MariuszZ Napisano Czwartek o 19:43 Napisano Czwartek o 19:43 11 godzin temu, kaczadupa napisał: Poczekajmy na wnioski Mariusza i... pomiary. Zrobiłem kilka pomiarów, ale nie za bardzo jest co prezentować. Na wykresach amplitudy dB SPL praktycznie bez zmian. Coś tam się zadziało na wykresie THD. 2-ga harmoniczna u mnie wysoka bo wzmacniacz lampowy, ale widać że z panelami rozpraszającymi na suficie jest tych zniekształceń mniej w zakresie od 600Hz do ok. 5kHz. Ja to interpretuję, że po prostu mniej się od sufitu do mikrofonu w tym zakresie odbija więc sumarycznie (addytywnie) tych THD, których jest sporo widać mniej. Jest jeszcze zmiana w filtrowanym impulsie pomiarowym w zakresie od ok. 150ms do ok. 400ms gdzie widać mniej "garbików" na ETC. Ja to interpretuję jako mniej echa trzepoczącego w tym zakresie (frattering echo), ale w tym przypadku prosiłbym @Bartek Chojnackio interpretację czy czasem nie opowiadam kocopołów bo nie jestem przekonany czy dobrze kojarzę te "garbiki" na ETC. Wracając do wrażeń słuchowych przy odtwarzaniu muzyki. Podtrzymuję, że z panelami na suficie jest deczko lepsza detaliczność, odczuwam to jako więcej blasku w sopranach, niewiele ale wrażenie w głowie pozostaje. Obrazowanie przestrzenne jest konsekwencją tego fenomenu. Znowu mały kroczek do przodu w zakresie kreślenia muzycznych obrazów w przestrzeni. Jest nieznacznie lepiej wg moich standardów W załączniku pomiar z dzisiaj w położeniu standard i "wyczynowym" z subem, gdzie kolumny wysunięte do przodu nieco. Do porównań wrzuciłem pomiar z lutego br w położeniu standard bez suba. Pozdrawiam, M porównanie heresy vs DC3.mdat 3 Odpisz, cytując
Bartek Chojnacki Napisano wczoraj o 12:55 Napisano wczoraj o 12:55 16 godzin temu, MariuszZ napisał: Zrobiłem kilka pomiarów, ale nie za bardzo jest co prezentować. Na wykresach amplitudy dB SPL praktycznie bez zmian. Coś tam się zadziało na wykresie THD. 2-ga harmoniczna u mnie wysoka bo wzmacniacz lampowy, ale widać że z panelami rozpraszającymi na suficie jest tych zniekształceń mniej w zakresie od 600Hz do ok. 5kHz. Ja to interpretuję, że po prostu mniej się od sufitu do mikrofonu w tym zakresie odbija więc sumarycznie (addytywnie) tych THD, których jest sporo widać mniej. Jest jeszcze zmiana w filtrowanym impulsie pomiarowym w zakresie od ok. 150ms do ok. 400ms gdzie widać mniej "garbików" na ETC. Ja to interpretuję jako mniej echa trzepoczącego w tym zakresie (frattering echo), ale w tym przypadku prosiłbym @Bartek Chojnackio interpretację czy czasem nie opowiadam kocopołów bo nie jestem przekonany czy dobrze kojarzę te "garbiki" na ETC. Wracając do wrażeń słuchowych przy odtwarzaniu muzyki. Podtrzymuję, że z panelami na suficie jest deczko lepsza detaliczność, odczuwam to jako więcej blasku w sopranach, niewiele ale wrażenie w głowie pozostaje. Obrazowanie przestrzenne jest konsekwencją tego fenomenu. Znowu mały kroczek do przodu w zakresie kreślenia muzycznych obrazów w przestrzeni. Jest nieznacznie lepiej wg moich standardów W załączniku pomiar z dzisiaj w położeniu standard i "wyczynowym" z subem, gdzie kolumny wysunięte do przodu nieco. Do porównań wrzuciłem pomiar z lutego br w położeniu standard bez suba. Pozdrawiam, M porównanie heresy vs DC3.mdat 2.43 MB · 3 downloads określenie wpływu dyfuzorów w kontekście zmiany przestrzenności dźwięku to dużo bardziej złożona sprawa niż zakładka REW, w sumie to pracuję nad tym od 5 lat i końca nie widać. No może widać, ale na pewno jesteśmy jeszcze na etapie badań naukowych w tym temacie tymczasem można dość łatwo zobaczyć jak to wpływa na reflektogram, tylko nie wiem czemu patrzycie w zakładce distortion? trzeba kliknąć Filtered IR i tam wyskalować odpowiednio wykres, to co pokazujesz czyli jakieś zmiany 150-350 ms to wynika już z redukcji pogłosu i tego że jakby nie patrzeć wprowadziłeś też trochę dodatkowej chłonności akustycznej trzeba popatrzeć na pierwsze 15-20 ms odpowiedzi impulsowej, bo to w tym zakresie są te krytyczne odbicia które odpowiadają ze dużo aspektów związanych z przestrzennością, przesunięciem sceny, zmniejszeniem rozdzielczości bo pierwsze odbicia itd. i tutaj bardzo dobrze widać co dały Twoje dyfuzory. Powyżej 50 ms to już raczej mówimy o późnych odbiciach i pogłosie, zwłaszcza w akustyce małych pomieszczeń. Te odbicia sufitowe to zapewne te z zakresu 6-8 ms, czas by w miarę się zgadzał z tym że to sufit. I tak były dość słabe, -15 dBFS, ale teraz nie ma ich praktycznie w ogóle więc efekt jakiś jest. Norma mówi że w pierwszych 15 ms ma nie być odbić silniejszych niż -10 dBFS Przy okazji, zanim ktoś zapyta - to silne odbicie w czasie 1 ms to na pewno podłoga 17 godzin temu, Rega napisał: No to startujemy z montażem. 100% obudowy - sklejka. Wewnętrzna membrana oraz ściana tylna również. Będzie 15 cm wełny wewnątrz + pustka oddzielona membraną ze sklejki. Mój autorski projekt😉 ...aaa przy okazji przywołany do tego wątku zobaczyłem chyba nie do końca autorski projekt, chyba powinieneś mieć współautora jakiegoś 2 Odpisz, cytując
Rega Napisano wczoraj o 13:47 Napisano wczoraj o 13:47 (edytowany) @Bartek Chojnacki - moim autorskim projektem jest budowa wewnętrzna. A jak ona będzie wyglądała to już moja tajemnica😉. Postanowiłem zrobić coś podobnego do tego co ma w ofercie Mega Acoustic. Nie widziałem Waszego projektu na żywo. Robie coś co może być jedynie podobne i nie opieram się na budowie Waszego ustroju. To chyba nie jest zabronione. Poza tym z innego materiału, o innych wymiarach, z innym rodzajem wypełnienia i podobieństwem będzie jedynie ściana czołowa. Mogła być zupełnie inna, ale i TEN wzór nie jest Waszego autorstwa. Sprawdziłem. Stosowany jest od dawna przez różne firmy zajmujące się akustyką. Plagiat nie jest moim zamiarem, a poza tym te ustroje są wyłącznie na własny użytek. Pozdrawiam. Edytowano wczoraj o 13:48 przez Rega 1 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano wczoraj o 14:31 Napisano wczoraj o 14:31 1 godzinę temu, Bartek Chojnacki napisał: trzeba popatrzeć na pierwsze 15-20 ms odpowiedzi impulsowej, bo to w tym zakresie są te krytyczne odbicia które odpowiadają ze dużo aspektów związanych z przestrzennością Dzięki za wyjaśnienie. Wkleiłem w poprzednim poście filtered IR i zaznaczyłem kwadratem "garbiki" na ETC. Jest różnica powyżej 100ms. To redukcja flattering echo czy raczej błąd pomiarowy? Pozdrawiam. M Odpisz, cytując
Bartek Chojnacki Napisano wczoraj o 17:08 Napisano wczoraj o 17:08 Powyżej 100 ms to tak jak mówiłem kwestie pogłosu, może być też związek z flutter echo, ale powtarzam ze lepiej patrzeć na te wczesne odbicia bo to dużo ważniejsze 3 godziny temu, Rega napisał: @Bartek Chojnacki - moim autorskim projektem jest budowa wewnętrzna. A jak ona będzie wyglądała to już moja tajemnica😉. Postanowiłem zrobić coś podobnego do tego co ma w ofercie Mega Acoustic. Nie widziałem Waszego projektu na żywo. Robie coś co może być jedynie podobne i nie opieram się na budowie Waszego ustroju. To chyba nie jest zabronione. Poza tym z innego materiału, o innych wymiarach, z innym rodzajem wypełnienia i podobieństwem będzie jedynie ściana czołowa. Mogła być zupełnie inna, ale i TEN wzór nie jest Waszego autorstwa. Sprawdziłem. Stosowany jest od dawna przez różne firmy zajmujące się akustyką. Plagiat nie jest moim zamiarem, a poza tym te ustroje są wyłącznie na własny użytek. Pozdrawiam. Oczywiście że możesz to kopiować bo nie jest to chronione patentem, ja tylko zaznaczam żebyś nie przypisywał sobie tak pewnie autorstwa bo ten front to mój projekt a części wskazują na kopię panelu AcouStand również mojego autorstwa wliczajac w to pustke powietrzna o czym nawet jest napisane na stronie produktu. Tak więc rob rob jak najbardziej i życzę dobrego efektu, ale autorstwo to jednak mi zostaw w większości. Zwłaszcza że ten wzór jest typowo mój, to że ktoś robi inne perforacje to wiadomo ale ten konkretny jest mój 1 1 Odpisz, cytując
Rega Napisano 8 godzin temu Napisano 8 godzin temu Nie mam zamiaru wchodzić z Tobą w polemikę. Być moze to Twój wzór, jednak używany od dawna przez inne firmy produkujące panele. Wystarczy , że w moja perforacja różni się rozstawieniem bądź ilością otworów i już nie będzie to Twój wzór, tylko mój. A twierdząc , ze jesteś współautorem mojego projektu to tak jakbyś porównał projektanta np samolotu i uznał, ze huta produkująca odpowiednią blachę aluminiową na poszycie jest współautorem projektu. Poza tym - z jakiego materiału wytwarzacie Wasze ustroje? Myślę, że niekoniecznie z takiego jak moje. Każdy materiał ma inne współczynniki odbijania i pochłaniania, a to, że zewnętrznie może być podobny, to jeszcze o niczym nie świadczy. Pozdrawiam. 2 1 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 8 godzin temu Napisano 8 godzin temu 20 godzin temu, Bartek Chojnacki napisał: Norma mówi że w pierwszych 15 ms ma nie być odbić silniejszych niż -10 dBFS Przy okazji, zanim ktoś zapyta - to silne odbicie w czasie 1 ms to na pewno podłoga To podloga nie liczy się do normy czy liczy? Pozdrawiam. M Odpisz, cytując
Rafał S Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu (edytowany) Wracając do tematu dyfuzorów sufitowych, mam następujące pytanie. Kalkulatory akustyczne pokazują, że wystarczy dość wąski pas ustrojów mniej więcej w połowie odległości pomiędzy kolumnami i miejscem odsłuchu. A co z obszarem bliżej miejsca odsłuchowego i bezpośrednio nad nim? Np. u mnie, gdyby fala odbiła się w tym miejscu od sufitu, to trafiłaby na gołą ścianę za miejscem odsłuchu (nieco powyżej wiszących tam ustrojów) i po odbiciu od tej ściany - prosto w moją głowę. Więc, o ile ktoś nie pokrył ściany za sobą na prawie całej wysokości, to może warto rozszerzyć wyspę na suficie w stronę słuchacza, żeby zabezpieczyć się też przed tym rykoszetem? (Oczywiście u każdego te odbicia wypadną gdzie indziej, ale rozumiecie o czym mówię.) Edytowano 7 godzin temu przez Rafał S Odpisz, cytując
Bartek Chojnacki Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu no w końcu coś ciekawego co rzeczywiście się można zastanowić 2 godziny temu, MariuszZ napisał: To podloga nie liczy się do normy czy liczy? Pozdrawiam. M no więc do normy się liczy, norma mówi że ma nie być silniejszych niż -10 dBFS do 15 ms i tyle, czyli podłoga się wlicza... ale z innej strony mamy leciwą ale z pewnością aktualną publikację LOUDSPEAKER PLACEMENT FOR OPTIMISED PHANTOM SOURCE REPRODUCTION z 1996, autorstwa gości bodajże z Audio Physic, która zaznacza że odbicia poniżej 1 ms nie są tak ważne bo nie powodują tych negatywnych efektów, ze względu na to że ucho ludzkie i tak nie jest w stanie ich odróżnić i uwzględnić, traktuje to jako jeden dźwięk z dźwiękiem bezpośrednim. Ja raczej to kupuję, zwłaszcza że sprawa jest też trochę prostsza z praktycznego punktu widzenia bo po prostu nic nie da się z tym zrobić przecież... zresztą możesz sobie sprawdzić na sobie. Zró sobie test z poduszkami w pierwszym odbiciu na podłodze i bez i zobaczymy czy będzie jakaś duża różnica 1 godzinę temu, Rafał S napisał: Wracając do tematu dyfuzorów sufitowych, mam następujące pytanie. Kalkulatory akustyczne pokazują, że wystarczy dość wąski pas ustrojów mniej więcej w połowie odległości pomiędzy kolumnami i miejscem odsłuchu. A co z obszarem bliżej miejsca odsłuchowego i bezpośrednio nad nim? Np. u mnie, gdyby fala odbiła się w tym miejscu od sufitu, to trafiłaby na gołą ścianę za miejscem odsłuchu (nieco powyżej wiszących tam ustrojów) i po odbiciu od tej ściany - prosto w moją głowę. Więc, o ile ktoś nie pokrył ściany za sobą na prawie całej wysokości, to może warto rozszerzyć wyspę na suficie w stronę słuchacza, żeby zabezpieczyć się też przed tym rykoszetem? (Oczywiście u każdego te odbicia wypadną gdzie indziej, ale rozumiecie o czym mówię.) jeżeli chodzi o sufit to sprawa jest raczej uproszczona bo dopóki tweeter masz na wysokości ucha, a prawie zawsze masz, to również pierwsze odbicia na suficie będą raczej zawsze w połowie odległości między kolumnami a punktem odsłuchowym. To dość dobre uproszczenie. Co do wielkości paneli.... to temat rzeka na który dokładniej odpowiem CI za 2-3 miesiące bo już go kończymy. Mnie też zastanowił ten temat, ale trochę z innej beczki, bo chodzi o tzw. akustyczny środek źródła czyli rzeczywisty obszar który promieniuje dźwięk, raz że on nie jest punktowy to dwa - może się zmieniać wraz z częstotliwością. W tym momencie to co moja dyplomantka obrobiła na prostej kolumnie dwudrożnej pokazuje że to są różnice 20-30 cm, tak jakby w niższych częstotliwościach kolumna stałą 30 cm niżej niż w wysokich, a to już może powodować przesunięcie, zdecydowanie, i wymusza większy wymiar paneli nie tylko na suficie ale innych pierwszych odbiciach też. No i będzie mocno zależne od kolumny, np. w konstrukcjach typu MTM ten efekt może być minimalny, ale np. w klasycznych trójdrożnych - bardzo duży. 3 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu (edytowany) 12 minut temu, Bartek Chojnacki napisał: odbicia poniżej 1 ms nie są tak ważne bo nie powodują tych negatywnych efektów, Skoro odbicia od podłogi (odległość od głośników do podłogi dla monitora 75-95 cm) nie są akustycznie szkodliwe, to tym bardziej nie powinny nimi być odbicia od bocznych ścian. Te 50-95 cm odległości od głośników do ściany to przecież standard w naszych niezbyt dużych pomieszczeniach. I czy faktycznie odbicie od podłogi mieści się poniżej 1 ms? Na oko wygląda mi, że nie, skoro fala przebiega w tym czasie 34 cm, a z Pitagorasa wyjdzie nam chyba, że odbicie ma jednak do pokonania drogę dłuższą niż te centymetry - raczej z 0,5 metra. Edytowano 5 godzin temu przez Kraft Odpisz, cytując
Bartek Chojnacki Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu Trzeba by sprawdzić dlatego proponuję Mariuszowi poduszki na podlodze. Jak odbicie zniknie to podłogą Odpisz, cytując
Rega Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu (edytowany) 58 minut temu, Bartek Chojnacki napisał: proponuję Mariuszowi poduszki na podlodze 👍 😄 Świetne! Pytanie, czy żonie będzie to odpowiadało, choć może bardziej przekona ją do audio😉 Edytowano 4 godziny temu przez Rega Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Podsumowując. Podłoga nieważna bo jest dość daleko od głośników. Sufit, mimo że jeszcze dalej, po wpisach wielu osób wyszedł na arcyważny. Ściany boczne, o ile są dalej od kolumn niż 50-60 cm też jakiejś tragedii nie czynią. Czyli jeśli mój pokój ma 280 wysokości a od ścian bocznych kolumny mam ponad metr - wygrałem los na loterii 😉. Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu 1 godzinę temu, Bartek Chojnacki napisał: W tym momencie to co moja dyplomantka obrobiła na prostej kolumnie dwudrożnej pokazuje że to są różnice 20-30 cm, tak jakby w niższych częstotliwościach kolumna stałą 30 cm niżej niż w wysokich, Sam przetwornik niskośredniotonowy nie pracuje w pełnym zakresie jak tłok (piston mode). Różne jego części odpowiadają za "promieniowanie" w różnych zakresach częstotliwości i może jest to powodem trudności z określeniem centrum źródła dźwięku. Odpisz, cytując
Kraft Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu 8 minut temu, KrólKiczu napisał: Podsumowując. Podłoga nieważna bo jest dość daleko od głośników... Wszystko Seba pokręciłeś:). Przeczytaj jeszcze raz. 1 Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.