Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

41 minut temu, Amarok napisał:

Ważne, że za tę kasę cuda w odsłuchu czyni.

Czyni. A co do kasy, to po prostu zamykam system. Kiedyś trzeba. Czekam jeszcze na pre i to będzie finish. Wiem , że to pudełko nie mało kosztuje , ale nie jestem w stanie w użytkowym pokoju, choćby się zbliżyć adaptacją akustyczną do dźwięku jaki oferuje DL. Próbowałem filtrami w RME , ale to nadal nie było to , mam za małą wiedzę by dokonać tego samemu. DL to gotowiec , choć pozostawia dużą swobodę działania w ograniczeniu działania filtrów oraz kształtowania dźwięku przy pomocy krzywych domowych. 

@Bogusław Kożyczkowski obiło mi się o uszy , że adoptujesz akustycznie pomieszczenie. Z tego co czytuje od kilku lat mogę wnioskować , że jesteś perfekcjonistą. To co daje DL można osiągnąć poprzez adaptację, ale wg. mnie musi się tego podjąć fachowiec dysponujący wiedzą i sprzętem. Taka usługa kosztuje, a to przecież jeszcze nie koniec, bo dochodzi koszt paneli akustycznych , pułapek basowych , dyfuzorów, itd. Jak zrobisz adaptacje sam " na ucho " zawsze będziesz miał wątpliwości, czy czasem nie mogłoby być lepiej. Coś jak moje natręctwo z pozycjonowaniem kolumn , niby gra dobrze , ale może jak by zmienić kąt , rozstaw , odsunąć jeszcze parę centymetrów ....... :) DL daje ten komfort , że płacisz raz , masz pole manewru jak byś zmienił kolumny , pomieszczenie , układ mebli itd. Robisz nowy pomiar i załatwiasz sprawę. 

Słucham właśnie Carmen Cuesta  i dzieje się to samo co wczoraj , zmieniła się słyszalna sygnatura kolumn. Nie mogę uwierzyć , że Alteci są zdolne do takiej precyzji i jednocześnie naturalności dźwięku. Wokal jest bardzo realny . Scena jest piękna ,  choć muszę się jeszcze przyzwyczaić do tak skoncentrowanego dźwięku na środku . Boki tylko uzupełniają , większość dzieje się za linią kolumn na wprost. 

Ściągnąłem kody DDRC na Logitecha Harmony i teraz bez problemu steruje wszystkim jednym pilotem.

Kombinuję , co tu negatywnego wymyślić i jedynie co mi przychodzi do głowy to manualne sterowanie tą skrzynką. Dużo tego co prawda nie jest , ale przestawia się filtry i wejścia tak jak w RME. Czyli poprzez naciśnięcie tej dużej gałki na foncie, a następnie kręceniem nią. Musze przyznać , że pod tym względem RME jest o wiele bardziej precyzyjne. W 22D trzeba po naciśnięciu gałki wykonać nią kilka obrotów by zmienić filtr, czy wejście , odczucie jak przy luzach na kierownicy :) 

Mam pilota od DDRC-24 , działa również na 22D, ale też jakby z oporami , czasem muszę wcisnąć dwa razy by coś przeskoczyło. Z Logitechem nie ma tego problemu wszystko działa błyskawicznie.  

Sama obudowa 22D jest solidna , szczotkowany gruby przedni panel robi wrażenie. Gniazda są ok. , bałem się szczególnie o jakość optycznych , bo już nie raz ta plastikowa klapka wpadła mi do środka , ale w 22D są nawet porządne. Optyk Supry wpiął się bez zarzutu.

Bogusław przemyśl sprawę , jak pisałem , ja się zdecydowałem na DL bo nie mam wyboru , Ty możesz jeszcze powalczyć z akustyką chałupy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna uwaga na temat "sterowania " 22 D , konieczny jest pilot. Ta gałka na panelu przednim po za funkcją przyporządkowywania wejść i filtrów , służy również do regulacji wzmocnienia. Kręcąc nią zmieniamy poziom wyjściowy. Problem polega na tym , ze jak chcemy zmienić manualnie filtr czy wejście to musimy ją nacisnąć , a to czyniąc nie mamy już pewności , czy nie przeskoczyliśmy z głośnością o oczko dalej. Oczywiście jest to do sprawdzenia podłączając kabel USB i odpalając aplikację , lecz wymaga niepotrzebnych manewrów. Pilot rozwiązuje sprawę. Ja mam obecnie wzmocnienie 22D na full , przy czym tłumienie na -3 , co daje na RME / dane z wyświetlacza/ sygnał bez przesterowań.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 31.05.2021 o 23:50, marcinmarcin napisał:

Ja u mnie koryguje (w REW nie Dirac, wyłącznie górki, nie zasypuje dołków). Przesuwając krzywa kilka dB w górę uzyskamy korekte wyłącznie wierzchołków największych peaków. Może wykres nie będzie wyglądał tak dobrze po kolejnym pomiarze, ale taki mało skorygowany dźwięk mi się najbardziej podoba. W skrócie - zachowuje mniej więcej charakterystykę pomieszczenia, przycinam największe górki i wyrównuje trochę nierówności między kolumnami żeby poprawić stereofonię. Nie wiem ile tego można zrobić w dirac, ile robi automat

To jest wyniki moich prób i dopasowań. Póki co całkiem mi to dobrze brzmi, ale nauczony doświadczeniem poczekam kilka dni kiedy oczekiwaia opadną i usluszę jak to brzmi naprawdę.

image.thumb.png.cdcfec12175b5a499a6f2ef577168a15.png

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, slaw0001 napisał:

To jest wyniki moich prób i dopasowań.

Też tak spróbuję. Naczytałem się mądrych i sprzecznych opinii na temat tej metody podążania krzywą za wynikami pomiaru , że muszę sam się przekonać jak to jest.

Ważne , że Tobie się dźwięk podoba , reszta nie ma znaczenia.

Mam pytanie , @Tom.O przy pomiarach DL mikrofon na sufit i plik 90 st. ,czy na wprost i 0 st. ?

Nawet konstruktorzy miniDsp i DL migają się od jednoznacznej odpowiedzi .

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, slaw0001 napisał:

Póki co całkiem mi to dobrze brzmi, ale nauczony doświadczeniem poczekam kilka dni kiedy oczekiwaia opadną

Ja bym 100Hz raczej nie przycinał, tu jeszcze nie ma takiej kierunkowości, a jedną kolumna nadrabia

Ale nie wiem jak działa Dirac i co dodaje, co przycina....

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, tomek4446 napisał:

Mam pytanie , @Tom.O przy pomiarach DL mikrofon na sufit i plik 90 st. ,czy na wprost i 0 st. ?

Nawet konstruktorzy miniDsp i DL migają się od jednoznacznej odpowiedzi .

@tomek4446 moim zdaniem w sufit i plik 90st. Mkerzysz wtedy więcej odbić i DL ma szanse zrobić lepszą korekcję. W przypadku Audyssey jest jasno powiedziane, że mikrofon należy skierować w sufit. 0 st używam jak robię pomiary w polu bliskim dla samych głośników. 

Dnia 2.06.2021 o 22:04, Amarok napisał:

Kto bogatemu zabrani 😉. Ważne, że za tę kasę cuda w odsłuchu czyni.

W przypadku gdy oczekiwania są, że system zrobi to automatycznie to Dirac jest jednym z najlepszych rozwiązań. Wada jest korekcja amplitudy bez uwzgledniania fazy poniżej 100Hz. Jeżeli sa znaczące różnice przed korekcja miedzy kanałami to może to sprawić, że rozjedzie się faza i bedzie w tych miejscach duży dołek. Dodatkowo pod względem sprzętowym występują ograniczenia jeżeli chodzi o długość filtrów np. 8k próbek. Ogranicza to precyzję dla korekcji niskich tonów. Dla osób pragnących mieć większy wpływ, można zastosować rozwiązanie w stylu APO Equalizer, camilla dsp, brutefir i osiągnąć rezultaty porównywalne lub lepsze niż w przypadku Dirac za kilka % kwoty wydanej na urządzenie z miniDSP.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tom.O Dziękuję za odpowiedź. Odkąd mam DL zawsze robiłem pomiary " na wprost" , tydzień temu po przeczytaniu wątku na Forum MiniDSP zrobiłem z mikrofonem skierowanym w sufit. Wg. mnie różnica jest i to znacząca na plus. Jak doczytałem UMIK w założeniu miał służyć do pomiarów osiowych , MiniDSP  w swoich urządzeniach zaleca przy stereo 0 st. tłumacząc się , że to zalecenie dotyczy pomieszczeń zaadaptowanych akustycznie. Natomiast DL wypowiedziało się , że swoje filtry tworzyło w oparciu o pomiar " na sufit". Ogólnie nikt nie chce podać gotowej recepty , trochę to dziwne.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, tomek4446 napisał:

@Tom.O Dziękuję za odpowiedź. Odkąd mam DL zawsze robiłem pomiary " na wprost" , tydzień temu po przeczytaniu wątku na Forum MiniDSP zrobiłem z mikrofonem skierowanym w sufit. Wg. mnie różnica jest i to znacząca na plus. Jak doczytałem UMIK w założeniu miał służyć do pomiarów osiowych , MiniDSP  w swoich urządzeniach zaleca przy stereo 0 st. tłumacząc się , że to zalecenie dotyczy pomieszczeń zaadaptowanych akustycznie. Natomiast DL wypowiedziało się , że swoje filtry tworzyło w oparciu o pomiar " na sufit". Ogólnie nikt nie chce podać gotowej recepty , trochę to dziwne.

Przy niezaadaptowanym pomieszczeniu odbicia od ścian masz na poziomie -5 do -10dB względem fali bezposredniej. Skierowanie mikrofonu w kierunku kolumn - oś 0 dałoby w takim przypadku wyraźna różnice pomiędzy tym co slyszymy, a korygujemy. Zrob pomiar REW po korekcji Dirac i zobacz na ile odpowiada to złożonej krzywej. (w REW pomiar z podobnych miejsc jak w DL i potem uśrednij RMS)

Sprawdź też jak na niskich tonach wyglada krzywa dla pomiaru dwóch kanałów grajacych razem.

Edytowano przez Tom.O
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostałem przy pomiarach mikrofonem " w sufit". Zrobiłem kilka krzywych . @seba3002 próbowałem jak zabrzmi krzywa " podążająca" za pasmem . Niestety u mnie się nie sprawdziła , powstał chaos . Teraz właśnie próbuję krzywa gdzie mamy podbicie do 6dB na 30 Hz , potem spadek do 600 Hz wypłaszczenie / 0 dB/ i zejście od 2 kHz do -3 dB przy 20k Hz . Na razie jest obiecująco , ale nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa.

@Bogusław Kożyczkowski informuję na bieżąco tak jak obiecałem. 22D automatycznie z aplikacji na kompie łączy się z DL 3 , co jest miłym zaskoczeniem. W DDRC-24 musiałem zamknąć najpierw starą wersję DL, która odpalała się zawsze jako pierwsza, a dopiero później od nowa wgrywać DL3. Niby nic a cieszy :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@seba3002 sorry :) Tak to jest jak się zejdzie z kortu po 2,5 godzinach gry w pełnym słońcu :) Pomyliłem osoby , przepraszam , ale z drugiej strony na to patrząc , każda wiedza jest cenna :) 

@slaw0001 to była informacja przeznaczona dla Ciebie , no to jeszcze raz :) 

 " próbowałem jak zabrzmi krzywa " podążająca" za pasmem . Niestety u mnie się nie sprawdziła , powstał chaos . Teraz właśnie próbuję krzywa gdzie mamy podbicie do 6dB na 30 Hz , potem spadek do 600 Hz wypłaszczenie / 0 dB/ i zejście od 2 kHz do -3 dB przy 20k Hz . Na razie jest obiecująco , ale nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa. "

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, tomek4446 napisał:

Zostałem przy pomiarach mikrofonem " w sufit". Zrobiłem kilka krzywych . @seba3002 próbowałem jak zabrzmi krzywa " podążająca" za pasmem . Niestety u mnie się nie sprawdziła , powstał chaos . Teraz właśnie próbuję krzywa gdzie mamy podbicie do 6dB na 30 Hz , potem spadek do 600 Hz wypłaszczenie / 0 dB/ i zejście od 2 kHz do -3 dB przy 20k Hz .

Krzywa, która odpowiada jednej osobie niekoniecznie sprawdzi się u drugiej. Znaczenie poza własnymi preferencjami, ma głośność przy której słuchamy, rodzaj muzyki, wytłumienie w pomieszczeniu. Określenie tych rzeczy pozwala mi przygotować dla kogoś lepszą krzywą. Oczywiście to też jest proces iteracyjny, do finalnego rozwiązania dochodzi się w kilku próbach.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Tom.O napisał:

Znaczenie poza własnymi preferencjami, ma głośność przy której słuchamy

Tomek masz 100% racji. Jest jeszcze jedna rzecz którą zauważyłem , różne krzywe mają różną głośność / wynika z podbić fragmentu pasma/ , gdy je " odpalam" kolejno dla porównania. W pierwszej chwili tą najlepszą wydaje się oczywiście ta głośniejsza. Jest to złudne. Wystarczy odpalić aplikacje w SPL w telefonie lub miernik poziomu SPL w REW i posłuchać z tą samą głośnością , by złudzenie minęło i móc obiektywnie przyjrzeć się zmianom jakie wnoszą poszczególne krzywe. Dla mnie DL daje to o co mi od początku chodziło , możliwość kreowanie dźwięku wyłącznie pod własne upodobania. Pomiary o których pisałeś tj. porównanie przed i po DL zrobię w przyszłym tygodniu , teraz cała rodzinka w chałupie i po prostu się nie da :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, tomek4446 napisał:

@Bogusław Kożyczkowski informuję na bieżąco tak jak obiecałem. 22D automatycznie z aplikacji na kompie łączy się z DL 3 , co jest miłym zaskoczeniem. W DDRC-24 musiałem zamknąć najpierw starą wersję DL, która odpalała się zawsze jako pierwsza, a dopiero później od nowa wgrywać DL3. Niby nic a cieszy :) 

To chyba dobrze i prawidłowo (tak być powinno).

Wracając do wcześniejszego wpisu .... tak, jestem trochę pedantyczny i tak, szykuje pokój dla siebie pod audio (obecny stan) po tynkowaniu dostał pogłos jak cholerka, sufit będzie podwieszany z płyty ( link ) lub podobnych (tu) plus wata, a dalej zobaczymy.

W 22d martwi mnie brak wejścia usb, bo to które jest to tylko do wymiany danych wewnętrznych, prawda?  Trudno tam podpiąć PC czy I-O Data Soundgenic.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

To chyba dobrze i prawidłowo (tak być powinno).

Z naciskiem na powinno :) 

1 godzinę temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

W 22d martwi mnie brak wejścia usb

Fakt , kompa nie podłączysz , chyba , że przez coś takiego 

https://mp3store.pl/wzmacniacze-dac/przetwornik-a-c-preamp-gramofonowy/matrix-audio/2020400626536170856/6971844970177/matrix-audio-x-spdif2-usb-to-s-pdif-converter

Ale słyszałem , że pliki odpuściłeś ? :) 

Bogusław , pokoik trochę industrialny , teraz to na topie , może tak zostaw , 22D powinno ogarnąć i zaoszczędzisz masę kasy . Wykończeniówka jest najdroższa.  :) 

A poważniej to jaką masz powierzchnię sufitu ? Tak z ciekawości bym sprawdził ile $ by wyszło w płytach akustycznych Coswicka.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

Z naciskiem na powinno :) 

Fakt , kompa nie podłączysz , chyba , że przez coś takiego 

https://mp3store.pl/wzmacniacze-dac/przetwornik-a-c-preamp-gramofonowy/matrix-audio/2020400626536170856/6971844970177/matrix-audio-x-spdif2-usb-to-s-pdif-converter

Ale słyszałem , że pliki odpuściłeś ? :) 

Bogusław , pokoik trochę industrialny , teraz to na topie , może tak zostaw , 22D powinno ogarnąć i zaoszczędzisz masę kasy . Wykończeniówka jest najdroższa.  :) 

A poważniej to jaką masz powierzchnię sufitu ? Tak z ciekawości bym sprawdził ile $ by wyszło w płytach akustycznych Coswicka.

Trochę plików Hi-Res posiadam i o ile 22d rozpoznaje wszystko do 192k to wewnętrznie niestety, pracuje tylko na próbkowaniu 96k

Z PC to standardowo można się spiąć po optyku, ale pamiętajmy o ograniczeniach w sygnale (do 24bit/96kHz), zaś tego plikowca nie podłączę wcale .... to są powody hamujące zakup. Chcąc częściowo obejść ograniczenia musiał bym wrócić do pierwotnego planu, czyli zastąpić PC (Qobuz i pliki) streamerem Lumin U1mini. To pozwoliło by wykorzystać wszystkie wejścia w 22D (xlr/toslink/coax-- transport cd/tv/streamer) a niestety mały Soundgenic zagrał lepiej od U1 tylko nadal (pomimo zapewnień ze będzie aktualizacja softu w pierwszym kwartale - to się jednak nie stało) i nadal nie posiada Streamera, tak by już był na mojej półce.

Pokoik to ~35m2 i nie ustawny (brak symetrii), ale taka powierzchnia pozwala na dużą swobodę w ustawianiu kolumn.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacja dla pomiarowców , a szczególnie tych co to mają kanapy. Mój statyw do pomiarów po roku użytkowania się po prostu rozpadł. Był to statyw mikrofonowy Athletic. Na oko wydawał się masywny , ciężki , grubościenne rurki ale ...... co z tego jak wszystkie połączenia , a szczególnie nóżek to plastik. Najpierw poszła jedna blokada nóżki, a potem przestały działać wszystkie pokrętła do ustabilizowania mikrofonu w żądanej pozycji. Rurka wysięgnika krótka, jak to w statywie do mikrofonu estradowego i musiałem go targać na kanapę, by zrobić pomiary w tylnych punktach DL. Dłużej walczyłem ze statywem przy każdym punkcie, niż robiłem pomiar co źle wpływało na moje samopoczucie :) Postanowiłem ten stan rzeczy zmienić i nabyłem statyw przeznaczony do mikrofonów pomiarowych. Panowie , zupełnie inna kultura pracy , naprawdę polecam. Zasięg ramienia z mikrofonem 1,5 m , w górę ' jedzie na 3 m / mimo że instrukcja podaje 2m ??? / . Przy takim długim ramieniu statyw stoi cały czas na podłodze , a operuję wyłącznie ramieniem. Bardzo fajna skokowa regulacja nachylenia ramienia oraz zaciskowy uchwyt na mikrofon. Stojak jest lekki i składa się błyskawiczne nie zajmując wiele miejsca.

Mogę śmiało polecić Sonopan SM-2 

SM-2.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, marcinmarcin napisał:

Ile?

Widzę , że przechodzimy do konkretów :) 

200 zł + 30 zł wysyłka + 23 % VAT

Jest jednak mały problem. Sonopan jest producentem sprzętu pomiarowego i nie sprzedaje klientom indywidualnym. Trzeba zamówić na firmę podając NIP. W sklepach nie znalazłem , ale możesz poszukać ,popytać , bo ich mierniki parę sklepów jednak sprzedaje. Druga sprawa to podałem do jakiego mikrofonu ten statyw jest mi potrzebny i dobrali mi uchwyt. Świetna obsługa , komuś się chciało sprawdzić / zaznaczam w fabryce/ jak wygląda UMIK-1 , bo nie znali i dobrać uchwyt. Rzadko się to zdarza dla indywidualnego klienta , który w dodatku nie chce sprzętu pomiarowego tylko parę rurek :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MariuszZ to ja Cię przebije , sześć lat temu kupiłem w osiedlowym sklepie fotograficznym mały statyw, którym robię pomiary KD. " Chińczyk " kosztował 17 zł i działa do dzisiaj :) Niestety w tym estradowym nie mogłem zablokować praktycznie żadnego ustawu , bo wszystko zaczęło latać i blokowanie nakrętkami nie działało, a w dodatku środkowa rurka , co chwilę mimo dokręcania na siłę się opuszczała i groziło rozdarciem kanapy. Wiesz , trochę mnie to wkurzało , a ja w tym wieku nie mogę się denerwować :) 

8 godzin temu, MariuszZ napisał:

Chyba za dużo tych pomiarów robisz

No , rozumiesz , trzeba z czegoś żyć :) 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z tym , że zauważyłem pewną zależność miedzy spokojem mojego ducha, a zasilaniem. Zmieniłem kolejny zasilacz impulsowy , tym razem od DDRC 22D na liniowy. @Bogusław Kożyczkowski o ile zdecydujesz się na 22D polecam ten zabieg, Cokolwiek to znaczy wg. mnie jest lepiej :) Zdaje sobie sprawę , że może to być psychika , złudzenie itd. ale dźwięki są bardziej zaakcentowane.

Nie zaglądałem jakiś czas do szafeczki i Tomanki mi się rozmnożyły :)

IMG_2336.JPG

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...