Skocz do zawartości

Wzmacniacz lampowy PP w wersji DIY ȃ la Audio Note L1


Recommended Posts

12 godzin temu, Michał Podgruszecki napisał:

Czołem.
Powoli kompletuję całość i mam do Was pytanie, szczególnie do @MariuszZ

Pomijając kwestię dobrej jakości traf, potencjometru, rezystorów, kondensatorów itd. czy oprócz dorzucenia takich modów jak 1nF na krótkich nóżkach od masy gniazd RCA do obudowy, ground lifter na mostku prostowniczym,
czy sugerujecie jakieś modyfikacje względem schematu rev-e?

Póki co mam zaplanowaną zmianę R17A R17B na 100K oraz zmianę RR1 na dławik.
Dodatkowo - jaką wartość dajecie w C5A, C5B, C6A, C6B? Zamawiając kit z ali, otrzymałem 47uF.

Pozwoliłem sobie wykonać spis kondensatorów i rezystorów.

KANAL:
2    C1A, C1B:                         470uF 10V
2    C2A, C2B:                         4,7uF 160V
4    C3A, C3B, C4A, C4B:         0,22uF 630V
4    C5A, C5B, C6A, C6B:         100uF 63V
4    C7A, C7B, C8A, C8B:         100pF 
2    C9A, C9B:                         68pF

ZASILACZ:
1    EC1:                                    22uF 400v 
3    EC2, EC3, EC4:                    100uf 450V 
1    EC5:                                   10uf 100V
2    C9, C10:                             10nF 

KANAL:
2    R1A, R1B:                                                                150K 1W
2    R2A, R2B:                                                                100R 1W
2    R3A, R3B:                                                                390R 1W
2    R4A, R4B:                                                                560K 1W
4    R5A, R5B, R6A, R6B:                                                33K 2W
2    R8A, R8B:                                                                5K6 1W
6    R7A, R7B, R9A, R9B, R10A, R10B:                            10K 1W
4    R11A, R11B, R12A, R12B:                                        270R 3W
2    R13A, R13B:                                                            1K 1W
4    R14A, R14B, R15A, R15B:                                        470K 1W
2    R16A, R16B:                                                            16K2 1W
2    R17A, R17B:                                                            220K 1W

ZASILACZ:
1    RR1:                                                                       10R 5W
1    RR2:                                                                        220R 5W
1    RR3:                                                                        3K3 3W
1    RR4:                                                                        270K 1W
1    RR5:                                                                        47K 1W
4    RR6, RR7:                                                                100R 1W
1    R18:                                                                        620R 1W
 

Jeśli dajesz dławik to EC1 na 450V. W tym modzie na schematach oryginalnych jest 33uF/450V. Ale to napięcie jest ważne.

12 godzin temu, Michał Podgruszecki napisał:

Czołem.
Powoli kompletuję całość i mam do Was pytanie, szczególnie do @MariuszZ

Pomijając kwestię dobrej jakości traf, potencjometru, rezystorów, kondensatorów itd. czy oprócz dorzucenia takich modów jak 1nF na krótkich nóżkach od masy gniazd RCA do obudowy, ground lifter na mostku prostowniczym,
czy sugerujecie jakieś modyfikacje względem schematu rev-e?

Póki co mam zaplanowaną zmianę R17A R17B na 100K oraz zmianę RR1 na dławik.
Dodatkowo - jaką wartość dajecie w C5A, C5B, C6A, C6B? Zamawiając kit z ali, otrzymałem 47uF.

Pozwoliłem sobie wykonać spis kondensatorów i rezystorów.

KANAL:
2    C1A, C1B:                         470uF 10V
2    C2A, C2B:                         4,7uF 160V
4    C3A, C3B, C4A, C4B:         0,22uF 630V
4    C5A, C5B, C6A, C6B:         100uF 63V
4    C7A, C7B, C8A, C8B:         100pF 
2    C9A, C9B:                         68pF

ZASILACZ:
1    EC1:                                    22uF 400v 
3    EC2, EC3, EC4:                    100uf 450V 
1    EC5:                                   10uf 100V
2    C9, C10:                             10nF 

KANAL:
2    R1A, R1B:                                                                150K 1W
2    R2A, R2B:                                                                100R 1W
2    R3A, R3B:                                                                390R 1W
2    R4A, R4B:                                                                560K 1W
4    R5A, R5B, R6A, R6B:                                                33K 2W
2    R8A, R8B:                                                                5K6 1W
6    R7A, R7B, R9A, R9B, R10A, R10B:                            10K 1W
4    R11A, R11B, R12A, R12B:                                        270R 3W
2    R13A, R13B:                                                            1K 1W
4    R14A, R14B, R15A, R15B:                                        470K 1W
2    R16A, R16B:                                                            16K2 1W
2    R17A, R17B:                                                            220K 1W

ZASILACZ:
1    RR1:                                                                       10R 5W
1    RR2:                                                                        220R 5W
1    RR3:                                                                        3K3 3W
1    RR4:                                                                        270K 1W
1    RR5:                                                                        47K 1W
4    RR6, RR7:                                                                100R 1W
1    R18:                                                                        620R 1W
 

R7 i  R17 jak najlepszej jakości i NISKOSZUMNE - np beyschlag.

A czemu R17 zmieniasz na 100k?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio zmieniłem kondesatory na Miflex kcpu 01 wcześniej miałem audyn różnica spora . Z różnych opinii jakie słyszałem na temat miflexów  naprawdę dobre kondensatory. Troszke duze😁.

W wzmacniaczu mam  alpsa 100k i też się zastanawiam nad filtrem R7 R17 i c9 mam odczucie ze dzwiek jest zamulony przy cichym sluchanu na pvc tego nie ma.

20220203_181709.jpg

Edytowano przez Dumek
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam pytanie o rezystory. Na schemacie niektóre są oznaczone jako o zwiększonej mocy np. 3W; 5W lub 1W. Natomiast te które mają oznaczoną tylko wartość rezystancji, to o  jakiej powinny być mocy; 1W czy wystarczy 0,5W ? W poprzednich postach Michał wyszczególnił elementy bierne do tego wzmacniacza i przy rezystorach podał wartość mocy 1W lub więcej.

Rezystory węglowe czy metalizowane. Może ktoś zna firmę TAKMAN produkującą rezystory z przeznaczeniem do audio ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wsadzaj takie rezystory jakie Ci wejdą, tam gdzie muszą być dużej mocy takie mają być a w pozostałych dałbym osobiście 1W.

Z takmanami nie przesadzaj bo szkoda na nie pieniędzy, nie mówię że nie warto ale one są dobre do zastosowania w układach cyfrowych albo w zasilaczach. Tu dobrej jakości zwykłe rezystory wystarczą - bardziej bym się skupił na dobieraniu ich wartości pomiędzy kanałami niż nad firmą.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 18.02.2022 o 10:48, MariuszZ napisał:

Ogromne. Niestety gabaryt to również wada. Robią za niezłą antenę. Dobrze, że oznaczone mają wyprowadzenie zewnętrznych okładzin. Można przynajmniej właściwie zamontować. W jakość nie wątpię. W temacie jeden z użytkowników już wcześniej je chwalił.

Dla sprzęgających międzystopniowych gdzie daje się zewnętrzną okładzinę?

2 godziny temu, Robert Hatalo napisał:

Witam. Mam pytanie o rezystory. Na schemacie niektóre są oznaczone jako o zwiększonej mocy np. 3W; 5W lub 1W. Natomiast te które mają oznaczoną tylko wartość rezystancji, to o  jakiej powinny być mocy; 1W czy wystarczy 0,5W ? W poprzednich postach Michał wyszczególnił elementy bierne do tego wzmacniacza i przy rezystorach podał wartość mocy 1W lub więcej.

Rezystory węglowe czy metalizowane. Może ktoś zna firmę TAKMAN produkującą rezystory z przeznaczeniem do audio ?

Metalizowane. Najlepiej niskoszumne szczególnie na wejściu pierwszego stopnia. Np. beyschlagi. 

 

1 minutę temu, Piotr Cichomski napisał:

Dla sprzęgających międzystopniowych gdzie daje się zewnętrzną okładzinę?

A zewnętrzną okładzinę dość łatwo zidentyfikować nawet jak nie jest zaznaczona. Podłącza się kondensator do oscyloskopu na dużej czułości i kontroluje kiedy przy dotykaniu obudowy widać mniejsze szumy. Wtedy zewnętrzna okładzina jest podłączona do GND.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Piotr Cichomski napisał:

Dla sprzęgających międzystopniowych gdzie daje się zewnętrzną okładzinę?

Wydaje się, że tam gdzie bliżej patrząc przez pryzmat impedancji do masy ale nie rozkminialem tego na wzmacniaczu lampowym. Wg mojej intuicji (nie mylić z wiedzą) okładzina zewnętrzna podłączona powinna być w kierunku lamp sterujących.

Podobnie jak z ekranem przewodów. Podłączając z jednej strony dajesz tam gdzie jest mniejsza impedancja wewnętrzna. Od strony źródła między wzmacniaczem, a źródłem. Od strony sieci energetycznej między gniazdkiem, a zasilaczem. 

Warto by przeanalizować kilka wzmacniaczy uznanych producentów ale szczerze to mi się nie chce. Ja podłączyłem jak czułem, że będzie OK 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, u mnie parę zmian, selektor mechaniczny na tylnej ściance, opóźnienie zalalaczania napięcia anodowego i aluminiowy ekran 10mm Al. To tak tytułem wstępu. Mam jedno pytanie, czy przewód dodatni sprzężenia zwrotnego COM, mogę podpiąć do 8R i 4R jednocześnie, czy powinienem wstawić przełącznik żeby mieć na tylnej ściance wybór rodzaju kolumn? 

IMG_20220221_120435.jpg

IMG_20220221_120445.jpg

IMG_20220221_120456.jpg

IMG_20220221_120359.jpg

Jeszcze nie wykończony, ale jestem na dobrej drodze🙂

IMG_20220221_122304.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym podłączył tak jak w instrukcji montażu na stronie ANK. Od gniazda głośnikowego dla 8R do punktu 8R na PCB. Nawet jak będziesz korzystał z kolumn 4R to USZ będzie działać mimo, że kolumny te nie będą podłączone. Ten odcinek drutu w trafie pomiędzy odczepami dla 8 i 4R chyba niewiele zmieni. 

Patrzę na tą pokrywę pleksi. Czy to inny materiał? Fajny pomysł tylko czy to bezpieczne? Pokrywa nad lampami się dość mocno nagrzewa. Jak to w realu u Ciebie wygląda? Pozdrawiam. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MariuszZ napisał:

Ja bym podłączył tak jak w instrukcji montażu na stronie ANK. Od gniazda głośnikowego dla 8R do punktu 8R na PCB. Nawet jak będziesz korzystał z kolumn 4R to USZ będzie działać mimo, że kolumny te nie będą podłączone. Ten odcinek drutu w trafie pomiędzy odczepami dla 8 i 4R chyba niewiele zmieni. 

Patrzę na tą pokrywę pleksi. Czy to inny materiał? Fajny pomysł tylko czy to bezpieczne? Pokrywa nad lampami się dość mocno nagrzewa. Jak to w realu u Ciebie wygląda? Pozdrawiam. 

 

Plexi jest ze starego monitora, na próbę. Mam zamiar kupić odporna na temperaturę do 120 stopni. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejmując decyzję o budowie wzmacniacza, brakowało mi filmów dających namiastkę dzwieku, którego bym się spodziewał i który by mnie przekonał, że warto. Dla tych nieprzekonanych w połączeniu z gramofonem. Jeżeli szanowni forumowicze sobie nie życzą, to proszę o uwagę w komentarzu. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 21.02.2022 o 11:17, Meter napisał:

To tak tytułem wstępu. Mam jedno pytanie, czy przewód dodatni sprzężenia zwrotnego COM, mogę podpiąć do 8R i 4R jednocześnie, czy powinienem wstawić przełącznik żeby mieć na tylnej ściance wybór rodzaju kolumn? 

USZ powinno być dobierane  odpowiednio do  oporności wew. /trafa/  i obciążenia / kolumn /, jeśli chcesz mieć poprawne pasmo.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

Możesz się odnieść?

to zależy czy wtórne ma wspólne uzwojenie z odczepami  dla 4 i 8 - to wystarczy podłączyć dla 8, jeżeli  jest niezależne - w tym przypadku nie powinien łączyć.

Ale i tak w jednym czy drugim przypadku USZ powinno być dobierane dla poszczególnych oporności kolumn i trafa.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Meter napisał:

Znalazłem coś takiego w sieci, czy ktoś myślał żeby taki pre phono złożyć? Płytki są dostępne na Aliexpres.

@MariuszZ, co ty na to🙂

L3 Phono Stage V2 Manual V 2.04.pdf 8 MB · 16 downloads

Kurcze, nie ma schematu samego preampau... Robią jakąś tajemnicę.

Zasilacz stabilizowany ciekawy, lampowy. Choć skoro nieco "skundlony" diodami półprzewodnikowymi. Dziś chyba jednak przerost formy przy dostępnych stabilizatorach na wysokie napięcie, sporo komplikuje układ, trafo bardziej rozbudowane, dodatkowa moc na żarzenie tych lamp. Ale ciekawe. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Spróbuję się zmierzyć z tym wzmacniaczem. Części po części zamówione. Nie wiem jak teraz przesyłki z Chin, jak przez Rosję lub Ukrainę to może być problem. Ale ja z innym. Większość z nas ma zasilanie sieciowe z przewodami L, N, oraz przewodem ochronnym PE i tak nasz wzmacniacz jest zasilany. Do PE podłączone jest uziemienie wzmacniacza. U mnie jest niestety jeszcze bardzo stara instalacja i nie ma przewodu PE. Do kołka uziemiającego w gniazdku jest podłączony kabel N. Pytanie: czy nie będzie problemu z podłączeniem wzmacniacza lampowego, szczególnie jeśli chodzi o zakłócenia.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...