Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

No i zrobiłem taką próbę, fronty jako małe i 80Hz odcięcie, efekt taki: w stereo (z Audyssey) grają z subem czyli 2.1, w direct tak jak myślałem sub się nie włącza (brak tego sygnału na wejściu), głośniki frontowe grają poniżej 80Hz (sprawdzałem sygnałem testowym).

Szczerze mówiąc taka konfiguracja nie do końca mi pasuje (w stereo 2.1). Posłucham jeszcze jak to zabrzmi w filmach. W sumie to cały dzień zastanawiałem się nad tą zmianą frontów na małe i odcięciem. Co to ma dać, co poprawić, gdyby złem było stosowanie dużych (pełno pasmowych) frontów to po prostu każdy zestaw kina zamiast nich miałby fronty "małe", przynajmniej tak mi się wydaje. Druga sprawa u mnie problemem jest zakres tonów średnich (dialogi), a w zasadzie problem pojawia się z nimi gdy używam Audyssey, co do tego miałyby tony poniżej 80Hz nie wiem.

Z drugiej strony - nie po to kupujemy fronty pełno pasmowe żeby je i tak obcinać od dołu, w filmach czy innych programach z ścieżką wielokanałową sub i tak włącza się tylko gdy dostanie sygnał LFE, poza tym jest wyłączony - nieaktywny. Przy Onkyo fronty też miałem jako pełno pasmowe i było OK (tutaj też jest jest OK w trybie direct, tylko z Audyssey coś nie tak). Nie bardzo rozumiem cel tego odcięcia na 80Hz. Dodam tylko że nie mam ustawionego SUB+MAIN.

Chyba że po tej zmianie powinienem zrobić ponowną kalibrację?, ale wydaje mi się że Audyssey wtedy znowu ustawi fronty na pełne pasmo, bo tak je zidentyfikuje.

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, tomek72 napisał:

Chyba że po tej zmianie powinienem zrobić ponowną kalibrację?

Nie musisz , odcięcie zmienia się ręcznie , kalibracja nic nie da. W Direct kolumny frontowe grają pełnym pasmem nawet gdy w systemie korekcji masz ich odcięcie , z tej prostej przyczyny , że ten tryb wyłącza korekcję i jej ustawienia. 

 

16 minut temu, tomek72 napisał:

Co to ma dać, co poprawić, gdyby złem było stosowanie dużych (pełno pasmowych) frontów to po prostu każdy zestaw kina zamiast nich miałby fronty "małe", przynajmniej tak mi się wydaje.

poczytaj zalecenia THX . Odcięcie wszystkich kolumn na 80 Hz stosuje się głównie po to by nie powielać pasma kolumn z pasmem subwoofera który z niskimi częstotliwościami radzi sobie o wiele lepiej niż KAŻDA kolumna podłogowa. A tak a'propos jak masz ustawiony subwoofer ?

Ogólnie praktykuje się że systemy korekcji w trakcie filmów , do muzyki Direct , ale sam musisz się przekonać jaki dźwięk Ci odpowiada.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, tomek4446 napisał:

poczytaj zalecenia THX . Odcięcie wszystkich kolumn na 80 Hz stosuje się głównie po to by nie powielać pasma kolumn z pasmem subwoofera który z niskimi częstotliwościami radzi sobie o wiele lepiej niż KAŻDA kolumna podłogowa.

Tak właśnie myślałem, że wynika to ze standardu THX, nawet chciałem zapytać czy nie o to tu chodzi, teraz rozumiem sens tego odcięcia jeżeli chodzi o to aby częstotliwości się nie powielały (takie ustawienie nawet było w Onkyo, ale było niejako zalecane posiadaczom suba tudzież głośników z certyfikatem THX 😉).

49 minut temu, tomek4446 napisał:

A tak a'propos jak masz ustawiony subwoofer ?

Nie bardzo rozumiem pytanie, ale odpowiem tak: jeżeli chodzi o częstotliwość to mam ustawiony na pełny zakres czyli potencjometr na maksimum LFE, jeżeli chodzi o głośność dopasowywałem ją tak aby Audyssey wskazał 0dB (była z tym niezła zabawa, zaczynałem od połowy zakresu, a potem powoli w dół - mikroruchy potencjometrem), faza nieodwrócona czyli 0 stopni.

Tak jak piszesz w Direct fronty idą pełnym pasmem, popróbuję tych ustawień, zobaczę czy dadzą lepszy efekt w filmach. Jednak chyba nadal nie rozwiąże to problemów z dialogami z Audyssey (bo jak będę wracał do direct to odcięcia nie będzie), ale zobaczę.

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, tomek72 napisał:

Tak właśnie myślałem, że wynika to ze standardu THX

Fajnie , że się rozumiemy :) 

6 minut temu, tomek72 napisał:

mam ustawiony na pełny zakres czyli potencjometr na maksimum LFE, jeżeli chodzi o głośność dopasowywałem ją tak aby Audyssey wskazał 0dB

Ideał , mam identycznie i wiem , ze łatwo nie nie jest .

7 minut temu, tomek72 napisał:

Jednak chyba nadal nie rozwiąże to problemów z dialogami z Audyssey (bo jak będę wracał do direct to odcięcia nie będzie), ale zobaczę.

ja mam w swoim amplitunerze oddzielne ustawienie / ustawienia ogólne/ dla głośnika centralnego tj. mogę pogłośnić same dialogi / czytaj centralny/ , i również w zależności od wielkości tv i umiejscowienia samego centralnego " przesuwać" dialogi góra - dół . Sprawdź czy nie masz takich ustawień.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, tomek4446 napisał:

Fajnie , że się rozumiemy :)

To chyba najważniejsze, bo bez tego ani rusz i później tylko niepotrzebne słowne przepychanki się tworzą i gubi się meritum sprawy

11 minut temu, tomek4446 napisał:

ja mam w swoim amplitunerze oddzielne ustawienie / ustawienia ogólne/ dla głośnika centralnego tj. mogę pogłośnić same dialogi / czytaj centralny/ , i również w zależności od wielkości tv i umiejscowienia samego centralnego " przesuwać" dialogi góra - dół . Sprawdź czy nie masz takich ustawień.

Sprawdzę, może coś znajdę, a ewentualne podniesienie o 1-2 dB centralnego?, ale czy Audyssey przyjmie tą ręczną korektę. Poszukam, może jest jeszcze jakieś ustawienie o którym nie wiem. W każdym razie dziękuję za dotychczasową pomoc.

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukałem i znalazłem, ale mam ustawienie poziomu głośnika centralnego (dostępne jest w menu tylko przy ścieżkach wielokanałowych) czyli to co pisałem wcześniej, jest też kontrola dialogu, ale działa tylko z DTS-X przy odpowiedniej ścieżce, póki co podniosłem o 1,5dB poziom centralnego i zobaczę. Poniżej zdjęcia z instrukcji

IMAG0083.thumb.jpg.738b5bec1915ce98c4f0f69980df6ff2.jpgIMAG0084.thumb.jpg.549f1538c7cdbffe97e75078f02f92c6.jpg

Człowiek ciągle się uczy, w Onkyo ta normalizacja jakoś była zautomatyzowana, tutaj trzeba to ustawić ręcznie, ale myślę że ogarnę temat, na razie popróbuję oglądać filmy z Audyssey, muzyka wiadomo Direct.

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tomek72, możesz przy Audyssey zmieniać poziomy, częstotliwości odcięcia, ustawienia małe, duże kolumn i nie ma to wpływu na korekcję częstotliwości.

W Twoim przypadku zwiększ po prostu poziom głośnika centralnego o 2dB i zobacz jak będzie.

Czy wykonywałeś kalibrację z mikrofonem skierowanym dokładnie w sufit i zamontowany stabilnie ? Czy użyłeś maksymalnej liczby punktów pomiarowych dla Twojego amplitunera ? Czy zmieniałaś pozycję mikrofonu względem miejsca odsłuchowego w zakresie +/-30cm na boki/przód tył oraz +/-10 na wysokość ?

Odnośnie współpracy Main i Sub - zalecane jest ustawienie wszystkich kolumn na small bo wtedy nie dochodzi do duplikacji odtwarzania tego samego zakresu częstotliwości przez więcej głośników. Bardzo często ustawienie frontów na pełnopasmowe kolumny prowadzi do solidnych górek i dołków na charakterystyce. Jest to spowodowane tym, że faza najczęściej przebiega inaczej dla subwoofera i kolumn. Dodatkowo sam Audyssey bardzo słabo radzi sobie z prawidłowym ustawienie fazy.

Na forum wrzucałem przykładowe wykresy jak wyglądała charakterystyka po Audyssey (XT32), w porównaniu do dodatkowej korekty ręcznej.

2119155950_AudysseyMicPositions.jpg.0a0824708ed563bcd57ccb911e4550ac.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Tom.O napisał:

W Twoim przypadku zwiększ po prostu poziom głośnika centralnego o 2dB i zobacz jak będzie.

Na razie zwiększyłem poziom centralnego o 1,5dB, w kwestii dialogów jest dużo lepiej, ale może jeszcze troszkę podniosę

10 godzin temu, Tom.O napisał:

Czy wykonywałeś kalibrację z mikrofonem skierowanym dokładnie w sufit i zamontowany stabilnie ? Czy użyłeś maksymalnej liczby punktów pomiarowych dla Twojego amplitunera ? Czy zmieniałaś pozycję mikrofonu względem miejsca odsłuchowego w zakresie +/-30cm na boki/przód tył oraz +/-10 na wysokość ?

Tak mikrofon był skierowany pionowo w górę (piszę w górę bo mam sufit z trzema płaszczyznami link, zamontowany na trójnogu, wykorzystałem maksymalną ilość (8) punktów pomiaru, odległości między punktami (a w zasadzie od punktu 1 centralnego) 50cm. Zmieniałem pozycję punktu odsłuchowego przód/tył (na boki niestety nie mam za bardzo możliwości filar podtrzymujący konstrukcję dachu z lewej strony fotela mnie ogranicza) ale punkt 1 jest dokładnie w osi między głośnikami frontowymi (jak do stereo), nie zmieniałem wysokości mikrofonu był ustawiony na wysokości uszu jak siedzę na fotelu. Do stereo wcześniej starałem się dobrać optymalnie kąt ustawienia frontów stosując płytę testową (EMMA PASCA na której są utwory z opisem rozmieszczenia instrumentów w przestrzeni, w płaszczyźnie L-P oraz głębokości na scenie). Odległość między głośnikami przednimi 3,2m, odległość do punktu odsłuchu ~3,45m.

Ogólnie wszystko brzmi całkiem dobrze (nie będę ściemniał brzmi dużo lepiej niż zestaw Onkyo + TAGA606, ale myślę że tutaj sporą zmianę wniosły głośniki frontowe), po podniesieniu poziomu głośnika centralnego z dialogami jest dużo lepiej. Tyle że mam wrażenie że w Direct dźwięk jest jakby bardziej dynamiczny niż z Audyssey (mam na myśli głównie muzykę w stereo, a w zasadzie w trybie Direct).

Dziękuję za porady, muszę poszukać Twoich wpisów z korekcją Audyssey.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Audyssey głównie ma sens jak korzystasz z Dynamic Eq. W innych przypadkach dzwiek jest plaski, brakuje mu masy itd. Ustaw poziom w DynEq na -10 lun -15dB i podbij jednocześnie subwoofer o 1-2dB. Proponuj mimo wszystko byś zrobił jeszcze raz kalibrację i zmienial wysokość mikrofonu w zakresie +/-10cm. Jeżeli słuchasz sam to nie ma sensu dawac mikrofonu dalej niż 30-40cm na boki i 20-30cm przod/tył.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Tom.O napisał:

Audyssey głównie ma sens jak korzystasz z Dynamic Eq. W innych przypadkach dzwiek jest plaski, brakuje mu masy itd.

No i to chyba jest to, bo po ustawieniu Audyssey wyłączałem Dynamic Eq. Zrobiłem ponowną kalibrację, tym razem umieszczając mikrofon 30cm na boki i 20-30cm przód/tył. Zostawiłem włączone DynamicEq i zobaczę jak będzie, centralny podniosłem +2dB od ustawienia Audysssey, a fronty skorygowałem na małe i odcięcie 80Hz.

4 godziny temu, Tom.O napisał:

Ustaw poziom w DynEq na -10 lun -15dB i podbij jednocześnie subwoofer o 1-2dB.

Ja w ustawieniach DynamicEq mam tylko do ustawienia "Offset poziomu odniesienia" i tam jest dostępne 0dB (domyślne), 5dB, 10dB, 15dB, nie mam możliwości ustawienia -10dB, chyba że miałeś na myśli ten offset.

Screenshot_20210910_162829.thumb.png.71aa0e156a490184bfa6f5bf12b7655b.png

W każdym razie teraz muszę trochę posłuchać tych ustawień, obejrzeć parę znajomych filmów i wtedy będę ewentualnie robił dalsze korekty, o ile będzie taka potrzeba.

A mam jeszcze pytanie o aplikację Audyssey na smartfona, która kosztuje ok. 100zł, warto się w to bawić bo czytałem różne opinie?

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, chodzi o funkcje offset. Na 0 dynamicEQ dziala najmocniej, przy 15 najsłabiej. Odnośnie aplikacji to jak wiesz co chcesz chcesz uzyskać  to zdecydowanie warto. Standardowo audyssey ma 2 krzywe wbudowane: flat oraz movie. Plaska mimo iz powinna byc liniowa w 99% przypadków za bardzo podbija wysokie tony. Movie znowu wprowadza dołek przy 2,5kHz (BBC dip) oraz ogranicza pasmo wysokotonowe. W aplikacji możesz ograniczyć pasmo korekcji oraz dopasowac krzywa do swoich preferencji.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za pomoc.

10 godzin temu, Tom.O napisał:

Tak, chodzi o funkcje offset. Na 0 dynamicEQ dziala najmocniej, przy 15 najsłabiej.

Czyli można powiedzieć jak wcześniej napisałeś -10 i -15dB, ja myślałem że zadziała wręcz przeciwnie, dlatego trzymałem się 0dB, no to popróbuję jeszcze tych ustawień.

10 godzin temu, Tom.O napisał:

Plaska mimo iz powinna byc liniowa w 99% przypadków za bardzo podbija wysokie tony. Movie znowu wprowadza dołek przy 2,5kHz (BBC dip) oraz ogranicza pasmo wysokotonowe. W aplikacji możesz ograniczyć pasmo korekcji oraz dopasowac krzywa do swoich preferencji.

No i to by wyjaśniało u mnie "znikanie" średnicy po kalibracji i włączeniu Audyssey. Nad aplikacją się zastanowię.

Jeszcze raz bardzo dziękuję za wyjaśnienia i pomoc.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

@Asia , @Bogusław Kożyczkowski , @slaw0001 zrobiłem z samego rana pomiar DL wg. proponowanego przez @slaw0001 niestandardowego ustawienia mikrofonu 

https://www.youtube.com/watch?v=ZwCmMY9j6AA

W tej chwili mam :

Config 1 - krzywa DL , pomiar wg. DL / zdjęcie 1/

Config 2 - krzywa NAD , pomiar wg. DL 

Config 3 - krzywa DL , pomiar wg. propozycji Slaw / zdjęcie 2 /

Config 4 - krzywa NAD , pomiar wg. propozycji Slaw

mimo różnic w pomiarach, powiem szczerze , że na słuch w ślepym teście bym poległ. Przerzucam od godziny między poszczególnymi ustawieniami i jedyne co może mi się wydawać , że filtry wygenerowane z pomiarów wg. punktów DL dają minimalnie jaśniejszy dźwięk. Tak sobie właśnie pomyślałem , czy to latanie z miarką i zaznaczanie co do minimetra punktów pomiarowych ma sens , skoro dwie jakże odrębne metody dają tak zbliżony rezultat . Ale tutaj zapewne @Bartek Chojnacki mający większe doświadczenie mógłby coś na ten temat powiedzieć. Dzięki Slaw każda taka propozycja jest cenna , a nóż to właśnie będzie TEN Św. Graal :) 

A i przy pomiarach wg. tej nowej opcji nieoceniony jest dobry , czytaj z dłuższym zasięgiem statyw :) 

 

 

 

pomiar punkty DL.jpg

pomiar Slaw DL.jpg

IMG_2530.JPG

IMG_2531.JPG

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, tomek4446 napisał:

Tak sobie właśnie pomyślałem , czy to latanie z miarką i zaznaczanie co do minimetra punktów pomiarowych ma sens ,

U mnie przy pomiarze Rew, czy zrobię jeden punkt czy 10 i usrednie są marginalne różnice. Różnice robią użyte krzywe, wybrany w Rew poziom głośności dla korekty, to czy jednostronny EQ czy na oba kanały, oraz poziom ingerencji.(czym więcej suwaków tym gorzej) Aktualnie mam 3 korekty do 150Hz na lewym i 1 korekte w okolicy 50Hz na prawym. Mod 50Hz koryguje prawie o 10dB. Nic więcej poza powyższymi nie koryguje i to mi daje najlepszy dźwięk. Korekty przeklepalem do RME Adi (wcześniej używałem Apo Equalizer) i wten sposób mam skorygowane wszystkie źródła. Włączając i wyłączając EQ z pilota, nie da się słuchać bez korekty 🙄

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Asia , @Bogusław Kożyczkowski przy porównaniach poszczególnych ustawień zauważyłem / znaczy zauważyłem już wcześniej tylko nie chciało mi się dociekać :) / , że zmieniając " Config" czyli filtry na jednym jest ciszej , na drugim głośniej. Dzisiaj przyjrzałem się temu bliżej i ....... W aplikacji DDRC 22D jest coś takiego jak "ATTENUATION" fabrycznie ustawione na -10 dB . Z tego co doczytałem jest to zabezpieczenie , gdyby ktoś miał ułańską fantazje i podbił krzywą całe pasmo np. o 25 dB. Raz , że praca filtrów mogła by być  zakłócona , dwa że ciężko się zeskrobuje wysokotonowe ze ściany :) . Sądziłem , ze jak zmieniam ten parametr to zmieniam go dla wszystkich ustawień filtrów , okazuje się że nie. I w sumie jest to logiczne , bo trzy możemy mieć na dobrym poziomie , a czwartą krzywą już nie.

Wartości ' Attenuation " są zmienne od -10 do 0 dB , ja mam na "0" , ale na początek proponuje zostawić na -6 dB ; - 3 dB i sprawdzić.

W praktyce jak kończymy pomiar , nie wypinamy kabla USB między kompem a 22d i :

1. Ściszamy wzmacniacz !!!

2. Kręcimy gałką 22D , aż na aplikacji pokaże się w okienku  Master Volume  "0"

3. Pilotem począwszy od Config 1 do Conig 2 / patrzymy na diody na 22d określające który filtr załączyliśmy / zmieniamy ustawienia , przy każdym zaznaczając tą samą wartość Attenuation .

Odłączamy kabel USB.

Zresztą Asia zna " mongolski " lepiej ode mnie i z pewnością temat ustawienia parametru Attenuation wyjaśni lepiej :) Z góry dziękuję.

22D Attention.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boguś , masz rację , ta różnica gdy mikrofon jest w pionie jest odczuwalna. Mikrofon zbiera więcej danych o odbiciach przez co korekcja ma więcej danych. Ja przedstawiłem wykresy z zupełnie innych metod pomiarowych jeżeli chodzi o rozmieszczenie mikrofonu w punktach. Ale w każdej z tych metod mikrofon był w sufit. I kurna różnicy specjalnej nie słyszę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie piszesz dla mnie kosmiczne rzeczy, ale cieszę się że jest zabezpieczenie. I już przy DDRC-24 bardzo pilnowałam żeby ściszać wzmacniacz po pomiarach.

A jak się przekonałam dzięki RME Adi (sygnalizuje problem) można zrobić krzywdę sprzętowi wprowadzając złe ustawienia korekcji i głośności,

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 10.09.2021 o 21:10, Tom.O napisał:

Tak, chodzi o funkcje offset. Na 0 dynamicEQ dziala najmocniej, przy 15 najsłabiej. Odnośnie aplikacji to jak wiesz co chcesz chcesz uzyskać  to zdecydowanie warto. Standardowo audyssey ma 2 krzywe wbudowane: flat oraz movie. Plaska mimo iz powinna byc liniowa w 99% przypadków za bardzo podbija wysokie tony. Movie znowu wprowadza dołek przy 2,5kHz (BBC dip) oraz ogranicza pasmo wysokotonowe. W aplikacji możesz ograniczyć pasmo korekcji oraz dopasowac krzywa do swoich preferencji.

Mam pytanie odnośnie krzywych korekcji w Audyssey. Po wyłączeniu Audyssey mogę przejść do ręcznej korekcji dźwięku i skopiować krzywą ustawioną przez Audyssey , ale tylko "Flat". Czy można wybrać kopiowanie "Reference" ? Amplituner to AVR-X1500H

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, tomek4446 napisał:

i przy pomiarach wg. tej nowej opcji nieoceniony jest dobry , czytaj z dłuższym zasięgiem statyw

Ja ostatnie pomiary robiłem siedząc w punkcie odsłuchowym a mikrofon trzymałem w ręce, na oko ustawiając punkty pomiaru. Wyniki bez zarzutu, a sama metoda bardzo szybka. Polecam 🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.08.2019 o 18:41, Bogusław Kożyczkowski napisał:

DDRC 22D

Input/ouput resolution: 24 bits

Maximum input sample rate: 216 kHz

Internal operating sample rate: 96 kHz

Output sample rate: 96 kHz

@Asia Wiedziałem o tym, już wcześniej preferowałem wersje 22D (wpis z 2019), tylko myślałem ze próbkowanie jest zmienne i zależne od sygnału wchodzącego a jego wyjściowe to max 96k, a teraz widzę ze jest stałe co świadczy o upsamplingu sygnału. Nie żebym narzekał, dziś dużo urządzeń tak robi, ba nawet w CD Playerach podbija się próbkowanie by wewnętrzny DAC dostał więcej próbek dla wierniejszego odtworzenia amplitudy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Procesor zawiera zaawansowany algorytm przetwarzania cyfrowego, który inteligentnie koryguje błędy częstotliwości i czasu spowodowane nie tylko przez pomieszczenie odsłuchowe, ale także przez ludzi w nim przebywających"

czy robicie pomiary z rodziną siedzącą w standardowych miejscach czy używacie manekinów ? :D 

Jak tak czytam to sprzęt fajny ,ale tyle pracy by to zadziałało , powinno działać od razu po ustawieniu mikrofonu , pomiar , cyk - i gramy muzykę ...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...