Skocz do zawartości

Moja przygoda z budową i  akustyką Sali odsłuchowej, kinowej – wełna akustyczna, pianka HDS, projekt akustyczny, Subwoofery


Recommended Posts

Napisano
2 godziny temu, lpomis napisał:

Wygładzanie 1/12, wyrównanie za pomocą opcji Align SPL. Niebieskie @Mikelas76, czerwone moje. SPL, pogłos, clarity D50.

Widać zdecydowanie różną odpowiedź na niskim basie przez różnice w wielości naszych pomieszczeń. Moje monitory też nie schodzą tak nisko jak podłogowe YB Audio Michała. Mieliśmy też inne podejście do wysokich tonów. Nie ukrywam, że lubię jak jest ich po prostu ilościowo więcej, nie chciałem ich ubijać za wszelką cenę.

Cholera, nadal nie mam powiadomien itp.....

Po 4 latach zabawy z akustyka, wiem ze nie wszystko pokazane jest na wykresach. Te wszystkie pomiary sa wazne ale czasami to co na wykresie wychodzi idealnie, nie jest takim w rzeczywistosci. I tak ostatecznie weryfikuj na ucho. 

Jesli lubisz wysokie tony to pomysl o landrynie od furutecha na 50-tkach ncf. Wysokie oddaje ten kabel wysmienicie. Mnie na dluzsza mete meczy to. Mam pozyczona landryne i od jakiegos czasu jej slycham. Wpieta na Pontusa. Pytalem specjalisty, wtyki robia tu duza roznice. 

Napisano (edytowany)
17 minut temu, Mikelas76 napisał:

Cholera, nadal nie mam powiadomien itp.....

A sprawdzałeś sposób który opisałem wcześniej? https://forum.audio.com.pl/topic/99969-moja-przygoda-z-budową-i- akustyką-sali-odsłuchowej-kinowej-–-wełna-akustyczna-pianka-hds-projekt-akustyczny-subwoofery/page/14/#findComment-712519

17 minut temu, Mikelas76 napisał:

I tak ostatecznie weryfikuj na ucho. 

Zgadzam się.

17 minut temu, Mikelas76 napisał:

pomysl o landrynie od furutecha na 50-tkach ncf

Dzięki za polecajkę. Ale to nie dla mnie. Musiałbym awansować na następny level i naładować w sobie więcej many :)
Na wszystkich kablach, które miałem u siebie finalnie odpadłem. Nie były z tego pułapu cenowego, ale jednak. Cienias jestem pod tym względem.

Z ciekawości. Robiłeś kiedyś pomiar przed i po wpięciu przewodów, które uważasz, że mocno wpływają na dźwięk? Oczywiście pozostawiając mikrofon w tym samym miejscu. Na SPL powinny się pojawić chyba jakieś zmiany...

Edytowano przez lpomis
Napisano
1 godzinę temu, lpomis napisał:

Z ciekawości. Robiłeś kiedyś pomiar przed i po wpięciu przewodów, które uważasz, że mocno wpływają na dźwięk? Oczywiście pozostawiając mikrofon w tym samym miejscu. Na SPL powinny się pojawić chyba jakieś zmiany...

Tak robilem na dwoch zasilajacych. Roznica byla minimalna, ktos by uznal ze to blad pomiaru. Delikatna zmiana dotyczyla najwyzszych czestotliwosci. Od zdaje sie 10000hz troche sie roznilo miedzy soba. Jacek widzial wykresy spl zdaje sie. 

Dzwiekowo byly jednak rozne.

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, lpomis napisał:

Z ciekawości. Robiłeś kiedyś pomiar przed i po wpięciu przewodów, które uważasz, że mocno wpływają na dźwięk? Oczywiście pozostawiając mikrofon w tym samym miejscu. Na SPL powinny się pojawić chyba jakieś zmiany...

Niekoniecznie... miałem kiedyś Audium Comp które mierzyły się prawie identycznie jak Focale kolegi - a grały całkowicie inaczej. SPL nie mówi za dużo o systemie wbrew pozorom. Zmiany (wzmacniacza, daca, kabli, ustawień streamera itp) u mnie które jak wiesz są z zakresu od pierońskiego jazgotu do całkiem dociążonego grania są totalnie "niewidoczne" dla pomiarów... wykres zawsze wychodzi ten sam.

Edytowano przez marcinmarcin
Napisano (edytowany)

No dobra. To mamy na razie tak:
- pomiary SPL dwóch inaczej "grających" przewodów różnią się w nieznaczny sposób, mimo że dźwięk ewidentnie się zmienia
- przesunięcie mikrofonu o 2-3cm powoduje znaczne zmiany w pomiarach na wyższych częstotliwościach, wykresy mogą się sporo różnić
- dwie różne pary kolumn mierzyły się niemal identycznie, ale grały całkowicie inaczej
- pomiary tej samej konfiguracji sprzętowej potrafią odstawać od siebie

Kto da więcej? :)

"Słuchanie muzyki, nie jest zbyt poważnym zajęciem, aby się tym faktem tak mocno przejmować." @MMarek

Edytowano przez lpomis
Napisano
1 godzinę temu, lpomis napisał:

przesunięcie mikrofonu o 2-3cm powoduje znaczne zmiany w pomiarach na wyższych częstotliwościach, wykresy mogą się sporo różnić

To teraz pomyśl i przesuń ucho o 2-3 cm, jak mikrofon 😉

Pozdrawiam. M

Napisano

Oto nowy pomysł na audio mebel: fotel z uchwytem na głowę. 😁 Gwarancja zawsze tej samej pozycji odsłuchu. 

Proponuję trochę więcej luzu, skupienia się na ścieżce dźwiękowej filmu, czy muzyce z koncertu.

Bo ta ciągła drobiazgową pogoń za wzorcem, technicznym absolutem, zaczyna się momentami ocierać o absurd. 

Gdzieś zatraca się rzecz najważniejsza, że kino to w zamyśle jego twórców rozrywka. Ma nas relaksować, a nie powodować piramidalne komplikacje techniczne, odciągające nas od sedna, czyli zabawy. 

 

 

Napisano

Bez napinki. Z mojej strony czysta ciekawość, dociekliwość i chęć zrozumienia tematu :)

Dlaczego często słyszymy to, czego nie są w stanie zarejestrować żadne pomiary? I w drugą stronę, dlaczego nie słyszymy tego, co pomiary ewidentnie pokazują?

 

Napisano
7 godzin temu, MariuszZ napisał:

To teraz pomyśl i przesuń ucho o 2-3 cm, jak mikrofon 😉

To tak nie działa. Uszu mamy parę, więc „pomiar” się uśrednia. Różnica jest mniejsza.

Napisano

Nasz mózg wprowadza nie do końca uświadomione korekty, i szybko przyjmuje nowy dźwięk jako "swój", dowodem na to są między innymi powtarzające się anegdoty producentów muzycznych.

Zdarzało się nie raz, że artyści żądali więcej np. wysokich tonów.

Realizator podkręcał gałkę aż artysta powiedział że teraz jest ok, a po zakończeniu odsłuchu okazywało się że urządzenie na którym dokładano sopranów było wyłączone.

Słuchamy uszami, ale słyszymy mózgami, które czasem płatają figle nawet muzykom, czy zawodowcom od dźwięku.

Dlatego uszy + mózg nie są miarodajne. Bo czasem mózg sam sobie koryguje to i owo. Szczególnie kiedy widzimy tą pozorną korektę na własne oczy.

 

 

 

Napisano
7 godzin temu, lpomis napisał:

Dlaczego często słyszymy to, czego nie są w stanie zarejestrować żadne pomiary?

Czy żadne? W domowych warunkach mierzymy tylko wybrane aspekty. Można znacznie więcej.

7 godzin temu, lpomis napisał:

dlaczego nie słyszymy tego, co pomiary ewidentnie pokazują?

Bo mamy taki a nie inny próg wrażliwości. A do tego, jak pisał kolega @michaudio, wkracza psychofizjologia słyszenia, dla której sygnał docierający do uszu jest tylko punktem wyjścia do rozważań o odbieranym dźwięku.

Napisano (edytowany)
7 godzin temu, lpomis napisał:

Dlaczego często słyszymy to, czego nie są w stanie zarejestrować żadne pomiary? I w drugą stronę, dlaczego nie słyszymy tego, co pomiary ewidentnie pokazują?

W skrócie: nasza percepcja bywa (każdy człowiek jest inny) świetna w pewnych aspektach i słaba w innych. Kable (przynajmniej interkonekty) prawie na pewno nie wpływają na charakterystykę SPL i prawdopodobnie (nie ma na razie przesłanek) nie wpływają też na zniekształcenia harmoniczne. Zależą od nich natomiast zniekształcenia w dziedzinie czasu tzn. taki "ogonek" / wybranych częstotliwości, który nasze ucho interpretuje jako "ocieplenie" tego fragmentu pasma i - pośrednio - jako jego podbicie na tle częstotliwości, gdzie to zjawisko nie występuje, bądź występuje w mniejszym stopniu. Okazuje się, że jesteśmy (przynajmniej niektórzy) bardzo wyczuleni na to, być może bardziej niż na znacznie większe zmiany SPL.

Milind N. Kunchur, The human auditory system and audio, Applied Acoustics, Volume 211, 2023,
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0003682X23003055

Edytowano przez Rafał S
Napisano (edytowany)

Teraz już się nie dziwię czemu audiofilskie kable tyle kosztują. A nawet uważam, że powinny być jeszcze droższe. Ile tam trzeba włożyć pracy, zaawansowanych technologii, jakiego parku maszynowego potrzeba, wybitnych naukowców z różnych dziedzin nauki, żeby na końcu zaoferować kabelek z tak precyzyjnym opisem  cech brzmienia jakie wnosi do systemu (a przecież najpierw jest planowanie jakie cechy brzmienia wniesie dany model kabla). Szacun dla producentów kabli. 
 

Edytowano przez kaczadupa
Napisano
40 minut temu, kaczadupa napisał:

Szacun dla producentów kabli. 

I po co ta zgryźliwość? :) Jest przecież oczywiste, że trzeba oddzielić zjawiska fizyczne od kompetencji konkretnych konstruktorów. Co lepsze modele kolumn B&W i BMN też będą się różniły zaawansowaniem całej konstrukcji, nawet jeśli tu i tu siedzą podobnej klasy przetworniki. Akurat w branży kablowej jest pewnie najwięcej szarlatanerii - jak wszędzie, gdzie łatwiej o klienta z portfelem, niż o weryfikację. 

Napisano
3 minuty temu, Rafał S napisał:

Akurat w branży kablowej jest pewnie najwięcej szarlatanerii - jak wszędzie, gdzie łatwiej o klienta z portfelem, niż o weryfikację. 

Zgadzamy się w sprawie kabli, szok. :)

 

Napisano
13 godzin temu, lpomis napisał:

Bez napinki. Z mojej strony czysta ciekawość, dociekliwość i chęć zrozumienia tematu :)

Dlaczego często słyszymy to, czego nie są w stanie zarejestrować żadne pomiary? I w drugą stronę, dlaczego nie słyszymy tego, co pomiary ewidentnie pokazują?

Wydaje mi się że nasze słyszenie jest zbyt skomplikowane na kilka/naście kryterów pomiarowych. Dodatkowo te uznane za ważne czy wręcz najważniejsze (zakłocenia, SPL) muszą być tragicznie złe żebyśmy odbierali granie jako złe... ja np. nienawidzę zaokrąglenia dźwięków, braków detali i wybrzmień - przeszkadza mi to znacznie bardziej niż spore nawet zmiany w charakterze systemu typu jasne/ciemne granie... 

Napisano
3 godziny temu, Rafał S napisał:

Akurat w branży kablowej jest pewnie najwięcej szarlatanerii - jak wszędzie, gdzie łatwiej o klienta z portfelem, niż o weryfikację. 

Dokładnie. Ostatnio zajrzałem na stronę sklepu , który operuje tu u nas na forum w okno pt. kable zasilające, najtańsza oferta była za ponad 700 PLN, najdroższa za ponad 90 tysięcy. Najwięcej ofert to przedział 3-5 tysięcy. I teraz,skoro takie są ceny to znaczy,że taki właśnie towar się sprzedaje. Każdy do swoich gratów ma dołączony zasilający , jeśli mu "gra",to zostaje,jeśli nie , to zapraszamy do sklepu😁. Nie ma przymusu,więc kolega @kaczadupa nie ma o co wojować 😁

Napisano
18 godzin temu, Kraft napisał:

Ja też robiłem. I też się różniły. Tak jak różnią się dwa pomiary tej samej konfiguracji.

U mnie mikrofon oczywiscie nieruszany i ustroje nieruszane. Pomiarow byli kilka. Dwa trzy razy na tym samym kablu, potem na drugim. 

Roznica pomiedzy kilkoma pomiarami jednego kabla prawie nie istotna. Pomiedzy dwoma kablami ciut wieksza, jak pisalem widoczna gdzies powyzej 10000hz.

Powtorze, ze roznica slyszalna.

Napisano
10 godzin temu, michaudio napisał:

Nasz mózg wprowadza nie do końca uświadomione korekty, i szybko przyjmuje nowy dźwięk jako "swój"

Dlatego uszy + mózg nie są miarodajne. Bo czasem mózg sam sobie koryguje to i owo. 

Od dawna powtarzam, że mamy indywidualne DSP pomiędzy uszami. 

Z tym, że moim zdaniem, miarodajne są - dla danego słuchacza, który przez lata ma swoje brzmienie.

Napisano
18 godzin temu, Nowy75 napisał:

Najwięcej ofert to przedział 3-5 tysięcy. I teraz,skoro takie są ceny to znaczy,że taki właśnie towar się sprzedaje.

Oj , była kiedyś wojna na Forum , zresztą przy moim skromnym udziale. Co niektórzy pamiętają :)  Chodziło o

https://www.verictum.pl/

no cóż , wówczas byłem jeszcze na etapie wojującego mesjasza. Teraz mi przeszło :)

Napisano

@tomek4446 i pewnie żyje Ci się spokojniej bez nawracania😁. To oczywiste, że  jakość kabelków i wtyków ma wpływ na  efektywność połączenia,ale jak wielki to już inna sprawa. Czytałem wywiad z polskim producentem okablowania i listew zasilających. Opowiadając o nowym modelu listwy, między wierszami powiedział, że powodem opracowania wersji premium/ kilkukrotnie droższej/ nie była niewystarczająca jakość pierwszej,tylko  jej zbyt niska cena, która odwodziła wielu klientów od zakupu ,bo było zbyt tanio do ich systemu!😁. Są tacy, którzy niestrudzenie badają i eksperymentują dla lepszego dźwięku  ,innym wystarczy zdjąć z konta,żeby grało lepiej 😁

Napisano (edytowany)
3 godziny temu, Nowy75 napisał:

Czytałem wywiad z polskim producentem okablowania i listew zasilających. Opowiadając o nowym modelu listwy, między wierszami powiedział, że powodem opracowania wersji premium/ kilkukrotnie droższej/ nie była niewystarczająca jakość pierwszej,tylko  jej zbyt niska cena, która odwodziła wielu klientów od zakupu ,bo było zbyt tanio do ich systemu!.

Jeśli masz na myśli Enerra, to sprawa była trochę bardziej skomplikowana. :) 

A ogólnie - wiele zależy od poziomu zakłóceń, jaki mamy w sieci. U mnie to jest koszmar, co skłoniło mnie do testowania dość drogich kondycjonerów. Są duże różnice, szczególnie pomiędzy modelami pasywnymi i tymi z trafem separującym.

Edytowano przez Rafał S

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...