Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
2 godziny temu, audiowit napisał:

Plusem jest to ze dźwiek niskich czestotliwosci kolumn nie bedzie nakladal się na dźwiek subwooferow,

 

25 minut temu, Kraft napisał:

W przypadku zgrywania suba z niewielkimi monitorami, otrzymujemy też system trójdrożny, bo sub zaczyna grać tam, gdzie kolumny w naturalny sposób już przestają. Taki automatyczny filtr górnoprzepustowy. 

Taki miałem zamysł z dodaniem suba do Heresy. Niby łatwiej bo Heresy nisko nie schodzą i teoretycznie nie trzeba odcinać od dołu, a wystarczy dodać sub poniżej pasma kolumn. Pojawił się problem basu poniżej modu osiowego wypadającego na 48Hz, gdzie zaczyna się "notch" w kierunku niższych f.

Pomieszczenie oprotestowało wysilki suba i moje starania by uzyskać jakiś zysk w tym zakresie. Da się ale kosztem zniekształceń i innych dodatków niekoniecznie przyjemnych dla ucha.

Witek obawiam się,  że zderzysz się z podobnym problemem chociaż jesteś w trochę innych geometriach gdzie kolumny stoją na krótszym boku prostokąta. Zwrotnica pomoże, ale wyzwanie to nie nakładanie się pasm bo można już wcześniej w domenie cyfrowej jakimś zgrabnym filtrem okiełznać podział tylko odzyskanie "notcha", którego pomieszczenie bez walki i kompromisów nie odda. Dwa suby plus DSP plus ustroje i będzie łatwiej, ale to mnóstwo nakładów ponad jeden sub , i zwrotnicę. 

Wierzę, że się zabierzesz na poważnie i z fachową pomocą profesjonalisty i bardzo liczę na jakiś osobny wątek z Twoimi doświadczeniami w pomieszczeniu o niedużej kubaturze. 

Pozdrawiam. M

 

Napisano (edytowany)
12 minut temu, MariuszZ napisał:

 

Taki miałem zamysł z dodaniem suba do Heresy. Niby łatwiej bo Heresy nisko nie schodzą i teoretycznie nie trzeba odcinać od dołu, a wystarczy dodać sub poniżej pasma kolumn. Pojawił się problem basu poniżej modu osiowego wypadającego na 48Hz, gdzie zaczyna się "notch" w kierunku niższych f.

Pomieszczenie oprotestowało wysilki suba i moje starania by uzyskać jakiś zysk w tym zakresie. Da się ale kosztem zniekształceń i innych dodatków niekoniecznie przyjemnych dla ucha.

Witek obawiam się,  że zderzysz się z podobnym problemem chociaż jesteś w trochę innych geometriach gdzie kolumny stoją na krótszym boku prostokąta. Zwrotnica pomoże, ale wyzwanie to nie nakładanie się pasm bo można już wcześniej w domenie cyfrowej jakimś zgrabnym filtrem okiełznać podział tylko odzyskanie "notcha", którego pomieszczenie bez walki i kompromisów nie odda. Dwa suby plus DSP plus ustroje i będzie łatwiej, ale to mnóstwo nakładów ponad jeden sub i zwrotnicę. 

Wierzę, że się zabierzesz na poważnie i z fachową pomocą profesjonalisty i bardzo liczę na jakiś osobny wątek z Twoimi doświadczeniami w pomieszczeniu o niedużej kubaturze. 

Pozdrawiam. M

 

Mariusz, wziolem to na klatę bo jakos inne rozwiazania w celu ulepszenia mojego systemu byly w moim przypadku tylko ruchami w bok.

Zdaję sobie sprawę z trudnosci i szczerze daję 20% szans na powodzenie i zadowolenie. Jest to trochę dla fanu czy dla budowania wlasnego doswiadczenia. W polaczeniu, ktorego sie podjolem jest niezliczona ilość zmiennych.

Mam nadzieję, że coś to wniesie na forum. Kiedyś wspomnialeś o zwrotnicy i byleś jedyną osoba na tym forum, ktora miala tą swiadomość. Tomek gdzieś pisał o procesorze, co przeoczylem.

12 minut temu, Kraft napisał:

Jest połączony zwrotnicą. W subie. 

Tak? A w jaki sposob zwrotnica w subwooferze wplywa na kolumny?

Edytowano przez audiowit
Napisano (edytowany)

Dobra, widzę, ze nie brniesz dalej i slusznie.

Otorz male monitory są tak projektowane, zeby schodzily mimo wszystko jak najnizej kosztem ogromnych znieksztalceń ( ladniej to na papierze wyglada, ze masz do 50db, a nie 80 czy 90).Spadek jest czesto przypadkowy. A filtr gornoprzepustowy w subwooferze mozesz dogiać zeby skompensować przypadkowy bas monitorow? Nie mowiac juz, ze podbija się w nich inne czestotliwosci zeby zamaskować niedoskonalosci.

Wiec chyba lepiej miec nad tym kontrolę?

Lepszym rozwiazaniem jest przepuszczenie przelotowo sygnalu z woofera na monitory jak robilo sie w studio.

 

Edytowano przez audiowit
Napisano (edytowany)
54 minuty temu, Kraft napisał:

W przypadku małych monitorów nie musi, bo one się "tną' same.

 

24 minuty temu, audiowit napisał:

Dobra, widzę, ze nie brniesz dalej i slusznie.

Otorz male monitory są tak projektowane, zeby schodzily mimo wszystko jak najnizej kosztem ogromnych znieksztalceń ( ladniej to na papierze wyglada, ze masz do 50db, a nie 80 czy 90).Spadek jest czesto przypadkowy. A filtr gornoprzepustowy w subwooferze mozesz dogiać zeby skompensować przypadkowy bas monitorow? Nie mowiac juz, ze podbija się w nich inne czestotliwosci zeby zamaskować niedoskonalosci.

Wiec chyba lepiej miec nad tym kontrolę?

Lepszym rozwiazaniem jest przepuszczenie przelotowo sygnalu z woofera na monitory jak robilo sie w studio.

 

Nie zapominajmy że w małych monitorach z reguły jest b-r. No chyba ze mowimy o monitorach @kaczadupa 😉

B-r ma to do siebie że z większym nachyleniem zbocza "wchodzi do gry" niż obudowa zamknięta. W sam raz do połączenia suba/ów. 

 

Jednak z drugiej strony, gdybym miał wybierać bas monitorów (z mysla o pracy suba) pomiedzy słabszy z zamknietej , a mocniejszy ale z "rurki" to wybieram opcję pierwszą 😎 tu z kolei zszycie i nakladanie sie pasm rodzi problemy "zawsze k....a coś" wiec najlepszym sumarycznym wyjsciem jest chyba ta "zwrotka" Witolda🤔

Ps: zwrotka czyt. Zwrotnica 🤪

Edytowano przez Chyba Miro 84
Napisano

Na przykładzie trzech kolumn dokładnie widać z czym walczymy i kto rządzi niskimi częstotliwościami ;) 

DIY BIFROST strojenie BR jest na 41 Hz. Dali Menuet strojenie BR 63Hz. Heresy OZ. 

Pomieszczenie nic sobie nie robi z tego tylko wybija rezonans na 48 Hz i czy jest to mały monitor czy duży monitor pomieszczenie rządzi. Rolowanie pasma nie następuje po częstotliwości strojenia BR tylko wtedy kiedy pomieszczenie pozwoli. Jest pik na 48Hz i spada do kolejnego moda w wykopanym przez falę stojącą "notch`u".

Dali powinno się zawijać wcześniej ale gra za nie jeszcze pomieszczenie do 48 Hz. Bifrost powinien sięgnąć dalej ale pomieszczenie nie pozwala. 

Dodając suba ile ugramy i kiedy? Żeby nie było fali stojącej od kolumn i piku na 48 Hz i dipa na ok. 42 Hz to trzeba im pasmo od ok. 80 Hz zabrać. Może wcześniej. To straszny kompromis będzie, bo SUB może odda dół pasma ale przecież gdzieś zabierze ;) 

Pozdrawiam. M

 

Bifrost vs Dali vs Heresy.jpg

Napisano
1 minutę temu, Kraft napisał:

Przy zwrotnicy też się pasma nakładają. Od tego nie ma ucieczki.

No tak. Masz rację. Tylko że tu te podziały tworzy jeden produkt (zwrotnica), a nie jak w standardzie dwa różne (monitory swoje, a sub swoje) cytując klasyka "chcę uwierzyć" ;) że jeden produkt zrobi to "lepiej" 🤪

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...