Skocz do zawartości

Monitory w przedziale 1200-6200zł - moje wrażenia z odsłuchu ośmiu modeli / CZĘŚĆ 2


lpomis

Recommended Posts

No to lecimy dalej, zapraszam na drugą odsłonę wrażeń z odsłuchu kolumn podstawkowych. Tym razem będzie to przedział 1200-6200zł. Niestety zmienia się sposób odsłuchu. Nie miałem wszystkich tych kolumn u siebie jednocześnie. Odsłuch był rozwleczony w czasie przez około 3 miesiące. Poszukiwałem wtedy czegoś co zagra u mnie w pokoju 16m2 i to w takim pomieszczeniu dokonywane były odsłuchy. Reszta bez zmian, tj. wzmacniacz Audiolab 6000a. Rozstaw kolumn wynosił od 1,8m do 2,5m. Odległość od ściany (z tyłu) od 20cm do 50cm. Kolumny stały na drewnianych standach. Za źródło robiło mi Raspberry Pi 4b z kartą hifiberry digi+ pro. Wybaczcie podłej jakości zdjęcia. Nie miałem tutaj absolutnie w planach pisać takiego tematu więc po prostu się do nich nie przykładałem i robiłem je bardziej "na pamiątkę" :)
Wrażenia z odsłuchu opisuję na podstawie tego co mi utkwiło w głowie jak i z notatek, które poczyniłem odnośnie poszczególnych kolumn.
Dwa z opisywanych zestawów udało mi się wypożyczyć od Q21 za co serdecznie dziękuję.
 

Dali Opticon 2

+ dobra kierunkowość
+ czyste, lekko podkręcone wysokie tony ze sporą ilością powietrza
+ mimo, że średnica jest dość gładka, to w zestawieniu z tweeterem potrafi wydobyć sporo niuansów z nagrań
+ mimo wszystko klarowne, dość żywe w odbiorze
- kartonowy, słabej jakości bas
- nieco wyprane z emocji granie, troszkę nie w stylu Dali
- czuć lekko wycofaną średnicę
- braki w dynamice
- nie nadają się do głośnego grania
- wykonanie nie powala (kiepska okleina, piano black na przodzie)
- w tej cenie znajdzie się dużo więcej ciekawiej grających kolumn

Już po kilku minutach odsłuchu miałem dziwne wrażenie, że Opticony 2 się po prostu Dali nie udały. Może nie bez powodu dość szybko wydano ich poprawionego następcę (Opticon MK2). Słuchałem wielu produktów tego producenta (głośniki przenośne, kolumny, słuchawki, soundbary) i praktycznie wszystkie miały kilka wspólnych cech, które wpisuje się w ogólne trendy i założenia duńczyków. W Opticonach jakoś tego nie czuć. Poza tym są absurdalnie drogie w stosunku do tego co oferują.

Cena: ~4200zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 4/10

 

Dali Oberon 3

+ muzykalne, przyjemne, łatwe w odbiorze, nie męczą
+ dobra kierunkowość
+ zarysowana, obecna średnica (choć mocno wygładzona)
+ wysokie tony potrafią zaiskrzeć, ale jednocześnie mają w sobie coś w rodzaju aksamitności i nie ma tu obawy o nadmierną ich ekspozycję
+ najlepsze zejście basu z odsłuchanych kolumn
+ cichy odsłuch nie stanowi dla nich problemu
- za bardzo "misiowate" i zlane brzmienie
- luźny, zalewający średnicę bas
- nieco za ciepły charakter grania, trzeba być ostrożnym w doborze wzmacniacza żeby nie wyszły z tego kluchy
- scena dźwiękowa pozostawia nieco do życzenia, dźwięk jest zbity, nie wychodzi na boki
- maskownice mają spory wpływ na brzmienie

Granie, które ma się spodobać i trafić do szerszej grupy odbiorców. Idealne kolumny do elektromarketu. Mimo, że ogólny przekaz Oberonów jest bardzo spójny, klei się dobrze w jedną całość to niestety do mnie nie trafia, jednak rozumiem jeśli komuś to się podoba. A spodobać się może bardzo łatwo.

Cena: ~2600zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 6/10

 

Dynaudio Emit M10

+ mimo lekko podbitego górnego zakresu basu to dość równe granie
+ wysokie tony mają swój klimat
+ średnica mimo, że gładka to ma swoją fajną "gęstość"
+ muzykalne, plastyczne, lekko soczyste
+ można słuchać godzinami bez zmęczenia
+ mimo niewielkich rozmiarów potrafią zagrać dość dużym dźwiękiem
- trudne w ustawieniu (wymagają odstawienia od tylnej ściany na minimum 30-50cm)
- bas potrafi zapędzić się na średnie tony i być przy tym odrobinę za wolny
- separacja dźwięków mogłaby być lepsza, choć tragedii nie ma
- przytłumiony charakter brzmienia, miałem czasami wrażenie, że grają jakby ktoś nakrył je kocem
- maskownice mają spory wpływ na brzmienie

Cena: ~2400zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 7/10

Emity sporo namieszały na rynku audio. Choć obecnie jest to seria już wyprzedawana i lada moment pojawi się ich następca, to na pewno można uznać je za model udany, w którym Dynaudio poszło w dobrym kierunku i pozwoliło zasmakować swojego charakteru za stosunkowo niewielkie pieniądze.
 

Heco Aurora 300

+ równe brzmienie bez zbędnych podbić i nadmiernego efekciarstwa
+ nasycone w średnicy
+ uniwersalne, zagrają praktycznie wszystko i nigdy nie będzie całkowitej wtopy
+ przyzwoite wykonanie jak na ten przedział cenowy
+ dobry stosunek cena/jakość
- bas nie nadąża za resztą
- wokale mają nienaturalny nalot
- brakuje w tym graniu emocji, wkrada twardość
- zbyt oleista średnica
- kiepska separacja dźwięków
- rozdzielczość tonów wysokich

Cena: ~1200zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 7/10

Nie sypią szczegółami, nie angażują, nie wyróżniają się absolutnie niczym jeśli chodzi o brzmienie. Są poprawne, są tanie, a w połączeniu z budżetowym wzmacniaczem klasy D stworzą show nieosiągalne dla soundbarów z tej półki cenowej.


System Audio Saxo 5

+ małe, muzykalne paczuszki
+ łatwe do ustawienia, odporne na bliskość ścian
+ dość szybkie
+ niewielki wpływ maskownic na brzmienie
+ kreują ładną scenę
+ radzą sobie z każdą muzyką
+ długi odsłuch nie męczy, mimo że słychać...
- nienaturalnie wypchane do przodu przejście średnicy w wysokie tony co daje efekt "wyniesienia" brzmienia
- samej średnicy brakuje masy i jest troszkę za bardzo schowana
- pewne braki w dynamice (lecz są to naprawdę małe kolumny)
- wykonanie (w szczególności tył kolumn - widać niedokładne malowanie w rejonach bas refleksu)

Cena: ~2700zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 7/10

Zaskoczyły mnie. Żywe, troszkę przebojowe, a jednocześnie łagodne w brzmieniu kolumienki. Bardzo ciekawy pomysł na audio do sypialni, ale i do niewielkiego salonu.


System Audio Legend 5

+ ciekawa bryła
+ konstrukcja umożliwiająca w przekształcenie w kolumnę aktywną
- karykaturalne brzmienie, a co za tym idzie...
- okropnie podbite wyższe rejony basu
- siłują się na granie niczym duże podłogówki
- dudnienie, totalne zalanie średnicy basem
- problematyczne, niemożliwe wręcz ustawienie w moim pomieszczeniu
- cena

Fail na całej linii. Legendy mnie pokonały. Nigdy nie spotkałem się z kolumnami, których w żaden sposób nie mogłem zmusić do poprawnego grania. Absurdalne podbicie basu uniemożliwia ustawienie tych kolumn w moim pomieszczeniu. Walczyłem z nimi cały dzień i pół nocy. W końcu się poddałem, spakowałem i odesłałem następnego dnia. Nie wiem jakie może być zastosowanie tych paczek i jaki pokój byłby zdatny do ich odsłuchu.

Cena: ~6200zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 1/10



Fyne Audio F500

+ równe, niepodbarwione granie w całym paśmie, aczkolwiek słychać minimalne "wyniesienie" brzmienia
+ neutralna barwa
+ przejrzystość, którą słychać praktycznie od razu
+ rozdzielcza góra
+ fajna stereofonia z dającą się usłyszeć lekką głębią
+ ciekawa konstrukcja samego głośnika i bas refleksu
+ mają aspiracje do jeszcze lepszego grania i miałem wrażenie, że mój wzmacniacz je jednak troszkę ograniczał
- minimalne braki w spójności (rzadko, ale zdarzało im się dziwnie wzbudzać)
- słuchanie gorzej zrealizowanych nagrań może nie być za przyjemne
- bas mógłby zapędzać się głębiej
- wydają mi się dość wymagające jeśli chodzi o dobór wzmacniacza
- słabej jakości okleina i nierówne jej dopasowanie na górnych rogach kolumn co na pierwszy rzut oka wygląda jak niewielkie uszkodzenie/obicie

Bardzo ciekawe paczuchy, z dużym potencjałem. Piękny przykład na to jak równe w graniu kolumny mogą dawać jednocześnie frajdę z słuchania muzyki jak i głęboki wgląd w samo nagranie. Zdecydowanie numer 1 tego zestawienia.

Cena: ~2400zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 8/10



Pylon Audio Ruby Monitor

+ bardzo solidne wykonanie, wysokiej jakości okleina i zaciski głośnikowe
+ ciekawy pomysł na maskownice w formie siatki
- płytkie, suche, nudne, trochę beznamiętne granie
- nieco kartonowy bas i braki w jego zakresie
- dziwnie brzmiąca, sztuczna i podbita średnica w niektórych zakresach
- braki w dynamice
- słaba przestrzeń


Ciężko mi tu napisać coś dobrego o brzmieniu. Nie leży mi praktycznie w całym swoim zasięgu. Nie kupuję tych kolumn. Nie grają ani jakąś ciekawą barwą, ani nie potrafią niczym zaskoczyć. One po prostu grają i nic więcej. Nuda. Nijakość. Nie za takie pieniądze.

Cena: ~2800zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 3/10

 ____________________________________________________________________________________________________________________

No i dotarliśmy do końca. Standardowo już zapraszam do dyskusji :)

 

mix1.jpg

mix2.jpg

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ipomis, Ty się chłopie czasem nie przyznawaj jak będziesz wypożyczał kolejne paczki, że te recki z forum Audio to twoja robota ;) 

To co, Fyne Audio F500 zwycięzcą testów (part 2) grupowych :) Nie wiem czy słuchałeś Dynaudio DM 2/6, dla mnie lepsze za sprawą wysokich w stosunku do Emit. Ciekawe co tam Dynaudio zmieni w następcach Emitów, czy poprawią troszkę rozdzielczość, dynamikę czy może wrócą do wysokich z serii DM. Pewnie jak to u Dynaudio... będzie jeden krok do przodu, jeden do tyłu i jeden w bok. 

Edytowano przez kaczadupa
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam mieszane uczucia co do Fyne Audio F500 ,słuchałem ich ze sporo lepszym wzmakiem niż 6000A ,fakt że w za dużym dla nich pomieszczeniu ale zaadoptowanym akustycznie ,i po kolumnach przeznaczonych do dużych pomieszczeń.Jak dla mnie to była całkowita klapa i słyszałem tylko ładny bas i nic więcej.Byłem nimi całkowicie zawiedziony ,a chciałem je dokupić do swojego starego systemu do sypialni.Kupiłem dużo tańsze(wtedy 2,5 raza) Wilsony EL-4 i jak dla mnie brzmią od F500 lepiej.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, kaczadupa napisał:

Ty się chłopie czasem nie przyznawaj jak będziesz wypożyczał kolejne paczki, że te recki z forum Audio to Twoja robota

Już właśnie myślę nad zmianą nazwiska żeby się nie skapnęli :|

8 minut temu, kaczadupa napisał:

Fyne Audio F500 zwycięzcą testów (part 2) grupowych

Zdecydowanie :)

8 minut temu, kaczadupa napisał:

Pewnie jak to u Dynaudio będzie jeden krok do przodu, jeden do tyłu i jeden w bok. 

Idealnie! No w punkt! Inaczej sobie tego po prostu nie wyobrażam :D Dadzą trochę z excite, trochę z DM, trochę z emitów i coś tam z tego wyjdzie :D

5 minut temu, Tomasz Kluczynski napisał:

Mam mieszane uczucia co do Fyne Audio F500

Z ciekawości, jak duże było pomieszczenie odsłuchowe? Podejrzewam, że to był decydujący czynnik jak je odebrałeś...
Z wyżej wymienionych kolumn nie wyobrażam sobie nic w pomieszczeniu większym niż 20m2, no może poza Legendami i Oberonami.

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja znowu dawno miałem Dynie Excite X12, zapewne podobnie zagrają co DM2/6 i testowane Emity, z największych wad zaliczył bym średnią dynamikę i ogólnie uproszczone granie, wysokie z tweetera Esotec były trochę przygaszone, bez wyrazu.

Chyba wyleczyłem się z malutkich monitorków i polecił bym posłuchać większych paczek, chociaż problemem może być niestety bliskość ścian.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 11m2 ale kolumny nie są aż tak blisko ścian, wyszło na to, że nawet małe podłogowe sporo ciekawiej jak dla mnie grają niż miniaturowe kolumny jak Excite X12.

Wymiary fizyczne obudowy nie pozwoliły im zagrać z tak przestrzenie z basem i dynamiką co większe.

Kto wie może większe Dynie X18 były by już ciekawym kąskiem w swojej cenie, lecz dalej problemem może być uproszczony styl grania. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, lpomis napisał:

Dali Opticon 2

Już po kilku minutach odsłuchu miałem dziwne wrażenie, że Opticony 2 się po prostu Dali nie udały. Może nie bez powodu dość szybko wydano ich poprawionego następcę (Opticon MK2). Słuchałem wielu produktów tego producenta (głośniki przenośne, kolumny, słuchawki, soundbary) i praktycznie wszystkie miały kilka wspólnych cech, które wpisuje się w ogólne trendy i założenia duńczyków. W Opticonach jakoś tego nie czuć. Poza tym są absurdalnie drogie w stosunku do tego co oferują.

Cena: ~4200zł
Ocena ogólna cena/jakość/brzmienie: 4/10

To mnie trochę podłamałeś. Opticony 2 MK2 są (były?) jednym z moich kolejnych typów do odsłuchu.

Ale MK1 nie zostały szybko zastąpione MK2. Mają już swoje lata (co najmniej pięć).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Kraft napisał:

To mnie trochę podłamałeś. Opticony 2 MK2 są (były?) jednym z moich kolejnych typów do odsłuchu.

Ale MK1 nie zostały szybko zastąpione MK2. Mają już swoje lata (co najmniej pięć).

Raczej nie ma co się załamywać bo MK2 są lepsze i to ponoć pod każdym względem. Sam bardzo chętnie bym ich posłuchał!

Co do lat na rynku to takie Rubicony są starsze i nadal dostępne w sprzedaży. Niedawno dostały nawet swoją aktywną wersję. Ale to droższy i wyżej katalogowany model więc w sumie porównanie z mojej strony średnio trafne. Masz więc rację, następca musiał już nadejść! :)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, lpomis napisał:

Już właśnie myślę nad zmianą nazwiska żeby się nie skapnęli :|

Zdecydowanie :)

Idealnie! No w punkt! Inaczej sobie tego po prostu nie wyobrażam :D Dadzą trochę z excite, trochę z DM, trochę z emitów i coś tam z tego wyjdzie :D

Z ciekawości, jak duże było pomieszczenie odsłuchowe? Podejrzewam, że to był decydujący czynnik jak je odebrałeś...
Z wyżej wymienionych kolumn nie wyobrażam sobie nic w pomieszczeniu większym niż 20m2, no może poza Legendami i Oberonami.

No pomieszczenie było spore 37m2,ale bas był naprawdę super ,za to nic ze średnicy i wysokich mi nie odpowiadało. Możliwe że dlatego że odsłuchiwałem je po Audio Physic Classic 35 (wtedy około25zł para),i Audiosymptom i8(2800zł para) to też kolumny do dużych pomieszczeń,ale grały dwie klasy lepiej od F500.No rozumiem że to nie było odpowiednie pomieszczenie dla F500,a uprzedzając pytanie dlaczego odsłuchiwałem tak różne kolumny ,odpowiem że AP C35 bo chciałem usłyszeć coś z dość wysokiej półki,I8 tanie duże kolumny ,sporo o nich czytałem i chciałem je usłyszeć,a gdzie indziej wtedy nie było tej możliwości.F500 odsłuchiwałem z myślą zakupu do drugiego zestawu do sypialni,i mnie rozczarowały i ten zakup odpuściłem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Wszystkie te testy mają jeden wspólny mianownik. Są prezentacja wypadkowej gustów słuchającego vs jego pomieszczenie i reszty sprzętu. 

Tak, z tym że znając jakąś markę mamy już pewne porównanie. Skoro testującemu podobały się np audio physic to jest szansa, że skoro mi tez one "leżą" to i np takie fyne będą mi się podobały. Ja bardzo żałuję, że bedac w @Na Temat Audio nie posłuchałem tych paczek. Wizualnie są one dla mnie dość "dziwne", ale być może ich dzwiek byłby dla mnie ok. A może wam Panowie te paczki nie przypadły do gustu bo grają po prostu "równo" 🙂.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, seba3002 napisał:

Tak, z tym że znając jakąś markę mamy już pewne porównanie. Skoro testującemu podobały się np audio physic to jest szansa, że skoro mi tez one "leżą" to i np takie fyne będą mi się podobały. Ja bardzo żałuję, że bedac w @Na Temat Audio nie posłuchałem tych paczek. Wizualnie są one dla mnie dość "dziwne", ale być może ich dzwiek byłby dla mnie ok. A może wam Panowie te paczki nie przypadły do gustu bo grają po prostu "równo" 🙂.

Seba mnie się F500 nie podobały ,bo po za ładnym rytmicznym basem nic więcej z nich nie słyszałem, w porównaniu do wcześniej słuchanych kolumn to tragedia,a dla mnie akurat bas nie jest tym co lubię najbardziej.Ok ,pomieszczenie było dla nich za duże, ale to raczej powinno być chyba tak ,że tego basu powinno przez to być za mało ,a nie innych pasm?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No były,ja nie potrafię po audiofilsku tego opisywać, ale głównie w APC35 było słychać tą delikatność ,przestrzenność i wyrafinowanie grania.Audiosymptom i8 w wersji Carbon to za 2800zł para jak dla mni świetne kolumny do dużych pomieszczeń i ludzi którzy dysponują ograniczonym budżetem finansowym.Q21 tu na forum ,pisało że to bardziej kolumny do kina,ja myślę że do kina to lepsza jest wersja Copper z miedzianymi głośnikami,a wersja Carbon bardzo dobrze sprawdzi się w stereo.

43 minuty temu, Arko55 napisał:

@seba3002 Małe zróżnicowanie wybrzmien, monotonne granie, nieciekawa dynamika.

Jak by to powiedziała moja siostra, kolumny dobre pod czas lepienia pierogów, czy do innych czynności hehe 

O świetnie napisane ,tak bym to określił.

Edytowano przez Tomasz Kluczynski
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Arko55 napisał:

@seba3002 Małe zróżnicowanie wybrzmien, monotonne granie, nieciekawa dynamika.

A można wiedzieć ile par monitorów słuchałeś i na co je wymieniłeś? 

1 godzinę temu, Adi777 napisał:

Duże różnicy były pomiędzy tym dwoma parami?

Skoro jedne kosztowały 25 zł a drugie 2800 to chyba różnica musiała być 😉.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, seba3002 napisał:

A może wam Panowie te paczki nie przypadły do gustu bo grają po prostu "równo" 🙂.

Z tym że ja lubię właśnie równe granie. Większość ludzi ustawia Equalizer w V bo tak lubi. Ja uważam że współczesny sprzęt robi Vke już sam z siebie i ustawiam zazwyczaj na odwrót... Aktualnie trochę tylko zmniejszam na basie (tzw mody pokoju) ale charakterystykę czyli tzw room curve wolę bardziej wyplaszczona niż popularne krzywe np Harman 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@seba3002 Mało monitorów słuchałem u siebie w domu, za to takie monitorki bardzo nikły w uszach przy paczkach JBL L86, tak uważam że przez ich budowę, nie mogą zagrać tak naturalnie jak te większe paczki, zawsze są kompromisy, dawno opisałem porównanie Excite X12 do NHT 1.5 i te Dynki nawet nie grały tak dobrze jak NHT, a akurat ostatnio sprzedałem te drugie bo zostały z łatwością pokonane przez większe kolumny vintage.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@lpomis Jeśli mogę coś zasugerować, to zmień nakładkę. W tym teście jak i w poprzednich bardzo często piszesz o wchodzeniu basu w średnicę, czy o podbitym wyższym basie (lub coś około).

Jest to typowa cena grania nakładki Digi+Pro. Stąd polecam Ci spróbować DigiOne 1.2.

To nie może być przypadek, że co druga para ma taką cechę ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...