Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
2 godziny temu, audiowit napisał:

Plusem jest to ze dźwiek niskich czestotliwosci kolumn nie bedzie nakladal się na dźwiek subwooferow,

 

25 minut temu, Kraft napisał:

W przypadku zgrywania suba z niewielkimi monitorami, otrzymujemy też system trójdrożny, bo sub zaczyna grać tam, gdzie kolumny w naturalny sposób już przestają. Taki automatyczny filtr górnoprzepustowy. 

Taki miałem zamysł z dodaniem suba do Heresy. Niby łatwiej bo Heresy nisko nie schodzą i teoretycznie nie trzeba odcinać od dołu, a wystarczy dodać sub poniżej pasma kolumn. Pojawił się problem basu poniżej modu osiowego wypadającego na 48Hz, gdzie zaczyna się "notch" w kierunku niższych f.

Pomieszczenie oprotestowało wysilki suba i moje starania by uzyskać jakiś zysk w tym zakresie. Da się ale kosztem zniekształceń i innych dodatków niekoniecznie przyjemnych dla ucha.

Witek obawiam się,  że zderzysz się z podobnym problemem chociaż jesteś w trochę innych geometriach gdzie kolumny stoją na krótszym boku prostokąta. Zwrotnica pomoże, ale wyzwanie to nie nakładanie się pasm bo można już wcześniej w domenie cyfrowej jakimś zgrabnym filtrem okiełznać podział tylko odzyskanie "notcha", którego pomieszczenie bez walki i kompromisów nie odda. Dwa suby plus DSP plus ustroje i będzie łatwiej, ale to mnóstwo nakładów ponad jeden sub , i zwrotnicę. 

Wierzę, że się zabierzesz na poważnie i z fachową pomocą profesjonalisty i bardzo liczę na jakiś osobny wątek z Twoimi doświadczeniami w pomieszczeniu o niedużej kubaturze. 

Pozdrawiam. M

 

Napisano (edytowany)
12 minut temu, MariuszZ napisał:

 

Taki miałem zamysł z dodaniem suba do Heresy. Niby łatwiej bo Heresy nisko nie schodzą i teoretycznie nie trzeba odcinać od dołu, a wystarczy dodać sub poniżej pasma kolumn. Pojawił się problem basu poniżej modu osiowego wypadającego na 48Hz, gdzie zaczyna się "notch" w kierunku niższych f.

Pomieszczenie oprotestowało wysilki suba i moje starania by uzyskać jakiś zysk w tym zakresie. Da się ale kosztem zniekształceń i innych dodatków niekoniecznie przyjemnych dla ucha.

Witek obawiam się,  że zderzysz się z podobnym problemem chociaż jesteś w trochę innych geometriach gdzie kolumny stoją na krótszym boku prostokąta. Zwrotnica pomoże, ale wyzwanie to nie nakładanie się pasm bo można już wcześniej w domenie cyfrowej jakimś zgrabnym filtrem okiełznać podział tylko odzyskanie "notcha", którego pomieszczenie bez walki i kompromisów nie odda. Dwa suby plus DSP plus ustroje i będzie łatwiej, ale to mnóstwo nakładów ponad jeden sub i zwrotnicę. 

Wierzę, że się zabierzesz na poważnie i z fachową pomocą profesjonalisty i bardzo liczę na jakiś osobny wątek z Twoimi doświadczeniami w pomieszczeniu o niedużej kubaturze. 

Pozdrawiam. M

 

Mariusz, wziolem to na klatę bo jakos inne rozwiazania w celu ulepszenia mojego systemu byly w moim przypadku tylko ruchami w bok.

Zdaję sobie sprawę z trudnosci i szczerze daję 20% szans na powodzenie i zadowolenie. Jest to trochę dla fanu czy dla budowania wlasnego doswiadczenia. W polaczeniu, ktorego sie podjolem jest niezliczona ilość zmiennych.

Mam nadzieję, że coś to wniesie na forum. Kiedyś wspomnialeś o zwrotnicy i byleś jedyną osoba na tym forum, ktora miala tą swiadomość. Tomek gdzieś pisał o procesorze, co przeoczylem.

12 minut temu, Kraft napisał:

Jest połączony zwrotnicą. W subie. 

Tak? A w jaki sposob zwrotnica w subwooferze wplywa na kolumny?

Edytowano przez audiowit
Napisano (edytowany)

Dobra, widzę, ze nie brniesz dalej i slusznie.

Otorz male monitory są tak projektowane, zeby schodzily mimo wszystko jak najnizej kosztem ogromnych znieksztalceń ( ladniej to na papierze wyglada, ze masz do 50db, a nie 80 czy 90).Spadek jest czesto przypadkowy. A filtr gornoprzepustowy w subwooferze mozesz dogiać zeby skompensować przypadkowy bas monitorow? Nie mowiac juz, ze podbija się w nich inne czestotliwosci zeby zamaskować niedoskonalosci.

Wiec chyba lepiej miec nad tym kontrolę?

Lepszym rozwiazaniem jest przepuszczenie przelotowo sygnalu z woofera na monitory jak robilo sie w studio.

 

Edytowano przez audiowit
Napisano (edytowany)
54 minuty temu, Kraft napisał:

W przypadku małych monitorów nie musi, bo one się "tną' same.

 

24 minuty temu, audiowit napisał:

Dobra, widzę, ze nie brniesz dalej i slusznie.

Otorz male monitory są tak projektowane, zeby schodzily mimo wszystko jak najnizej kosztem ogromnych znieksztalceń ( ladniej to na papierze wyglada, ze masz do 50db, a nie 80 czy 90).Spadek jest czesto przypadkowy. A filtr gornoprzepustowy w subwooferze mozesz dogiać zeby skompensować przypadkowy bas monitorow? Nie mowiac juz, ze podbija się w nich inne czestotliwosci zeby zamaskować niedoskonalosci.

Wiec chyba lepiej miec nad tym kontrolę?

Lepszym rozwiazaniem jest przepuszczenie przelotowo sygnalu z woofera na monitory jak robilo sie w studio.

 

Nie zapominajmy że w małych monitorach z reguły jest b-r. No chyba ze mowimy o monitorach @kaczadupa 😉

B-r ma to do siebie że z większym nachyleniem zbocza "wchodzi do gry" niż obudowa zamknięta. W sam raz do połączenia suba/ów. 

 

Jednak z drugiej strony, gdybym miał wybierać bas monitorów (z mysla o pracy suba) pomiedzy słabszy z zamknietej , a mocniejszy ale z "rurki" to wybieram opcję pierwszą 😎 tu z kolei zszycie i nakladanie sie pasm rodzi problemy "zawsze k....a coś" wiec najlepszym sumarycznym wyjsciem jest chyba ta "zwrotka" Witolda🤔

Ps: zwrotka czyt. Zwrotnica 🤪

Edytowano przez Chyba Miro 84
Napisano

Na przykładzie trzech kolumn dokładnie widać z czym walczymy i kto rządzi niskimi częstotliwościami ;) 

DIY BIFROST strojenie BR jest na 41 Hz. Dali Menuet strojenie BR 63Hz. Heresy OZ. 

Pomieszczenie nic sobie nie robi z tego tylko wybija rezonans na 48 Hz i czy jest to mały monitor czy duży monitor pomieszczenie rządzi. Rolowanie pasma nie następuje po częstotliwości strojenia BR tylko wtedy kiedy pomieszczenie pozwoli. Jest pik na 48Hz i spada do kolejnego moda w wykopanym przez falę stojącą "notch`u".

Dali powinno się zawijać wcześniej ale gra za nie jeszcze pomieszczenie do 48 Hz. Bifrost powinien sięgnąć dalej ale pomieszczenie nie pozwala. 

Dodając suba ile ugramy i kiedy? Żeby nie było fali stojącej od kolumn i piku na 48 Hz i dipa na ok. 42 Hz to trzeba im pasmo od ok. 80 Hz zabrać. Może wcześniej. To straszny kompromis będzie, bo SUB może odda dół pasma ale przecież gdzieś zabierze ;) 

Pozdrawiam. M

 

Bifrost vs Dali vs Heresy.jpg

Napisano
1 minutę temu, Kraft napisał:

Przy zwrotnicy też się pasma nakładają. Od tego nie ma ucieczki.

No tak. Masz rację. Tylko że tu te podziały tworzy jeden produkt (zwrotnica), a nie jak w standardzie dwa różne (monitory swoje, a sub swoje) cytując klasyka "chcę uwierzyć" ;) że jeden produkt zrobi to "lepiej" 🤪

Napisano (edytowany)
15 minut temu, Kraft napisał:

Przy zwrotnicy też się pasma nakładają. Od tego nie ma ucieczki.

Kwestia skali. Dodatkowo w zwrotnicy aktywnej mozesz sobie regulować to "nakladanie się pasm".

14 minut temu, MariuszZ napisał:

Na przykładzie trzech kolumn dokładnie widać z czym walczymy i kto rządzi niskimi częstotliwościami ;) 

DIY BIFROST strojenie BR jest na 41 Hz. Dali Menuet strojenie BR 63Hz. Heresy OZ. 

Pomieszczenie nic sobie nie robi z tego tylko wybija rezonans na 48 Hz i czy jest to mały monitor czy duży monitor pomieszczenie rządzi. Rolowanie pasma nie następuje po częstotliwości strojenia BR tylko wtedy kiedy pomieszczenie pozwoli. Jest pik na 48Hz i spada do kolejnego moda w wykopanym przez falę stojącą "notch`u".

Dali powinno się zawijać wcześniej ale gra za nie jeszcze pomieszczenie do 48 Hz. Bifrost powinien sięgnąć dalej ale pomieszczenie nie pozwala. 

Dodając suba ile ugramy i kiedy? Żeby nie było fali stojącej od kolumn i piku na 48 Hz i dipa na ok. 42 Hz to trzeba im pasmo od ok. 80 Hz zabrać. Może wcześniej. To straszny kompromis będzie, bo SUB może odda dół pasma ale przecież gdzieś zabierze ;) 

Pozdrawiam. M

 

Bifrost vs Dali vs Heresy.jpg

Oczywiscie, ze problem jest skomplikowany. Rozwiazaniem moze być eqalizacja subwooferze lub ustawienie zwrotnicy low 40, high 60 ze spadkiem np 12,18,lub 24 db na oktawę. Alboo jedno i drugie.To oczywiscie teoria i pewnie efekt ponizej oczekiwań. Ale lepiej miec niz nie mieć mozliwosci.

I tak, oczywiscie basem rzadzi pomieszczenie.

Edytowano przez audiowit
Napisano
4 minuty temu, audiowit napisał:

Dodatkowo w zwrotnicy aktywnej mozesz sobie regulować to "nakladanie się pasm".

W ustawieniach suba też możesz.

22 minuty temu, MariuszZ napisał:

Pomieszczenie nic sobie nie robi

Bifrost vs Dali vs Heresy.jpg

No jak nic, jak różnice w SPL są po kilkanaście dB.

Napisano
11 minut temu, Kraft napisał:

No jak nic, jak różnice w SPL są po kilkanaście dB.

To inna kwestia jest. Pik można zdjąć byle filtrem z DSP. Notcha nie odzyskasz tak łatwo. W tej kwestii mogę z Heresy zrobić Bifrosta dokładając suba. Z Bifrosta zrobię Heresy przycinając górkę filtrem. Uzyskam wymarzone kilka dB amplitudy tam gdzie jest rezonans ale niewiele poza tym. Wyciągnę pasmo niżej, ale i tak muszę zbić DSP ten pik na 48Hz jeżeli nie przytnę pasma kolumn odpowiednio wcześniej. Zwrotnica pomoże. Teraz kwestia jaka. DSP i filtry cyfrowe to pre lub postringing. Trudno dobrać filtry bez wpływu na jakość dźwięku. Do muzyki przy kotlecie OK, ale dla purystów muzycznych może być za mało jakości. Witek dobrze kombinuje tylko ile nakładu potrzeba by to dopracować. 

Napisano (edytowany)
26 minut temu, MariuszZ napisał:

To inna kwestia jest. Pik można zdjąć byle filtrem z DSP. Notcha nie odzyskasz tak łatwo. W tej kwestii mogę z Heresy zrobić Bifrosta dokładając suba. Z Bifrosta zrobię Heresy przycinając górkę filtrem. Uzyskam wymarzone kilka dB amplitudy tam gdzie jest rezonans ale niewiele poza tym. Wyciągnę pasmo niżej, ale i tak muszę zbić DSP ten pik na 48Hz jeżeli nie przytnę pasma kolumn odpowiednio wcześniej. Zwrotnica pomoże. Teraz kwestia jaka. DSP i filtry cyfrowe to pre lub postringing. Trudno dobrać filtry bez wpływu na jakość dźwięku. Do muzyki przy kotlecie OK, ale dla purystów muzycznych może być za mało jakości. Witek dobrze kombinuje tylko ile nakładu potrzeba by to dopracować. 

O to mi wlaśnie chodzi. W koncu ktoś kuma. I rozumie ze chodzi rowniez o jakość.

No niestety. Naklad czasu i srodkow wiekszy. Dlatego zbieralem się do tego jak sójka za morze. A najwiekszym problemem jest dostepnosć wysokiej klasy zwrotnic analogowych.

18 minut temu, Kraft napisał:

A czy dołożenie suba nie zmienia rozkładu rezonansów w pomieszczeniu? To dodatkowe źródło interferencji. 

O jakiego typu interferencjach mowisz? 

Edytowano przez audiowit
Napisano (edytowany)

Fale generowane przez obie kolumny interferują ze sobą. Interferują także ich odbicia od ścian. Sub lub dwa, albo i cztery do dodatkowe źródła tych interferencji,

Edytowano przez Kraft
Napisano
41 minut temu, Kraft napisał:

A czy dołożenie suba nie zmienia rozkładu rezonansów w pomieszczeniu? To dodatkowe źródło interferencji. 

Interferencji jak najbardziej, ale rozkład modów osiowych zostaje taki sam chyba, że poprzesuwasz ściany. Zmieniając rozstawienie kolumn z dłuższej na krótszą ścianę można z dipa zrobić pik, ale rezonans zostaje w tym samym miejscu. Sub będzie dodawał lub odejmował amplitudę ale z ograniczeniami narzuconymi geometrią pomieszczenia. 

Pozdrawiam. M

 

mody gif.gif

Napisano (edytowany)

Fajnie że w końcu kur... poruszyliście sedno problemu :). @Kraftnie każdy ma kolumny podstawkowe, a wiele z nich tez schodzi dość nisko (pomijam juz znieksztalcenia). Ja szukam rozwiązania cięcia właśnie cyfrowego, ale nawet z DSP jest to dość skomplikowane. Pisałem z gośćmi z Neumanna i faktycznie jak ktos lubi brzmienie studyjne to sub i monitory geneleca czy Neumann najlepiej z ich dedykowanym wbudowanym w suba DSP i wszystko gra. W dodawanih tak jak to tu robią wszyscy ja sobie nie wyobrażam zeby sie nakładał bas z kolumn z tym z suba. A jeszcze jedno pytanie moje tylko tak zupełnie na poważnie bo nie wiem tego. Kolumny takie Kudosy, ART i każde inne sa odsłuchiwane przez projektanta i tak strojone by grały tym swoim ustawionym pasmem i pytanie jak wycięcie np pasma od 100hz w dół z kolumny wpłynie na to jak odpowie obudowa na całość dźwięku jeśli komory np nie sa całkowicie odzielone? Czy ucięcie ogromnej części pasma i dodanie go z suba nie wpłynie na brzmienie średnich i wysokich? Czy te częstotliwości nie mają nic wspólnego z obudową i jej odpowiedzią na fale dźwiękowe? 

Edytowano przez Wing0

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...