Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

Dnia 2.10.2021 o 17:54, Asia napisał:

Jak coś to wstawiłam do mojego wątku pomiary. Wydaje się, że nie warto robić pomiarów w aż 17 punktach, tak jak już wcześniej było w tym wątku wspominane.

 

Dla pojedynczego różnice powinny buc pomijalne. Jezeli chcesz ustawic kompromisowo dla wiekszej ilości mieksc to wtedy 17. Jezeli Dirac robi uśrednianie to możliwe ze wtedy tez 9 pomiarów bedzie w miarę ok...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało czasu mam ostatnio na testowanie, ale co mogę napisać to, że efekt (dla moich nie aż tak wymagających uszu) jest bardzo dobry. Wprowadziłam filtry na pomiarze w 9 punktach, dla mnie jest lepiej. Na razie wszystko podłączone do MF M3SCD czyli gra jego przetwornik (Burr Brown).

Mam  całkowitą krzywą DL, krzywą zmodyfikowaną czyli koryguję wyłącznie największe górki oraz krzywe Harman 8dB oraz NAD.

Bardzo dobry efekt osiągnęłam słuchając jazzu z krzywą NAD. To co uderza to duża ilość powietrza i zupełne oderwanie dźwięku od kolumn. Przy dobrze zrealizowanych płytach to po prostu porywa. Nie odczuwam braku basu, jest po prostu inny, jak wyłączam korekcję to jest go niby więcej, ale słychać buczenie i dużo śmieci.

Jak znajdę chwilę to spróbuję zmierzyć w REW z korekcją.

Może to i proteza, ale na ten moment spełnia rolę w 100%.

Edytowano przez Asia
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 2.10.2021 o 11:36, slaw0001 napisał:

A jaka w zasadzie jest definicja "dźwięk naturalnego"?

Sorry, przegapiłem pytanie.

Definicja jest prosta:

Dźwięk naturalny możemy odnieść do dźwięków które słyszymy na żywo stojąc koło instrumentu /live/.

Dźwięk neutralny jest wymagany dla urządzeń odtwarzających, żeby jak najmniejszym w stopniu odbiegała od dźwięku naturalnego.

Pozdr.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, nowy78 napisał:

Ale na koncercie plenerowym, w sali koncertowej, czy klubie? Stojąc w pierwszym rzędzie, czy raczej w oddali?

tu jest odpowiedź:

56 minut temu, Karol64208 napisał:

które słyszymy na żywo stojąc koło instrumentu /live/.

 

7 minut temu, tomek4446 napisał:

A było przez chwilę tak miło

:D

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, nowy78 napisał:

Ale na koncercie plenerowym, w sali koncertowej, czy klubie? Stojąc w pierwszym rzędzie, czy raczej w oddali? ;) 

No wyjąłeś mi to spod klawiatury! Dźwiek naturalny to słowo wytrych mające wskazywać na wyrafinowanie sprzętu i słuchacza? @Karol64208A prawda jest taka, że nikt nie dałby rady w pokoju odsłuchać koncertu symfonicznego bazując na dźwiękach naturalnych z ich pełną dynamiką. Możemy dążyć ewentualnie do maksymalnej neutralności, ale i to jest tylko w swerze deklaratywnej, bo tak naprawde każdy (może poza producentem) szuka frajdy w słuchanej muzyce a to odbywać się może na różne sposby. Stąd też między innymi te spory między ASR i tzw "praktykami". A prawda leży tam, gdzie...leży. Także tego... 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Czesc kolegom i kolezankom

Mam gorącą prośbę o pomoc przy programie REW i APO.

Pożyczyłem umika i porobiłem sobie pomiary, następnie je uśredniłem i otrzymałem plik końcowy.

Odpaliłem zakładkę EQ i próbowałem sobie wypośrodkować krzywą house curve na moim wykresie. Coś tam wyszło, choc dfalej mam dziure od 90 do 180 Dalej chyba udało mi się wrzucić to do APO ale jestem bardzo niepewny czy to jest poprawnie zrobione , no i jak to uruchamiac (czy tu mam włączony filtr nr 3?)
Probowalem przelaczac pomiedzy filtrami i one dzialaja nawet razem???

Czy ktoś jest mi w stanie pomóc, zweryfikować czy może poprawić filtr? Wrzucam pomiary z REW.

obraz.thumb.png.dc5bd9e90770439a9e092c67db49fde3.png

Average.jpg

RT60.jpg

filtr z REW.jpg

RMS Average xyz z panelem.mdat

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Mikelas76 napisał:

Odpaliłem zakładkę EQ i próbowałem sobie wypośrodkować krzywą house curve na moim wykresie

Korzystniej jest posługiwać się gotowymi krzywymi, które aplikujesz w REW (plik .txt) poprzez odpowiednia zakładkę. W necie znajdziesz mnóstwo gotowych rozwiązań do wypróbowania.

19 minut temu, Mikelas76 napisał:

Coś tam wyszło, choc dfalej mam dziure od 90 do 180

Dziur nie "zasypuj" korektorem bo nie przyniesie to dobrego efektu. Co najwyżej spowodujesz słyszalne zniekształcenia dźwięku objawiające się mocno słyszalnymi artefaktami.

22 minuty temu, Mikelas76 napisał:

Dalej chyba udało mi się wrzucić to do APO ale jestem bardzo niepewny czy to jest poprawnie zrobione , no i jak to uruchamiac (czy tu mam włączony filtr nr 3?)

Akurat wyłączony jest. Biała ikonka - włączony. Czarna - wyłączony.

23 minuty temu, Mikelas76 napisał:

Probowalem przelaczac pomiedzy filtrami i one dzialaja nawet razem???

Jeżeli wszystkie będą włączone to tak. Zsumują się i będą razem korygować. 

Moja sugestia to zrobić pomiary dla osobnych kanałów L i P i dla tychże przygotować dwa filtry osobno dla lewego i prawego kanału. To tak na początek zabawy ;) Pozdrawiam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, MariuszZ napisał:

Korzystniej jest posługiwać się gotowymi krzywymi

Ktos podrzuci? 

5 godzin temu, MariuszZ napisał:

Dziur nie "zasypuj" korektorem bo nie przyniesie to dobrego efektu.

Czy dobrze ustawilem ta krzywa czy moze trzeba inaczej? 

6 godzin temu, MariuszZ napisał:

Moja sugestia to zrobić pomiary dla osobnych kanałów L i P i dla tychże przygotować dwa filtry osobno dla lewego i prawego kanału

Tak tez zrobie 👍

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za dużo tego dobrego. Ustaw korekty wyłącznie na minus w Rew, ustaw wygładzanie np 24 czy 12. Jak wrócę z delegacji to siądę do twoich pomiarów i Ci zrobię charakterystyki do Apo na próbę. Jak nie wrzucałeś jeszcze to wrzuć pomiar L i R. Pzdr 

W sensie jako plik z Rew 

Tzn wrzuć tu jako załącznik plik z Rew z pomiarem oddzielnie L i R

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 3.11.2021 o 00:25, Mikelas76 napisał:

Wrzuciłem te pomiary do REW i zrobiłem korekty jakie robie u siebie. Ale u mnie jest zupełnie inna charakterystyka. Mam sporo basu więc koryguje te mody w dość dużym stopniu - u Ciebie korekta niskich tonów jest dużo mniejsza (na jednej kolumnie wręcz symboliczna. Ale rzuca się w oczy bardzo duży spadek wysokich tonów - wrzuciłem porównanie z moimi kolumnami (czerwone) które w mojej opini mają dość spokojną i trochę wycofaną górę a u Ciebie jest od 3kHz jeszcze niżej. Niskie są czasy pogłosu, więc wygląda to być może na jakieś wygłuszenia które przytłumiają górę. U mnie rozwiązanie jest dość proste - przycinam 3 największe piki basu na Adi i zostawiam resztę bez zmian. U Ciebie trzeba by przemyśleć na spokojnie - a zwłaszcza przeanalizować co było zrobione. Jak wrzucisz do APO te korekty zobaczysz czy zmniejszenie górki basu na 60Hz daje jakąkolwiek zauważalną poprawę.MIk76vsMY.thumb.jpg.23e47d75c98e22a65dd9a20289dc0a6f.jpg

L_Mik76.txt R_Mik76.txt

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.11.2021 o 18:25, marcinmarcin napisał:

Jak wrzucisz do APO te korekty zobaczysz czy zmniejszenie górki basu na 60Hz daje jakąkolwiek zauważalną poprawę

Czesc

Mecze kilka dni na pozyczonym mikrofonie REWA i ma juz troche wieksza wiedze jak to wyglada.

A mianowicie, korekcja gorki na 60hz rzeczywiscie pomogla, slychac jak zmienil sie bas, jest ciszej i nie ma "efektu dudnienia" choc to nie bylo wielkie dudnienie, ale jest ok. jednak obciecie tej gorki uwypukla troche srednice moim zdaniem i to slychac.

obraz.thumb.png.0c390d76d1a17f688385847cd7c5edba.png

Dlatego pobawilem sie troche i wyedytowalem cos posredniego pomiedzy twoim plikiem a moim.

Wyglada to tak ze mam teraz obcieta gorke ale tez dostalo sie częsctotliwośćią od 500 do 2000.

Niestety z tym dolkiem pomiedzy 80 a 180 nic juz chyba nie zrobie.

obraz.thumb.png.0d0e78d97dc53bf394993ef6bd923439.png

 

A najlepszym choc malo praktycznym rozwiązaniem jest odsuwanie kolumn na okolo 1 metr od sciany oraz pewnie korekcja srednicy. Razem z Kraftem to mierzylismy, a wyglada to tak.

Kolor zielony odsuniecie

obraz.thumb.png.81b03537a8fec1d7635c6aeaab2134ba.png

 

jako ciekawostke wrzucam wykresy porownujące kolumny z podkladkami sylomerowymi i bez podkladek. jak widac cos sie chyba dzieje powyzej 1khz.

Z sylomerami kolor niebieski wykresu

obraz.thumb.png.536a90c44edf38fd81ef36fb4dc53869.png

 

Opinie kolegów mile widziane :)

 

 

 

 

 

obraz.png

obraz.png

Edytowano przez Mikelas76
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie , bo coś mnie wczoraj natchnęło . Robiłem pomiary dla DSP a następnie " przegwizdałem" Rew -em pokój by zobaczyć różnicę między pomiarami z filtrami DL i bez. Robiłem tak już kilkukrotnie ale właśnie dotarło do mnie , ze obraz nie jest właściwy , bo pomiary z załączonym DL zawierały krzywą DL. A wiec fakt jest to odzwierciedlenie stanu faktycznego , ale nie obrazuje właściwie porównania bo podbija krzywa domowa DL.  ,czy do porównania co robi z pasmem DL nie powinno się jej całkiem wypłaszczyć i dopiero robić pomiar REW-em ?

@MariuszZ, @Kraft , @marcinmarcin@nowy78 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...