Skocz do zawartości

Dyfuzor , absorber czy hybryda ?


tomek4446

Recommended Posts

@KraftMyślę, że i jedno i drugie. Właśnie sprawdziłem na utworach podanych przez @MariuszZ - jest różnie, w zależności od wzmacniacza i kolumn. U mnie najszersza scena z kolumnami Altec i tranzystorem, natomiast najgłębsza z KEF i lampą. Być może na szerokość sceny mają wpływ falowody w Altec. Basu nie brakuje w obu zestawieniach, pomimo zmniejszenia z 0 do minus 3. 

Pytanie do @tomek4446 - jaka jest różnica w odbiorze Altec z falowodami i cofniętym niskotonowcem oraz Altec z niskotonowcem umieszczonym na ścianie czołowej? Ty słyszałeś. Ja nie miałem okazji. Szkoda, że nie chciałeś (lub nie miałeś czasu) posłuchać Altec z tranzystorem . Szerokość sceny , pomimo niezbyt dużego rozstawienia, powalająca. 

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Kraft napisał:

czy raczej odległości słuchacza od kolumn? 

Przy Xavian/Orfeo i Ambra, gdy podchodziłem do audio racka zmienić płytę, czyli byłem max na 1 metr od lini kolumn, głębokość sceny wzrastała spektakularnie. 
 

Prawdopodobnie tak było także przy YB monitorach.

Jak było z resztą aspektów brznienia, nie pamiętam, ale gdyby było 👌, to siedział bym pół metra przed ścianą. I tak zamykam oczy🤪

Zreszta, taki eksperyment każdy może zrobić, jeśli np potrzebuję zmienić płytę CD😀

Przy kompresyjnych driverach tak nie działa.

Przy berylach sprawdzę w weekend.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MariuszZ napisał:

ale Panie co się dzieje jak przybliżę te 30 cm, z 2.20m na 1.90m. WOW!!! KOSMOS.

Zaraz jak to było ? A , dziękuję Tomku ........ :) 

40 minut temu, Kraft napisał:

Tylko, czy to kwestia odległości kolumn od ściany, czy raczej odległości słuchacza od kolumn? 

Jarek , czy mógłbyś choć raz ...... :) 

33 minuty temu, Rega napisał:

jaka jest różnica w odbiorze Altec z falowodami i cofniętym niskotonowcem oraz Altec z niskotonowcem umieszczonym na ścianie czołowej?

Dla mnie żadna. Masz Roman scenę w głąb tak jak i ja miałem w Valenciach. Różnicę bym widział w obrazowaniu tła , ja nie miałem tego aż tak wyraziście.

36 minut temu, Rega napisał:

Szkoda, że nie chciałeś (lub nie miałeś czasu) posłuchać Altec z tranzystorem .

Roman , pisałem już , czasowo byłem bardzo ograniczony. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ja podpisuję się pod taką opinią ☝️🙂. Co ma też związek z brakiem, jeśli mogę się wyrazić w żargonie optyki - ogniskowania się dźwięku przed słuchaczem. Przynajmniej u mnie to nigdy nie działało lepiej, niż ustawienie równolegle, lub prawie równolegle.

Edytowano przez Grzesiek202
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, MariuszZ napisał:

Pewnie Wszyscy, którzy doświadczają efektu głosu z radyjka kilka metrów na lewo od ucha, warczenia pumy na prawo od ucha, oba efekty mocno poza bazą kolumn, czy psów ujadających ze sporej odległości z różnych kierunków 😉

Na początek warto "przepuścić" przez system, utwór nagrany w mono, celem sprawdzenia czy jest prawidłowo skalibrowany środek sceny. Tak na wszelki wypadek ;)

 

7 godzin temu, tomek4446 napisał:

Funkadelic - Maggot Brain

Po pierwsze to, głębia utworu, co prawda po sam horyzont, ale brzmi u mnie jakby dzwiek tej głębi tworzyła jakaś metalowa rura (metalowa studnia) -bardzo długa. Takie metaliczne brzmienie :/

Po drugie to, nie podoba mnie się to, że dzwiek tej głębi inicjuje głównie prawa kolumna.

Czy ja słucham jakiejś dziwnej wersji (bo nikt się na to nie skarży). Zresztą nieważne. To tylko utwór....

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, audiowit napisał:

Znów kombinujecie, a nie zapytacie :)

Głebokość sceny najlatwiej uzyskać stawiając kolumny "na wprost" tzn nie odwrocone w osi do słuchacza, tylko dokladnie rownolegle propagujace do scian bocznych.

Trudno pytać o tak subiektywne wrażenia, tym bardziej że ile kolumn i pomieszczeń, tyle różnych rozwiązań dających pozytywny wynik. 

Twoje Kudosy i Crescendo mają inną dyspersję niż Heresy z tubą, inaczej zatem będą reagowały na kąt dogięcia w kontekście odbioru wrażeń przestrzennych. 

Patrząc na rozstawienie Twoich kolumn rzuca się w oczy spora odległość od ściany oraz mała odległość od słuchacza co można ustalić na podstawie "bazy".

Szacuję na 1.5m i myślę, że to podstawowy czynnik tak dobrej prezentacji sceny, o czym wspominał Tomek.

Oczywiście odgięcie z dużym prawdopodobieństwem pomaga w budowaniu sceny wszerz i pewnie gwarantuje szerszy sweetspot bo Crescendo to doskonały przetwornik, nie to co "kierunkowa" tuba, ale rozmowa dotyczyła głębi obrazu co moim zdaniem jest mniej istotne niż odsunięcie kolumn od ścian przybliżając je do słuchacza. Przynajmniej w moim przypadku tak jest.

W ten sposób obniżamy również wpływ odbić czyli zwiększamy klarowność, co również jest na plus.

Pozwolę sobie powielić zdjęcie "u Ciebie" z wątku "Wasze systemy".

Na marginesie to super masz to poukładane, no i ten sprzęt. Bajka 😎

Screenshot_20250218_234410_Chrome.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, sprzet to rzecz nabyta i nawet najlepszy nie jest gwarancja sukcesu.

Ta zasada o ktorej mowię jest zasadą ogolną. Oczywiscie, że nie zawsze się sprawdzi bo tak jak pisałeś zalezne jest to od pomieszczenia, rodzaju przetwornika itd.

U mnie trojkat rownoboczny 183cm.

52 minuty temu, MariuszZ napisał:

Oczywiście odgięcie z dużym prawdopodobieństwem pomaga w budowaniu sceny wszerz i pewnie gwarantuje szerszy sweetspot bo Crescendo to doskonały przetwornik, nie to co "kierunkowa" tuba, ale rozmowa dotyczyła głębi obrazu co moim zdaniem jest mniej istotne niż odsunięcie kolumn od ścian przybliżając je do słuchacza. Przynajmniej w moim przypadku tak jest

Mariusz, odgiecie kolumn w osi wlaśnie powoduje zmiany jej głębokości. Poprobujcie wszyscy. Czym bardziej osie kolumn do sluchacza tym plytsza scena i dźwiek bedzie "cofał się". Zaznaczam, że nie zawsze bedzie lepiej bo "lepiej" w audio jest subiektywne :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@audiowit Witek, potrafię sobie wyobrazić wrażenie tzw sceny/holografia/głębokość itp u Ciebie. 
Siedzisz w średnio bliskim polu. Inaczej niż u mnie. Wszystko/prawie jest u mnie inaczej.

Czy teza, że Twoim priorytetem jest wrażenie tzw sceny jest słuszna?

Edytowano przez AudioTube
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, AudioTube napisał:

@audiowit Witek, potrafię sobie wyobrazić wrażenie tzw sceny/holografia/głębokość itp u Ciebie. 
Siedzisz w średnio bliskim polu. Inaczej niż u mnie. Wszystko/prawie jest u mnie inaczej.

Czy teza, że Twoim priorytetem jest wrażenie tzw sceny jest słuszna?

Moim priorytetem jest całoksztalt.  Scena jest waznym elementem, bo pozwala orientowac się w przestrzeni, co jest naturalne w zyciu. Ale przestrzeń jest tylko jednym z wielu elementow.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, AudioTube napisał:

@audiowit Witek, potrafię sobie wyobrazić wrażenie tzw sceny/holografia/głębokość itp u Ciebie. 
Siedzisz w średnio bliskim polu. Inaczej niż u mnie. Wszystko/prawie jest u mnie inaczej.

Czy teza, że Twoim priorytetem jest wrażenie tzw sceny jest słuszna?

Moim priorytetem jest całoksztalt.  Scena jest waznym elementem, bo pozwala orientowac się w przestrzeni, co jest naturalne w zyciu. Ale przestrzeń jest tylko jednym z wielu elementow.

Coś się spieprzylo i wyszedl podwojny post. Usun 1 proszę Mariusz.

Coś się spieprzylo i wyszedl podwojny post. Usun 1 proszę Mariusz.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, AudioTube napisał:

Mam jednak obawy co do wniosków. 
Czy zechciałbyś mi dać kilka tips jak mam zrobić, by być pewnym wniosków. Dziękuję

Obiektywność, skupienie to klucz.

Włączył bym utwór który bardzo dobrze znam, w miarę krótki lub część.

7 minut temu, MariuszZ napisał:

Zauważył. Mają

Absorber czy dyfuzor ?

Absorber powinien dawać efekt taki jak większe odsunięcie kolumn od ściany ? U mnie większe odsunięcie niż 30cm nie ma wpływu na głębię.

Dyfuzor rozprasza energię fali akustycznej, to może ubogacić przekaz ? Pogłos się nie zwiększy ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@rajdek około 5.5 mtr kw sklejki/dyfuzory u mnie.

Tył/przód. Jaka procedurę mam przyjąć przy ocenie wrażenia/wpływu na wrażenie tzw głębi? 
Zdjąć wszystko i posłuchać? Założyć wszystko i posłuchać?

Czy tył i cześć przodu, czy cały tył i przodu nie ruszać? Ktoś dobry z matmy? Ile możliwości tu mamy. 

Spekuluję, ale poprawne wnioski byłyby pożyteczne/korzystne dla nas wszystkich.

co do uważności to moje drugie „imię”

Edytowano przez AudioTube
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...