Skocz do zawartości

Czym dla mnie jest dobre brzmienie


Melo-man

Recommended Posts

52 minuty temu, Chyba Miro 84 napisał:

A czy słuchawki pro uzywane w studio do monitorowania nadają sie do "normalnego" słuchania muzyki? Odpowiem za wczasu.... oczywiscie ze tak. Czesto nawet pojawiaja sie np. Tu u nas na forum ;)

Mówisz o jakiś Beyerach z serii Pro?

Mialem i zawsze grały Vka, wolałem senki HD600, a od dłuższego czasu tylko planary.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, tomek4446 napisał:

@Dzik mam pytanko , bo nie jestem ekspertem studyjnym. Czy tych Genericów można słuchać z trzech metrów , w pomieszczeniu bez adaptacji , bez uszczerbku dla ich referencyjności ?

Ja też nie jestem ekspertem studyjnym. Monitory bliskiego pola są co do zasady mniej podatne na akustykę pomieszczenia, choć jak każde kolumny zagrają lepiej w zaadoptowanym środowisku. Tych Geneleców są różne linie i dla każdej lini są modele w kilku rozmiarach. Producent podaje na stronie zalecany zakres odległości od miejsca odsłuchu dla każdego modelu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Kraft napisał:

Zapominacie o starzeniu się naszego słuchu. Dla 50-latka "wiernie" grający sprzęt będzie oznaczał coś innego niż dla 20-latka. W przypadku starszego słuchacza wyeksponowana góra zniweluje ubytek czułości słuchu i względna równowaga tonalna zostanie zachowana. Do kogoś młodego taki sprzęt będzie grał zbyt jasno. Zatem ten sam sprzęt może być jednocześnie "wzorcowy" i "przewalony". Zależy kto słucha:)

I tak i nie.

Gdzies na AS lata temu ktoś(neurolog) opisywał jak poprzez poświęcone lata na słuchaniu nasz mózg uczy się jak brzmią nasze ulubione albumy. Nawet przy starzeniu się słuchu mamy zakodowane owe wrażenia. Trudno będzie odkopać ten temat, ale fajnie to było wytłumaczone.

Z drugiej strony  wyżyłowane parametry charakterystyki częstotliwościowej do niczego nam niepotrzebne, skoro nasz słuch nie sięga 20KHz lub więcej.

Kolejny przykład to taki, że dziwnym trafem ja i mój kolega młodszy o prawie 20lat słyszymy podobnie i mamy te same wnioski z różnych odsłuchów.

Jak to możliwe ?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, tomek4446 napisał:

@Dzik mam pytanko , bo nie jestem ekspertem studyjnym. Czy tych Genericów można słuchać z trzech metrów , w pomieszczeniu bez adaptacji , bez uszczerbku dla ich referencyjności ?

Genelec mają dość szeroki zakres regulacji, ale obstawiam że mody pomieszczenia się nie zmienią. 

Jako ciekawostka - mam już 3 kolumny od czasu jak zacząłem mierzyć i ustawienia Equalizera są  praktycznie wspólne - te same częstotliwości a zakres korekty różni się może o parę dB - i dokładnie to samo zróżnicowanie L i R - kolumna w rogu zawsze generuje mi z 5dB basu więcej 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, DiBatonio napisał:

Kolejny przykład to taki, że dziwnym trafem ja i mój kolega młodszy o prawie 20lat słyszymy podobnie i mamy te same wnioski z różnych odsłuchów.

Jak to możliwe ?

Może po prostu macie podobny gust i nie różnicie się mocno jesli chodzi o słyszalny zakres. Nie ma tu przecież żadnych wartości wyrytych w kamieniu, a jedynie orientacyjne.

Edytowano przez Dzik
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Dzik napisał:

Może po prostu macie podobny gust i nie różnicie się mocno jesli chodzi o słyszalny zakres. Nie ma tu przecież żadnych wartości wyrytych w kamieniu, a jedynie orientacyjne.

Pewno masz rację,  ale w kontekście tego co napisał @Kraft, to kiedy dla mnie byłoby ładne otwarcie na górze, tam u kolegi lała by się krew z uszu. 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubię monitory Geneleca bo są dobre, mamy ich dużo na uczelni, mam parę w domu, ostatnio kupiliśmy więcej, różnych, bo są dobre. Nie rozumiem w czym tu się doszukiwać problemu? Adamy też są dobre. KRK są obiektywnie (subiektywnie też) złe. Monitory Focala też parę razy u ludzi słyszałem i też były dobre, nikt nie zakazuje ludziom słuchać muzyki na monitorach studyjnych ale to sprzęt jak każdy inny, może minimalnie bardziej skierowany do inżyniera ze względu na funkcjonalność i charakter brzmienia. Sveda przecież też robi monitory studyjne, a potem robi wersje "home" i też się da... Inżynier dźwięku to też człowiek i też ma prawo do swojej sygnatury brzmienia, tylko realizuje ją trochę inaczej, a przede wszystkim - prościej.

Btw. bardzo duża część genelecków nie jest z tworzywa, to jest zabójczy metalowy odlew. Cała seria 80XX, 83XX i inne te mniejsze bliskiego/średniego pola, dopiero te większe są z tworzyw sztucznych i kompozytów drewnianych. Więc nie wiem o czym Wy dyskutujecie, ja genelecka kojarzę głównie ze względu na te pancerne, metalowe obudowy

@DiBatonio nie wiem który "znajomy" na mnie donosi i skąd ma taką wiedzę, ale gwarantuje CI że potrafię opisać brzmienie, ot zepsucie zawodowe że w pierwszej kolejności słucham wad pomieszczenia a nie wpływu bezpieczników. Zawsze możemy się zmierzyć, co ja usłyszę w zmianie bezpiecznika a co Ty z wad akustycznych pokoju. Wystarczy zaakceptować autorytety, na każdym polu, tak jak ja akceptuje większość autorytetów nade mną w temacie kablowo-bezpiecznikowym i jak nie wiem, to nie zabieram głosu. Zresztą śmiem twierdzić, że dzięki temu że bujam się po pokojach odsłuchowych w całej Polsce u ludzi którzy mają naprawdę niesamowicie dopieszczane zestawy, to słyszałem już bardzo dużo i dobrego średniego i mniej dobrego brzmienia, w tym momencie to już będzie pewnie ponad 100 różnych konfiguracji i to domowych tam gdzie robiłem coś w akustyce, a nie na wystawie, więc cośtam o dobrym brzmieniu wiem.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Dzik napisał:

Owszem jest. Idealny wzorcem jest brak barwy, czyli całkowita transparentność sprzętu, który jedynie odtwarza nagranie i nic od siebie nie dodaje.

Teoretycznie tak, ale ja patrzę na to pod kątem rynku, praktyki, a nie teorii. Wystarczy posłuchać jak np. brzmią wzmacniacze Accuphase i jak innej firmy, np. Hegel, McIntosh. O kolumnach nie wspomnę. Na jednym biegunie mamy np. takie Bowersy, na drugim np. Sonus Fabery.

Jeszcze jeden przykład - w mojej hybrydzie używam kilku par lamp. Dla mnie najlepsze brzmienie to Brimar i Telefunken Smooth Plate. Oba brzmienia sporo się różnią, ale oba mi się podobają. Gdzie tu więc jest jakiś wzorzec?

A jeżeli nawet miałby być, to jak go zlewam, bo nigdy nie sprawdzę jak to brzmiało w studio czy na taśmie matce.

W tej całej zabawie liczy się dla mnie tylko moja satysfakcja. Jeżeli brzmienie mi się podoba, to ja nie chcę nic więcej. Nie musi być "wzorcowe" cokolwiek to znaczy.

Może dodam jeszcze, że jeżeli już mówimy o jakimś wzorcu, to jest nim nasze wyobrażenie jak powinien brzmieć dobry dźwięk. Skąd to wyobrażenie? Z naszych doświadczeń - słuchania różnych systemów i urządzeń.

Jestem też przekonany, że każdy z nas ma system, który będzie zawsze przynajmniej ciut inaczej brzmiał. 

Acha - i dobre brzmienie, które też takie, które można słuchać godzinami, czyli nie męczy ucha, niezależnie czego się słucha.

12 godzin temu, DiBatonio napisał:

to kiedy dla mnie byłoby ładne otwarcie na górze, tam u kolegi lała by się krew z uszu.

Bo gra zawsze cały system...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

Lubię monitory Geneleca bo są dobre, mamy ich dużo na uczelni, mam parę w domu, ostatnio kupiliśmy więcej, różnych, bo są dobre. Nie rozumiem w czym tu się doszukiwać problemu? Adamy też są dobre. KRK są obiektywnie (subiektywnie też) złe. Monitory Focala też parę razy u ludzi słyszałem i też były dobre, nikt nie zakazuje ludziom słuchać muzyki na monitorach studyjnych ale to sprzęt jak każdy inny, może minimalnie bardziej skierowany do inżyniera ze względu na funkcjonalność i charakter brzmienia. Sveda przecież też robi monitory studyjne, a potem robi wersje "home" i też się da... Inżynier dźwięku to też człowiek i też ma prawo do swojej sygnatury brzmienia, tylko realizuje ją trochę inaczej, a przede wszystkim - prościej.

Btw. bardzo duża część genelecków nie jest z tworzywa, to jest zabójczy metalowy odlew. Cała seria 80XX, 83XX i inne te mniejsze bliskiego/średniego pola, dopiero te większe są z tworzyw sztucznych i kompozytów drewnianych. Więc nie wiem o czym Wy dyskutujecie, ja genelecka kojarzę głównie ze względu na te pancerne, metalowe obudowy.

 

Dziś będę miał dostęp do przynajmniej 2 modeli Genelec. Sprawdzę czy są z metalowego odlewu.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

potrafię opisać brzmienie, ot zepsucie zawodowe że w pierwszej kolejności słucham wad pomieszczenia a nie wpływu bezpieczników. Zawsze możemy się zmierzyć, co ja usłyszę w zmianie bezpiecznika a co Ty z wad akustycznych pokoju.

To bardzo dobrze i dzięki, że rozwiałeś czyjąś opinię. 

Zmierzyć się zawsze można, tylko po co? 😛

Wady akustyki w pewnych zakresach też nie problem ocenić na słuch, podobnie jak inne rzeczy.

Co do bezpieczników, czy innych kabli zasilających pewno nie było by problemu, trzeba tylko wybrać za punkt odniesienia zwykły bezpiecznik i przewód zasilający. 

😉

 

33 minuty temu, Melo-man napisał:

Bo gra zawsze cały system

Od samego gniazda w ścianie po membrany w głośnikach. 

🙂

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Melo-man napisał:

W tej całej zabawie liczy się dla mnie tylko moja satysfakcja. Jeżeli brzmienie mi się podoba, to ja nie chcę nic więcej. Nie musi być "wzorcowe" cokolwiek to znaczy.

Może dodam jeszcze, że jeżeli już mówimy o jakimś wzorcu, to jest nim nasze wyobrażenie jak powinien brzmieć dobry dźwięk. Skąd to wyobrażenie? Z naszych doświadczeń - słuchania różnych systemów i urządzeń.

Dokładnie tak. To prawda liczy sie satysfakcja i to ze sie podoba. Nie chce nikogo nawracać. 

Przewalony bas zAgłuszający całe pasmo również daje satysfakcję i sie podoba niektórym. Skąd mają te wyobrażenie poprawności "takiego" dzwieku? Pewnie z doświadczeń słuchania wielu systemów car-hifi na zlotach itp.

Ale wracając.... nie da sie ukryć ze faktycznie najwazniejsza jest własna satysfakcja (jaka by nie była, poprawna czy tez Nie). 

 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Melo-man napisał:

Teoretycznie tak, ale ja patrzę na to pod kątem rynku, praktyki, a nie teorii. Wystarczy posłuchać jak np. brzmią wzmacniacze Accuphase i jak innej firmy, np. Hegel, McIntosh. O kolumnach nie wspomnę. Na jednym biegunie mamy np. takie Bowersy, na drugim np. Sonus Fabery.

Jeszcze jeden przykład - w mojej hybrydzie używam kilku par lamp. Dla mnie najlepsze brzmienie to Brimar i Telefunken Smooth Plate. Oba brzmienia sporo się różnią, ale oba mi się podobają. Gdzie tu więc jest jakiś wzorzec?

Mieszasz strasznie.

Ideał jest z definicji nieosiągalny i stanowi wzorzec w tym sensie, że można próbować się do niego zbliżyć. Jedynym uniwersalnym ideałem w audio jest pełna transparentność, czyli możliwość odsłuchania samego nagrania bez wpływu czynników zewnętrznych. Temu służył cały wyścig zbrojeń producentów sprzętu HI-FI.

Nie oznacza to oczywiście, że każdemu musi zależeć na transparentnym systemie, bo chociażby lampowce są z zasady nietransparentne i mają przyjemnie zniekształcać dźwięk. Jest to jednak odrębny temat – podobnie jak to, co jak gra czy jak nie gra.

Po co pisać jakieś komunały, że mnie tu zależy na przyjemności, że mnie obchodzi tylko to, co mnie się podoba, a nie jakieś wzorce… blablabla… i innego tego typu truizmy. Jak ktoś chce być klepany w ramię albo klepać w ramię innych, to niech idzie do jakiejś grupy wsparcia, a nie zakłada tematy na forach. DYSKUSYJNYCH.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to to, zgadzam się w całej rozciągłości. Przecież nikt nikomu nie wmawia, że określone brzmienie ma się komuś podobać. 

Pisanie takich oczywistości jak powyżej o przyjemności, że to mi ma się podobać, a nie koledze Zenka, jest bezcelowe i bezsensowne .

Edytowano przez Adi777
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, DiBatonio napisał:

Dlaczego?

Z tego samego powodu, dla którego pisanie, że to tobie ma się podobać wystrój twojego domu, a nie komuś innemu jest bezsensowne. Najlepiej jeszcze na forum meblarskim, gdzie gada się o jakości drewna, funkcjonalności różnych produktów i standardów, jakie powinny spełniać.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, audiowit napisał:

 

Dziś będę miał dostęp do przynajmniej 2 modeli Genelec. Sprawdzę czy są z metalowego odlewu.

Zawiodłem, dziś pracowałem tylko z jednym modelem genelec. Obudowa stop metalowy.

Natomiast w rozmowie że znajomymi realizatorami. Genelec częściej ma obudowę z tworzyw sztucznych, choć obudowy metalowe nie są wyjątkiem.

Cytuję " nie bardzo nadają się do realizacji gdyż mocno zniekształcają dźwiek" z moich obserwacji, ocieplają dodatkowo podbijają bas. Najczęściej są używane jako zwykle odsłuchy. To tyle jeśli chodzi o tą legendę.

Kilka zdjęć czego dziś słuchałem.

20220405_140639.jpg

20220405_140331.jpg

20220405_140957.jpg

Acha, klasyka gatunku :)

20220405_140110.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Dzik

Piszesz, że system ma być neutralny, z czym trudno w sumie dyskutować, ale z czym chcesz porównać tą neutralność, skoro sam piszesz, że Twoja ulubiona perkusja ma tyle "kombinacji".

Dzisiaj słuchałem np. pierwszej płyty Bauhaus. Dla mnie wszystko bez zarzutu. Jest dynamika, czytelność, przestrzenność. Poznaję, że to śpiewa Peter Murphy, ale skąd mam wiedzieć czy słyszana perkusja czy brzmienie gitar jest prawidłowe? Względem czego mam to porównać - powiedz mi proszę...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Dzik napisał:

Jak ktoś chce być klepany w ramię albo klepać w ramię innych, to niech idzie do jakiejś grupy wsparcia, a nie zakłada tematy na forach. DYSKUSYJNYCH.

Przecież już Ci pisałem, że na stare lata - wierz mi, nie musze nikomu niczego udowadniać. I nie mam kompleksów jeżeli chodzi o swój system audio. Nie potrzebuję akceptacji.

2 minuty temu, Chyba Miro 84 napisał:

Ps: na dwóch pierwszych zdjeciach widać kurz na membranach :)

Dlatego jak sprzęt poza odsłuchami mam zawsze przykryty. I tak już od lat.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Redakcja AUDIO changed the title to Czym dla mnie jest dobre brzmienie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...