Slawko69 Napisano 19 godzin temu Napisano 19 godzin temu Chyba nikogo nie zaskoczę. Kolumny 1 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 17 godzin temu Napisano 17 godzin temu Dnia 24.06.2025 o 17:46, kaczadupa napisał: wielkość źródeł pozornych. Elex mk4 - 8 Aethos - 9 To jeszcze bardziej upewnia mnie w tym, że Elex-R (mk3) i Elex MK4 to jednak różne wzmacniacze pod względem brzmienia. Ale ok, zostawmy to. 1. Czy Aethos też jest tak bardzo skupiony jak mniejsza Rega? Spektakl dzieje się głównie między kolumnami? Średnica nadal na pierwszym miejscu? 2. Skoro Aethos gra swobodniej, to domyślam się, że jest mniej wyrywny i spontaniczny? Szczególnie jeśli chodzi o bas. Która Rega jest bardziej skoczna i rytmiczna? 3. Temat rozciągnięcia na basie - czy czuć aż tak dużą różnicę? Wiem, że mocnym ograniczeniem są tutaj kolumny. Ale jak to wypada na ATC? Pamiętam, że Elicit miał ładne i głębokie zejście - oczywiście kosztem samego uderzenia. 4. Napisz coś coś więcej o wysokich tonach. Ilość, soczystość, ogólna jakość i charakter w porównaniu do MK4. 5. Odnośnie problematycznego sterowania głośnością. Chodzi o to, że skoki głośności są bardzo duże przy minimalnym ruszeniu potka? Wzmacniacz gra głośno już na niskich poziomach? Próbowałeś obniżyć napięcie wyjściowe na Chordzie? 1 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 17 godzin temu Autor Napisano 17 godzin temu Jutro odpowiem. Co byś wybrał? W ciemno oczywiście. Odpisz, cytując
lpomis Napisano 17 godzin temu Napisano 17 godzin temu ProAc D2R mi nie siadły w zestawieniu z Naimem. Podobnie ich podłogowe konstrukcje po odsłuchach w Topach. Tobie się podobały. Nie sugeruj się więc moją opinią. Tak czy inaczej wyłamię się z towarzystwa i w ciemno wybiorę 17,5kg blaszaka 1 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 17 godzin temu Autor Napisano 17 godzin temu (edytowany) 8 minut temu, lpomis napisał: ProAc D2R mi nie siadły w zestawieniu z Naimem My chyba tych kiepskich Naimów z D2R słuchali, mnie też nie przekonało. No ale jak sami naimowcy mówią - poniżej 282 / 250DR to nie Naim więc... Edytowano 17 godzin temu przez kaczadupa Odpisz, cytując
Rafał S Napisano 16 godzin temu Napisano 16 godzin temu (edytowany) 2 godziny temu, kaczadupa napisał: Z tej dwójki co dla siebie wybieracie ? Dziś na spacerze po pracy, kilka godzin przed Tobą też zadałem sobie to pytanie. I dłuższą chwilę zastanawiałem się, zanim odpowiedziałem, że chyba jednak D2R. Bo kolumny muszą się zgrać z pomieszczeniem, a wzmacniacz... wprawdzie też musi (moc, sposób budowania sceny, charakter basu), ale mimo wszystko nie w takim stopniu. Ogólnie, po opisach Twoich i innych osób (oraz własnym doświadczeniu z D2R) uważam, że i na większej Redze i na ProAkach dałbyś radę zbudować świetny system. Taki, który wysoko wygrałby z tandemem Elex mk4 + scm7. Przy czym mogłoby to wymagać trochę czasu. Drogą na skróty (wymagającą jednak jednorazowego wyłożenia dużej gotówki ) byłby zakup D2R i porównanie Aethosa, rozważanego przez Ciebie SN3 i na dokładkę np. Gato Amp 150 (lekko ciepły, z fajnym drivem i kontrolą i gładką górą, która mogłaby się zgrać z ProAkami). Edytowano 16 godzin temu przez Rafał S 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 16 godzin temu Napisano 16 godzin temu (edytowany) Zastanawiam się, czy istnieje jakiś podręcznik budowania wzmacniaczy, w którym jest napisane: dla osiągnięcia sceny w głąb ustaw tak i tak odpowiednie parametry, a jak chcesz uzyskać scenę wszerz, to tak i tak? A jeśli istnieje, to jakie to parametry? Edytowano 16 godzin temu przez Kraft 2 1 1 Odpisz, cytując
DiBatonio Napisano 15 godzin temu Napisano 15 godzin temu (edytowany) 1 godzinę temu, Rafał S napisał: dłuższą chwilę zastanawiałem się, zanim odpowiedziałem, że chyba jednak D2R. Bo kolumny muszą się zgrać z pomieszczeniem, a wzmacniacz... wprawdzie też musi (moc, sposób budowania sceny, charakter basu), ale mimo wszystko nie w takim stopniu Rafał, ProAci to przede wszystkim muszą być precyzyjnie ustawione, a jak? to już w przybliżeniu chyba kojarzysz. Każde kolumny "muszą" zgrać się z pomieszczeniem i jego akustyką, ale to dość oczywiste przynajmniej dla części audiomaniaków 😉 Większość ludzi nie ma cierpliwości, nie ma sposobności czasem, a często gubią ich przyzwyczajenia z ustawień w przypadku standardowych konstrukcji i stosują je w ustawieniu ProAców, a to jest największy błąd. Moc wzmacniacza jest drugorzędna i myślę, że bardziej ważny jest DF wzmacniacza oraz dopasowanie okablowania dla niektórych niestety temat nie do przeskoczenia. 😉 Przypomnę tylko, że Moon 250i (50W) lepiej sobie z D2 radzi niż 100 W końcówka Atolla, generalnie w każdym aspekcie. Ale jak się przyjęło i utarłona forach, to musze napisać, że u mnie z moją elektroniką i calą resztą, a jaką to już większość uzytkowników tego forum poznała z zamieszconej swojego czasu mojej stopki. Troszkę się zmieniło od tamtego czasu w niektórych aspektach systemu, ale to "dopieszczanie" i inne takie zatrzymam dla siebie, przepraszam. 😉 Znikam, bo tym wpisem złamałem trochę swoje postanowienie i obietnice. Zatem życzę powodzenia wszystkim w tematach audio. Pozdrawiam i juz nie przeszkadzam. 😉 Edytowano 15 godzin temu przez DiBatonio 1 Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 12 godzin temu Napisano 12 godzin temu 4 godziny temu, Kraft napisał: Zastanawiam się, czy istnieje jakiś podręcznik budowania wzmacniaczy, w którym jest napisane: dla osiągnięcia sceny w głąb ustaw tak i tak odpowiednie parametry, a jak chcesz uzyskać scenę wszerz, to tak i tak? A jeśli istnieje, to jakie to parametry? Myślę, że pewne pytania muszą pozostać bez odpowiedzi 😉. Odpisz, cytując
Kraft Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu Niekoniecznie. Zapytałem ChataGPT i podał trzy tytuły, a nawet numery konkretnych rozdziałów. 1 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu Czat się trochę zna, ale przecież to bezrozumna maszyna liczącą. Nie słyszy tego co my nawet jak mu się zaimplementuje dwa mikrofony za uszy 😉 Cytuję: "Za tworzenie i jakość przestrzeni w dźwięku ze wzmacniacza audio — czyli tzw. sceny dźwiękowej (stereo imaging, soundstage) — odpowiada kilka kluczowych parametrów technicznych i konstrukcyjnych. Poniżej zestawienie najważniejszych z nich: 🔊 1. Separacja kanałów (Channel Separation / Crosstalk) Im większa separacja kanałów, tym precyzyjniejsze lokalizowanie źródeł dźwięku na scenie (lewo–prawo). Wyrażana w dB. Wysoka wartość (np. > 80 dB) oznacza, że sygnał z jednego kanału praktycznie nie „przecieka” do drugiego. Niska separacja może spłaszczać scenę i powodować „klejenie” dźwięków do środka. 📉 2. Niski poziom szumów i zniekształceń (SNR, THD, IMD) Wysoki SNR (np. > 100 dB) i niskie THD (< 0,01%) oznaczają, że wzmacniacz nie wprowadza zniekształceń maskujących delikatne informacje przestrzenne. Szczególnie ważne w cichych fragmentach — gdzie mikrodetale (pogłos, ambiance) budują głębię sceny. ⚡ 3. Wysoka szybkość narastania (Slew Rate) i pasmo przenoszenia Wzmacniacz musi sprawnie reagować na szybkie zmiany sygnału, by zachować kontury i detale (szczególnie transjenty). Slew rate rzędu > 10 V/μs (dla tranzystorów) pozwala lepiej oddać przestrzenne informacje z nagrania. Szerokie pasmo przenoszenia (np. 10 Hz – 100 kHz) umożliwia lepsze zachowanie nieliniowych harmoników, które wpływają na wrażenie „otwartości”. 🎚️ 4. Precyzyjne dopasowanie kanałów (Channel Balance & Matching) Szczególnie istotne w sekcji przedwzmacniacza i regulatora głośności (np. drabinki rezystorowe zamiast potencjometrów). Nierówności powodują przesunięcie sceny lub utratę stabilności obrazu stereo. 🔌 5. Stabilność w napędzaniu obciążenia Wzmacniacz musi pracować liniowo przy różnym obciążeniu impedancyjnym, by nie zniekształcać sceny. Ma to znaczenie przy kolumnach o niestabilnej impedancji (jak Klipsch Heresy III). 🎛️ 6. Jakość toru sygnałowego (topologia, komponenty, HDAM-y itd.) Krótki, symetryczny tor sygnałowy i dobrej jakości komponenty (np. kondensatory foliowe, niskoszumowe op-ampy) sprzyjają przejrzystości. Moduły typu Marantz HDAM również mają wpływ na mikrodynamikę i przestrzeń. 🧠 Uwaga: psychoakustyka i reszta toru Wzmacniacz nie działa w próżni: źródło, kolumny i akustyka pomieszczenia mają większy wpływ na przestrzeń niż sam wzmacniacz. Przykładowo: dobre kolumny szerokopasmowe z szeroką dyspersją + odpowiednie ustawienie = lepsza scena niż najdroższy wzmacniacz w złym pokoju. Chcesz, żebym porównał pod tym kątem konkretne modele wzmacniaczy? Albo omówił wpływ Twoich Heresy III na przestrzeń?" Skąd Chat wie, że słucham na Heresy? 🤣 3 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu (edytowany) Mi napisał tak: Tak, istnieją podręczniki oraz literatura techniczna i hobbystyczna dotycząca strojenia i projektowania wzmacniaczy audio Hi-Fi, w tym takich aspektów jak: scena stereo (szerokość, głębia, lokalizacja źródeł dźwięku), barwa dźwięku (ciepło, jasność, neutralność), transparentność i rozdzielczość, wpływ topologii układu i zastosowanych komponentów. Książki i źródła godne uwagi: 📘 Douglas Self – "Audio Power Amplifier Design Handbook" Bardzo znana książka w środowisku audio DIY i inżynierskim. Omawia szczegółowo różne topologie wzmacniaczy, zniekształcenia, sprzężenia zwrotne itp. Choć skupia się głównie na pomiarach technicznych, to rozdziały o zniekształceniach i intermodulacji są kluczowe przy projektowaniu pod kątem sceny stereo. 📗 Bob Cordell – "Designing Audio Power Amplifiers" Konkurencyjna wobec Selfa, bardzo techniczna, ale przystępna. Omawia niuanse projektowania klasy AB i innych topologii, w tym elementy wpływające na "przezroczystość" dźwięku. 📙 Jean Hiraga – artykuły w "L’Audiophile" Podejście bardziej subiektywne, znane z promowania minimalizmu w torze audio. Hiraga promował prostotę i "magiczne" brzmienie wzmacniaczy SE (single-ended). Jego artykuły często odwołują się do jakości sceny i emocjonalnego przekazu dźwięku. Edytowano 5 godzin temu przez Kraft 2 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 5 godzin temu Autor Napisano 5 godzin temu Teraz musimy wylosować kogoś do przeczytania tych opracowań. Może jest ochotnik ? 1 Odpisz, cytując
nowy78 Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu 17 minut temu, kaczadupa napisał: Teraz musimy wylosować kogoś do przeczytania tych opracowań. Mam dwie pierwsze z wymienionych pozycji (niestety tylko w PDF) i nawet kiedyś zacząłem czytać. W sumie to ok 1400 stron Kolejne "niestety" - literatura techniczna w j angielskim mnie pokonała i skapitulowałem. Samo czytanie było męczące, a książki w treści raczej poważne. 2 1 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 5 godzin temu Autor Napisano 5 godzin temu Patrząc do środka wzmaka wydaje się, że to takie proste w budowie urządzenie. Jak znam życie to Jarek już zaczął czytać i się nie podda Odpisz, cytując
rajdek Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu Od strony technicznej to sztuczna inteligencja potrafi. Schemat toru sygnałowego – wpływ na scenę stereo [Źródło cyfrowe: USB / LAN / Coax / Optical / Bluetooth ▼ 🎧 Teac NT-505-X — DAC / Pre / Streamer / Dual Mono ┌─────────────────────── │ 🎚️ DAC ESS ES9038Q2M x2 (L/R niezależnie) │ │ 🧠 Własne filtry cyfrowe (możliwość strojenia przestrzeni/sceny) │ │ 🔧 Dual Clock (44.1 & 48 kHz bazowe — niski jitter, precyzja) │ │ 🌀 Dwa transformatory toroidalne (osobno dla analog i cyfrowego toru) │ │ ⚡ Sekcja zasilania z diodami Schottky i niskoszumowymi regulatorami │ │ 🔋 Kondensatory audio-grade Nichicon / Elna (czystość i separacja) │ │ 🔉 Zbalansowane wyjście XLR (oddzielne ścieżki L/R) │ └─────────────────────── │ 🔌 Symetryczne XLR (niskie przesłuchy) ▼ 🔈 Teac AP-505 — końcówka mocy dual mono, klasa D (Hypex Ncore) ┌─────────────────────── │ 🔧 Modyfikowany moduł Hypex Ncore (autorski tuning TEAC): │ │ • wyselekcjonowane komponenty audio (kondensatory, rezystory) │ │ • zmodyfikowana pętla sprzężenia zwrotnego → lepsza scena │ │ ⚡ Duży toroidalny transformator z osobną sekcją zasilającą kanały │ │ 🔋 Kondensatory elektrolityczne o niskim ESR (Nippon Chemi-Con) │ │ 🔌 Preamp klasy analogowej z dyskretnymi elementami TEAC │ │ 🔗 Dual mono: pełna separacja kanałów (ścieżki zasilania i sygnału) │ 1 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu (edytowany) Jaja będą jak producenci ładują do wzmacniaczy to, co mają aktualnie pod ręką, albo jakieś losowe elementy. Dźwiękowo co wyjdzie, to wyjdzie, po złożeniu się zobaczy. A my dorabiamy potem do tego jakieś filozofie na forum i rozkładamy na czynniki pierwsze, wierząc w ich magiczne zdolności strojenia dźwięku Edytowano 4 godziny temu przez lpomis 1 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu 33 minuty temu, lpomis napisał: Dźwiękowo co wyjdzie, to wyjdzie, po złożeniu się zobaczy. O nie... Dla przykładu inżynierowie marki Marantz mają specjalistę od dźwięku tzw. sound master, w przypadku Modelu 60n Y. Ogata i on decyduje w jakim kierunku stroić brzmienie. Obiera kierunek, a reszta ekipy idzie za wskazówkami. Link Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 4 godziny temu Autor Napisano 4 godziny temu (edytowany) 14 minut temu, MariuszZ napisał: O nie... Dla przykładu inżynierowie marki Marantz mają specjalistę od dźwięku tzw. sound master W Naimie też mają taką/takie osoby. Coś o tym pisali na swoim forum. Z drugiej strony nasz znany na całym świecie recenzent p. W.P. twierdzi, że w audio jak w ubraniach, nastają po sobie mody na dany charakter brzmienia, producenci dostosowują się do danej mody i właśnie skończyła się moda na brzmienie jasne, detaliczne a wraca na to prawidłowe czyli ciemne, ciepłe, analogowe, które redaktor uważa za właściwe. Edytowano 4 godziny temu przez kaczadupa Odpisz, cytując
rajdek Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu 3 minuty temu, kaczadupa napisał: dany charakter brzmienia, producenci dostosowują się do danej mody i właśnie skończyła się moda na brzmienie jasne, detaliczne a wraca na to prawidłowe czyli ciemne, ciepłe, analogowe Inżynierowie Teac też. Nowa końcówka AP-507 jest rozciągnięta zmiękczona i wygładzona. Jak czytam opisy o "audiofilskim kremowym brzmieniu" to mnie się niedobrze robi, bo jak AC/DC może tak brzmieć. 505 trzyma reżim zwartości i konturu z dozą szorstkości. 1 Odpisz, cytując
Rafał S Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu 1 godzinę temu, rajdek napisał: Jak czytam opisy o "audiofilskim kremowym brzmieniu" to mnie się niedobrze robi, bo jak AC/DC może tak brzmieć. 505 trzyma reżim zwartości i konturu z dozą szorstkości. Zwykle potrzebny jest jakiś kompromis. Nie samym AC/DC człowiek żyje, a jak dźwięk jest zbyt twardy, szorstki i konturowy, to wokale i instrumenty akustyczne mogą na tym tracić. Szczególnie, jak się podepnie taki piec do paczek o równie sportowym charakterze. Nie każdy ma muzykalne Dali. 1 Odpisz, cytując
rajdek Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu (edytowany) @Rafał S zgadzam się w 100%. A Rubiconom doborze robi takie prowadzenie. Edytowano 1 godzinę temu przez rajdek Odpisz, cytując
Rafał S Napisano 44 minuty temu Napisano 44 minuty temu 14 godzin temu, DiBatonio napisał: Moc wzmacniacza jest drugorzędna i myślę, że bardziej ważny jest DF wzmacniacza Mnie chodziło ogólnie o dopasowanie charakteru pieca nie tylko do kolumn, ale też do pomieszczenia, głównie jego kubatury, ale i sposobu prowadzenia basu. Moc w sensie np. konieczności nagłośnienia dużej hali. A wracając do pytania Krafta o cechy wzmacniacza. Jedną z nich, o której chyba do tej pory nie było mowy, jest prąd spoczynkowy. Z moich doświadczeń: scena (szczególnie szerokość) i źródła pozorne rosną wraz z nim. Przy czym konieczna jest odpowiednia separacja elementów, żeby ten duży prąd nie skutkował większym szumem. Tutaj pełna zgoda, że szum (w przeciwieństwie do zniekształceń harmonicznych) jest zawsze zły, bo przez niego tracimy zarówno mikrodynamikę, jak i głębię sceny. Osobna kwestia: THD i DF. Pętlą SZ możemy zredukować pierwsze i wyśrubować drugie. Pytanie, w jakim stopniu warto to robić. Zniekształcenia harmoniczne potrafią nie tylko dać przyjemną barwę, ale też - moim zdaniem - właśnie szerszą scenę. Z kolei przesadnie podkręcony DF niesie ryzyko dźwięku suchego i twardego, ze skróconymi wygrzmieniami. A przecież to częściowo one odpowiadają za wrażenie głębi. Silne SZ redukuje jedne zniekształcenia, jednocześnie wprowadzające inne - TIM. Więc to znów broń obosieczna. Szerokość i głębia sceny są ewidentnie funkcjami wielu zmiennych, z których niektóre są od siebie zależne. Dlatego obawiam się, że nie ma tu prostych recept. Natomiast wrócę do swojej hipotezy popartej własną "eksperiencją": jeszcze nie słyszałem, żeby wzmacniacz o niskim prądzie spoczynkowym zagrał naprawdę dużym dźwiękiem - porównywalnym z A-klasową grzałką (oczywiście przy ustalonych kolumnach - średniej wielkości monitorach). 1 Odpisz, cytując
majkel74 Napisano 37 minut temu Napisano 37 minut temu Wyższy prąd spoczynkowy to cieplejszy wzmacniacz, jak Aethos wypada w tej „konkurencji” na tle Elexa? ps. Elex R jak nie gra, to nawet nie jest ciepły Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.