Skocz do zawartości

Sprawozdanie z audiofilskiej orgietki vol.2


lpomis

Recommended Posts

Korzystając z zaproszenia @Marek Muszyński, miałem okazję spędzić kilka godzin w przemiłej atmosferze forumowego Kolegi jak i poobcować z naprawdę fajnym audio sprzętem! Jeszcze trochę i Marek mógłby otworzyć chyba jakiś sklepik.

Tym razem znów monitory, ale i marki zupełnie mi obce do tej pory. W rolach głównych wystąpiły kolumny Bowers&Wilkins oraz ProAc z którymi nie miałem wcześniej w ogóle do czynienia.

Za wzmacniacz robił Naim Atom wraz z dobrej jakości plikami muzycznymi uruchamianymi bezpośrednio z pamięci usb.

Tym razem nie będę robił rankingu, miejsc, odznaczeń i medali. Skupię się na wrażeniach z odsłuchu.

Marek poprosił mnie o pomoc w doradzeniu - wyborze. Chciał zmienić swoje obecne B&W 706 S2 na coś z wyższej półki. Przed moim przyjazdem przetestował kilka innych monitorów m.in. ze stajni Quadrala i PMC. To nie było jednak to. Głównymi kandydatami do zastąpienia siedemset szóstek miały być ProAc Response D Two R oraz Bowers&Wilkins 705 Signature. Abym miał odniesienie do znanych już mi paczek - wziąłem też ze sobą monitorki Dali Menuet.

Jak zagrały te kolumny? ZUPEŁNIE INACZEJ! To kompletnie inne podejście do grania, całkowicie inna szkoła i pomysł na przekaz. Z jednej strony dynamika, szybkość, napowietrzenie, rozdzielczość i bardzo dobry wgląd w samo nagranie (B&W), a z drugiej dociążenie, większa plastyczność, nasycenie, a być może i większa "dojrzałość brzmienia" (ProAc). Nie ukrywam, że jechałem do Marka mając w miarę czysty umysł, ale coś mi w głowie szeptało - "przecież to nawet nie będzie się nad czym zastanawiać, ProAc pozamiatają Bowersy!". Żeby nie przedłużać - tak się jednak nie stało. Oj przepinaliśmy kolumny kilkukrotnie, słuchaliśmy długo i wytrwale. ProAc poległy. Dlaczego? Najsłabszym ich elementem był zdecydowanie bas. Zdecydowanie brakowało w nim precyzji, mało różnicował np. gitarę basową. Bowersy w niskich rejestrach (i nie tylko) wykazały się dużo większą precyzyjnością, jednocześnie nie popadając w kliniczność brzmienia. Poza tym fajnie kopały. Cały przekaz zdawał się zdecydowanie bardziej rozdzielczy i detaliczny - a to wszystko w granicach rozsądku, z dobrym wyważeniem. To absolutnie nie męczyło. W ProAc po prostu brakowało tego detalu, wszystko było takie zlane. Środek pasma był z kolei w nich nieco bardziej dogrzany. Było cieplej, ale czasami nieco za duszno. W ogóle miałem wrażenie, że mimo naprawdę fajnie urządzonego i sporego salonu Marka, monitory Response zdawały się mieć apetyt na jeszcze więcej przestrzeni wokół siebie. Kombinowaliśmy z ustawieniem zarówno samych paczek jak i przesuwaliśmy miejsce odsłuchowe w tył i przód - bez większych rezultatów. Góra pasma to znów dwa różne światy. Bowersy zagrały jaśniej, były bardziej rozświetlone i rozpylone. ProAc mimo zaawansowanego w budowie twittera pokazał się bardziej dostojnie, równo. Co kto lubi. Dla mnie tu punkt znów dla B&W. Były radośniejsze, ale i zdecydowanie bardziej naturalnie potrafiły oddać masę np. takiego talerza perkusji. Wydaje mi się też, że minimalnie, ale jednak ładniej zaprezentowały głębię.

Znając preferencje dźwiękowe Marka takie jak chociażby ulubienie do nieco bardziej zaznaczonych wysokich tonów wybór mógł być tylko jeden! B&W 705 Signature. To naprawdę wybitne monitory dające mnóstwo radości ze słuchania. Ich się po prostu nie ma ochoty wyłączać! Świetny sprzęt na lata!

Czy ProAc są złe? Absolutnie nie. Nie ukrywam, że widziałbym te monitory z innym wzmacniaczem - nieco bardziej precyzyjnym, nieco oszczędnym w bas tranzystorem lub może czymś z klasy D? Marek miał jednak Naima i to pod niego dokonywany był wybór. A Naim z nowymi Bowersami polubił się wybitnie i stanowił naprawdę znaczny skok względem starych monitorów praktycznie pod każdym względem. To o wiele bardziej wyrafinowane brzmienie!

Podczas testów był jednak jeszcze jeden zwycięzca. A były to moje skromne, budżetowe standy, które zabrałem ze sobą na odsłuchy. Marek był chyba na początku delikatnie sceptycznie nastawiony do tych patyków, ale szybko usłyszał i się przekonał ile daje dobre umiejscowienie kolumn w pokoju odsłuchowym. Kolejny zakup - fajne standy! Nie ma innej opcji i nie ma od tego ucieczki Marku :)

 

IMG_4216.JPG

IMG_4222.JPG

IMG_4217.JPG

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zazdroszczę ucha. Ja żeby podjąć się oceny i opisu dźwięku musiałbym obcować ze sprzętem co najmniej dobę lub kilka, najlepiej u siebie w domu. 

Trochę się czepiam (nie ukrywam), ale tez trochę zastanawiam czy to może na prawdę kwestia ucha?  Może osłuchania? 

Edytowano przez J4Z
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wojtku za profesjonalną recenzje, a wcześniej za pomoc w wyborze, a także odkrywanie pewnych aspektów brzmieniowych dotychczas mi nie znanych. W "sklepiku" zostały tylko "stare" Bowersy 😀. Jak wcześniej wspomniałem zostały jeszcze tylko do nabycia standy i absorbery montowane za kolumnami. Aktualnie B&W stoją na komodach i podstawkach Aperta, tych mniejszych z TopHiFi. 

13 minut temu, J4Z napisał:

Ja zazdroszczę ucha. Ja żeby podjąć się oceny i opisu dźwięku musiałbym obcować ze sprzętem co najmniej dobę lub kilka, najlepiej u siebie w domu. 

Trochę się czepiam (nie ukrywam), ale tez trochę zastanawiam czy to może na prawdę kwestia ucha?  Może osłuchania? 

Wojtek ma ucho jak nietoperz, i nie ma w tym krzty przesady.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję i bardzo cieszę, że monitory Bowersa z serii 700 zyskały nowego fana. Uważam, że to wybitne kolumny (choć niekoniecznie dla każdego). Mam wrażenie, że niesłusznie były dotychczas na forum lekceważone.

Aha. Pamiętajcie, że ceny karnetów do klubu Bowersa zaczynają się już od 4000 zł (707) ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Kraft napisał:

Gratuluję i bardzo cieszę, że monitory Bowersa z serii 700 zyskały nowego fana. Uważam, że to wybitne kolumny (choć niekoniecznie dla każdego). Mam wrażenie, że niesłusznie były dotychczas na forum lekceważone.

Aha. Pamiętajcie, że ceny karnetów do klubu Bowersa zaczynają się już od 4000 zł (707) ;) 

Ja po Kraft teście, jeszcze nie mając "siedemset szóstek" już wiedziałem, że chcę je mieć 😀.  Aktualne Signature to dalszy ciąg tego uczucia 😀.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, J4Z napisał:

Ja żeby podjąć się oceny i opisu dźwięku musiałbym obcować ze sprzętem co najmniej dobę lub kilka, najlepiej u siebie w domu. 

Dlatego nie jest to żadna recenzja, a wrażenia z odsłuchu, bardziej wręcz takie luźne myśli po lekkim ich uporządkowaniu w łepetynie. Pół dnia z kolumnami to jednak zbyt mało żeby zagłębić się bardziej w detale. Co do obcej akustyki - bałem się tego najbardziej. Ale pokój Marka ma naprawdę bardzo duży potencjał chociażby dzięki wymiarom i proporcjom.

2 godziny temu, Marek Muszyński napisał:

B&W stoją na komodach i podstawkach Aperta,

Będę się mimo wszystko upierał, że to tylko półśrodki, a nawet ćwierćśrodki :D

1 godzinę temu, Kraft napisał:

Mam wrażenie, że niesłusznie były dotychczas na forum lekceważone.

Może wynika to troszkę z ich ograniczonej dostępności? W zasadzie ma je u siebie tylko jedna większa sieć salonów audio. Ja z kolei do Bowersów byłem troszkę negatywnie nastawiony głównie ze względu na ich popularność na zachodzie i forach dyskusyjnych jak np. Reddit. 3/4 fotek które tam widuję (podejrzewam, że mocno przesadzam) to mam wrażenie albo KEF LS50 lub jakieś Bowersy właśnie. A tu się okazuje, że to jednak gra. I to jak!

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, lpomis napisał:

Dlatego nie jest to żadna recenzja, a wrażenia z odsłuchu, bardziej wręcz takie luźne myśli po lekkim ich uporządkowaniu w łepetynie. Pół dnia z kolumnami to jednak zbyt mało żeby zagłębić się bardziej w detale.

👍 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Grzesiek202 napisał:

I nie wiem jak 705, ale 706 są dość wrażliwe na kierunek ich ustawienia, również pod względem wysokości, a chyba na tej komodzie może być z 15cm za nisko?

Trafna uwaga. Sprawdzaliśmy to, bardzo pobieżnie ale jednak. Mi najbardziej odpowiadało delikatne, nie takie bezpośrednie skręcenie kolumn w stronę słuchacza. Jeśli chodzi o wysokość komody czy standów pod model 705 to należy pamiętać, że głośnik wysokotonowy w tych kolumnach jest zamontowany naprawdę wysoko.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się przede wszystkim , że takie spotkania mają miejsce. Każda taka wizyta to krok milowy w Naszej pasji. @lpomis świetny opis , ja z niego wyniosłem , że warto sparować Naima z B&W , pierwsza konkretna i sprawdzona propozycja jaką słyszałem od lat. 

Co do grania ProAc , pisałem już , że nie każdemu taki przekaz może odpowiadać . Jak ktoś się uprze by posłuchać nieco starszych / Response One SC/  to będą na zlocie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Dedal75 napisał:

Oj , by posłuchał .

Z B&W żadnego kontaktu nie miałem 😕 .  Pzdr

No niestety, u mnie w miasteczku za żadne skarby panowie z wiadomego salonu nie chcą wypożyczyć kolumn. Także jedyna droga to zakup jakiś używek na olx.

 

11 godzin temu, tomek4446 napisał:

 @lpomis Jak ktoś się uprze by posłuchać nieco starszych / Response One SC/  to będą na zlocie.

Ja się upieram. Pewnie w salonie nie będzie idealnie ale z ogromną przyjemnością posłucham tych kolumn 🙂

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, seba3002 napisał:

No niestety, u mnie w miasteczku za żadne skarby panowie z wiadomego salonu nie chcą wypożyczyć kolumn. Także jedyna droga to zakup jakiś używek na olx.

Może mój przykład im podaj. W Sopocie bez problemu wypożyczyli mi jednocześnie dwie pary kolumn i nie były to demonstracyjne, lecz nówki. Faktem jest, że najeździłem się ze Słupska, w te i wewte :), aby jedną parę zwrócić.

Edytowano przez Marek Muszyński
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm, z 706 czy z 705? 😎

Dali z Naimem to nie moja bajka i wcale się z tym nie kryję. Miałem już u siebie kiedyś Atoma i ponad tydzień łączyłem go z Menuetami. W moim małym pokoiku nie pasowało mi to połączenie. Mocno nasycone średnicą kolumny + dość bezpośredni w środku Naim nie przypasowały mi. Wszystko co ważne za bardzo wypchane. Naim jest mocno energetyczny, lubi nieco szarżować. Ale podkreślam - to było w moim pokoju. U Marka słuchaliśmy tego zestawu dosłownie 10 minut. Raz, to nie był element sporu, a raczej ciekawostka, dwa - brakło najzwyczajniej czasu na więcej. Jedno jest pewne - scena i przestrzeń jak dla mnie bez zarzutów. Brakowało dołu - i czuć to było od razu gdy zestawiliśmy te kolumienki z Bowersami. Takie to już audio hobby trochę powalone. Bowersy 705 sam bym chętnie przygarnął, ale nie widzę ich w moim trzynastometrowym saloniku. Udusiłyby się i płakały z rozpaczy. Dla Dali z kolei dwadzieścia kilka metrów to już sporawo. Uf, wybrnąłem jakoś z tego niezręcznego pytania? :D

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem te metaliczne 601 (dłużej) i 602 (właściwie  na sprawdzenie - dudniły u mnie mocno na basie, ale to kwestia pomieszczenia) i fajnie to całkiem grało - zwłaszcza 601.

Pamiętam że wcześniej miałem jakieś MA - i tam jak podchodziłem na kilkadziesiąt cm do kolumny słyszałem piasek sypiący się z wysokotonowca, przy BW tego w ogóle nie było.

@Marek Muszyńskijakie Quadrale miałeś?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...