Slawko69 Napisano 13 godzin temu Napisano 13 godzin temu Chyba nikogo nie zaskoczę. Kolumny 1 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 12 godzin temu Napisano 12 godzin temu Dnia 24.06.2025 o 17:46, kaczadupa napisał: wielkość źródeł pozornych. Elex mk4 - 8 Aethos - 9 To jeszcze bardziej upewnia mnie w tym, że Elex-R (mk3) i Elex MK4 to jednak różne wzmacniacze pod względem brzmienia. Ale ok, zostawmy to. 1. Czy Aethos też jest tak bardzo skupiony jak mniejsza Rega? Spektakl dzieje się głównie między kolumnami? Średnica nadal na pierwszym miejscu? 2. Skoro Aethos gra swobodniej, to domyślam się, że jest mniej wyrywny i spontaniczny? Szczególnie jeśli chodzi o bas. Która Rega jest bardziej skoczna i rytmiczna? 3. Temat rozciągnięcia na basie - czy czuć aż tak dużą różnicę? Wiem, że mocnym ograniczeniem są tutaj kolumny. Ale jak to wypada na ATC? Pamiętam, że Elicit miał ładne i głębokie zejście - oczywiście kosztem samego uderzenia. 4. Napisz coś coś więcej o wysokich tonach. Ilość, soczystość, ogólna jakość i charakter w porównaniu do MK4. 5. Odnośnie problematycznego sterowania głośnością. Chodzi o to, że skoki głośności są bardzo duże przy minimalnym ruszeniu potka? Wzmacniacz gra głośno już na niskich poziomach? Próbowałeś obniżyć napięcie wyjściowe na Chordzie? 1 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 11 godzin temu Autor Napisano 11 godzin temu Jutro odpowiem. Co byś wybrał? W ciemno oczywiście. Odpisz, cytując
lpomis Napisano 11 godzin temu Napisano 11 godzin temu ProAc D2R mi nie siadły w zestawieniu z Naimem. Podobnie ich podłogowe konstrukcje po odsłuchach w Topach. Tobie się podobały. Nie sugeruj się więc moją opinią. Tak czy inaczej wyłamię się z towarzystwa i w ciemno wybiorę 17,5kg blaszaka 1 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 11 godzin temu Autor Napisano 11 godzin temu (edytowany) 8 minut temu, lpomis napisał: ProAc D2R mi nie siadły w zestawieniu z Naimem My chyba tych kiepskich Naimów z D2R słuchali, mnie też nie przekonało. No ale jak sami naimowcy mówią - poniżej 282 / 250DR to nie Naim więc... Edytowano 11 godzin temu przez kaczadupa Odpisz, cytując
Rafał S Napisano 11 godzin temu Napisano 11 godzin temu (edytowany) 2 godziny temu, kaczadupa napisał: Z tej dwójki co dla siebie wybieracie ? Dziś na spacerze po pracy, kilka godzin przed Tobą też zadałem sobie to pytanie. I dłuższą chwilę zastanawiałem się, zanim odpowiedziałem, że chyba jednak D2R. Bo kolumny muszą się zgrać z pomieszczeniem, a wzmacniacz... wprawdzie też musi (moc, sposób budowania sceny, charakter basu), ale mimo wszystko nie w takim stopniu. Ogólnie, po opisach Twoich i innych osób (oraz własnym doświadczeniu z D2R) uważam, że i na większej Redze i na ProAkach dałbyś radę zbudować świetny system. Taki, który wysoko wygrałby z tandemem Elex mk4 + scm7. Przy czym mogłoby to wymagać trochę czasu. Drogą na skróty (wymagającą jednak jednorazowego wyłożenia dużej gotówki ) byłby zakup D2R i porównanie Aethosa, rozważanego przez Ciebie SN3 i na dokładkę np. Gato Amp 150 (lekko ciepły, z fajnym drivem i kontrolą i gładką górą, która mogłaby się zgrać z ProAkami). Edytowano 11 godzin temu przez Rafał S 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 10 godzin temu Napisano 10 godzin temu (edytowany) Zastanawiam się, czy istnieje jakiś podręcznik budowania wzmacniaczy, w którym jest napisane: dla osiągnięcia sceny w głąb ustaw tak i tak odpowiednie parametry, a jak chcesz uzyskać scenę wszerz, to tak i tak? A jeśli istnieje, to jakie to parametry? Edytowano 10 godzin temu przez Kraft 1 1 1 Odpisz, cytując
DiBatonio Napisano 10 godzin temu Napisano 10 godzin temu (edytowany) 1 godzinę temu, Rafał S napisał: dłuższą chwilę zastanawiałem się, zanim odpowiedziałem, że chyba jednak D2R. Bo kolumny muszą się zgrać z pomieszczeniem, a wzmacniacz... wprawdzie też musi (moc, sposób budowania sceny, charakter basu), ale mimo wszystko nie w takim stopniu Rafał, ProAci to przede wszystkim muszą być precyzyjnie ustawione, a jak? to już w przybliżeniu chyba kojarzysz. Każde kolumny "muszą" zgrać się z pomieszczeniem i jego akustyką, ale to dość oczywiste przynajmniej dla części audiomaniaków 😉 Większość ludzi nie ma cierpliwości, nie ma sposobności czasem, a często gubią ich przyzwyczajenia z ustawień w przypadku standardowych konstrukcji i stosują je w ustawieniu ProAców, a to jest największy błąd. Moc wzmacniacza jest drugorzędna i myślę, że bardziej ważny jest DF wzmacniacza oraz dopasowanie okablowania dla niektórych niestety temat nie do przeskoczenia. 😉 Przypomnę tylko, że Moon 250i (50W) lepiej sobie z D2 radzi niż 100 W końcówka Atolla, generalnie w każdym aspekcie. Ale jak się przyjęło i utarłona forach, to musze napisać, że u mnie z moją elektroniką i calą resztą, a jaką to już większość uzytkowników tego forum poznała z zamieszconej swojego czasu mojej stopki. Troszkę się zmieniło od tamtego czasu w niektórych aspektach systemu, ale to "dopieszczanie" i inne takie zatrzymam dla siebie, przepraszam. 😉 Znikam, bo tym wpisem złamałem trochę swoje postanowienie i obietnice. Zatem życzę powodzenia wszystkim w tematach audio. Pozdrawiam i juz nie przeszkadzam. 😉 Edytowano 9 godzin temu przez DiBatonio 1 Odpisz, cytując
KrólKiczu Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu 4 godziny temu, Kraft napisał: Zastanawiam się, czy istnieje jakiś podręcznik budowania wzmacniaczy, w którym jest napisane: dla osiągnięcia sceny w głąb ustaw tak i tak odpowiednie parametry, a jak chcesz uzyskać scenę wszerz, to tak i tak? A jeśli istnieje, to jakie to parametry? Myślę, że pewne pytania muszą pozostać bez odpowiedzi 😉. Odpisz, cytując
Kraft Napisano 1 godzinę temu Napisano 1 godzinę temu Niekoniecznie. Zapytałem ChataGPT i podał trzy tytuły, a nawet numery konkretnych rozdziałów. Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 23 minuty temu Napisano 23 minuty temu Czat się trochę zna, ale przecież to bezrozumna maszyna liczącą. Nie słyszy tego co my nawet jak mu się zaimplementuje dwa mikrofony za uszy 😉 Cytuję: Za tworzenie i jakość przestrzeni w dźwięku ze wzmacniacza audio — czyli tzw. sceny dźwiękowej (stereo imaging, soundstage) — odpowiada kilka kluczowych parametrów technicznych i konstrukcyjnych. Poniżej zestawienie najważniejszych z nich: 🔊 1. Separacja kanałów (Channel Separation / Crosstalk) Im większa separacja kanałów, tym precyzyjniejsze lokalizowanie źródeł dźwięku na scenie (lewo–prawo). Wyrażana w dB. Wysoka wartość (np. > 80 dB) oznacza, że sygnał z jednego kanału praktycznie nie „przecieka” do drugiego. Niska separacja może spłaszczać scenę i powodować „klejenie” dźwięków do środka. 📉 2. Niski poziom szumów i zniekształceń (SNR, THD, IMD) Wysoki SNR (np. > 100 dB) i niskie THD (< 0,01%) oznaczają, że wzmacniacz nie wprowadza zniekształceń maskujących delikatne informacje przestrzenne. Szczególnie ważne w cichych fragmentach — gdzie mikrodetale (pogłos, ambiance) budują głębię sceny. ⚡ 3. Wysoka szybkość narastania (Slew Rate) i pasmo przenoszenia Wzmacniacz musi sprawnie reagować na szybkie zmiany sygnału, by zachować kontury i detale (szczególnie transjenty). Slew rate rzędu > 10 V/μs (dla tranzystorów) pozwala lepiej oddać przestrzenne informacje z nagrania. Szerokie pasmo przenoszenia (np. 10 Hz – 100 kHz) umożliwia lepsze zachowanie nieliniowych harmoników, które wpływają na wrażenie „otwartości”. 🎚️ 4. Precyzyjne dopasowanie kanałów (Channel Balance & Matching) Szczególnie istotne w sekcji przedwzmacniacza i regulatora głośności (np. drabinki rezystorowe zamiast potencjometrów). Nierówności powodują przesunięcie sceny lub utratę stabilności obrazu stereo. 🔌 5. Stabilność w napędzaniu obciążenia Wzmacniacz musi pracować liniowo przy różnym obciążeniu impedancyjnym, by nie zniekształcać sceny. Ma to znaczenie przy kolumnach o niestabilnej impedancji (jak Klipsch Heresy III). 🎛️ 6. Jakość toru sygnałowego (topologia, komponenty, HDAM-y itd.) Krótki, symetryczny tor sygnałowy i dobrej jakości komponenty (np. kondensatory foliowe, niskoszumowe op-ampy) sprzyjają przejrzystości. Moduły typu Marantz HDAM również mają wpływ na mikrodynamikę i przestrzeń. 🧠 Uwaga: psychoakustyka i reszta toru Wzmacniacz nie działa w próżni: źródło, kolumny i akustyka pomieszczenia mają większy wpływ na przestrzeń niż sam wzmacniacz. Przykładowo: dobre kolumny szerokopasmowe z szeroką dyspersją + odpowiednie ustawienie = lepsza scena niż najdroższy wzmacniacz w złym pokoju. Chcesz, żebym porównał pod tym kątem konkretne modele wzmacniaczy? Albo omówił wpływ Twoich Heresy III na przestrzeń?" Skąd Chat wie, że słucham na Heresy? 🤣 2 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 7 minut temu Napisano 7 minut temu (edytowany) Mi napisał tak: Tak, istnieją podręczniki oraz literatura techniczna i hobbystyczna dotycząca strojenia i projektowania wzmacniaczy audio Hi-Fi, w tym takich aspektów jak: scena stereo (szerokość, głębia, lokalizacja źródeł dźwięku), barwa dźwięku (ciepło, jasność, neutralność), transparentność i rozdzielczość, wpływ topologii układu i zastosowanych komponentów. Książki i źródła godne uwagi: 📘 Douglas Self – "Audio Power Amplifier Design Handbook" Bardzo znana książka w środowisku audio DIY i inżynierskim. Omawia szczegółowo różne topologie wzmacniaczy, zniekształcenia, sprzężenia zwrotne itp. Choć skupia się głównie na pomiarach technicznych, to rozdziały o zniekształceniach i intermodulacji są kluczowe przy projektowaniu pod kątem sceny stereo. 📗 Bob Cordell – "Designing Audio Power Amplifiers" Konkurencyjna wobec Selfa, bardzo techniczna, ale przystępna. Omawia niuanse projektowania klasy AB i innych topologii, w tym elementy wpływające na "przezroczystość" dźwięku. 📙 Jean Hiraga – artykuły w "L’Audiophile" Podejście bardziej subiektywne, znane z promowania minimalizmu w torze audio. Hiraga promował prostotę i "magiczne" brzmienie wzmacniaczy SE (single-ended). Jego artykuły często odwołują się do jakości sceny i emocjonalnego przekazu dźwięku. Edytowano 7 minut temu przez Kraft 1 Odpisz, cytując
kaczadupa Napisano 4 minuty temu Autor Napisano 4 minuty temu Teraz musimy wylosować kogoś do przeczytania tych opracowań. Może jest ochotnik ? Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.