Karol64208 Napisano 5 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 5 sierpnia 2021 @tomek4446 powiedzmy od 20Hz do 177Hz przy 75dB, czy tylko jest to szum tła, a to już raczej inna bajka. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcinmarcin Napisano 5 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 5 sierpnia 2021 1 godzinę temu, Karol64208 napisał: @tomek4446 powiedzmy od 20Hz do 177Hz przy 75dB, czy tylko jest to szum tła, a to już raczej inna bajka. Ustawiając Rew jeden kanał na 75dB, nawet przy pomiarze L+R nie masz poczucia ze coś jest zbyt glosno, a nawet przeciwnie. Jest spory zapas. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 5 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 5 sierpnia 2021 @marcinmarcin to powiedz mi jak są odtwarzane niskie częstotliwości, 30Hz jak odtwarza ? Szum różowy to stosuje się raczej do badania i testowanie urządzeń akustycznych, a do odczytu używa się analizator widma dlatego moje takie dziwne pytanie. Do pomieszczeń tak myślę bardziej pasował by szum biały, ale bez uprzednich testów poszczególnych urządzeń biorących udział w odtworzeniu szumu to raczej jest bez sensu . Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcinmarcin Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 9 godzin temu, Karol64208 napisał: @marcinmarcin to powiedz mi jak są odtwarzane niskie częstotliwości, 30Hz jak odtwarza ? Szum różowy to stosuje się raczej do badania i testowanie urządzeń akustycznych, a do odczytu używa się analizator widma dlatego moje takie dziwne pytanie. Do pomieszczeń tak myślę bardziej pasował by szum biały, ale bez uprzednich testów poszczególnych urządzeń biorących udział w odtworzeniu szumu to raczej jest bez sensu . Różowy szum jest do ustawienia głośności na wzmacniaczu. I to niepełno zakresowy. (speaker cal). Potem do pomiarów generuje sinusoidę (Sine sweep) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 42 minuty temu, marcinmarcin napisał: Potem do pomiarów generuje sinusoidę (Sine sweep) Takie pytanko , wczoraj zrobiłem pomiar REW i sygnał pomiaru był dziwny. To znaczy na początku był krótki pisk , sekunda ciszy , normalny sygnał pomiarowy i na koniec znowu sekunda ciszy i pisk. Już tak kiedyś miałem , potem coś od kliknąłem i sygnał poszedł normalny. Nie mogę dojść co sprawia / ustawienia REW/ , że są te dziwne sygnały na początku i końcu. Ktoś już tak miał ? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcinmarcin Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 1 godzinę temu, tomek4446 napisał: Takie pytanko , wczoraj zrobiłem pomiar REW i sygnał pomiaru był dziwny. To znaczy na początku był krótki pisk , sekunda ciszy , normalny sygnał pomiarowy i na koniec znowu sekunda ciszy i pisk. Już tak kiedyś miałem , potem coś od kliknąłem i sygnał poszedł normalny. Nie mogę dojść co sprawia / ustawienia REW/ , że są te dziwne sygnały na początku i końcu. Ktoś już tak miał ? Synchronizacja czasowa Do pomiaru fazy i przesunięć czasowych między glośnikami. Np brałem z l do r i patrzyłem czy filtry nie opóźniają kanałów Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 55 minut temu, marcinmarcin napisał: Synchronizacja czasowa Dzięki. Postaram się dojść gdzie to jest w ustawieniach. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 2 godziny temu, tomek4446 napisał: Ktoś już tak miał ? Jasne. Chcesz żeby "pikało" to zaznaczasz ptaszka w okienku w Preferences/Analysis/Adjust clock with acoustic ref. Nie działa jak mierzysz dwa kanały na raz. Ponadto warto zaznaczyć ptaszka w okienku Add frequence dependent window (FDW) bo wtedy rozmiar okna zmienia się wraz z częstotliwością i lepiej fazę "widać" na wykresie Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 @MariuszZ znaczy się jak pika to dobrze i mam nic nie ruszać ? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 Przed chwilą, tomek4446 napisał: @MariuszZ znaczy się jak pika to dobrze i mam nic nie ruszać ? Ja bym zostawił. Może kiedyś pomiary będziesz chciał "głębiej" przeanalizować lub jakiś filtr samemu wystrugać. Moim zdaniem "pikanie" niczemu nie przeszkadza przy analizach SPL, pogłosu czy distortion. U mnie pika za każdym razem przy pomiarach pojedyńczych kanałów Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MMarek Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 REW i interpretacja wykresów. Przetłumaczyłem translatorem, skonwertowałem do JPG z możliwością wydrukowania w A4. Rew-artykuł.zip Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 2 minuty temu, Marek Muszyński napisał: REW i interpretacja wykresów. Widzę , że kolega podszedł naukowo do tematu , brawo i dzięki za włożony i udostępniony trud. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MMarek Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 2 minuty temu, tomek4446 napisał: Widzę , że kolega podszedł naukowo do tematu , brawo i dzięki za włożony i udostępniony trud. Jak już zainwestowałem w mikrofon, to tsza dalej "ciągnąć ten trud" Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 38 minut temu, Marek Muszyński napisał: REW i interpretacja wykresów. Szacun 👍 Autorem tego poradnika jest Ethan Winer (ten od testów różnicowych) współwłaściciel RealTraps, który bardzo się angażuje w wojenkę z "kablowymi mitami". Ma w tym trochę interes. Mniej zapotrzebowania na kable to więcej sprzedanych basowych pułapek Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Asia Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 Dzięki Marku, sprawdzę czy rozumiem po polsku 😉. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MMarek Napisano 6 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 6 sierpnia 2021 (edytowany) Proszę jeszcze w PDF. REW.pdf Edytowano 6 sierpnia 2021 przez Marek Muszyński Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MMarek Napisano 8 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 8 sierpnia 2021 Zadam to pytanie w tym wątku, ponieważ związane jest z pomiarami akustyki i ewentualnie odtwarzaniem z laptopa, po korekcji w Equalizer APO. Na co zwrócić uwagę, przy zakupie laptopa tzw. "AUDIO"? Jakie powinien mieć niezbędne wyjścia, kartę dźwiękową itp? Przekątna ekranu, im mniejsza tym lepiej. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tom.O Napisano 8 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 8 sierpnia 2021 31 minut temu, Marek Muszyński napisał: Zadam to pytanie w tym wątku, ponieważ związane jest z pomiarami akustyki i ewentualnie odtwarzaniem z laptopa, po korekcji w Equalizer APO. Na co zwrócić uwagę, przy zakupie laptopa tzw. "AUDIO"? Jakie powinien mieć niezbędne wyjścia, kartę dźwiękową itp? Przekątna ekranu, im mniejsza tym lepiej. Raczej bralbym dowolny model i dokupil zewnętrzna karte z wyjściem optycznym, żeby się odseparować od sprzetu. Zauważyłem,.ze czesto przechodzi 50Hz z sieci jak masz podłączony zasilacz. Ja osobiście mam Behringer UCA202. Korzystam z tej karty jak potrzebuje wiekszy zasieg bo mam wyjscie optyczne w laptopie. (Macbook Pro na Intelu) Milrofon najwygodniej to UMIK, do zastosowań w korekcji akustyki jest więcej niż wystarczający.(kiedyś dalem go do porownania w pracy do profesjonalnego mikrofonu i roznice byly ponizej 0,5dB w paśmie które nas interesuje) Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcinmarcin Napisano 8 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 8 sierpnia 2021 1 godzinę temu, Marek Muszyński napisał: Zadam to pytanie w tym wątku, ponieważ związane jest z pomiarami akustyki i ewentualnie odtwarzaniem z laptopa, po korekcji w Equalizer APO. Na co zwrócić uwagę, przy zakupie laptopa tzw. "AUDIO"? Jakie powinien mieć niezbędne wyjścia, kartę dźwiękową itp? Przekątna ekranu, im mniejsza tym lepiej. Mam do audio laptop Della kilkuletni z Windows 10 a jako karta dźwiękowa Topping E30 po Usb (działa u mnie też jako przedwzmacniacz). Dell był pierwotnie z dyskiem HDD i miałem wrażenie że trochę siało (a ja np nie słyszę za bardzo kabli itp czarów). Po przełożeniu dysku na SSD i nowej instalacji Windowsa dźwięk ewidentnie się poprawił. Nie słyszę najmniejszej różnicy jak wpinam w trakcie grania ładowarkę (a słyszę jak wpinam do gniazdka obok tania ładowarkę impulsową). Ważne też żeby nie włączał się wentylator. Ten Dell ma I7 ale szczęśliwie w wersji z niskim zużyciem energii i przy słuchaniu Deezer wentylator nie pracuje. Po setkach godzin słuchania ustawienia karty w Windows to 24/44,1 - 24 bity robi zapas na cyfrowa modyfikacje, a Deezer gra natywne CD (16/44,1). Póki co nie udało mi się nic lepszego ze streamingiem wymyśleć. Słychać np od razu różnice do Tidal - miałem przez jakiś czas oba i ten system pokazywał jak na dłoni że Deezer gra naturalnie, a Tidal modyfikuje dźwięk w jakiś dziwny sposób. I jako ciekawostka - u mnie przesunięcia fazowe między kolumnami są niewielkie, więc zysk z korekty fazy stosunkowo niewielki. Ale pre ringing mi wcześniej bardzo przeszkadzał, a przy Deezer go nie słyszę prawie wcale. Finalnie stosuje tylko korekte amplitudy. Rozjazd fazy od EQ jest mniejszy niż wpływ pokoju Warto też chyba żeby miał gniazdo Usb 2.0, jakby coś gryzło z 3.0. Często 2.0 są polecane do kontrolerow typu kierownica (mniejsze lagi) oraz do audio (nie wiem czemu). Ja nie słyszę różnicy między różnymi portami Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tom.O Napisano 8 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 8 sierpnia 2021 51 minut temu, marcinmarcin napisał: Nie słyszę najmniejszej różnicy jak wpinam w trakcie grania ładowarkę (a słyszę jak wpinam do gniazdka obok tania ładowarkę impulsową). I jako ciekawostka - u mnie przesunięcia fazowe między kolumnami są niewielkie, więc zysk z korekty fazy stosunkowo niewielki. Ale pre ringing mi wcześniej bardzo przeszkadzał, a przy Deezer go nie słyszę prawie wcale. @marcinmarcin ja też nie słyszę efektu ladowarki do laptopa, ale na wykresie wodospadowy widzę nienaturalnie długie wybrzmiewanie 50Hz. Odnośnie preringingu jakiej długości filtry używałeś, na jakiej częstotliwości oraz jakie Q. Na jakim utworze to zaobserwowałeś? Ja u siebie celowo zastosowałem mega duże zmiany fazy, (360*), wysokie Q i nie słyszałem różnicy. Aplikacja przez brutefir. Filtr 132k, próbkowanie 96kHz. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcinmarcin Napisano 8 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 8 sierpnia 2021 (edytowany) 59 minut temu, Tom.O napisał: Odnośnie preringingu jakiej długości filtry używałeś, na jakiej częstotliwości oraz jakie Q. Na jakim utworze to zaobserwowałeś? Ja u siebie celowo zastosowałem mega duże zmiany fazy, (360*), wysokie Q i nie słyszałem różnicy. Aplikacja przez brutefir. Filtr 132k, próbkowanie 96kHz. Praktycznie zawsze włączenie flitra FIR w Apo powodowało jakieś dziwne efekty na Tidalu. Przetestowałem też chyba każda możliwa opcje (generalnie czym krótszy filtr tym miałem wrażenie lepiej to brzmiało. Z tego co pamiętam 16k tapsow i 24bit LPCM mono wav dawały najprzyjemniejszy dźwięk przy zachowaniu pełnej korekty fazy (niższa ilość już powodowała niedokorygowanie). O dziwo jak przeszedłem na Deezer przestałem zauważać wpływ filtra FIR na dźwięk. Mam wrażenie że gryzły się EQ z Apo i z apki natywnej. I jako ciekawostka - pre ringing daje też aktualnie uzywany filtr w dacu (a brzmi dla mnie najlepiej) 😁 Używam 1 filtra z tego artykułu. http://nihtila.com/2019/10/18/dac-digital-filters-part-2-deeper-dive-into-ak4490-and-ak4493-filters/ Świetna strona, niestety widzę że coś nie działa i trzeba użyć Google cache 🙄 59 minut temu, Tom.O napisał: ale na wykresie wodospadowy widzę nienaturalnie długie wybrzmiewanie 50Hz. Sprawdzę zaraz 👍 Sprawdziłem - na pierwszy rzut oka brak różnic między baterią/zasilaniem - pogłos/zniekształcenie - to samo Edytowano 8 sierpnia 2021 przez marcinmarcin Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hobbit Napisano 18 sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 18 sierpnia 2021 Witam wszystkich Czy MiniDsp mogę użyć do kolumn aktywnych? Czy sterowanie głośnością jest wygodne? Czy mogę podłączyć do niego zestaw 2.1 ? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek72 Napisano 6 września 2021 Udostępnij Napisano 6 września 2021 Witam serdecznie, mam kilka pytań odnośnie ustawień Audyssey. Przeszukiwałem forum, ale doszedłem do wniosku że ten temat chyba najlepiej pasuje tutaj, co prawda widzę, że koledzy piszą o bardziej zaawansowanym "dostrajaniu" sprzętu do pomieszczenia, ale może ktoś coś mi podpowie. Od niedawna w moim pokoju zagościł Marantz SR5013 (wcześniej było Onkyo TX-NR686 które uległo uszkodzeniu) jako że zastąpił poprzedni amplituner na początku współpracował z głośnikami TAGA 606SE, niestety w porównaniu do Onkyo obnażył pewne niedostatki tych głośników (zniknęła najniższa część pasma) w związku z tym zmieniłem fronty na Klipsch RF82 i zrobiło się całkiem dobrze. Przy kalibracji Audyssey TAGA była identyfikowana jako głośniki małe, Klipsch jest identyfikowany poprawnie - jako duże (oczywiście mowa o frontach), ale zarówno z tymi pierwszymi jak i drugimi oglądając filmy z korekcją Audyssey mam wrażenie wycofania dialogów, po włączeniu DynamicEQ jest jeszcze gorzej. Na Onkyo oglądałem filmy i słuchałem muzyki tylko w Direct, (czasem w auto surround), teraz też wiadomo muzyka z CD czy winyla Direct, ale chciałem zakosztować osiągnięć techniki i myślałem, że z Audyssey będzie lepiej. I teraz najważniejsze pytanie - czy jeżeli mam w miarę zaadaptowane pomieszczenie akustycznie (eliminacja pierwszych odbić) korekcja może "pogorszyć" jakość odtwarzanego dźwięku? Moje wrażenia słuchowe na to wskazują, z korekcją jest gorzej, dźwięk jakby traci dynamikę, jest spłycony, średnica wycofana (podobnie dzieje się z w trybie stereo). Dodam że mam "nietypowy" sufit i to ma na pewno spory wpływ na rozchodzenie się dźwięku, w tym temacie zamieściłem kilka zdjęć mojego pokoju jak robiłem panele. Wiem że najprostszą odpowiedzią jest: "skoro z Audyssey masz gorzej słuchaj bez niego". Poniżej kilka zdjęć ekranu po konfiguracji z korekcją. Rozumiem że obniżenie poziomu w poszczególnych kanałach wynika z korekcji pasma, i wartości np. -6dB oznaczają że Audyssey skorygował dla danego głośnika o +6dB pewien zakres częstotliwości (aby uniknąć przesterowania o tę samą wartość obniżył poziom danego kanału). Natomiast w trybie Direct wszystko wraca na poziom "0" (mam na myśli korekcję) a uwzględniane są tylko odległości głośników w celu ustalenia opóźnienia dla ścieżek DD czy DTS. Ten pomiar odległości odbywa się tylko dla 1 (pierwszego) centralnego punktu pomiaru? Różnica 3cm między L-P nie wiem z czego wynika, chyba z pewnej niedokładności samego systemu, bo minimalny ruch mikrofonem (nawet o 1cm a może mniej) i wychodzi na równo 3,45L i 3,45P, ale taką wartość uważam za pomijalną. Raczej nie jestem w stanie siadać z dokładnością do 3cm za każdym razem. Mogę te parametry skorygować w ustawieniach ręcznych, ale czy Audyssey będzie korzystał z tej korekty?, czy raczej będzie ona działać bez Audyssey, a po jego włączeniu przyjmuje swoje zmierzone parametry? Zrobiłem pomiar dB w ustawieniach ręcznych, niestety aplikacja w telefonie szaleje przy sygnale testowym w amplitudzie ok. 3dB, więc doszedłem do wniosku, że za jej pomocą nic nie wskuram, mogę wręcz przeciwnie wprowadzić więcej szkody niż pożytku, na słuch poziom głośności w poszczególnych kanałach wypada równo. Co o tym sądzicie koledzy? Wierzyć temu Audyssey, czy raczej iść za swoim słuchem - mnie coś podpowiada że chyba to drugie rozwiązanie jest lepsze. Aha i jeszcze jedna sprawa, w Onkyo jak włączała się ścieżka DD to na wyświetlaczu przez chwilę pojawiał się napis "Dialogbox Norm +4dB", wg instrukcji był to mechanizm poprawiający wyrazistość ludzkiej mowy, ale odnosiło to dobry skutek. Czy Marantz ma też coś takiego, bo nie mogę nigdzie znaleźć, (no chyba że to ma załatwić Audyssey + DynamiqEQ - tylko póki co to "licho im to idzie w zakresie dialogów"). Mam nadzieję że nie przynudziłem Wszystkich tym zestawem wątpliwości i pytań. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 6 września 2021 Udostępnij Napisano 6 września 2021 (edytowany) Pierwsza sprawa to odcięcie , olewasz wskazania korekcji i ustawiasz fronty jako małe z odcięciem 80 Hz resztę kolumn również. Bo subwoofer masz , prawda? Edytowano 6 września 2021 przez tomek4446 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek72 Napisano 7 września 2021 Udostępnij Napisano 7 września 2021 Tak, subwoofer mam, a czy jak ustawię odcięcie na frontach na 80Hz, to słuchając CD lub LP w trybie Direct mam na myśli stereo to nie będzie tak że w tym stereo będzie grał subwoofer? ewentualnie nie będzie grał (bo nie ma takiego sygnału wejściowego) a fronty nie zejdą poniżej 80Hz? Czy na pozostałych głośnikach ustawić też 80Hz, nie zostawić tak jak jest 250Hz i 150Hz? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.