Skocz do zawartości

Dirac Live i Room EQ Wizard - leki na całe zło?


Kraft

Recommended Posts

10 minut temu, AudioTube napisał:

Czy to w okolicach 80-120Hz? Ciepły, „energetyzujący” bas. 
Czy szukałeś miejsca/mikrofon/sweet spot gdzie dołki były mniejsze lub nie było ich wcale?/wyższy bas

Pierwszy dołek ok. 90Hz, drugi ok. 170Hz (czyli już na granicy dolnej średnicy). Najpierw jeździłem kolumnami w przód i tył w granicach możliwości (do 20cm w tę i w tę od standardowego ustawienia). Niestety, zawsze wychodziło na to, że jak jeden z dołków maleje, to drugi się pogłębia. ;)

Mierzyłem w sweet spocie i po 30 cm w na prawo i na lewo. Ciekawostka: skrajne pozycje (prawa i lewa) dają zupełnie inny obraz, mimo, że ja tego aż tak nie odbieram przesuwając się na na kanapie odsłuchowej. Lewa pozycja daje dodatkowy (trzeci) dołek ok. 130Hz, ale tylko przy otwartym okienku od aneksu kuchennego (przy zamkniętym już nie). Prawa pozycja zmniejsza dołek na 90Hz, ale zwiększa ten na 170Hz.

Różnice na basie przy wysuwaniu i dosuwaniu kolumn słyszę bardzo wyraźnie, a różnic w wyniku przesuwania się na kanapie - prawie wcale, mimo, że REW je wykazuje.

Ale to wszystko na marginesie - podtrzymuję swoje pytania o DDRC-22D. :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Rafał S napisał:

miniDSP DDRC-22D

dzięki uprzejmości Asi miałem okazje testować to pudełko u siebie

Wpierw trzeba wspomnieć o ograniczeniach .. wpinasz go pomiędzy DAC i źródła i max to 24-96 bodajże. Owszem pudełko przyjmuje sygnał 192kHz ale go zmniejsza na własne potrzeby, niestety nic nie wiemy o zegarze. Jak wiesz ja korzystam z Qobuz i troche muzyki ucierpiało z tego powodu. Moze to i drobny szczegół, ale już nie było bit-perfect i można się czepiać.

Dla mnie największym bólem było zabranie aury pomieszczenia, 22d likwidując odbicia zabrał ten element.

Pamiętam ze niski zakres wcale dużo mi się nie poprawił, było to przy codziennym poziomie grania. Możliwe, że gdybym grał głośniej już na granicy wzbudzania basu skrzynka mogła by być wykorzystana w pełni. Z innych elementów? ... na pewno lepiej była poukładana scena lewa-prawa niż mam obecnie. 

Spojrzałem na obecna cenę i ....... gdy Asia kupowała to nie byłem pewny ówczesnej ceny czy warto a dziś? nie dał bym tyle.

edit,

Aaaa. jeszcze jedna sprawa .... wiem ze koledzy korzystają z wzorców załadowanych do skrzynki. No, tylko w tym momecie to nie jest korekcja konkretnego pomieszczenia tylko equalizer wpięty w tor audio a chyba nie o to chodzi.

Edytowano przez Bogusław 66
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli Bogusław nie miał odpalonego dobrze skalibrowanego Diraca przez parę tygodni , to nie mógł poczuć mocy DSP z DL ;)

Nic nie degraduje , co najwyżej wyłączy świsty na górze jeśli tak sobie ustawimy.

Bas nie łomoci szafkami , szybami , nie dudni u sąsiada , reszta elegancko podzielona.

Natomiast jeśli źle ustawimy mikrofon : zazwyczaj zbyt blisko pkt mierzone to wyjdzie papka typu scena o szerokości 50cm

To jak dużą poprawę to daje odczujemy jw. pisałem po paru tygodniach słuchania tylko z DL , wyłączamy filtr i nagle jakbyśmy przeszli na boomboxa czy jakieś małe radio , ew. z basem wieża sony

PS: nie polecam kalibrować jak kot będzie po jedzeniu , mój zwymiotował od kalibracyjnych dźwięków

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Kubakk napisał:

Nic nie degraduje , co najwyżej wyłączy świsty na górze jeśli tak sobie ustawimy.

Dzięki. :) Kuba, czy u Ciebie DSP wyrabiało się z korekcją całego pasma, czy też muliło przy zbyt dużym zakresie częstotliwości i musiałeś ograniczyć jego działanie? Używałeś go do KD, czy do stereo? (Zdaniem niektórych w stereo gorzej się sprawdza.)

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to mam w Arcamie avr11 , kd + stereo , działa dobrze.

Jak bawiłem się jakimś progsem na PC wrzucając z rew pomiarów pliki to potrafiło to brzmieć tak sobie, tylko to nie był DL.

Trzeba tylko uważać na bas , program potrafi zbyt mocno zdjąć , i potem mamy narzekania ,że uuu słabo ... wystarczy podbić sub i po problemie ;)

StormAudio DL Targets <-- dobre krzywe , u mnie w KD się sprawdzają , są inne na przód , tył i suba

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Rafał S napisał:

Podobno DSP jednak słyszalnie degraduje czystość sygnału nawet przy ograniczeniu działania do samego basu. Potwierdzacie to?

Wprowadzenie dodatkowego urządzenia do toru może istotnie zdegradować dźwięk. Może, to słowo klucz, nie musi. 

Co do reszty - dołków nie zasypiesz. Głównie wynikają z odległości od ściany i powrotu odbitego dźwięku w przeciwfazie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.09.2023 o 23:13, marcinmarcin napisał:

Wprowadzenie dodatkowego urządzenia do toru może istotnie zdegradować dźwięk. Może, to słowo klucz, nie musi.

Marcin, proszę - powiedz, jak człowiek - u Ciebie degradowało, czy nie? :)

Dnia 5.09.2023 o 23:13, marcinmarcin napisał:

dołków nie zasypiesz.

Ale przecież da się podnieść ich poziom o kilka decybeli, więc powinno być słychać jakąś poprawę, prawda? Pisałeś, że po 2 latach doświadczeń korzystasz tylko z filtrów ujemnych. Dlaczego? Co złego powodują te, które podnoszą poziom sygnału dla danych częstotliwości?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.09.2023 o 11:39, Rafał S napisał:

w jakich sytuacjach warto się w to w ogóle bawić.

Wg mnie warto gdy piki rezonansów dosłownie dudnią przykrywając treści muzyczne w innych zakresach f. Tak jak Marcin napisał tylko przycinanie pików warto robić. Dołki jeżeli są można delikatnie próbować zasypać ale tylko gdy Group Delay jest w tym paśmie stały. W większości przypadków poprawianie amplitudy w dołku rezonansowym kończy się wysokimi zniekształceniami. Słychać to jakby był przester. 

Można próbować poprawić dołek zmieniając fazę sygnału ale to poprzez filtry FIR i uzysk amplitudy jest do max 6dB. Niestety tylko dla danego punktu odsłuchowego. Przesuniesz mikrofon czy ucho trochę i będzie to zrujnowane. Odległość zależy od zakresu częstotliwości. 

Moje wrażenia są takie, że filtry ingerują w jakość muzyki nieznacznie jeżeli są dobrze przygotowane. Miałem na chwilę od Tomka D22 i jeżeli korekty robiłem mocne to jakość leciała na łeb. Przy delikatnych nie było różnicy w jakości, a poprawa w zakresie rezonansów pomieszczenia dawała poczucie lepszej jakości muzyki. Więcej detali, powietrza i ogólnie banan 😀

Stosowanie DSP to kompromis. Czasami warto ale nie zawsze. Lepszym sposobem jest adaptacja akustyczna i dobór odpowiednich kolumn do warunków lokalowych. Jeżeli są piki np. na 50, 70Hz to szukamy kolumn z płaska charakterystyką ampli. Takie z podbitym basem zadudnią mocniej. Trzeba eksperymentować i słuchać. To jedyny sposób by wypracować jakieś wnioski. Każdy ma inne warunki i upodobania.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Rafał S napisał:

Marcin, proszę - powiedz, jak człowiek - u Ciebie degradowało, czy nie? :)

Nie miałem D22. Używałem Apo Equalizer na PC, Camilla DSP na malinie oraz Rme Adi 2FS Dac. Włączenie zarówno APO jak i Camilli skutkowało mniejszym lub większym zepsuciem dźwięku. Rme samo w sobie jako dac grało tak sobie, ale włączenie/wyłączenie DSP było nieodczuwalne. Wszystkie urządzenia które robia Ad-Da moim zdaniem nie maja sensu. U mnie aktualnie zrezygnowałem z DSP. Ostatnia opcja którą używałem to właśnie Camilla DSP na malinie - mimo że słyszałem degradacje, miałem za dużo basu bez. Aktualne kolumny wpasowały sie w pomieszczenie i grają dobrze bez DSP...

Edytowano przez marcinmarcin
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, Kraft napisał:

Czyli wydawanie starych płyt na CD nie ma sensu? Albo udostępnianie ich w streamingu? 

Chodzi o DSP które wpinamy na analogu, robi konwersję do cyfry, potem znowu analog :) 

Co do urządzeń AD-DA - używam właśnie takowego interfejsu jako dac - Clarett (teraz nowej wersji +) który dla mnie gra lepiej od wielokrotnie droższych daców...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Asia napisał:

Mogę pożyczyć 22D.

Asia, dzięki, ale na razie mam gorącą prośbę, żebyś napisała choć w kilku słowach, czy u Ciebie degradowało dźwięk przy stosowaniu do czegoś więcej niż eliminacja rezonansów na basie. Wciąż korzystasz? Próbowałaś zasypywać dołki lub korygować soprany?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, marcinmarcin napisał:

Chodzi o DSP które wpinamy na analogu, robi konwersję do cyfry, potem znowu analog :) 

Co do urządzeń AD-DA - używam właśnie takowego interfejsu jako dac - Clarett (teraz nowej wersji +) który dla mnie gra lepiej od wielokrotnie droższych daców...

No to nie jesteś konsekwentny. Raz AD-DA jest be, a raz ok. Konwersja przecież ta sama. Tylko zastosowania różne.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Rafał S napisał:

Asia, dzięki, ale na razie mam gorącą prośbę, żebyś napisała choć w kilku słowach, czy u Ciebie degradowało dźwięk przy stosowaniu do czegoś więcej niż eliminacja rezonansów na basie. Wciąż korzystasz? Próbowałaś zasypywać dołki lub korygować soprany?

Chyba to urządzenie miał/ma @Bartek Chojnacki🤔 i nawet wydaje mi sie ze juz w przeszłości coś napisał na ten temat, 

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Rafał S napisał:

Asia, dzięki, ale na razie mam gorącą prośbę, żebyś napisała choć w kilku słowach, czy u Ciebie degradowało dźwięk przy stosowaniu do czegoś więcej niż eliminacja rezonansów na basie. Wciąż korzystasz? Próbowałaś zasypywać dołki lub korygować soprany?

Bez względu na to co napiszę powinieneś sam spróbować.

Ja pierwsze próby zrobiłam z pożyczonym od @tomek4446  DDRC-24 . Skłamałabym pisząc, że od razu byłam zachwycona. Pierwsze samodzielne próby korygowania amplitudy nie były zbyt udane. Dopiero jak sięgnęłam po gotowe filtry zaczęłam rozumieć o co tu chodzi.

Oczywiście, na początku miałam wrażenie wykastrowania basu (bo tu jest u mnie największy problem). Ale przez porównanie różnych filtrów z wersją saute zrozumiałam, jak bardzo podbity jest bas.

Na drugą bolączkę, czyli pogłos, MiniDSP nie pomoże, a ja nie czuję się na siłach (ani finansowych ani umysłowych) na próby  adaptacji akustycznej pokoju dziennego.

Może w następnym domu, o ile takowy będzie 🙂.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Rafał S napisał:

Soprany

Nie jestem pewna, możliwe że coś tam próbowałam korygować, ale efekt był raczej niezbyt dobry. Ostatecznie został filtr własny z korektą basu oraz Harman Kardon i NAD.

Dwa lata temu popełniałam takie euforyczne wpisy:

 

Parę postów niżej @tomek4446 wrzucał (po raz n-ty) filtry.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Asia napisał:

Nie jestem pewna, możliwe że coś tam próbowałam korygować, ale efekt był raczej niezbyt dobry. Ostatecznie został filtr własny z korektą basu oraz Harman Kardon i NAD.

Dzięki. :) Rozumiem, że jeśli ktoś korzysta z gotowych filtrów HK czy NADa, to zwykle koryguje nimi całe pasmo, które jest lekko dociągane do zadanych krzywych (w granicach możliwości)? Czyli soprany też się wtedy łapią, tak?

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...