienta , który w dodatku nie chce sprzętu pomiarowego tylko parę rurek :) 

Napisano
20 minut temu, tomek4446 napisał:

200 zł + 30 zł wysyłka + 23 % VAT

Tomek no co Ty. Ja kupiłem mój statyw za 35 zł (z przesyłką) i się nie chce popsuć 😂

Chyba za dużo tych pomiarów robisz albo ja za mało. Muszę to przemyśleć 😉

Napisano

@MariuszZ to ja Cię przebije , sześć lat temu kupiłem w osiedlowym sklepie fotograficznym mały statyw, którym robię pomiary KD. " Chińczyk " kosztował 17 zł i działa do dzisiaj :) Niestety w tym estradowym nie mogłem zablokować praktycznie żadnego ustawu , bo wszystko zaczęło latać i blokowanie nakrętkami nie działało, a w dodatku środkowa rurka , co chwilę mimo dokręcania na siłę się opuszczała i groziło rozdarciem kanapy. Wiesz , trochę mnie to wkurzało , a ja w tym wieku nie mogę się denerwować :) 

8 godzin temu, MariuszZ napisał:

Chyba za dużo tych pomiarów robisz

No , rozumiesz , trzeba z czegoś żyć :) 

 

Napisano

W związku z tym , że zauważyłem pewną zależność miedzy spokojem mojego ducha, a zasilaniem. Zmieniłem kolejny zasilacz impulsowy , tym razem od DDRC 22D na liniowy. @Bogusław Kożyczkowski o ile zdecydujesz się na 22D polecam ten zabieg, Cokolwiek to znaczy wg. mnie jest lepiej :) Zdaje sobie sprawę , że może to być psychika , złudzenie itd. ale dźwięki są bardziej zaakcentowane.

Nie zaglądałem jakiś czas do szafeczki i Tomanki mi się rozmnożyły :)

IMG_2336.JPG

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...