Skocz do zawartości

Dlaczego wzmacniacze lampowe wracają do łask?


Recommended Posts

1 godzinę temu, Tomai napisał:

Właśnie sobie uświadomiłem że przecież sprzedałem DALI 505  - 24 letnie i dostałem za nie dobrą cenę, a uszkodzone - zgnite w żaden sposób nie były . Tylko one były moje , wiem że nic absolutnie im nie dolegało , a nie wiem jak ktoś inny dbał o kolumny 30 letnie .

Wiesz, odpowiedniki Spectrali 40th anniversary kosztują 36K za parkę. Kiedyś to też nie były tanie kolumny i tam za bardzo nie ma się co popsuć... Ludzie kupują na całym świecie 30-40-50 letnie kolumny za kwoty kilkunastu, kilkudziesięciu tysięcy złotych. W PL mamy chyba pewien lęk dzięki wystawkowiczom z Niemiec... 

505 to akurat fajne paczki tak btw. w swojej cenie bardzo dobre.

1 godzinę temu, Tomai napisał:

Teraz mam ochotę na wymianę lamp mocy EL34 ,pewnie też jakiś NOS będzie lepszy, co polecasz?

 

Zależy w jakim kierunku chcesz pchnąć brzmienie. RFT uchodzą za najlepsze EL34 - w dodatku bardzo wytrzymałe. Z nowych psvane jako cieplejsze, EH jako równiejsze, dynamiczniejsze, Genalexy nieco barwniejsze, ale z nutką ostrości. Dobre opinie słyszałem ok ponoć grają oldskulowo, ale nie testowalem osobiście. 

 

1 godzinę temu, Tomai napisał:

Tylko..... jak na razie....w moim strasznie złym set upie,  jakich dużo w Polsce , jak pisałeś , dźwięk mi odpowiada .

 

Nie bierz tego do siebie, ciężko wybrać z nowych klocków cos naprawdę dobrego. Akurat fakt że poszedłeś w Single Enda świadczy IMO o tym, że słyszysz w moim klimacie, że tak się wyrażę. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, wieczorzanalogiem napisał:

odpowiedniki Spectrali 40th anniversary kosztują 36K za parkę. Kiedyś to też nie były tanie kolumny i tam za bardzo nie ma się co popsuć... Ludzie kupują na całym świecie 30-40-50 letnie kolumny za kwoty kilkunastu, kilkudziesięciu tysięcy złotych. W PL mamy chyba pewien lęk dzięki wystawkowiczom z Niemiec.

I tu jest sedno. Te obawy przed kupnem kolumn kilkunasto lub kilkudziesięcioletnich, W DOBRYM STANIE, według mnie są niczym nieuzasadnione. Owszem, bywa tak, że np zawieszenia trzeba wymienić, ale jeśli zrobi to doswiadczony fachowiec (w razie potrzeby służę mailem sprawdzonej firmy naprawiającej głośniki i kolumny. ), to nie ma żadnych obaw. Czasem  też trzeba wymienić któryś kondensator w zwrotnicy, ale są to prozaiczne czynności. 

10 godzin temu, wieczorzanalogiem napisał:

Z nowych psvane jako cieplejsze, EH jako równiejsze, dynamiczniejsze,

Psvane - zamiast EL 34 proponuję 6CA7 - są bardziej dynamiczne. Np te z serii Treasure lub Mark II.

EH - lampy średniej klasy, ALE polecam kupić od razu zapas. Bywa duzo wadliwie wykonanych. Przekonałem się sam oraz mało ostatnio TU bywający Kol Fafniak. 

 

IMG_20231115_210935.jpg

IMG_20210903_195610.jpg

IMG_20221204_134457.jpg

IMG_20231217_131418.jpg

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kaczadupa napisał:

Słuchałeś Sugdena A21 SE Signature?

Jeżeli uważasz, ze to jest brzmienie, którego szukają użytkownicy lamp, tylko pokazuje, że nie masz pojęcia o tym jak lampy mogą grac :)
 

30 minut temu, Rega napisał:

I tu jest sedno. Te obawy przed kupnem kolumn kilkunasto lub kilkudziesięcioletnich, W DOBRYM STANIE, według mnie są niczym nieuzasadnione. Owszem, bywa tak, że np zawieszenia trzeba wymienić, ale jeśli zrobi to doswiadczony fachowiec (w razie potrzeby służę mailem sprawdzonej firmy naprawiającej głośniki i kolumny. ), to nie ma żadnych obaw. Czasem  też trzeba wymienić któryś kondensator w zwrotnicy, ale są to prozaiczne czynności. 

Wymiana zawieszeń, czy kondensatora brzmi przerażająco dla kogoś kto nie miał z tym styczności. Ująłbym to w ten sposób: Jeżeli NAWET trafisz na kolumnę, która wymaga jakichś napraw - to będzie to kilkaset złotych i są nawet ludzie, którzy przyjadą Ci do domu to zrobić.
Większość kolumn z budżetu 5-15k na rynku wtórnym może na rynku nowym szukać w przedziale 15-50k. Oczywiście mówię o w miarę sensownym wyborze modelu, a nie wzięciu pierwszego lepszego Cantona, czy JBLa z brzegu :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Rega napisał:

U mnie ze wzmakami lampowymi ostatnio grają TE szesćdziesięciolatki (104dB) i nie mam zamiaru wymieniać na NIC nowego.

 

IMG_20240302_192003.jpg

Jak to mówią... Fizyki nie oszukasz :)
Widzę w tle Reference 105. Też całkiem całkiem. 12 cali na basie robi kolosalną robotę.

9 minut temu, majkel74 napisał:

Dasz jakieś przykłady?

Ciężko o przykłady, skoro nie wiem do jakiej muzyki i do jakiej elektroniki, ani do jakiego pomieszczenia. Z relatywnie uniwersalnych choćby cały polikevlarowy JM Lab - Antea, Vega, Spectral, PS5, czy Alcor. Do Jazzu AR 3A, czy Tannoy na Alnico, czy Ferrycie, Thiel, Snell, Von Schweikert. 

Możnaby tak długo, zależy jaka szkoła grania Cie interesuje.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, majkel74 napisał:

Mi chodzi o konkretne zestawienia : stary 15 - nowy 50 tys. Chciałbym zrozumieć co z czym porównujesz.

Nie oczekuję od Ciebie porady.

No to weź sobie takie Spectrale, Von Schweickerty VR4, czy nawet Snelle E3 i spróbuj je porównać z czymś ze sklepu. Albo nawet Mezzo Utopie, których nie jestem wielkim fanem. 
Czasem np. okazuje się, że sprzedawcy, którzy rekomendują nam jakieś duńskie kolumny grają sami na vintage tannoyach, czy właśnie starych JM Labach w swoich domach i słysząc że kolumny mają zastąpić te konstrukcje wprost stwierdzają, że nie mają w swoim asortymencie nic konkurencyjnego...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, wieczorzanalogiem napisał:
Czasem np. okazuje się, że sprzedawcy, którzy rekomendują nam jakieś duńskie kolumny grają sami na vintage tannoyach, czy właśnie starych JM Labach w swoich domach i słysząc że kolumny mają zastąpić te konstrukcje wprost stwierdzają, że nie mają w swoim asortymencie nic konkurencyjnego...

Szczególnie wtedy gdy chcą upłynnić swoje vintage.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, wieczorzanalogiem napisał:

Ciężko o przykłady, skoro nie wiem do jakiej muzyki i do jakiej elektroniki, ani do jakiego pomieszczenia. Z relatywnie uniwersalnych choćby cały polikevlarowy JM Lab - Antea, Vega, Spectral, PS5, czy Alcor. Do Jazzu AR 3A, czy Tannoy na Alnico, czy Ferrycie, Thiel, Snell, Von Schweikert

A mogę zapytać o jedno, słuchałeś tych wymienionych przez Ciebie kolumn?

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie byłbym tez takim optymistą, co do tego czy 30 lat nie ma wpływu na właściwości membran. Skoro zawieszenia trzeba wymieniać to i sama membrana np. papierowa czy plastikowa tez podlega procesom starzenia. Do tego pytanie jaka jest historia takiego zabytkowego egzemplarza, ilu już tam grzebało i „ulepszało”. Jest to loteria i raczej zabawa dla pasjonatów i znawców tematu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)
20 minut temu, DiBatonio napisał:

A mogę zapytać o jedno, słuchałeś tych wymienionych przez Ciebie kolumn?

Tak Tannoy miałem 4 modele, 3 znajomków z Wrocka ma/miało inne. To co zdążyłem opisac jest juz na blogu, część której nie ma na blogu jest na YT, niestety mialem sporą lukę w nagrywaniu - nie sądziłem, ze ktos bedzie to chcial ogladac ;) aha, nie słuchałem osobiscie wszystkich polikevlarów

 

17 minut temu, majkel74 napisał:

Nie byłbym tez takim optymistą, co do tego czy 30 lat nie ma wpływu na właściwości membran. Skoro zawieszenia trzeba wymieniać to i sama membrana np. papierowa czy plastikowa tez podlega procesom starzenia. Do tego pytanie jaka jest historia takiego zabytkowego egzemplarza, ilu już tam grzebało i „ulepszało”. Jest to loteria i raczej zabawa dla pasjonatów i znawców tematu.

Zgoogluj sobie AR-3A czy AR5 jak wygladaja (gdybys nie wiedział) - podpowiem że jak śmietnik. Mimo blisko 50 lat mordują w średnicy większość tego co do tej pory powstało (nie mowie o kolumnach hiendowych powyzej 100k bo sie na tym nie znam kompletnie, to inna szkola grania). Nie przeszkadzają im rozkminy sceptyków jak ty. I żeby nie było że ja sobie ubzdurałem cos takeigo - zrob swoj własny research, a najlepiej znajdz kogos w PL, kto ma to nieźle zestawione. 

W skrócie mowiac - te kolumny nawet jeśli się zestarzały i tak grają lepiej od zdecydowanej większosci tych, które robią dziś w chinach, a patrząc na trwałosc materiałow stosowanych dzisiaj... pewnie je przeżyją ....

 

24 minuty temu, majkel74 napisał:

Szczególnie wtedy gdy chcą upłynnić swoje vintage.

EOT, szkoda mi energii. 

Edytowano przez wieczorzanalogiem
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, majkel74 napisał:

 ilu już tam grzebało i „ulepszało”.

Też chciałem o tym wspomnieć. Jak przymierzałem się do kupna swoich poprzednich kolumn (Opera Callas) to znalazłem na AS człowieka, który je miał. Tzn. miał je w swojej sygnaturze. Zdążył już wymienić przetworniki (między innymi Seasa na Scan Speaka) i zwrotnicę, ale uważał, że to wciąż te same kolumny, tylko upgradowane. A paczki miały ze 2-3 lata. Więc czego można się spodziewać po 30-letnich. Jeśli ktoś się zna lub ma dostęp do starych zdjęć, to wymianę przetworników łatwo wytropi. Ale co ze zmianami w zwrotnicy? Weźmy np. naszego Mariusza, który zmodował swoje BMN-y. Akurat Mariusz zna się na rzeczy, więc wierzę, że kolumny na tym zyskały. Ale ilu jest takich co grzebią nie znając się? Nie miałbym zaufania do tego, co siedzi w środku 30-letnich paczek. @Rega i @audiowit: często powtarzacie, że znacznie taniej można złożyć dobry system z elektroniki i kolumn vintage. I to jest prawda, ale Wasza prawda. Wy to umiecie, ale żeby się tego nauczyć musieliście w swoim czasie przejechać tysiące kilometrów po różny sprzęt i spędzić setki godzin na zdobycie tej wiedzy, którą dysponujecie teraz. To nie jest droga dla każdego. I nawet gdyby wszyscy z Was wykazali się życzliwością i chcieli wspierać mniej wtajemniczonych, to i tak pomożecie tylko garstce, bo nowicjuszy jest znacznie więcej niż Was ekspertów - weteranów. :) Dlatego osobiście wolę kupić 2-3 letni sprzęt używany za 1/2 ceny nowego niż wieloletni za 1/5 czy 1/10. Rozumiem, że można zrobić lepszy interes. Ale akurat ja go zrobić nie umiem.

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, majkel74 napisał:

Nie byłbym tez takim optymistą, co do tego czy 30 lat nie ma wpływu na właściwości membran. Skoro zawieszenia trzeba wymieniać to i sama membrana np. papierowa czy plastikowa tez podlega procesom starzenia. Do tego pytanie jaka jest historia takiego zabytkowego egzemplarza, ilu już tam grzebało i „ulepszało”. Jest to loteria i raczej zabawa dla pasjonatów i znawców tematu.

Wszystko jest kwestią skali w odniesieniu do stopnia zużycia. 

Jeśli kolumna była używana w domowych warunkach a nie na chałturach w wilgotnej piwnicy to nie obawiałbym się znacznego zużycia materiałów. Ok nawet niech będzie 10% odchyłki od nastaw fabrycznych to nie będzie to miało wielkiego wpływu.

W zasadzie każdy nasz element zestawu jest jakość tam zużyty; wzmacniacz ma odchyłkę prądów spoczynkowych i offesetu bo raczej nie robimy corocznych przeglądów, kondensator zamiast 1000uf ma 880...lampa zamiast 100% emisji ma 70... Powyższe może się zdarzyć już po 2-3 latach użytkowania.

Każdy sprzęt czy to vintage czy nowszy trzeba traktować indywidualnie.

Fakt zawsze z używanymi kolumnami trzeba mocniej uważać bo mogą być kwiatki w postaci przegrzanego wysokotonowca czy też kwiatek, iż przerobiono zwrotnicę bo komuś się wydawało iż będzie lepszy od konstruktora.

Edytowano przez elektron6
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, wieczorzanalogiem napisał:

Jest, dlaczego mam marnować czas na pisanie Ci co miałem, skoro sam możesz to zobaczyć i jeszcze więcej. Klawiatura przyjmie wszystko, tam masz foto i video. Chcesz mnie zweryfikować - proszę bardzo. 

Nie chce mi się przeglądać bloga, to było proste pytanie i prosta odpowiedź.

Z tego co widziałem wczesniej na blogu, to widać, że co opowieść to inne pomieszczenie, inny set itd. Zatem jak widać bloga można prowadzić na podstawie opowieści i doświadczeń innych, niekoniecznie swoich. Sorry, mam niestety takie wrażenie. 

Nie mam zamiaru nikogo weryfikować, ale nie licuje mi kilka rzeczy pomijam Twój młody wiek, musisz dysponować cholernie dużą ilością czasu na te wszystkie opowieści i testy. Może zaczynałeś od maleńkości,  nie wiem 🤭

Co do wyższości jednego nad drugim w sensie lampa vs tranzystor, nie stawiałbym tak stanowczo na lampę,  odwrotnie również. Jedne i drugie mają swoje wady, a tranzystor nie musi grać beznamiętnie, sucho, czy bez wyrafinowania na średnicy. 

Odnoszę wrażenie, że tam gdzie nie ma miejsca na adaptację akustyczną, zaczyna być ratowanie lampą, bo tranzystor w ożywionej i wrednej akustyce może dać się we znaki, zwlaszcza nieumiejetnie dopasowany do reszty systemu nie wykluczajac okablowania i zasilania. Lampka swoim czarem i innymi podbarwieniami, ciepełkiem, nasyceniem wypadnie w takim układzie zawsze trochę lepiej. Ale to moje zdanie i nie oczekuję Twojej zgody na nie.

P.S.

Na szczęście są tutaj koledzy, którzy wespół z lampowymi wzmacniaczami zadbali też o adaptację akustyczną w mniejszym lub wiekszym stopniu,  co się ceni.

 

 

Edytowano przez DiBatonio
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lampowcy jarają się tą średnicą, ale moim zdaniem w muzyce jeszcze ważniejszy jest niski rejestr, to tutaj znajdziemy prymy akordów jak również podkreślanie i akcentowanie tonacji utworów, które słuchamy.  sprężystość dołu, jego rozdzielczość i wyrafinowanie sprawia, że serce podchodzi nam pod gardła. A w tej materii królują moim zdaniem tranzystory, które w dodatku są mniej uciążliwe i tańsze w serwisowaniu, bardziej funkcjonalne, mniej awaryjne i z reguły zużywają mniej energii elektrycznej. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Ketrab78 napisał:

Lampowcy jarają się tą średnicą, ale moim zdaniem w muzyce jeszcze ważniejszy jest niski rejestr, to tutaj znajdziemy prymy akordów jak również podkreślanie i akcentowanie tonacji utworów, które słuchamy.  sprężystość dołu, jego rozdzielczość i wyrafinowanie sprawia, że serce podchodzi nam pod gardła. A w tej materii królują moim zdaniem tranzystory, które w dodatku są mniej uciążliwe i tańsze w serwisowaniu, bardziej funkcjonalne, mniej awaryjne i z reguły zużywają mniej energii elektrycznej. 

Wiele założeń tu jest błędnych :). 

Akurat w średnicy dzieje się najwięcej. Choć pewnie znajdą się i tacy co napiszą że góra jest najważniejsza. 

Co jest uciążliwego w lampowcach, czy są tańsze, nie da się tego określić, ale najdroższe wzmacniacze są tranzystorami. Co jest w tranzystorze tańsze do serwisu i w jakim? :) Które mniej zużywają? Klasa A?

Bardzo uogólniłeś i wysunąłem mase błędnych założeń przez to. 

Edytowano przez Wing0
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilu słuchaczy, tyle opinii. Dyskusja zaczyna przypominać wykład profesora mniemanologii stosowanej prof JT Stanisławskiego dotyczący wyższości Swiąt Bożego Narodzenia nad Swiętami Wielkiej Nocy. Ja, np nie ośmieliłbym się stawiać tezy, ze TO czy Tamto jest lepsze od Tego czy Tamtego. W swoich systemach używam zarówno wzmaków lampowych jak i tranzystorowych. W zależności od rodzaju słuchanej muzyki, nastroju i humoru. Usiłuje się przypisać mi twierdzenie , ze VINTAGE jest lepsze. Proszę podać link do takiej mojej wypowiedzi. Nigdy tego nie twierdziłem i NIGDY NIKOGO NIE NAMAWIAŁEM do vintage. Jedynie co polecam, to posłuchanie u mnie. A co się podoba mnie, to już jest jedynie moją sprawą. Opisuję jedynie moje prywatne odczucia, a czy ktoś uzna je za polecanie czegoś to NIE MOJA SPRAWA. Komuś ma prawo podobać się coś wręcz odmiennego. Pozdrawiam Kolegów.  

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Wing0 napisał:

 

Akurat w średnicy dzieje się najwięcej. Choć pewnie znajdą się i tacy co napiszą że góra jest najważniejsza. 

 

Jaka górą? Znasz chociaż trochę teorii muzyki??

 

Co do ekonomii, klasa A dość skrajny przykład. Ja mogę wymienić klasę  D i co nie będzie mniej prądu zużywać?

Edytowano przez Ketrab78
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...