Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

40 minut temu, Rafał S napisał:

Jestem ciekaw, czy ktoś ( @tomek4446, @Asia ?) porównywał wpływ DDRC 22D na sygnał dla wejścia z CD i streamingu. 22D pracuje na 96kHz i podobno konwersja ze źródłowego 44.1kHz (CD) objawia się słyszalnym spadkiem jakości.

Ja używałem zarówno przy wyjściu z CD i z jakiegoś streamera, nie zauważyłem specjalnych różnic

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Rafał S Miałem nie pisać , bo ponowne ustawienie DDRC 22D jeszcze przede mną. Póki co słucham z głośnika bluetooth , to co ja wiem :) Co Ty z tym degradowaniem !!! To urządzenie jest w pełni cyfrowe i niczego nie degraduje. O DAC-ach jakoś nie mówimy , że " degradują" dźwięk, choć konwersja zachodzi jak cholera :) A teraz filtry. Ja jadę tak jak wspomniała @Asia na gotowcach , czyli Harman , Nad i fabryczny. Najbardziej dźwiękowo pasuje mi NAD ze względu na bas , który jest odczuwalny bardziej niż w pozostałych ale nie tłumi średnicy. Takie cóś , to musisz już sobie sam dopasować do akustyki pomieszczenia i preferencji. Jest oczywiście jeszcze możliwość tworzenia filtrów własnych. Jeden taki sobie zawsze robię przy okazji pomiarów , ale jak dotąd tych w/w nie pobiłem jakością. Widocznie projektanci algorytmów filtrów mieli , ciut większą wiedzę , ode mnie , choć jak się nad tym zastanowić to chyba nie możliwe :)

Moim zdaniem opinie , iż DL degraduje dźwięk, wynikają z naszych wieloletnich przyzwyczajeń do odtwarzanego dźwięku w naszym pokoju. Często się słyszy , że DSP spłaszcza dźwięk. Ano spłaszcza , dźwięk się wyrównuje i szlag trafia podbicia , które dodawały kolorytu i ekspresji. Pisałem wielokrotnie , w Altecach nie mam problemów z dudniącym basem. Robiłem mnóstwo odsłuchów z włączonymi i wyłączonymi filtrami i jednak wpływ DL na pozostałe pasma po za basem u mnie jest korzystny. Nie omieszkałem spróbować zrobić redukcji filtrów do zakresu 300 Hz , pozostałe pasma bez filtracji , ale efekt uzyskałem średni.

Reasumując , sam się musisz przekonać.

A co wykorzystanej licencji DL , to możesz ją bez problemu przepisać na dowolną osobę razem z urządzeniem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomek4446 napisał:

Co Ty z tym degradowaniem !!! To urządzenie jest w pełni cyfrowe i niczego nie degraduje.

Tomek, na zdrowy rozum: nie zrobisz bezstratnej konwersji z 44.1 na 96, bo ta druga wartość nie jest wielokrotnością pierwszej. Dodatkowo pojawia się ponoć problem innego taktowania sygnału / zegarów itd. Więc jakieś zmiany / straty być muszą. Niektórzy użytkownicy twierdzą, że słyszą różnice nawet przy wyłączonych filtrach.

Urządzenie w pełni cyfrowe? Właśnie słucham na próbę innego transportu CD. Dźwięk wyraźnie ciemniejszy.

Dlatego pytałem. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. :) Przyjmuję, że ani Ty, ani Asia, czy Bartek nie doświadczyliście spadku czystości sygnału po przejściu przez 22D. Czyli argument za. :)

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Rafał S ja tylko w pewnym momencie życia nabrałem dystansu do twierdzeń , że coś , coś degraduje :)

8 minut temu, Rafał S napisał:

nie zrobisz bezstratnej konwersji z 44.1 na 96, bo ta druga wartość nie jest wielokrotnością pierwszej. Dodatkowo pojawia się ponoć problem innego taktowania sygnału / zegarów itd. Więc jakieś zmiany / straty być muszą. Niektórzy użytkownicy twierdzą, że słyszą różnice nawet przy wyłączonych filtrach.

Masz rację. Tylko połóż na szali zmiany powodowane przez konwersję , a te które które powoduje akustyka Twojego pomieszczenia i pomyśl jaki wynik uzyskasz.

Na tej zasadzie to straty wobec oryginału nośnika powoduje kurna wszystko, od prądu w gniazdku , kabli po nasz system , kolumny i kanapę / fotel na którym siedzimy. Nie wspominając o naszym nastroju w danej chwili , poziomie stresu , wilgotności powietrza :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtry są ustawiane pod to co ludziom sprawia przyjemność ,czyli podbicie dołów , obniżenie góry , zapewne wynika to też z jako takiego zbalansowania głośności dla tych częstotliwości.

Tak jak wcześniej pisałem , żeby poczuć lepszą jakość którą wygeneruje Nam DL trzeba posłuchać parę tygodni , potem wyłączyć filtr i usłyszeć jak było nie fajnie bez DSP.

Dodam jeszcze iż DL z Arcama robi lepszą robotę na subie , niż moje ustawienia DSP w subie. W sumie dsp w subie ma 3 pkt częstotliwości regulacji , DL tyle ile chcemy ;) 

Kiedyś bawiłem się APO na PC , i tam było słychać spadki jakości , zapewne złe ustawienia tego a może tak to działało tam. Próbowałem robić też swoje filtry do Arcama , niestety gotowe od producentów sprzętów są lepiej zbalansowane.

Natomiast zaimplementowany DL w urządzeniu robi grubą robotę , szczególnie przy wszystkich kanałach KD.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 9.09.2023 o 05:10, Chyba Miro 84 napisał:

A można prosić o rozwinięcie powyższych asrc, pll czy też fw 🙉 bo nic mi to nie mówi, a chciałbym wiedzieć co czytam 😅

A najlepiej to napisać raz jeszcze w sposób bardziej przyjazny tym nie w temacie.

Pozdr.

ASRC - Asynchronous Sample Rate Converter

Cos, co sprawia ze przechodzimy z dowolnej jednej czestotliwosci probkowania na dowolna inna. I zarazem z dowolnego zegara taktujacego sygnal na wejsciu na zegar wewnetrzny. Z jednej strony ulatwia DSP, bo wewnetrznie jest stala czestotliwosc, dodatkowo dziala jako eliminator zewnetrznego jittera, a z drugiej zawsze wprowadza pewna degradacje do cyfrowych danych, nawet jesli czestotliwosci probkowania wejscia i wewnetrzna sa takie same, bo zegary zawsze sie troche roznia.

W miniDSP wejscia cyfrowe zawsze maja ASRC.

 

PLL - Phase-Locked Loop

Cos, co pozwala wyciagnac zegar taktujacy np. z transmisji cyfrowej po spdif, utrzymac z nim synchronizacje i ewentualnie zredukowac jitter.

W miniDSP prawdopodobnie nie jest wykorzystywana synchronizacja z zegarem zewnetrznym. Zamiast tego jest przyjmowany staly estymat tej czestotliwosci, co sprawia, ze miniDSP sa wrazliwe na fluktuacje zegara, ktore pogarszaja jakosc konwersji ASRC.

 

FW -  firmware

Oprogramowanie ukladowe. Tu w kontekscie oczekiwania na nowa wersje, ktora bedzie poddawac whodzacy stream regulacji glosnosci przed ASRC, a nie po, jak teraz. W tym momencie miniDSP nie maja headroomu przed konwersja ASRC, co moze prowadzic do clippingu, ktoremu na samym urzadzeniu nie da sie zapobiec. Jedynym sposobem na teraz jest zmiejszyc cyfrowy poziom na zrodle przed transmisja do miniDSP.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Kubakk napisał:

Kiedyś bawiłem się APO na PC , i tam było słychać spadki jakości , zapewne złe ustawienia tego a może tak to działało tam.

Tak to niestety działa - spadek jakości jest nie ze względu na filtry, ale ze względu na instalacje APO i "włączenie" go do toru... (przerobiłem olbrzymia ilość różnych filtrów w tym mnóstwo FIR i korekty fazy. Kiedyś się zaskoczyłem poprawa jakości po reinstalacji Windows. Jak odinstalowałem Apo, niestety klapło... W Rme przy w miarę łagodnych i rozsądnych filtrach nie słychać włączenia DSP jako utraty jakości, ale dźwięk mi nie pasował... 

21 godzin temu, tomek4446 napisał:

w pewnym momencie życia nabrałem dystansu do twierdzeń , że coś , coś degraduje :)

U mnie jest tak że dźwięk potrafi zachwycić, takie drobne niuanse, detale, wybrzmienia. Po dodaniu tych DSP które używałem magia znika, dźwięk się robi "tańszy" (nie chodzi o likwidację modów i argument że lubię zniekształcenia i podbarwienia, bo korekta może być na zero, chodzi o dodatkowe procesowanie dźwięku) 

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...