Kraft Napisano Niedziela o 15:46 Napisano Niedziela o 15:46 12 minut temu, Erill napisał: Dlaczego nie piramidka? Wysokie tony trochę wytłumi. Lepiej działać na szerszy zakres pasma, by zachować prawidłowy balans. Odpisz, cytując
fp74 Napisano Niedziela o 18:37 Napisano Niedziela o 18:37 4 godziny temu, Kraft napisał: Byle nie piramidki. Może podejmij decyzję w sprawie sufitu na koniec. Najpierw posłuchaj, co dały pozostałe ustroje. Popieram. @Erill masz dalekosiężne plany, no i ambitne. Zwróć uwagę, że jak dasz tyle wełny to wytniesz sporo basów ale również wszystkie wysokie. @Kraft ma rację z piramidkami. Ja dałem za kolumny na całą ścianę 15 cm welny i właściwie to załatwiło całą sprawę. Przy tej ilości wełny jaką planujesz piramidka nic nie poprawi, a skutki niepożądane są trudne do przewidzenia. Odpisz, cytując
pairtick Napisano Niedziela o 20:13 Napisano Niedziela o 20:13 1 godzinę temu, fp74 napisał: jak dasz tyle wełny to wytniesz sporo basów ale również wszystkie wysokie To trzeba przykryć wełnę płytą GK. 1 godzinę temu, fp74 napisał: Ja dałem za kolumny na całą ścianę 15 cm welny i właściwie to załatwiło całą sprawę. LEDE 1 Odpisz, cytując
Erill Napisano Niedziela o 20:33 Napisano Niedziela o 20:33 W gruncie rzeczy, wełna za plecami ma za zadanie wyciąć wszystko - ile się da. W stereo może trochę bez sensu, ale w kinie domowym poprawia lokalizację. Aktualnie bez wygłuszenia mam czasem wrażenie, że pewne efekty w stereo są jednak za mną co uważam za niedopuszczalne. Piramidki bo są cienkie i je posiadam za darmo. Na 5cm wełny mogę nie znaleźć miejsca, na 10 na pewno nie znajdę. Chcę nimi zredukować pogłos wysokich tonów od pierwszych odbić. Uważam, że mam sporo wysokich tonów i przy głośniejszych odsłuchach robi się jazgot. Odpisz, cytując
Erill Napisano Wtorek o 15:30 Napisano Wtorek o 15:30 (edytowany) Panowie. Zwykła pianka 2cm pochłania jak wysoki zakres częstotliwości? Mogę zrobić absorbery do 13,5cm. Chcę dać 5cm wełny 150, 5cm wełny ~80. Niestety ~80kg/M3 nie radzi sobie dobrze z wysokimi tonami. Mogę na front dać jeszcze piankę ~2cm jeśli ona dobrze ogarnia tony wysokie. Co o tym sądzicie? Edytowano Wtorek o 15:32 przez Erill Odpisz, cytując
Sipo Napisano Wtorek o 15:54 Napisano Wtorek o 15:54 Dnia 11.05.2025 o 21:33, Erill napisał: Uważam, że mam sporo wysokich tonów i przy głośniejszych odsłuchach robi się jazgot. Większość lodków szukałaby problemu w głośniku lub ewentualnie we wzmacniaczu. Ciekawy jestem czy uda Ci się opanować problem nadmiaru wysokich tonów przez poprawę akustyki pomieszczenia. Nie ogarniam tematu wygłuszeń/pianek/absorberów ale do teraz myślałem ze takimi sposobami to raczej bas można utemperować a nie gore. Odpisz, cytując
Erill Napisano Wtorek o 16:46 Napisano Wtorek o 16:46 46 minut temu, Sipo napisał: Większość lodków szukałaby problemu w głośniku lub ewentualnie we wzmacniaczu. Ciekawy jestem czy uda Ci się opanować problem nadmiaru wysokich tonów przez poprawę akustyki pomieszczenia. Nie ogarniam tematu wygłuszeń/pianek/absorberów ale do teraz myślałem ze takimi sposobami to raczej bas można utemperować a nie gore. Odbicia powodują efekt wzmocnienia/większej ilości odczuwalnej. Dodatkowo robi się bałagan przy wyższych głośnościach, bo ilość "słyszalnych odbić" rośnie wraz z głośnością. Zabierając odbicia redukujemy tą po części odczuwalną ilość. To moja wersja - do sprawdzenia i konsultacji z doświadczonymi w temacie zawodnikami 💪 Odpisz, cytując
fp74 Napisano Wtorek o 16:53 Napisano Wtorek o 16:53 (edytowany) 1 godzinę temu, Erill napisał: Panowie. Zwykła pianka 2cm pochłania jak wysoki zakres częstotliwości? Mogę zrobić absorbery do 13,5cm. Chcę dać 5cm wełny 150, 5cm wełny ~80. Niestety ~80kg/M3 nie radzi sobie dobrze z wysokimi tonami. Mogę na front dać jeszcze piankę ~2cm jeśli ona dobrze ogarnia tony wysokie. Co o tym sądzicie? Jak zwykle albo strzelisz na ślepo i się przekonasz albo zrobisz próbę no ale to nie zawsze jest wykonalne. Niedawno stałem przed podobnym dylematem i zrezygnowałem z tej ultra gęstej wełny (chyba steprock plus?). Dałem na całą ścianę za kolumny 10cm wełny 85 kg/m (frontrock) i 5cm wełny 50 kg/m (chyba sonic?) a na wierzch zwykły materiał tapicerski. Kosztowalo mnie to tysiąc pln i weekend roboty. W każdej chwili mogę zdjąć wierzch (zrobiony na ramie) i wymienić wełnę na coś innego. Czy tak zrobię - na razie nie chce mi się, bo jest dobrze. Twoja koncepcja ma wg mnie sens. Przemyśl konstrukcję tak, żeby była możliwość wymiany materiału pochłaniającego i do dzieła. Edytowano Wtorek o 16:55 przez fp74 Odpisz, cytując
Rafał S Napisano wczoraj o 16:06 Napisano wczoraj o 16:06 Dnia 13.05.2025 o 17:30, Erill napisał: Co o tym sądzicie? Liczy się nie tylko wkład w panelach, ale też warstwa wierzchnia (front). Im gładsza powierzchnia, tym bardziej odbija wysokie, im bardziej porowata, tym mocniej je pochłania. Ten sam panel obity materiałem pochłania górę mocniej niż kiedy dasz na front warstwę gładkiego HDF-u (testowałem). Odpisz, cytując
lpomis Napisano wczoraj o 16:27 Napisano wczoraj o 16:27 Porównałem swoje ostatnie pomiary (zrobione na monitorach JMR Lucia) do tych Michała, które wrzucał w wątku stronę wcześniej. Jak na klitkę 11m2, w której wydałem jakieś 2000zł na panele akustyczne, to chyba nie ma tragedii. Reszta to klasyczne zagracenie - sporo kwiatów, szafki, sofa, płyty... Wygładzanie 1/12, wyrównanie za pomocą opcji Align SPL. Niebieskie @Mikelas76, czerwone moje. SPL, pogłos, clarity D50. Widać zdecydowanie różną odpowiedź na niskim basie przez różnice w wielości naszych pomieszczeń. Moje monitory też nie schodzą tak nisko jak podłogowe YB Audio Michała. Mieliśmy też inne podejście do wysokich tonów. Nie ukrywam, że lubię jak jest ich po prostu ilościowo więcej, nie chciałem ich ubijać za wszelką cenę. 1 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano wczoraj o 17:33 Napisano wczoraj o 17:33 1 godzinę temu, lpomis napisał: Nie ukrywam, że lubię jak jest ich po prostu ilościowo więcej, nie chciałem ich ubijać za wszelką cenę Hej, Ta górka ok.20kHz to efekt jakiejś korekcji DSP? Straszny dzwon. Naturalnie chyba nie mają kolumny takich sopranów. Pozdrawiam. M Odpisz, cytując
lpomis Napisano wczoraj o 17:50 Napisano wczoraj o 17:50 (edytowany) 28 minut temu, MariuszZ napisał: Ta górka ok.20kHz Chodzi Ci chyba o 10kHz? Tak, jest tam fabryczne podbicie, choć na wykresie producenta wygląda na mniejsze. A teraz ten sam fragment wykresu z przesunięciem mikrofonu o jakieś 2-3cm. Czerwony przed, pomarańcz po. I tyle warte te pomiary na wyższych częstotliwościach. Chyba faktycznie najlepiej będzie robić tak jak pisał Jarek. Kilka pomiarów i uśredniać. Albo jeszcze lepiej - odpuścić to wszystko w cholerę i cieszyć się muzyką. Tak czy inaczej REW na pewno świetnie mi się sprawdził w kwestii pogłosu, zrozumienia tego w jaki sposób wpływają na niego dane ustroje i dogracanie pomieszczenia. Pomógł też niesamowicie w znalezieniu złotego środka jeśli chodzi o odsunięcie kolumn od ściany (SBIR). /edit Mariusz, a jak Twój sufit? Działałeś coś? Edytowano wczoraj o 18:01 przez lpomis Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano wczoraj o 18:16 Napisano wczoraj o 18:16 17 minut temu, lpomis napisał: Chodzi Ci chyba o 10kHz Faktycznie. Pora odwiedzić okulistę 😎 Sufit? Jeszcze nie, ale myślę cały czas. Odezwę się jeszcze w maju 😉 Pozdrawiam. M Odpisz, cytując
Mikelas76 Napisano wczoraj o 18:45 Napisano wczoraj o 18:45 2 godziny temu, lpomis napisał: Wygładzanie 1/12, wyrównanie za pomocą opcji Align SPL. Niebieskie @Mikelas76, czerwone moje. SPL, pogłos, clarity D50. Widać zdecydowanie różną odpowiedź na niskim basie przez różnice w wielości naszych pomieszczeń. Moje monitory też nie schodzą tak nisko jak podłogowe YB Audio Michała. Mieliśmy też inne podejście do wysokich tonów. Nie ukrywam, że lubię jak jest ich po prostu ilościowo więcej, nie chciałem ich ubijać za wszelką cenę. Cholera, nadal nie mam powiadomien itp..... Po 4 latach zabawy z akustyka, wiem ze nie wszystko pokazane jest na wykresach. Te wszystkie pomiary sa wazne ale czasami to co na wykresie wychodzi idealnie, nie jest takim w rzeczywistosci. I tak ostatecznie weryfikuj na ucho. Jesli lubisz wysokie tony to pomysl o landrynie od furutecha na 50-tkach ncf. Wysokie oddaje ten kabel wysmienicie. Mnie na dluzsza mete meczy to. Mam pozyczona landryne i od jakiegos czasu jej slycham. Wpieta na Pontusa. Pytalem specjalisty, wtyki robia tu duza roznice. Odpisz, cytując
lpomis Napisano wczoraj o 18:59 Napisano wczoraj o 18:59 (edytowany) 17 minut temu, Mikelas76 napisał: Cholera, nadal nie mam powiadomien itp..... A sprawdzałeś sposób który opisałem wcześniej? https://forum.audio.com.pl/topic/99969-moja-przygoda-z-budową-i- akustyką-sali-odsłuchowej-kinowej-–-wełna-akustyczna-pianka-hds-projekt-akustyczny-subwoofery/page/14/#findComment-712519 17 minut temu, Mikelas76 napisał: I tak ostatecznie weryfikuj na ucho. Zgadzam się. 17 minut temu, Mikelas76 napisał: pomysl o landrynie od furutecha na 50-tkach ncf Dzięki za polecajkę. Ale to nie dla mnie. Musiałbym awansować na następny level i naładować w sobie więcej many Na wszystkich kablach, które miałem u siebie finalnie odpadłem. Nie były z tego pułapu cenowego, ale jednak. Cienias jestem pod tym względem. Z ciekawości. Robiłeś kiedyś pomiar przed i po wpięciu przewodów, które uważasz, że mocno wpływają na dźwięk? Oczywiście pozostawiając mikrofon w tym samym miejscu. Na SPL powinny się pojawić chyba jakieś zmiany... Edytowano 23 godziny temu przez lpomis Odpisz, cytując
Mikelas76 Napisano 22 godziny temu Napisano 22 godziny temu 1 godzinę temu, lpomis napisał: Z ciekawości. Robiłeś kiedyś pomiar przed i po wpięciu przewodów, które uważasz, że mocno wpływają na dźwięk? Oczywiście pozostawiając mikrofon w tym samym miejscu. Na SPL powinny się pojawić chyba jakieś zmiany... Tak robilem na dwoch zasilajacych. Roznica byla minimalna, ktos by uznal ze to blad pomiaru. Delikatna zmiana dotyczyla najwyzszych czestotliwosci. Od zdaje sie 10000hz troche sie roznilo miedzy soba. Jacek widzial wykresy spl zdaje sie. Dzwiekowo byly jednak rozne. 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 22 godziny temu Napisano 22 godziny temu Ja też robiłem. I też się różniły. Tak jak różnią się dwa pomiary tej samej konfiguracji. Odpisz, cytując
marcinmarcin Napisano 22 godziny temu Napisano 22 godziny temu (edytowany) 1 godzinę temu, lpomis napisał: Z ciekawości. Robiłeś kiedyś pomiar przed i po wpięciu przewodów, które uważasz, że mocno wpływają na dźwięk? Oczywiście pozostawiając mikrofon w tym samym miejscu. Na SPL powinny się pojawić chyba jakieś zmiany... Niekoniecznie... miałem kiedyś Audium Comp które mierzyły się prawie identycznie jak Focale kolegi - a grały całkowicie inaczej. SPL nie mówi za dużo o systemie wbrew pozorom. Zmiany (wzmacniacza, daca, kabli, ustawień streamera itp) u mnie które jak wiesz są z zakresu od pierońskiego jazgotu do całkiem dociążonego grania są totalnie "niewidoczne" dla pomiarów... wykres zawsze wychodzi ten sam. Edytowano 22 godziny temu przez marcinmarcin 1 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 22 godziny temu Napisano 22 godziny temu (edytowany) No dobra. To mamy na razie tak: - pomiary SPL dwóch inaczej "grających" przewodów różnią się w nieznaczny sposób, mimo że dźwięk ewidentnie się zmienia - przesunięcie mikrofonu o 2-3cm powoduje znaczne zmiany w pomiarach na wyższych częstotliwościach, wykresy mogą się sporo różnić - dwie różne pary kolumn mierzyły się niemal identycznie, ale grały całkowicie inaczej - pomiary tej samej konfiguracji sprzętowej potrafią odstawać od siebie Kto da więcej? "Słuchanie muzyki, nie jest zbyt poważnym zajęciem, aby się tym faktem tak mocno przejmować." @MMarek Edytowano 21 godzin temu przez lpomis 2 Odpisz, cytując
MariuszZ Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu 1 godzinę temu, lpomis napisał: przesunięcie mikrofonu o 2-3cm powoduje znaczne zmiany w pomiarach na wyższych częstotliwościach, wykresy mogą się sporo różnić To teraz pomyśl i przesuń ucho o 2-3 cm, jak mikrofon 😉 Pozdrawiam. M Odpisz, cytując
michaudio Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu Oto nowy pomysł na audio mebel: fotel z uchwytem na głowę. 😁 Gwarancja zawsze tej samej pozycji odsłuchu. Proponuję trochę więcej luzu, skupienia się na ścieżce dźwiękowej filmu, czy muzyce z koncertu. Bo ta ciągła drobiazgową pogoń za wzorcem, technicznym absolutem, zaczyna się momentami ocierać o absurd. Gdzieś zatraca się rzecz najważniejsza, że kino to w zamyśle jego twórców rozrywka. Ma nas relaksować, a nie powodować piramidalne komplikacje techniczne, odciągające nas od sedna, czyli zabawy. 1 Odpisz, cytując
lpomis Napisano 20 godzin temu Napisano 20 godzin temu Bez napinki. Z mojej strony czysta ciekawość, dociekliwość i chęć zrozumienia tematu Dlaczego często słyszymy to, czego nie są w stanie zarejestrować żadne pomiary? I w drugą stronę, dlaczego nie słyszymy tego, co pomiary ewidentnie pokazują? 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 13 godzin temu Napisano 13 godzin temu 7 godzin temu, MariuszZ napisał: To teraz pomyśl i przesuń ucho o 2-3 cm, jak mikrofon 😉 To tak nie działa. Uszu mamy parę, więc „pomiar” się uśrednia. Różnica jest mniejsza. Odpisz, cytując
michaudio Napisano 13 godzin temu Napisano 13 godzin temu Nasz mózg wprowadza nie do końca uświadomione korekty, i szybko przyjmuje nowy dźwięk jako "swój", dowodem na to są między innymi powtarzające się anegdoty producentów muzycznych. Zdarzało się nie raz, że artyści żądali więcej np. wysokich tonów. Realizator podkręcał gałkę aż artysta powiedział że teraz jest ok, a po zakończeniu odsłuchu okazywało się że urządzenie na którym dokładano sopranów było wyłączone. Słuchamy uszami, ale słyszymy mózgami, które czasem płatają figle nawet muzykom, czy zawodowcom od dźwięku. Dlatego uszy + mózg nie są miarodajne. Bo czasem mózg sam sobie koryguje to i owo. Szczególnie kiedy widzimy tą pozorną korektę na własne oczy. 3 1 Odpisz, cytując
Kraft Napisano 12 godzin temu Napisano 12 godzin temu 7 godzin temu, lpomis napisał: Dlaczego często słyszymy to, czego nie są w stanie zarejestrować żadne pomiary? Czy żadne? W domowych warunkach mierzymy tylko wybrane aspekty. Można znacznie więcej. 7 godzin temu, lpomis napisał: dlaczego nie słyszymy tego, co pomiary ewidentnie pokazują? Bo mamy taki a nie inny próg wrażliwości. A do tego, jak pisał kolega @michaudio, wkracza psychofizjologia słyszenia, dla której sygnał docierający do uszu jest tylko punktem wyjścia do rozważań o odbieranym dźwięku. 2 Odpisz, cytując
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.