Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

15 minut temu, tomek4446 napisał:

Co o tym sądzisz ?

Co ja sądzę to się nie liczy. Ważne co słyszysz 😂 

Ze słupków pogłosu widać, że na basie się zmniejszył po korekcji to pewnie i na ucho są zmiany. 

Do porównań korzystniej te pomiary razem otwierać poprzez zakładkę "Overlays". 

Edytowano przez MariuszZ
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MariuszZ właśnie to mnie trochę dziwi. W przypadku Dali Grandów efekt DL był słyszalny bardzo wyraziście. Bas Grandów w moim pomieszczeniu dudnił i tyle. Alteci nie dudnią bez DL , co więc robi korekcja z basem ? Przy Altecach , większa słyszalna zmiana jest na średnich i wysokich. Z wykresu widać jednak , że to niskie pasmo podlega największym zmianom , czy więc to bas jest tym najważniejszym pasmem oddziałującym na całość przekazu ? 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Tom.O napisał:

Ważne jest nie tylko  "zredukowanie górek", ale również zachowanie balansu w paśmie... 

Oczywiście. Mnie trochę zniechęciła do zabawy moja niewiedza. Niestety zabawy z fazą poniżej 100Hz  to już level wyżej i nie ogarniam. Próbowałem wg Twoich wskaxowek ale nie wychodzi. 

13 minut temu, slaw0001 napisał:

Czy jak robicie pomiary z REW i nic nie przedstawiacie to z każdym razem macie ten sam wynik pomiaru?

Tak. Jeżeli ustawień REW i położenia mikrofonu nie zmieniam to pomiary w punkt wychodzą identyczne. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, tomek4446 napisał:

@MariuszZ właśnie to mnie trochę dziwi. W przypadku Dali Grandów efekt DL był słyszalny bardzo wyraziście. Bas Grandów w moim pomieszczeniu dudnił i tyle. Alteci nie dudnią bez DL , co więc robi korekcja z basem ? Przy Altecach , większa słyszalna zmiana jest na średnich i wysokich. Z wykresu widać jednak , że to niskie pasmo podlega największym zmianom , czy więc to bas jest tym najważniejszym pasmem oddziałującym na całość przekazu ? 

Wszystkie pasma są sobą powiązane. Cofniecie/oczyszczenie z niepowołanych drgań wtórnych podłogi/kolumny?  spowodowało lepszą słyszalność innego zakresu. Jak wiesz u mnie teraz pewien kabel jest na testach, ogólnie to kabel po jaśniejszej stronie, ale wpięty do CD spowodował oderwanie sopranów od średnicy, teraz ta nadmiarowa jasność=jakość zaburzyła to zespolenie. .......To taki świeży przykład poza konkursem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

Wszystkie pasma są sobą powiązane.

To prawda. Kiedyś ktoś mi zarzucił , że taki ze mnie znawca ,a ciągle " jeżdżę " z kolumnami po pokoju , a On ma takie świetne , że gdzie nie postawi to jest perfect. Przestawiam właśnie kolumny po to , by znaleźć jak najlepszą równowagę we wszystkich pasmach / bez korekcji/ . Miejsce w którym nie ma podbić na basie , ani znacznego wytłumienia wysokich. Miejsce gdzie kolumny najbardziej wpasowują się w warunki akustyczne pomieszczenia. W zależności od ustawienia , albo pasmo jest spójne , albo jakiś zakres zaczyna dominować i zaraz jest przełożenie na resztę. Są to drobiazgi ,ale dla mnie przynajmniej istotne.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Asia napisał:

 Tylko nie wiem jakim sposobem laik (ja/my) mielibyśmy to osiągnąć w zwyczajnym pokoju dziennym, którego podstawową funkcją nie jest słuchanie muzyki.

Wierzcie, że ze skrzynką Tomka jest lepiej niż kiedykolwiek.

Nie rób nic, z czasem jakiś regał na książki czy inne półki na rodzinne pamiątki, akustycznie będą tylko pomagać. A w tej chwili potrzebujesz 22D i nic więcej, bo panelami ...ani 200zł ani za 1000zł tego dudnienia basu nie naprawisz.

Edytowano przez Bogusław Kożyczkowski
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

Bas Grandów w moim pomieszczeniu dudnił i tyle. Alteci nie dudnią bez DL , co więc robi korekcja z basem ? Przy Altecach , większa słyszalna zmiana jest na średnich i wysokich. Z wykresu widać jednak , że to niskie pasmo podlega największym zmianom , czy więc to bas jest tym najważniejszym pasmem oddziałującym na całość przekazu ? 

No właśnie. Tak do końca nie wiemy co DL robi w czasie korekt. Może jakieś operacje na fazie, których nie widać na wykresach SPL? Ważne, że słychać poprawę. Żeby porównać Alteki do Grandów musiałbyś wrzucić pomiary jednych i drugich do REWa i przejrzeć wszystkie zakładki. Może poziomy THD w Distortion, Noise floor lub Clarity by coś podpowiedziały gdzie szukać różnic. Bas na pewno oddziaływuje na resztę pasma ale przyczyn różnic brzmienia może być wiele począwszy od budowy samych przetworników, poprzez wpływ zwrotnic na interakcji kolumn ze wzmacniaczem kończąc. Niestety wzmacniacze lampowe mają dość dużą impedancje wyjściową i tu w zależności od obciążenia jakie zaserwują kolumny nawet przewody mogą mieć wpływ na parametry TS przetworników co może mieć wpływ na dźwięk. Przeanalizuj impedancję Grandów i Alteków i może znajdziesz odpowiedź ;) 

Jako ciekawostkę załączam screen z ciekawego artykułu między innymi jak DF poniżej 20 wpływa na parametry TS jakiegoś konkretnego przetwornika.

 

DF.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomek4446 napisał:

@MariuszZ właśnie to mnie trochę dziwi. W przypadku Dali Grandów efekt DL był słyszalny bardzo wyraziście. Bas Grandów w moim pomieszczeniu dudnił i tyle. Alteci nie dudnią bez DL , co więc robi korekcja z basem ? Przy Altecach , większa słyszalna zmiana jest na średnich i wysokich. Z wykresu widać jednak , że to niskie pasmo podlega największym zmianom , czy więc to bas jest tym najważniejszym pasmem oddziałującym na całość przekazu ? 

Masz duża korekte górki na 2k, stąd pewnie to wrazenie. Wykres wydaje się płaski bo jest skala od 40-100dB na wykresie, a korekty są większe niż się wydaje na oko

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, slaw0001 napisał:

@tomek4446, @MariuszZ

Czy jak robicie pomiary z REW i nic nie przedstawiacie to z każdym razem macie ten sam wynik pomiaru? Mnie to trochę zniechęciło, że praktycznie co pomiar to inny wynik. Mało wiarygodnie to wyglądało 😕

Tak, za każdym razem jest absolutnie identyczny pomiar - mało tego, jak robię w ApoEQ korekty ręcznę - np. dodaje sobie filtr na kanał L, na 231Hz -3dB z Q=7,0 to na kolejnym pomiarze mam 231Hz (i okolice w zależności od Q) obniżone o tą mniej więcej wartość a wszystko pozostałe dalej identyczne. Tak się bawie do czasu aż L i R mam perfekcyjnie przycięte peaki. (bo nie dodaje nigdzie, tylko przycinam nadmiar).

W Rew wkurza mnie automatyczny EQ bo do 150Hz robi bardzo ostre filtry (np. Q=34) co może powodować ringing. A od 150Hz daje Q max 5 co powoduje korektę zbyt dużego obszaru.

Więc ręczna robótka pozostaje ;) 

1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

@marcinmarcin fajnie , że się włączyłeś. Powiększyłam sobie wykres , masz rację DL działa w całym paśmie , a nie tylko 20-300 Hz jak jest to często podawane.

bardzo zabiegany ostatnio jestem, ale staram się czytać na bieżąco (uzupełniać) :) 

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, tomek4446 napisał:

Padła na Forum swego czasu prośba o przedstawienie pomiarów przed i po korekcji DL. U mnie wygląda to tak / mikrofon w sufit , nie przestawiany podczas wszystkich pomiarów , plik kalibracyjny 90st/

 

@tomek4446 czy możesz załączyć plik mdat z REW ? Ewentualnie jak to jest niemożliwe to wykres L i P kanał osobno oraz razem L+R. (na jednym wykresie) Oś Y w skali 60-100dB. Zakres 20-120 lub 20-200Hz.

Dopiero 2 kanały grające razem pozwalają ocenić fazę dla niskich tonów. Tam miksowanie jest najczęściej w mono i istotna jest "współpraca" dwóch kanałów. (np. nawet jak masz wykres każdego kanału z osobna idealnie równy to z powodu przesunięć fazowych mogą powstawać górki i dołki) Z mojego doświadczenia związanego z DL na urządzeniach miniDSP korekcja fazy nie jest możliwa poniżej 100Hz. Jest to spowodowane małą maksymalną długości filtra (chyba 4k lub 8k próbek) - nie ma możliwości dokładnej korekty w tym paśmie. To jeden z powodów zastosowania filtrów "mixed-phase correction" czyli po prostu kombinacji FIR i IIR w zależności od pasma. Oczywiście na stronie jest to przedstawione bardziej marketingowo: https://live.dirac.com/technical-information/

 

Przykład poniżej to idealne zgranie fazowe kanału L i R w zakresie do 100Hz.

Pomiar.png

7 godzin temu, Bogusław Kożyczkowski napisał:

Nie martwił bym się prawą kolumną, to raczej lewa strona wymaga wsparcia, ale nie wiem co lepsze, czy rozpraszacz, czy pochłaniacz, a resztę niech naprawia DL.

Tu warto byłoby zobaczyć wykres impulsu i tam ocenić, które odbicie ma największy wpływ i tam zadziałać.

9 godzin temu, slaw0001 napisał:

@tomek4446, @MariuszZ

Czy jak robicie pomiary z REW i nic nie przedstawiacie to z każdym razem macie ten sam wynik pomiaru? Mnie to trochę zniechęciło, że praktycznie co pomiar to inny wynik. Mało wiarygodnie to wyglądało 😕

Sprawdź czy na 100% używasz zewnętrznego mikrofonu. Wiem, że czasami zdarza się pomiar z użyciem wbudowanego w laptopa i wtedy rzeczywiście tak jest.

Pasmo niskotonowe powinno być identyczne jak nie zmieniałeś znacząco pozycji pomiarowej oraz kolumn.

Edytowano przez Tom.O
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 30.07.2021 o 18:50, Asia napisał:

Tak bardzo na szybko:

1. Zredukować odbicie (najprawdopodobniej od ściany za głową). Jeżeli była w odległości ok. 40cm od mikrofonu przy pomiarze 90*.

2. Duży dołek w obszarze wyższego basu i niższej średnicy - 120-400Hz.

3. Brak zgrania fazowego w obszarze 55-65Hz oraz 90-120Hz. (np. w okolicach 60Hz można zyskać ok 3dB bez ruszania amplitudy)

Ciekawy jestem efektów po DL - fajnie jakbyś dała radę umieścić wtedy również plik mdat dla pomiaru robionego bez i z DL dla kanału L, R oraz L+R.

 

 

9 godzin temu, MariuszZ napisał:

Oczywiście. Mnie trochę zniechęciła do zabawy moja niewiedza. Niestety zabawy z fazą poniżej 100Hz  to już level wyżej i nie ogarniam. Próbowałem wg Twoich wskaxowek ale nie wychodzi. 

Jakby co to mogę pomóc w przygotowaniu filtrów jak jesteś w stanie wykonać prawidłowo pomiary. (masz kalibrowany mikrofon)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Tom.O napisał:

Jakby co to mogę pomóc w przygotowaniu filtrów jak jesteś w stanie wykonać prawidłowo pomiary. (masz kalibrowany mikrofon)

Mam Umika 1 z plikiem kalibracyjnym. Pomiary jestem w stanie zrobić nawet stojąc na suficie 😉 Wyślę dzisiaj PM ale jak się prześpię bo miałem "ciężki weekend'owy dzień" 😂 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Tom.O napisał:

Ciekawy jestem efektów po DL - fajnie jakbyś dała radę umieścić wtedy również plik mdat dla pomiaru robionego bez i z DL dla kanału L, R oraz L+R.

Też byłam ciekawa, nie mam w tej chwili możliwości zrobienia pomiaru z korekcją, ale muszę coś wymyślić.

A czy możecie mi wytłumaczyć dlaczego nie działa po bezpośrednim podłączenia laptopa do DDRC-24?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Asia napisał:

A czy możecie mi wytłumaczyć dlaczego nie działa po bezpośrednim podłączenia laptopa do DDRC-24?

A co widzi Twoj system operacyjny? Czy w REW możesz wybrać jako urzadzenie wyjściowe wybrać DDRC-24? ewentualnie optykiem wejdź w DDRC.

Edytowano przez Tom.O
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Asia napisał:

Postaram się sprawdzić popołudniu i zrobić kolejne pomiary.

Czy jestem w stanie połączyć laptopa z DDRC kablem optycznym?

Macbook ma na wyjściu słuchawkowym również sygnał optyczny. Nie wiem jak w przypadku innych komputerów. 

Lepsza opcja byłoby jednak wykorzystanie USB.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...