MariuszZ Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Co ma do rzeczy badanie słuchu na pasmo przenoszenia do ogólnej wrażliwości słuchowej i postrzegania różnic dostarczanych na przykład zmianą przewodów audio? Na 10 czy 12kHz też istnieją te same zjawiska dotyczące odbierania i postrzegania muzyki co na 20kHz. W tych górnych zakresach już niewiele się dzieje więc niewiele tracą Ci, którzy gorzej słyszą co nie znaczy, że nie mogą bezbłędnie odbierać tego co w muzyce się dzieje bliżej 10kHz. Większe znaczenie w kontekście co i jak słyszymy od pasma ma to dzieje się z rozkładem harmonicznych w dźwiękach. Tu można pogadać o barwie dźwieku. Co z analizą czasową dźwięku i tym jak odbieramy dźwięki w tej materii? Nie muszę słyszeć do 20kHz żeby ocenić czy atak dźwięku i transjenty różnią się od siebie, podobnie z wybrzmieniami tego dźwięku czy jego czasem trwania. Śmieszy mnie podejście do tematu słyszenia i odbioru muzyki jak ktoś wyjeżdża z pasmem i za argument podaje, że ktoś z ograniczeniem do 15/16kHz ma problem 😉 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stolarz Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 A ziemia jest płaska. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 23 minuty temu, Kubakk napisał: ogólnie większość kawałków i tak do 10kHz , powyżej to już "pisk" to trochę jesteś w błędzie, dużo się dzieje, podobnie jak z pasmem poniżej 40Hz. Porównywanie badań słucha, do słuchania muzyki przez kolumny to dwie różne rzeczy. Należy pamiętać że sygnał jest wzmocniony i wtedy większość pasma słyszymy bez problemu. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gienas Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Mówimy cały czas o słuchaniu muzy? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dedal Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Co z tych wysokich wyników badań słuchu , jak sporo osób nie rozumie co się do nich mówi 🤣.Pzdr Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 23 godziny temu, Dzik napisał: 96000 to o 240,42% więcej niż słyszalny zakres 39960Hz (mówimy o zdrowej, młodej osobie z niezużytym słuchem w idealnych warunkach). Coś pomyliłem? Zawsze byłem kiepski z matmy... Z matematycznego punktu widzenia jest chyba OK. Ale wg mnie ta analiza jest tylko po części użyteczna do dyskusji o odbiorze muzyki. Dlaczego tak uważam. Dźwięk to nie tylko pasmo i częstotliwość próbkowania ale przede wszystkim rozkład harmonicznych tworzących barwę dźwięków czyli potrzebna jest analiza FFT. Tu wchodzimy w zagadnienie rozdzielczości częstotliwościowej i do analizy prócz częstotliwości próbkowania potrzebne są "okna" na próbki. Jeżeli ten zapis 96kHz poddamy analizie FFT pobierając na przykład po 512 pomiarów do okna (96kHz/512) to uzyskamy rozdzielczość częstotliwościową 187,5Hz (dla przykładu dla 48kHz byłoby to 93,75Hz) Widać więc, że nie chodzi tu jak napisałeś o ile ponad pasmo słyszalne liczby wyskoczą tylko o to jak dany sygnał można analizować pod kątem FFT. Z powyższych obliczeń wynika, że nie rozróżnimy dwóch składowych widma odległych o mniej niż 187,5 Hz. To użyteczna informacja dla inżynierów dźwięku, którzy znając rozkład harmonicznych mogą przewidzieć jakich częstotliwości próbkowania czy okien powinni użyć by "wiernie" zapisać dany utwór muzyczny Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dzik Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 12 minut temu, MariuszZ napisał: Z matematycznego punktu widzenia jest chyba OK. Ale wg mnie ta analiza jest tylko po części użyteczna do dyskusji o odbiorze muzyki. Dlaczego tak uważam. Dźwięk to nie tylko pasmo i częstotliwość próbkowania ale przede wszystkim rozkład harmonicznych tworzących barwę dźwięków czyli potrzebna jest analiza FFT. Tu wchodzimy w zagadnienie rozdzielczości częstotliwościowej i do analizy prócz częstotliwości próbkowania potrzebne są "okna" na próbki. Jeżeli ten zapis 96kHz poddamy analizie FFT pobierając na przykład po 512 pomiarów do okna (96kHz/512) to uzyskamy rozdzielczość częstotliwościową 187,5Hz (dla przykładu dla 48kHz byłoby to 93,75Hz) Widać więc, że nie chodzi tu jak napisałeś o ile ponad pasmo słyszalne liczby wyskoczą tylko o to jak dany sygnał można analizować pod kątem FFT. Z powyższych obliczeń wynika, że nie rozróżnimy dwóch składowych widma odległych o mniej niż 187,5 Hz. To użyteczna informacja dla inżynierów dźwięku, którzy znając rozkład harmonicznych mogą przewidzieć jakich częstotliwości próbkowania czy okien powinni użyć by "wiernie" zapisać dany utwór muzyczny Nie wiem, o czym piszesz, bo jest to dla mnie chińszczyzna. Wiem natomiast, że w ślepych próbach nikt nigdy nie rozpoznał różnicy między dźwiękiem w jakości CD a wyższymi rozdzielczościami. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 4 minuty temu, Dzik napisał: Nie wiem, o czym piszesz, bo jest to dla mnie chińszczyzna. Wiem natomiast, że w ślepych próbach nikt nigdy nie rozpoznał różnicy między dźwiękiem w jakości CD a wyższymi rozdzielczościami. Może nie wiedzą jak przygotować takie porównanie, żeby wyłapać różnicę Czasami jest tak, że materiał muzyczny jest przygotowany tak dobrze jak dźwiękowiec potrafił czyli jak ze wszystkim, nawet ten 24bit/96kHz może być gorszy od 16/44,1kHz. Oczywiście jeżeli będą materiały przygotowane z jednego "surowca" w ten sam sposób to nie będą się różniły i nikt tych 96 od 44,1 nie odróżni. Inną sprawą jest potencjał zawarty w większym próbkowaniu, większej rozdzielczości częstotliwościowej czy dalej idąc rozdzielczości czasowej biorąc pod uwagę dokładny zapis barwy, transjentów i innych cech dźwięków. Dalej idąc żeby cały ten potencjał zawarty w wyższych częstotliwościach próbkowania odtworzyć to też trzeba zapewnić odpowiedni sprzęt audio. Przyglądając się przeciętnemu wzmacniaczowi okaże się, że rozdzielczość bitowa zaszyta w dynamice wzmacniacza rzadko przekracza 16bit więc jak porównywać materiał muzyczny zapisany w 24bitach zakładając, że wykorzystano cały potencjał tego zapisu? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dzik Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) 5 minut temu, MariuszZ napisał: Może nie wiedzą jak przygotować takie porównanie, żeby wyłapać różnicę Czasami jest tak, że materiał muzyczny jest przygotowany tak dobrze jak dźwiękowiec potrafił czyli jak ze wszystkim, nawet ten 24bit/96kHz może być gorszy od 16/44,1kHz. Dość absurdalny zarzut, bo ślepe próby, które skutkują dokumentami naukowymi, przygotowują specjaliści. Oczywistym jest, że pliki 16/44.1 są tworzone z plików wyższej rozdzielczości, więc nie ma takiej opcji, aby pliki Hi-Res były gorsze. Do takich prób używa się sprzętu najwyższej klasy. Edytowano 15 marca 2021 przez Dzik Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) 6 minut temu, MariuszZ napisał: Przyglądając się przeciętnemu wzmacniaczowi okaże się, że rozdzielczość bitowa zaszyta w dynamice wzmacniacza rzadko przekracza 16bit więc jak porównywać materiał muzyczny zapisany w 24bitach zakładając, że wykorzystano cały potencjał tego zapisu? Skąd Ty bierzesz takie informacje? Edytowano 15 marca 2021 przez Chyba Miro 84 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gienas Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) 9 minut temu, MariuszZ napisał: ....ciach Dalej idąc żeby cały ten potencjał zawarty w wyższych częstotliwościach próbkowania odtworzyć to też trzeba zapewnić odpowiedni sprzęt audio. Przyglądając się przeciętnemu wzmacniaczowi okaże się, że rozdzielczość bitowa zaszyta w dynamice wzmacniacza rzadko przekracza 16bit więc jak porównywać materiał muzyczny zapisany w 24bitach zakładając, że wykorzystano cały potencjał tego zapisu? Analogowo? Mylisz pojęcia z cyfrą... Edytowano 15 marca 2021 przez gienas Miro byłszybszy Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Prawdopodobnie Mariusz dużo naczytał się teorii reklamowych. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 17 minut temu, gienas napisał: Analogowo? Mylisz pojęcia z cyfrą... To mi wytłumacz jak to rozumiesz. Czym się bit analogowy różni od cyfrowego? Może ja faktycznie coś mylę 21 minut temu, Chyba Miro 84 napisał: Skąd Ty bierzesz takie informacje? Jakie? Jaką dany wzmacniacz ma rozdzielczość bitową? Czy co bo nie kumam Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Stolarz Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Może zacznij od początku? https://livesound.pl/tutoriale/3938-technika-cyfrowa-podstawy.-zacznijmy-od-poczatku. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) 2 minuty temu, Stolarz napisał: Może zacznij od początku? Żartujesz? Takie podstawy to jakiś rok temu przyswajałem Może poczytaj wiki zaczynająć od "kwantyzacji" i "zakresu dynamiki dźwięku" i wrócimy do dyskusji Edytowano 15 marca 2021 przez MariuszZ Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dzik Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 8 minut temu, MariuszZ napisał: Czym się bit analogowy różni od cyfrowego? Bit... analogowy? Przecież bit to informacja cyfrowa. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nowy78 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) Panowie (oprócz Mariusza ), zacznijcie od tego, co to jest zakres dynamiki. Od czego zależy w urządzeniach analogowych, a jak sprawa się ma w "cyfrze"? Potem chwilka na refleksje... PS Tak na szybko znalazłem: link Edytowano 15 marca 2021 przez nowy78 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kubakk Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Mógłby się już skończyć COVID , poszlibyście do roboty , na spacer , gdziekolwiek a nie pitolili całymi dniami o niczym Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nowy78 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) . Edytowano 15 marca 2021 przez nowy78 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 1 godzinę temu, nowy78 napisał: Panowie (oprócz Mariusza ), zacznijcie od tego, co to jest zakres dynamiki. Od czego zależy w urządzeniach analogowych, a jak sprawa się ma w "cyfrze"? Potem chwilka na refleksje... PS Tak na szybko znalazłem: link To moze zacznijmy od tego ze obecnie mało ktory utwór ma wysoka dynamikę! Srednio utwory maja po kilka do kilkanascie dB dynamiki. A my tu próbujemy wchodzic w jakies abstrakcje. KubakK ma racje. Niech ten covid sie juz skonczy. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) 54 minuty temu, Chyba Miro 84 napisał: Srednio utwory maja po kilka do kilkanascie dB dynamiki. Jeżeli piszemy o dBFS, a to skala cyfrowa My mówimy o skali analogowej wyrażanej w dBu Edytowano 15 marca 2021 przez MariuszZ dBu za SPL Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dzik Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Covid jako taki się już najprawdopodobniej NIGDY nie skończy, pytanie raczej, kiedy opanujemy sytuację, ale wg ekspertów maseczki będziemy nosić jeszcze w 2022. Co do tych artykułów - należy pamiętać, że dodatkowe (niesłyszalne dla ludzkiego ucha) informacje zawarte w plikach Hi-Res są potrzebne w studiu przy masteringu (stąd określenie "Jakość Studyjna" na Tidalu jest dość ironiczne), ale słuchanie to już inna bajka. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nowy78 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 (edytowany) 14 minut temu, Chyba Miro 84 napisał: To moze zacznijmy od tego ze obecnie mało ktory utwór ma wysoka dynamikę! Srednio utwory maja po kilka do kilkanascie dB dynamiki. A my tu próbujemy wchodzic w jakies abstrakcje. Mnie chodziło jedynie o odniesienie zakresu dynamiki wynikającego z głębi bitowej, do sygnału analogowego (raczej napięcia niż SPL ). Edytowano 15 marca 2021 przez nowy78 Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 I jaki sens tej rozmowy skoro "partacz" w studio wszystko spłaszczy? Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 15 marca 2021 Udostępnij Napisano 15 marca 2021 Ten kalkulator może pomóc w zrozumieniu Poziomy analogowe i poziomy cyfrowe to różne dziedziny. Nie ma przełożenia wprost. Odpisz, cytując Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.