Skocz do zawartości

Moja przygoda z budową i  akustyką Sali odsłuchowej, kinowej – wełna akustyczna, pianka HDS, projekt akustyczny, Subwoofery


Recommended Posts

Napisano
5 minut temu, Dedal napisał:

A może dlatego że , filozofujesz i Twój wpis jest komiczny jeśli wiem jak wyglądały ostatnie lata w Twoim wykonaniu .

To Ci nie przyszło do głowy ?

Czytam perypetie ,forumowicza z pojęciem,  a nie Twoich wpisów by zabłysnąć. 

Dobrze, napisz jakie jest Twoje zdanie o całej sytuacji  a nie ewidentnie szukasz zaczepki i niby grzecznie ale co wpis to mocniej starasz się mnie sprowokować do tego co lubisz robić na forum najbardziej.  Nie dam się Wam wciągnąć chłopaki... 

3 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Może cały wątek ma usunąć? Bo niefajny 😁

Nie wymyślaj, nikt tego tutaj nie napisał.

 

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, regorx xroger napisał:

Podejrzewam, że jesteś w mniejszości, bo ta większość z reguły tematem akustyki zajmuje się wyłącznie na forum i powtarza to co napisał ktoś inny uznany za atorytet.  Ja poprawę brzmienia uzyskiwałem poprzez  usuwanie tych wszystkich pewniaķów.  Acha mam do sprzedania ponad 20 takich dyfuzorów drewnianych pomalowanych ;). Miały być zamontowane na tylnej ścianie, ale nie było już po co. 

To prawda.

Trzeba jeszcze pamiętać, że każde pomieszczenie trzeba traktować indywidualnie. 

To co sprawdzi sie u mnie na tylnej lub bocznych ścianach nie musi się sprawdzić u kogoś innego. 

Wieszanie różnych dyfuzorów, czy paneli bez opamiętania wcale nie musi pomóc, bywa, że zaszkodzi.

Ostatnio furorę robią jakieś dyfuzorki ze styroduru, kilka osób zanabyło, bo się naczytali i myślą, że złapali pana boga za nogi.

Tak to już jest.

😉

Wg mnie odwaliłeś kawał dobrej roboty 👍

 

 

 

 

 

 

Edytowano przez DiBatonio
Napisano
5 godzin temu, regorx xroger napisał:

Żeby była jasność - nie mam zamiaru szukać winnego chyba, że siebie.  Raczej mam nadzieje pomóc przyszłym adaptatorom w uniknięciu moich błędów i podzielić się moimi wnioskami.  Z drugiej strony satysfakcja z postępów i zmian, że się zrobiło coś samemu,  jest czymś pozytywnym i bezcennym. Po tym wszystkim nie czułem specjalnie frustracji już od czasu przeniesienia kolumn na ścianę bez wełny, kiedy to pojawiła się nadzieja na dobre absorbujące granie.

Bardzo fajny wątek-gratuluję Autorowi obszernych opisów i odpowiedniej dokumentacji, nauki i doświadczenia, a w efekcie pozytywnych wyników. Dziękuję że chciało Ci się opisać dokładnie sytuację i Twoje wnioski. Jak wcześniej napisał DiBatonio "odwaliłeś kawał dobrej roboty 👍" 😎

Natomiast kilku Kolegów proszę by się ciut uspokoili w komentarzach i nie robili zamieszania w tym ciekawym wątku.

Pozdrawiam 

PS. Na razie niczego jeszcze tu nie usuwałem (mam madzieję od teraz nie będę musiał), więc o co chodzi?

Napisano
9 godzin temu, Kraft napisał:

Czy to jest finalne ustawienie miejsca odsłuchu?

To co widzisz na zdjęciu to stara wersja przed przebudową. Obecnie na tej ścianie jest Pianka HDS i płyty perforowane drewnopochodne 8mm grubości - te co widać na suficie. Słusznie zauważyłeś, że kanapa jest przesunięta do tyłu. Na tamtym ustawieniu było to najbardziej optymalne miejsce, które udało mi się znaleźć jednak zamiast moda  -  przesuwając kanapę jeszcze do tyłu mieliśmy zanik basu i to miejsce to było tak pomiędzy... ogólnie tak było źle i tak niedobrze....

Napisano (edytowany)

Moim zdaniem robimy uniwersalną - po prostu fachowcy z Focala napisali coś co jest dla nich oczywiste, bo zapewne mieli okazję przerabiać różne scenariusze.
Czyli do głośników grających do przodu ścianę za głośnikami zdecydowanie zostawić żywą, a dla głośników grających do tyłu (typu dipol, otwarte, czy dookólne) bezapelacyjnie żywą ;)
Sprzęt był znany,  skompletowany jeszcze przed budową sali

 

Edytowano przez RoRo
Odpowiadając na post bezpośrednio pod nim nie ma sensu cytować go w całości
Napisano
Dnia 9.04.2025 o 20:15, audiowit napisał:

Na sciane za kolumnami polecam dyfuzory. Natomiast za plecami absorbuję.

Kurde Witold, zaskoczyłeś mnie tym twierdzeniem. Z Twoich wcześniejszych wpisów wnioskowałem, że jesteś generalnie przeciwnikiem absorberów ("bo zabierają życie muzyce"). A tu piszesz, że za plecami absorbujesz. To jakaś niedawna zmiana podejścia, czy co? Opisz może, jak u Ciebie faktycznie wygląda ten tył pomieszczenia.

Napisano

Wg mnie nie co do tego dorabiać filozofii. 
Ja lubię proste rozwiązania. Nie mam pojęcia co to system LEDE.
Kolumny obecnie produkowane mają taką samą zasadę działania - mają tweeter, który gra do przodu, środek, który odbija się również od ścian za głośnikami i subbas, który promieniuje dookólnie. Wygłuszając ścianę tak jak ja to miałem zrobione - pochłonięte zostało to co tworzy obraz muzyczny - wybrzmiewanie instrumentów i odpowiedni pogłos sprawiają, że muzyki się chce słuchać. Fakt, że dopiero zacząłem się szczegółowo zagłębiać w temat po fakcie, ale wcześniej zadawałem pytania kilkukrotnie - czy na pewno mam tak zrobić - czy wełna nie powinna być na ścianie za słuchaczem - czy nie ma to znaczenia. Pan Bartłomiej swoją pewnością odpowiedzi wtenczas zdawał się wiedzieć co mówi i ja tego nie kwestionowałem.

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, Kraft napisał:

Kurde Witold, zaskoczyłeś mnie tym twierdzeniem. Z Twoich wcześniejszych wpisów wnioskowałem, że jesteś generalnie przeciwnikiem absorberów ("bo zabierają życie muzyce"). A tu piszesz, że za plecami absorbujesz. To jakaś niedawna zmiana podejścia, czy co? Opisz może, jak u Ciebie faktycznie wygląda ten tył pomieszczenia.

Jestem przeciwnikiem przegłuszania pomieszczeń i zabieraniu energii dźwiękowi. Czasem mam wrażenie, że forumowicze znaja tylko absorbery. Dlatego uczulam przed przegluszeniem. 

Natomiast nie można zapominać o odpowiednim czasie pogłosu. 

Mam od zawsze ( od kiedy przejołem jedno pomieszczenie na pokój muzyczny) okno wysłoniete grubym pluszem bawelnianym. Zresztą wklejałem niejednokrotnie zdjecia pokoju odsluchowego gdzie to dobrze widać. Niejednokrotnie tez doradzałem uzytkownikom tego forum tego typu rozwiazanie, przy duzych powierzchniach okiennych. Odradzalem natomiast kurtyny akustyczne, które są tak naprawdę chwytem marketingowym. Wystarczy plusz.

Generalnie mam 3 sciany dyfuzorow. Tak około 70% pokrycia + dyfuzja 50% sufitu i 1 ściana absorbcji + podloga dywan około 25%, w kluczowym miejscu.

Pomieszczenie jest dość zywe ale nie mam problemow z echem czy pogłosem. 

Z modami walczyłem tylko ustawieniem sprzętu. Nie posuwałem sie do tak radykalnych krokow jak autor wątku. Plus 4 bastrapy membranowe na mod w okolicach 70hz. Oczywiscie one tylko niwelują ten mod. Trzeba posunąć się naprawde do radykalnych krokow chcac walczyć z falami ponizej 150hz.

23 minuty temu, tomek4446 napisał:

Instrukcje są dla mięczaków :) 

Dla dziewczyn :)

Myślę, że instrukcje ustawienia kolumn są podobne przy klasycznych skrzyniowych konstrukcjach. Nie doszukiwałbym sie tu błędu.

 

Edytowano przez audiowit
Napisano
7 godzin temu, fp74 napisał:

Można było skrócić całą opowieść do tego , że nie przeczytaliście instrukcji i machneliscie pokój odwrotnie niż należało. 

 

7 godzin temu, tomek4446 napisał:

Instrukcje są dla mięczaków :) 

No ,koledzy ,nie spłaszczajmy arcyciekawego tematu do instrukcji skrzynek.😁.Z drugiej strony ,instrukcja i praktyka pokazały, że słusznie się czepiacie 😁

Napisano
9 godzin temu, fp74 napisał:

Można było skrócić całą opowieść do tego , że nie przeczytaliście instrukcji i machneliscie pokój odwrotnie niż należało. 

Wątek zawiera całą relację z testów, porównania materiałów do absorbcji basu, wnioski, zdjęcia - a przede wszystkim informacje o rozwiązaniu problemów z wynikami pomiarów- do tego jest w w nim wiele cennych informacji od innych użytkowników - a jedyne co wywnioskowałeś to to, że instrukcja nie została przeczytana?
Jeśli jesteś nastolatkiem to mogę wziąć na Ciebie poprawkę, bo jeszcze masz czas w życiu, ale jeśli jesteś dorosłym facetem to wybacz, ale będzie to moja ostatnia odpowiedź do Ciebie. 
Dobry mechanik nie potrzebuje czytać instrukcji zasad pracy silnika spalinowego, a specjalista od fotowoltaiki nie musi za każdym razem czytać instrukcji umiejscowienia ogniw na dachu i tak dalej. Owszem instrukcja do kolumn była czytana. Pan Bartłomiej projekt wyliczał wiele dni - o ile zrozumiałem był to złożony proces. W tym projekcie znalazły się odległości kolumn od tylnej i bocznej ściany. W instrukcji focala jest szczegółowo opisany wzór matematyczny w jaki sposób umieścić kolumny od ściany bocznej i tylnej - wychodzi nam wynik co do cm - zwróciłem na to uwagę, że to co mamy w projekcie jest zupełnie inne niż mówi instrukcja. Pan dr poinformował mnie, że to co jest w instrukcji, a to co wychodzi w praktyce to są dwie zupełnie różne sprawy i żeby na instrukcję nie patrzeć więc się więcej w nią nie wgłębiałem. Teoretycznie miał rację, bo on miał zdecydowanie więcej danych niż producent - miał dane środowiska, absorpcji, rozpraszania, wymiary pokoju, materiał ścian itp. i teoretycznie mając znacznie większych danych  można było zrobić coś znacznie lepiej niż zaleca producent - jeśli nie znasz przypadków, że można coś zrobić znacznie lepiej niż zalecała instrukcja to być może krótko żyjesz albo mało w życiu widziałeś. Kolumny głośnikowe w takiej konstrukcji pracują na tej samej zasadzie. Tutaj nie ma cudów. 

Napisano
1 godzinę temu, regorx xroger napisał:

Owszem instrukcja do kolumn była czytana.

Bywa różnie z instrukcjami. Producent moich kolumn zaleca rozstaw 3-5m. Niestety przy tak szerokim rozstawie scena która powstaje w moim pomieszczeniu jest dla mnie nie akceptowalna . Optymalne jest 2,70 m.

2 godziny temu, regorx xroger napisał:

W instrukcji focala jest szczegółowo opisany wzór matematyczny w jaki sposób umieścić kolumny od ściany bocznej i tylnej - wychodzi nam wynik co do cm

A mógłbyś przedstawić ten wzór. Jestem ciekaw , Przerobiłem u siebie chyba wszystkie znane metody pozycjonowania kolumn. Niestety w większości teoria rozmijała się z praktyką , a raczej z moimi oczekiwaniami. Słuchałem Twoich paczek , słuchałem ich w pomieszczeniu tylko częściowo zaadaptowanym , dobrze delikatnie mówiąc nie było. Mogę zatem wnioskować , że są raczej wybredne jeżeli chodzi o warunki grania.

Napisano
51 minut temu, tomek4446 napisał:

Bywa różnie z instrukcjami. Producent moich kolumn zaleca rozstaw 3-5m. Niestety przy tak szerokim rozstawie scena która powstaje w moim pomieszczeniu jest dla mnie nie akceptowalna . Optymalne jest 2,70 m.

A mógłbyś przedstawić ten wzór. Jestem ciekaw , Przerobiłem u siebie chyba wszystkie znane metody pozycjonowania kolumn. Niestety w większości teoria rozmijała się z praktyką , a raczej z moimi oczekiwaniami. Słuchałem Twoich paczek , słuchałem ich w pomieszczeniu tylko częściowo zaadaptowanym , dobrze delikatnie mówiąc nie było. Mogę zatem wnioskować , że są raczej wybredne jeżeli chodzi o warunki grania.

w google bez problemu znajdziesz instrukcję "Focal Stella Utopia" i tam na którejś stronie jest to opisane. 
Są dość wybredne, ale to też z racji gabarytów i potrzebują dość dużego pomieszczenia. Schodzą bardzo nisko i są dość jasne. Ja je wcześniej miałem je w pomieszczeniu 670x380x250 - grało to względnie dobrze dało się słuchać, ale to nie było naturalne środowisko tych kolumn. To też kwestia doboru źródeł....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...