Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

Nie tyle "Arcam używa w swoim DL", co Arcam jako częśćgrupy Harman udostępnia ową krzywą (target file) do pobrania. Pobrać można ze strony dowolnego produktu z DL.

https://www.arcam.co.uk/ugc/tor/SA30/Dirac Mic Calibration & Target Files/SA30_Mic_Quick_Start.zip

Tak samo można pobrać krzywą NADa ze strony NADa.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 25.09.2021 o 12:55, Iron napisał:

Mam pytanie odnośnie krzywych korekcji w Audyssey. Po wyłączeniu Audyssey mogę przejść do ręcznej korekcji dźwięku i skopiować krzywą ustawioną przez Audyssey , ale tylko "Flat". Czy można wybrać kopiowanie "Reference" ? Amplituner to AVR-X1500H

Z tego co wiem nie ma możliwości skopiowania pelnej korekcji, tylko ogólną aproksymację, która jest następnie aplikowana w kilku-pasmowym korektorze oferowanym przez amplituner.

10 godzin temu, tomek4446 napisał:

Wbiłem krzywą stosowaną przez Arcama. jest zbliżona do krzywej DL. Obie przechodzą przez 1 kHz , krzywa DL jest bardziej łagodna , jutro sprawdzę jakie są wartości szczytowe i końcowe obu krzywych , to można będzie coś szczegółowiej powiedzieć.

1. Krzywa DL

2. Krzywa Arcam

3. Krzywa NAD

krzywa DL.jpg

krzywa Arcam.jpg

krzywa NAD.jpg

Myślę, że głośność słuchania bedzie okreslala która z tych krzywych sprawdza  sie najlepiej. Do odsłuchów przy nizszym poziomie obstawiałbym, że krzywa NAD'a może być najlepsza.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z życzeniem kolegi @Bogusław Kożyczkowski przenosze wątek o DL z jego tematu.

@MariuszZ napisałeś: 

"U mnie ładnie miniDSP radziło sobie z modami ale dźwięk coś tracił. Obrazowo dźwięki nie były tak fajnie zdefiniowane w przestrzeni jak bez korekcji i czegoś im brakowało. Ja to postrzegam jako masę, wypełnienie, kontur czy kształt dźwięku w przestrzeni, który staje się po korekcji taki chudszy, płaski i bez energii. 

Nie chodzi o bas tylko, bo te niedostatki czuć w całym paśmie. 

Poprawia się z DSP lokalizacja ale kosztem właśnie tego wypełnienia. Trudno o tym pisać bo każdy może to inaczej odbierać i interpretować ale niestety mi to nie pasuje. "

Mógłbym prawie to samo napisać, jednak interpretacja moja jest z goła inna. Dźwięk bez korekcji DL jest rzeczywiście bardziej energetyczne, ale też bardziej skoncentrowany, centryczny, używając analogii,  jak strumień wody z węża strażackie prosto w twarz, (jest namacalnie , rześko, ale też boleśnie) gdzie przy włączonym DL sumarycznie ta sam energia jest jednak rozproszona na wiele źródeł rozłożonych wzdłuż całe sceny. Dzięki temu uzyskujemy przestrzeń, powietrze, delikatność co można tez interpretować jako chudość płaskość i brak energii.

Nie pisze tego oczywiście aby Cię do czegoś przekonywać, ale bardzie aby uzmysłowić  jak praktycznie te same odczucia można różnorako interpretować.

Moim zdaniem o fakcie czy komuś podpasuje DL czy nie, głównie decyduje nastawienie z jakim po niego sięgamy po raz pierwszy. Sceptycy go nie pokochają zwolennicy za nic nie oddadzą. Ważne jest aby dodać i myślę, że ze mną się zgodzisz, że jego użycie w żadnym momencie nie powoduje "cyfryzacji" czy "usztucznieniu" przekazu. Dźwięk nie staje się "plastkowy". Nie jest to algorytm typu MP3 czy Dolby Surround mający za zadanie trochę oszukać nasz zmysł słuchu. Wszystko to co uzyskujemy mieści się w granicach zmian jakie możemy uzyskać zmieniając, poprawiając aranżację akustyczną pomieszczenia odsłuchowego.      

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@slaw0001 dobrze że przeniosłeś temat.

Jestem zwolennikiem czystego toru analogowego, nie zależnie co jest źródłem dźwięku.

Dla zainteresowanych korekcją cyfrową dźwięku, co tracą a co zyskują proponuję przeczytać dwa artykuły wyjaśniające działanie:

1. Cyfrowe przetwarzanie sygnałów

2. Filtry cyfrowe. IIR vs. FIR

 

Pozdr.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, slaw0001 napisał:

Moim zdaniem o fakcie czy komuś podpasuje DL czy nie, głównie decyduje nastawienie z jakim po niego sięgamy po raz pierwszy. Sceptycy go nie pokochają zwolennicy za nic nie oddadzą.

Tylko, że ja mam jak najbardziej pozytywne nastawienie. Sam od miesięcy kombinuję jak ogarnąć filtry FIR i poprawnie je zaimplementować w moim audio środowisku, nawet zwróciłem się o pomoc do Tomka @Tom.Októry jest kilka leweli dalej z wiedzą i doświadczeniem jakim dysponuję ale ze względu na zmiany kolumn jakie planuję na razie wstrzymaliśmy kooperację. 

Na pewno można okiełznać pewne sprawy nie burząc innych ale potrzeba bardzo wnikliwej analizy pomieszczenia, sprzętu, gatunków muzycznych jakich słuchamy, miejsca z jakiego słuchamy i wielu innych zmiennych by tak to poukładać aby był banan na twarzy. 

Poza tym opisując swoje doświadczenia dotyczące wrażeń sonicznych ująłeś dużą część moich odczuć tylko napisanych swoim językiem. Cała reszta to oczekiwania i upodobania i tu nie ma co debatować. Każdy musi sam rozstrzygnąć czy mu pasuje taka prezentacja muzyki czy nie. Pozdrawiam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największy problem moim zdaniem to jak dodać DSP po drodze żeby uniknąć niepotrzebnych strat sygnału. Wiele razy pisałem o Apo Equalizer, trudno mi było zauważyć jakiekolwiek pogorszenie jakości po wpięciu go do toru. Aktualnie wszystkie źródła koryguje Adi, ale nie każdemu ten dac się wpasuje w system. Z moich obserwacji filtry IIR brzmiały dla mnie bardziej naturalnie. Przesunięcia fazy przez ten rodzaj filtra były niczym w stosunku do przesunięć które powoduje pomieszczenie. Fir mi cos nie siadły - próbowałem kilkunastu kombinacji z różnymi oknami, głębia bitową i typem pliku, ale coś mi zawsze wyostrzała 🙄

Adi nawet nie wiem co używa, robi to dobrze, nie słyszę pogorszenia jakości po włączeniu EQ. 

Ale ja koryguje tylko bas, każda korekta średnich i góry miałem wrażenie że coś zabiera 

1 minutę temu, marcinmarcin napisał:

 

Widget blockquote

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Karol64208 napisał:

Jestem zwolennikiem czystego toru analogowego, nie zależnie co jest źródłem dźwięku.

Pamiętam jak kiedyś (już dziesiąt lat temu) w Młodym Techniku czytałem, że profesjonalna fotografia cyfrowa się nie przyjmie ze względu na ograniczenia wynikające z praw fizyki i związanym z tym pogorszeniem jakości zdjęć. I co? Ilu profesjonalistów korzysta jeszcze z aparatów analogowych? Coraz lepsze technologie cyfrowe w audio to nieunikniona przyszłość.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Asia napisał:

Dziś nareszcie przystąpię do kalibracji z ddrc-22d, mam nadzieję że pójdzie gładko

Asia z pewnością dasz sobie radę / choć od 2015r. jakoś nie lubię tego określenie , nie wiem czemu :) /. Jak coś to to służę pomocą. Dysponuje piłą ukośnicą , szlifierką kątową z nowiutką tarczą , wiertarką z udarem a i tokarka w piwnicy się znajdzie :) To na wypadek jak by coś trzeba było zmienić np. meble w akustyce pomieszczenia :) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@slaw0001 mój wpis dotyczy używać korekcji RCL czy cyfrowej dźwięku.

30 minut temu, marcinmarcin napisał:

Wiele razy pisałem o Apo Equalizer, trudno mi było zauważyć jakiekolwiek pogorszenie jakości po wpięciu go do toru.

wszytko zależy czym dysponujesz, jaki masz sprzęt i jego możliwości, na średniej klasy sprzęcie tego nie odczujesz lub nawet może wspomóc, ale wtedy dźwięk nie będzie zbliżony do naturalnego a wręcz go oddali.

 

33 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Przesunięcia fazy przez ten rodzaj filtra były niczym w stosunku do przesunięć które powoduje pomieszczenie.

Pomieszczenie jak echo,  zależy od kilku czynników, najważniejszym jest dźwięk wydobywany z kolumn /jakość/ i jego natężenie.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Karol64208 napisał:

wszytko zależy czym dysponujesz, jaki masz sprzęt i jego możliwości, na średniej klasy sprzęcie tego nie odczujesz lub nawet może wspomóc, ale wtedy dźwięk nie będzie zbliżony do naturalnego a wręcz go oddali.

To są truizmy co piszesz. Poza tym nie każdy dogmatycznie dąży do naturalnego dźwięku. Dążymy głównie do tego by mieć satysfakcję, że słuchania muzyki. A jaka w zasadzie jest definicja "dźwięk naturalnego"?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Asia napisał:

Przekonam się czy coś jeszcze pamiętam z ustawień, jakby co mam ten wątek i korespondencję.

Jednak skorzystałam z telefonu do przyjaciela żeby ustawić głośność pomiaru. Tomek doradził pomiar w 9 punktach więc teraz mam dwa pomiary i wprowadzone 4 krzywe. No zobaczymy.

Jedno jest pewne - urządzenie jest prostsze niż DDRC-24. Podoba mi się.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 2.10.2021 o 17:54, Asia napisał:

Jak coś to wstawiłam do mojego wątku pomiary. Wydaje się, że nie warto robić pomiarów w aż 17 punktach, tak jak już wcześniej było w tym wątku wspominane.

 

Dla pojedynczego różnice powinny buc pomijalne. Jezeli chcesz ustawic kompromisowo dla wiekszej ilości mieksc to wtedy 17. Jezeli Dirac robi uśrednianie to możliwe ze wtedy tez 9 pomiarów bedzie w miarę ok...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...