Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

9 godzin temu, Karol64208 napisał:

@marcinmarcin to powiedz mi jak są odtwarzane niskie częstotliwości, 30Hz jak odtwarza ?

Szum różowy to stosuje się raczej do badania i testowanie urządzeń akustycznych, a do odczytu używa się analizator widma

dlatego moje takie dziwne pytanie.

Do pomieszczeń tak myślę bardziej pasował by szum biały, ale bez uprzednich testów poszczególnych urządzeń biorących udział w odtworzeniu szumu to raczej jest bez sensu ¬¬.

 

Różowy szum jest do ustawienia głośności na wzmacniaczu. I to niepełno zakresowy. (speaker cal). Potem do pomiarów generuje sinusoidę (Sine sweep) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Potem do pomiarów generuje sinusoidę (Sine sweep)

Takie pytanko , wczoraj zrobiłem pomiar REW i sygnał pomiaru był dziwny. To znaczy na początku był krótki pisk , sekunda ciszy , normalny sygnał pomiarowy i na koniec znowu sekunda ciszy i pisk. Już tak kiedyś miałem , potem coś od kliknąłem i sygnał poszedł normalny. Nie mogę dojść co sprawia / ustawienia REW/ , że są te dziwne sygnały na początku i końcu. Ktoś już tak miał ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

Takie pytanko , wczoraj zrobiłem pomiar REW i sygnał pomiaru był dziwny. To znaczy na początku był krótki pisk , sekunda ciszy , normalny sygnał pomiarowy i na koniec znowu sekunda ciszy i pisk. Już tak kiedyś miałem , potem coś od kliknąłem i sygnał poszedł normalny. Nie mogę dojść co sprawia / ustawienia REW/ , że są te dziwne sygnały na początku i końcu. Ktoś już tak miał ?

Synchronizacja czasowa

Do pomiaru fazy i przesunięć czasowych między glośnikami. Np brałem z l do r i patrzyłem czy filtry nie opóźniają kanałów 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomek4446 napisał:

Ktoś już tak miał ?

Jasne. Chcesz żeby "pikało" to zaznaczasz ptaszka w okienku w Preferences/Analysis/Adjust clock with acoustic ref. Nie działa jak mierzysz dwa kanały na raz. Ponadto warto zaznaczyć ptaszka w okienku Add frequence dependent window (FDW) bo wtedy rozmiar okna zmienia się wraz z częstotliwością i lepiej fazę "widać" na wykresie ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, tomek4446 napisał:

@MariuszZ znaczy się jak pika to dobrze i mam nic nie ruszać ?

Ja bym zostawił. Może kiedyś pomiary będziesz chciał "głębiej" przeanalizować lub jakiś filtr samemu wystrugać. Moim zdaniem "pikanie" niczemu nie przeszkadza przy analizach SPL, pogłosu czy distortion. U mnie pika za każdym razem przy pomiarach pojedyńczych kanałów ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Marek Muszyński napisał:

REW i interpretacja wykresów.

Szacun 👍 Autorem tego poradnika jest Ethan Winer (ten od testów różnicowych) współwłaściciel RealTraps, który bardzo się angażuje w wojenkę z "kablowymi mitami". Ma w tym trochę interes. Mniej zapotrzebowania na kable to więcej sprzedanych basowych pułapek ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadam to pytanie w tym wątku, ponieważ związane jest z pomiarami akustyki i ewentualnie odtwarzaniem z laptopa, po korekcji w Equalizer APO. Na co zwrócić uwagę, przy zakupie laptopa tzw. "AUDIO"? Jakie powinien mieć niezbędne wyjścia, kartę dźwiękową itp?

Przekątna ekranu, im mniejsza tym lepiej.

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Marek Muszyński napisał:

Zadam to pytanie w tym wątku, ponieważ związane jest z pomiarami akustyki i ewentualnie odtwarzaniem z laptopa, po korekcji w Equalizer APO. Na co zwrócić uwagę, przy zakupie laptopa tzw. "AUDIO"? Jakie powinien mieć niezbędne wyjścia, kartę dźwiękową itp?

Przekątna ekranu, im mniejsza tym lepiej.

 

 

Raczej bralbym dowolny model i dokupil zewnętrzna karte z wyjściem optycznym, żeby się odseparować od sprzetu. Zauważyłem,.ze czesto przechodzi 50Hz z sieci jak masz podłączony zasilacz. 

Ja osobiście mam Behringer UCA202. Korzystam z tej karty jak potrzebuje wiekszy zasieg bo mam wyjscie optyczne w laptopie. (Macbook Pro na Intelu)

Milrofon najwygodniej to UMIK, do zastosowań w korekcji akustyki jest więcej niż wystarczający.(kiedyś dalem go do porownania w pracy do profesjonalnego mikrofonu i roznice byly ponizej 0,5dB w paśmie które nas interesuje) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Marek Muszyński napisał:

Zadam to pytanie w tym wątku, ponieważ związane jest z pomiarami akustyki i ewentualnie odtwarzaniem z laptopa, po korekcji w Equalizer APO. Na co zwrócić uwagę, przy zakupie laptopa tzw. "AUDIO"? Jakie powinien mieć niezbędne wyjścia, kartę dźwiękową itp?

Przekątna ekranu, im mniejsza tym lepiej.

 

 

Mam do audio laptop Della kilkuletni z Windows 10 a jako karta dźwiękowa Topping E30 po Usb (działa u mnie też jako przedwzmacniacz). Dell był pierwotnie z dyskiem HDD i miałem wrażenie że trochę siało (a ja np nie słyszę za bardzo kabli itp czarów). Po przełożeniu dysku na SSD i nowej instalacji Windowsa dźwięk ewidentnie się poprawił. Nie słyszę najmniejszej różnicy jak wpinam w trakcie grania ładowarkę (a słyszę jak wpinam do gniazdka obok tania ładowarkę impulsową). Ważne też żeby nie włączał się wentylator. Ten Dell ma I7 ale szczęśliwie w wersji z niskim zużyciem energii i przy słuchaniu Deezer wentylator nie pracuje. Po setkach godzin słuchania ustawienia karty w Windows to 24/44,1 - 24 bity robi zapas na cyfrowa modyfikacje, a Deezer gra natywne CD (16/44,1). Póki co nie udało mi się nic lepszego ze streamingiem wymyśleć. Słychać np od razu różnice do Tidal - miałem przez jakiś czas oba i ten system pokazywał jak na dłoni że Deezer gra naturalnie, a Tidal modyfikuje dźwięk w jakiś dziwny sposób. 

I jako ciekawostka - u mnie przesunięcia fazowe między kolumnami są niewielkie, więc zysk z korekty fazy stosunkowo niewielki. Ale pre ringing mi wcześniej bardzo przeszkadzał, a przy Deezer go nie słyszę prawie wcale. Finalnie stosuje tylko korekte amplitudy. Rozjazd fazy od EQ jest mniejszy niż wpływ pokoju

Warto też chyba żeby miał gniazdo  Usb 2.0, jakby coś gryzło z 3.0.

Często 2.0 są polecane do kontrolerow typu kierownica (mniejsze lagi) oraz do audio (nie wiem czemu). Ja nie słyszę różnicy między różnymi portami

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, marcinmarcin napisał:

Nie słyszę najmniejszej różnicy jak wpinam w trakcie grania ładowarkę (a słyszę jak wpinam do gniazdka obok tania ładowarkę impulsową).

I jako ciekawostka - u mnie przesunięcia fazowe między kolumnami są niewielkie, więc zysk z korekty fazy stosunkowo niewielki. Ale pre ringing mi wcześniej bardzo przeszkadzał, a przy Deezer go nie słyszę prawie wcale.

@marcinmarcin ja też nie słyszę efektu ladowarki do laptopa, ale na wykresie wodospadowy widzę nienaturalnie długie wybrzmiewanie 50Hz.

Odnośnie preringingu jakiej długości filtry używałeś, na jakiej częstotliwości oraz jakie Q. Na jakim utworze to zaobserwowałeś? Ja u siebie celowo zastosowałem mega duże zmiany fazy, (360*), wysokie Q i nie słyszałem różnicy. Aplikacja przez brutefir. Filtr 132k, próbkowanie 96kHz.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, Tom.O napisał:

Odnośnie preringingu jakiej długości filtry używałeś, na jakiej częstotliwości oraz jakie Q. Na jakim utworze to zaobserwowałeś? Ja u siebie celowo zastosowałem mega duże zmiany fazy, (360*), wysokie Q i nie słyszałem różnicy. Aplikacja przez brutefir. Filtr 132k, próbkowanie 96kHz.

Praktycznie zawsze włączenie flitra FIR w Apo powodowało jakieś dziwne efekty na Tidalu. Przetestowałem też chyba każda możliwa opcje (generalnie czym krótszy filtr tym miałem wrażenie lepiej to brzmiało. Z tego co pamiętam 16k tapsow i 24bit LPCM mono wav dawały najprzyjemniejszy dźwięk przy zachowaniu pełnej korekty fazy (niższa ilość już powodowała niedokorygowanie). O dziwo jak przeszedłem na Deezer przestałem zauważać wpływ filtra FIR na dźwięk. Mam wrażenie że gryzły się EQ z Apo i z apki natywnej. 

I jako ciekawostka - pre ringing daje też aktualnie uzywany filtr w dacu (a brzmi dla mnie najlepiej) 😁

Używam 1 filtra z tego artykułu. 

http://nihtila.com/2019/10/18/dac-digital-filters-part-2-deeper-dive-into-ak4490-and-ak4493-filters/

Świetna strona, niestety widzę że coś nie działa i trzeba użyć Google cache 🙄

59 minut temu, Tom.O napisał:

ale na wykresie wodospadowy widzę nienaturalnie długie wybrzmiewanie 50Hz.

Sprawdzę zaraz 👍

Sprawdziłem - na pierwszy rzut oka brak różnic między baterią/zasilaniem - pogłos/zniekształcenie - to samo

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Witam serdecznie, mam kilka pytań odnośnie ustawień Audyssey. Przeszukiwałem forum, ale doszedłem do wniosku że ten temat chyba najlepiej pasuje tutaj, co prawda widzę, że koledzy piszą o bardziej zaawansowanym "dostrajaniu" sprzętu do pomieszczenia, ale może ktoś coś mi podpowie. Od niedawna w moim pokoju zagościł Marantz SR5013 (wcześniej było Onkyo TX-NR686 które uległo uszkodzeniu) jako że zastąpił poprzedni amplituner na początku współpracował z głośnikami TAGA 606SE, niestety w porównaniu do Onkyo obnażył pewne niedostatki tych głośników (zniknęła najniższa część pasma) w związku z tym zmieniłem fronty na Klipsch RF82 i zrobiło się całkiem dobrze.
Przy kalibracji Audyssey TAGA była identyfikowana jako głośniki małe, Klipsch jest identyfikowany poprawnie - jako duże (oczywiście mowa o frontach), ale zarówno z tymi pierwszymi jak i drugimi oglądając filmy z korekcją Audyssey mam wrażenie wycofania dialogów, po włączeniu DynamicEQ jest jeszcze gorzej. Na Onkyo oglądałem filmy i słuchałem muzyki tylko w Direct, (czasem w auto surround), teraz też wiadomo muzyka z CD czy winyla Direct, ale chciałem zakosztować osiągnięć techniki i myślałem, że z Audyssey będzie lepiej. I teraz najważniejsze pytanie - czy jeżeli mam w miarę zaadaptowane pomieszczenie akustycznie (eliminacja pierwszych odbić) korekcja może "pogorszyć" jakość odtwarzanego dźwięku? Moje wrażenia słuchowe na to wskazują, z korekcją jest gorzej, dźwięk jakby traci dynamikę, jest spłycony, średnica wycofana (podobnie dzieje się z w trybie stereo). Dodam że mam "nietypowy" sufit i to ma na pewno spory wpływ na rozchodzenie się dźwięku, w tym temacie zamieściłem kilka zdjęć mojego pokoju jak robiłem panele. Wiem że najprostszą odpowiedzią jest: "skoro z Audyssey masz gorzej słuchaj bez niego". Poniżej kilka zdjęć ekranu po konfiguracji z korekcją. Rozumiem że obniżenie poziomu w poszczególnych kanałach wynika z korekcji pasma, i wartości np. -6dB oznaczają że Audyssey skorygował dla danego głośnika o +6dB pewien zakres częstotliwości (aby uniknąć przesterowania o tę samą wartość obniżył poziom danego kanału). Natomiast w trybie Direct wszystko wraca na poziom "0" (mam na myśli korekcję) a uwzględniane są tylko odległości głośników w celu ustalenia opóźnienia dla ścieżek DD czy DTS. Ten pomiar odległości odbywa się tylko dla 1 (pierwszego) centralnego punktu pomiaru? Różnica 3cm między L-P nie wiem z czego wynika, chyba z pewnej niedokładności samego systemu, bo minimalny ruch mikrofonem (nawet o 1cm a może mniej) i wychodzi na równo 3,45L i 3,45P, ale taką wartość uważam za pomijalną. Raczej nie jestem w stanie siadać z dokładnością do 3cm za każdym razem. Mogę te parametry skorygować w ustawieniach ręcznych, ale czy Audyssey będzie korzystał z tej korekty?, czy raczej będzie ona działać bez Audyssey, a po jego włączeniu przyjmuje swoje zmierzone parametry? Zrobiłem pomiar dB w ustawieniach ręcznych, niestety aplikacja w telefonie szaleje przy sygnale testowym w amplitudzie ok. 3dB, więc doszedłem do wniosku, że za jej pomocą nic nie wskuram, mogę wręcz przeciwnie wprowadzić więcej szkody niż pożytku, na słuch poziom głośności w poszczególnych kanałach wypada równo.
Co o tym sądzicie koledzy? Wierzyć temu Audyssey, czy raczej iść za swoim słuchem - mnie coś podpowiada że chyba to drugie rozwiązanie jest lepsze. Aha i jeszcze jedna sprawa, w Onkyo jak włączała się ścieżka DD to na wyświetlaczu przez chwilę pojawiał się napis "Dialogbox Norm +4dB", wg instrukcji był to mechanizm poprawiający wyrazistość ludzkiej mowy, ale odnosiło to dobry skutek. Czy Marantz ma też coś takiego, bo nie mogę nigdzie znaleźć, (no chyba że to ma załatwić Audyssey + DynamiqEQ - tylko póki co to "licho im to idzie w zakresie dialogów"). Mam nadzieję że nie przynudziłem Wszystkich tym zestawem wątpliwości i pytań.

 

IMG_1853.JPG

IMG_1854.JPG

IMG_1855.JPG

IMG_1856.JPG

IMG_1857.JPG

IMG_1858.JPG

IMG_1859.JPG

IMG_1860.JPG

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, subwoofer mam, a czy jak ustawię odcięcie na frontach na 80Hz, to słuchając CD lub LP w trybie Direct mam na myśli stereo to nie będzie tak że w tym stereo będzie grał subwoofer? ewentualnie nie będzie grał (bo nie ma takiego sygnału wejściowego) a fronty nie zejdą poniżej 80Hz?

Czy na pozostałych głośnikach ustawić też 80Hz, nie zostawić tak jak jest 250Hz i 150Hz?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zrobiłem taką próbę, fronty jako małe i 80Hz odcięcie, efekt taki: w stereo (z Audyssey) grają z subem czyli 2.1, w direct tak jak myślałem sub się nie włącza (brak tego sygnału na wejściu), głośniki frontowe grają poniżej 80Hz (sprawdzałem sygnałem testowym).

Szczerze mówiąc taka konfiguracja nie do końca mi pasuje (w stereo 2.1). Posłucham jeszcze jak to zabrzmi w filmach. W sumie to cały dzień zastanawiałem się nad tą zmianą frontów na małe i odcięciem. Co to ma dać, co poprawić, gdyby złem było stosowanie dużych (pełno pasmowych) frontów to po prostu każdy zestaw kina zamiast nich miałby fronty "małe", przynajmniej tak mi się wydaje. Druga sprawa u mnie problemem jest zakres tonów średnich (dialogi), a w zasadzie problem pojawia się z nimi gdy używam Audyssey, co do tego miałyby tony poniżej 80Hz nie wiem.

Z drugiej strony - nie po to kupujemy fronty pełno pasmowe żeby je i tak obcinać od dołu, w filmach czy innych programach z ścieżką wielokanałową sub i tak włącza się tylko gdy dostanie sygnał LFE, poza tym jest wyłączony - nieaktywny. Przy Onkyo fronty też miałem jako pełno pasmowe i było OK (tutaj też jest jest OK w trybie direct, tylko z Audyssey coś nie tak). Nie bardzo rozumiem cel tego odcięcia na 80Hz. Dodam tylko że nie mam ustawionego SUB+MAIN.

Chyba że po tej zmianie powinienem zrobić ponowną kalibrację?, ale wydaje mi się że Audyssey wtedy znowu ustawi fronty na pełne pasmo, bo tak je zidentyfikuje.

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, tomek72 napisał:

Chyba że po tej zmianie powinienem zrobić ponowną kalibrację?

Nie musisz , odcięcie zmienia się ręcznie , kalibracja nic nie da. W Direct kolumny frontowe grają pełnym pasmem nawet gdy w systemie korekcji masz ich odcięcie , z tej prostej przyczyny , że ten tryb wyłącza korekcję i jej ustawienia. 

 

16 minut temu, tomek72 napisał:

Co to ma dać, co poprawić, gdyby złem było stosowanie dużych (pełno pasmowych) frontów to po prostu każdy zestaw kina zamiast nich miałby fronty "małe", przynajmniej tak mi się wydaje.

poczytaj zalecenia THX . Odcięcie wszystkich kolumn na 80 Hz stosuje się głównie po to by nie powielać pasma kolumn z pasmem subwoofera który z niskimi częstotliwościami radzi sobie o wiele lepiej niż KAŻDA kolumna podłogowa. A tak a'propos jak masz ustawiony subwoofer ?

Ogólnie praktykuje się że systemy korekcji w trakcie filmów , do muzyki Direct , ale sam musisz się przekonać jaki dźwięk Ci odpowiada.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, tomek4446 napisał:

poczytaj zalecenia THX . Odcięcie wszystkich kolumn na 80 Hz stosuje się głównie po to by nie powielać pasma kolumn z pasmem subwoofera który z niskimi częstotliwościami radzi sobie o wiele lepiej niż KAŻDA kolumna podłogowa.

Tak właśnie myślałem, że wynika to ze standardu THX, nawet chciałem zapytać czy nie o to tu chodzi, teraz rozumiem sens tego odcięcia jeżeli chodzi o to aby częstotliwości się nie powielały (takie ustawienie nawet było w Onkyo, ale było niejako zalecane posiadaczom suba tudzież głośników z certyfikatem THX 😉).

49 minut temu, tomek4446 napisał:

A tak a'propos jak masz ustawiony subwoofer ?

Nie bardzo rozumiem pytanie, ale odpowiem tak: jeżeli chodzi o częstotliwość to mam ustawiony na pełny zakres czyli potencjometr na maksimum LFE, jeżeli chodzi o głośność dopasowywałem ją tak aby Audyssey wskazał 0dB (była z tym niezła zabawa, zaczynałem od połowy zakresu, a potem powoli w dół - mikroruchy potencjometrem), faza nieodwrócona czyli 0 stopni.

Tak jak piszesz w Direct fronty idą pełnym pasmem, popróbuję tych ustawień, zobaczę czy dadzą lepszy efekt w filmach. Jednak chyba nadal nie rozwiąże to problemów z dialogami z Audyssey (bo jak będę wracał do direct to odcięcia nie będzie), ale zobaczę.

Edytowano przez tomek72
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...