Skocz do zawartości

Skąd się biorą odmienne opinie o audio


Melo-man

Recommended Posts

1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

Alteci to 30 Hz ja słyszę od 32 Hz , co mi da subwoofer w paśmie 20 - 30 Hz ? Powyżej będzie już dublował niskotonowy kolumn.

Wlasnie widziałem wykres Twojego pomieszczenia w innym temacie i myślę ze do Altekow w Twoim pomieszczeniu sub moze pracować nawet do 35-40hz jesli bedzie mial wystarczajaco strome zbocze odciecia

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, slaw0001 napisał:

Duża cześć wręcz nie ma własnych opinii. Są powielane, frazy, zdania, opisy "doznań" itp.

I to mnie boli najbardziej. Nie cierpię jak ktoś wkleja linki do jakiś odnośników , w celu udowodnienia swoich racji na zasadzie " zobaczcie tak musi być ,bo X tak napisał ". Mam przecież prawo do opisywania tego co słyszę , mam prawo się mylić w wielu kwestiach, ale dyskusje mogę toczyć na bazie doświadczeń adwersarza , a nie opinii osób trzecich. Takie odwołania zabijają rozwój i przyjemność z audio. Kiedyś już pisaliśmy i była taka metodologia promowana przez niektórych użytkowników / na szczęście niewielu/ , chcesz kupić DAC-a , amplituner , wzmacniacz ? Nic prostszego , określ budżet , zajrzyj do tabelki na ASR i już . Osobiście jak chcę czegoś się dowiedzieć więcej o własnym systemie to zapraszam kolegów z Forum , lub udaje się do nich. Słuchając tylko własnego systemu , bez porównań tak naprawdę nic o nim nie wiemy.

6 godzin temu, DiBatonio napisał:

W większości rozbieżności wynikają li tylko z różnic sprzętowych, okablowania, a przede wszystkim odmiennej akustyki.

Racja , i nie ma innej drogi weryfikacji , czy gadamy na tej samej płaszczyźnie jak pojechanie i sprawdzenie na własne uszy. Inaczej można się spierać do końca życia . Przerobiłem wiele ostrych kłótni z Witkiem / @audiowit/ zanim dotarło do mnie , że rozpatrując te same aspekty słyszymy dwie odmienne prezentacje dźwięku z racji tego co piszesz , różnic w systemie i akustyce. Pojechałem , posłuchałem i już wiedziałem , że nigdy byśmy się nie dogadali , każdy z nas faktycznie opisywał to co słyszy, tylko poziom i akcenty były odmienne.

6 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Myślę że łączenie roznych wzmacniaczy nie jest czymś dziwnym.

Tylko , że w przypadku suba mamy do czynienia nie tylko z dodatkowym wzmacniaczem ,ale też przetwornikiem " nie do pary". W zależności od jakości lub możliwości przetwornika , możemy mieć różną prezentację basu. Szczególnie jest to słyszalne na kolumnach vintage. I teraz ,dołożenie suba pracującego choćby w zakresie najniższych częstotliwości nie spowoduje przypadkiem , że będziemy mieli przykładowo , bas punktowy 20-40 Hz i bas np. bardziej przestrzenny z przetworników kolumny i to wszystko w jednym utworze. Tak sobie teoretyzuje tylko , sprawdzać sprawdzałem taką kombinację i może się pokuszę znowu choć mój sub nie jest stworzony do stereo.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W audio nic nowego juz wymyślić się nie da.

Całkiem niedawno wystarczały zwykłe kolumny, i nadal wystarczają w studiach nagraniowych. Cz ywidział ktoś tam, w studio, subwoofery? A przecież stamtąd wzięły się monitory - znaczy wzięła nazwa, bo nadal to są zwykłe kolumny - w sensie obudowa z głośnikami.

 

Subwoofery "przyszły" z kina domowego :) bo tam nie da się z maciupkich satelitów wydobyć potrzebnego basu. A potem marketing zaważył że można coś jeszcze sprzedać do zwykłego stereo...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, audiowit napisał:

Pewnie nadal nie będziesz wiedział o co chodzi ale chodzi o oddanie akustyki pomieszczenia w jakim muzyka była nagrywana.

Guru audiofilskiego forum. Kimże ja jestem przy Tobie i Twojej wiedzy? Żenada człowieczku. Żenada :D
Pewnie nadal nie będziesz wiedział o co chodzi ale chodzi to, że nie wszystko jest nagrywane w dokładnie tym samym pomieszczeniu.
I co wtedy? Ile zestawów/pomieszczeń z różną akustyką będziesz potrzebował?
Płyta X nagrywana w pomieszczeniu o akustyce X.
Płyta Y nagrywana w pomieszczeniu o akustyce Y.
Płyta X nagrywana w pomieszczeniu o akustyce Y.
Itp. Itd.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Adi777 napisał:

"Jeżeli filtrowanie będzie dwugałęziowe, tzn. odcięte będą zespoły satelitarne od dołu a sub od góry to jest to jak najbardziej rozwiązanie godne sprawdzenia. To moim zdanie dobry trop, ale co z tego wyjdzie to zależy od oczekiwań użytkownika.

Trop dobry, ale jak zauważa osoba, która to napisała, co z tego wyjdzie?

Jednemu to wystarczy, a drugi niestety tego nie zaakceptuje!

15 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Pozatym w kwestiach zgrania sie subwoofera i kolumn znaczenie może mieć to iz niskotonowy w kolumnie może gorzej odtwarzać bas (a warto zauważyć ze w wiekszosci przypadków za niedopasowanie obrywa glosnik z napedem aktywnym). Może być "poluzowany" i podatny na SEM układu "cewka głośnika - zwrotnica pasywna" gdzie wzmacniacz napedzajacy kolumnę, byc może nie wystarczajaco kontroluje niskotonowe membrany w stosunku do świetnego "prowadzenia" układu aktywnego.

Bas w kolumnie gorzej odtwarzany niż w subwooferze, o co chodzi?

Tak to wygląda niestety, jak się podpina do nich mało wydajnie wzmacniacze i szarpie membranami na wszystkie strony.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, eMBe napisał:

Płyta X nagrywana w pomieszczeniu o akustyce X.
Płyta Y nagrywana w pomieszczeniu o akustyce Y.
Płyta X nagrywana w pomieszczeniu o akustyce Y.

Masz rację i jest to naturalne , że każda płyta powstaje lub oddaje inne warunki akustyczne czy pomieszczenie. Może to być koncert w małej salce lub na stadionie , jak również płyta nagrywana w studio. Sztuka doboru systemu polega na tym by tą atmosferę / akustykę / usłyszeć. Takim podstawowym sprawdzianem są oklaski podczas klubowego koncertu. To w jaki sposób je słyszymy bądź nie, sporo mówi o naszym systemie. I tyle. Zawsze można taką płytkę zabrać do innej osoby i sprawdzić jak to u niej gra , by wyeliminować potencjalne błędy realizatora.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, lysyrafal napisał:

 

Bas w kolumnie gorzej odtwarzany niż w subwooferze, o co chodzi?

Tak to wygląda niestety, jak się podpina do nich mało wydajnie wzmacniacze i szarpie membranami na wszystkie strony.

Mało wydajne czyli masz na mysli z niskim parametrem DF. Bo ilość watów chyba ma mniejsze znaczenie.

Ps: w subwooferze nie ma zwrotnicy pasywnej, ktora to dodatkowo obniża parametr DF wzmacniacza. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Chyba Miro 84 Wysoki DF nie przesądza o jakości i ilości basu. Miałem końcówkę z DF ponad 500 i .... ogólnie nic ciekawego. Zwykła integra miała tego basu duzo więcej, a na pewno o diametralnie lepszej jakości. Tak, więc, nie sugerowałbym się wysokim DF. W jakości i ilosci basu to chyba najbardziej mylący parametr i może świadczyć o kontroli tego basu. Ale dla wielu to nic nie znaczy.

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Rega napisał:

Wysoki DF nie przesądza o jakości i ilości basu.

Ale ja pisałem o kontroli basu. 

24 minuty temu, Rega napisał:

Miałem końcówkę z DF ponad 500 i .... ogólnie nic ciekawego.

Gdyby była sprzezona bezposrednio z glosnikiem, bez udziału pasywnych elementów - wtedy zobaczylbys co to "Trzymanie w ryzach" membranę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Była sprzężona z głośnikiem i nie zauważyłem niczego o czym mówisz. Testowałem ją kilka lat. Twierdzisz, ze  pisałeś o kontroli basu - nie zauważyłem. Napisałeś o wydajności z pytaniem o DF. To zupełnie coś innego. Wydajność prądowa wzmacniacza to nie DF.

Edytowano przez Rega
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 21.04.2022 o 21:43, audiowit napisał:

Do czego dążę. Dla mnie system dobry to system spójny i najchętniej tworzący iluzje grania na żywo ( to bardzo trudne).

Co do pierwszej kwestii to zgodzę się w 100%,  to w drugą Twoją tezę stawiam w wątpliwość, a to dlatego, że 99% moich płyt to nie nagrania koncertowe, ale studyjne. Nie za bardzo wiem, jak to porównać z graniem na żywo.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Rega napisał:

Była sprzężona z głośnikiem i nie zauważyłem niczego o czym mówisz. Testowałem ją kilka lat.

Hmm 🤔 jesli nie zauważyłeś różnic w kontroli to z mojej strony wytlumaczenie może byc takie iz to nie była ciężka membrana na miękkim zawieszeniu (czyżby papier/celuloza na sztywnym zawieszeniu?).

1 godzinę temu, Rega napisał:

Twierdzisz, ze  pisałeś o kontroli basu - nie zauważyłem. Napisałeś o wydajności z pytaniem o DF.

Sorki dopiero teraz zauważyłem ze nie dałem na końcu znaku "?" przez co inaczej zabrzmiało zdanie :P

1 godzinę temu, Rega napisał:

Twierdzisz, ze  pisałeś o kontroli basu - nie zauważyłem.

Prosze bardzo....

 

19 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Pozatym w kwestiach zgrania sie subwoofera i kolumn znaczenie może mieć to iz niskotonowy w kolumnie może gorzej odtwarzać bas (a warto zauważyć ze w wiekszosci przypadków za niedopasowanie obrywa glosnik z napedem aktywnym). Może być "poluzowany" i podatny na SEM układu "cewka głośnika - zwrotnica pasywna" gdzie wzmacniacz napedzajacy kolumnę, byc może nie wystarczajaco kontroluje niskotonowe membrany w stosunku do świetnego "prowadzenia" układu aktywnego.

Takie tam.... moje "wynurzenie" :P

Na koncu zamieniłem słowo "kontrolowania" na słowo "prowadzenia" chociaż wiadomo iz chodzi o kontrole, bo nie lubie dwukrotnie w zdaniu pisać "te same słowa" - myślę ze lepiej sie to czyta ;)

 

1 godzinę temu, Rega napisał:

Wydajność prądowa wzmacniacza to nie DF.

Oczywiscie ze nie i nie pisałem tak. Wydajność pradowa wedlug mnie, to "rezerwa" mocy, potrzebna podczas spietrzeń dynamicznych utworu ;)

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Chyba Miro 84 Końcówka Rotel RB 1070 (DF 500, a według niektórych danych nawet 1000) grała z Chario Syntar 300, JBL L86, KEF 107 ref, Coral 10 SA-5A, Dali 7, Dali Mentor Menuet, Dantax 450 Millenium, Dantax 180, WHT (studyjne) Beovox CX100 i z wieloma innymi.  Nie wiem , które miały jakie membrany (ciężkie czy lekkie) jednakże ze wszystkimi zagrała średnio. Na dowód tego , że testowałem zamieszczam jej zdjęcie w mojej piwnicy. Zdjęcia podłaczonych kolumn na życzenie na pw.

 

 

20200326_182741.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, tomek4446 napisał:

Mam przecież prawo do opisywania tego co słyszę , mam prawo się mylić w wielu kwestiach, ale dyskusje mogę toczyć na bazie doświadczeń adwersarza , a nie opinii osób trzecich.

Tomek żeby nie było. Dużo piszesz o tym, że masz prawo, ale odbierasz prawo "adwersarzowi" posiłkować się opiniami osób trzeci, choć zazwyczaj chodzi o osoby, które reprezentują nasz punkt widzenia, ale robą to np. lepiej od nas, bardziej przekonująco, czy w końcu wiedzą od nas zdecydowanie więcej. Używanie czyś przypisów jest powszechną i uznaną praktyką, chyba ,że tą opinię po prostu kradniemy jako własną.

12 godzin temu, tomek4446 napisał:

Takie odwołania zabijają rozwój i przyjemność z audio. Kiedyś już pisaliśmy i była taka metodologia promowana przez niektórych użytkowników / na szczęście niewielu/ , chcesz kupić DAC-a , amplituner , wzmacniacz ?

Ale dlaczego? Wystarczy połączyć jedno z drugim. Pomiary Bogu ducha winnemu  Amira wskazują głównie na nazwijmy to doskonałość techniczną elementu. Per analogia. Można zbadać samochód i jego prędkość maksymalną, przyspieszenie, ekonomikę itp. Ale czy to znaczy, że będzie Ci się nim wygodnie jechało? No nie, ale trudno na równi testować maluch i mercedesa AMG. Takie testy są jakąś wskazówką.

 

12 godzin temu, tomek4446 napisał:

Osobiście jak chcę czegoś się dowiedzieć więcej o własnym systemie to zapraszam kolegów z Forum , lub udaje się do nich. Słuchając tylko własnego systemu , bez porównań tak naprawdę nic o nim nie wiemy.

Oczywiście tak jest najprzyjemniej, ale trzeba pamiętać o pułapkach sugestii i takich tam popierdułkach.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

18 minut temu, Rega napisał:

Końcówka Rotel RB 1070 (DF 500, a według niektórych danych nawet 1000) grała z Chario Syntar 300, JBL L86, KEF 107 ref, Coral 10 SA-5A, Dali 7, Dali Mentor Menuet, Dantax 450 Millenium, Dantax 180, WHT (studyjne) Beovox CX100 i z wieloma innymi. 

A widzisz... a co pisałem na temat..

 

2 godziny temu, Chyba Miro 84 napisał:

Gdyby była sprzezona bezposrednio z glosnikiem, bez udziału pasywnych elementów - wtedy zobaczylbys co to "Trzymanie w ryzach" membranę.

Te wymienione przez Ciebie zestawy to rozumiem że pracowały bez bezposredniego sprzężenia czyli z udziałem elementow pasywnych zwrotnic (bo chyba jakies tam sa) prawda? A w układach aktywnych (subwoofer) DF wzmacniacza nie powinno zmaleć, bo pomiędzy końcówką aktywną a glosnikiem jest tylko kawałek przewodu "odpowiedniego przekroju" (lepiej grubszy niż cieńszy).

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam, że dla mnie audio ma spełniać funkcję rozrywkową, a nie wyczynową i dlatego dążę do maksymalizacji hedonistycznych odczuć podczas jego używania. Muzyka live to osobna kategoria nie do podrobienia i rządząca się swoimi prawami. Przenoszenie jej do domu uważam za niepotrzebne i nierealne, chyba, że przenosimy koncerty kolęd domowych. Ale to ja.

Edytowano przez slaw0001
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, slaw0001 napisał:

Muzyka live to osobna kategoria nie do podrobienia i rządząca się swoimi prawami. Przenoszenie jej do domu uważam za niepotrzebne i nierealne, chyba, że przenosimy koncerty kolęd domowych.

Ale muzyka live to niekoniecznie dynamika i skala dzwieku blisko "progu bólu"🤔

Poza koncertami kolęd sa inne które system audio powinien "przedstawic" poprawnie w całej swej "rozpiętości" 

11 minut temu, slaw0001 napisał:

Dodam, że dla mnie audio ma spełniać funkcję rozrywkową, a nie wyczynową

A dla mnie najlepiej gdyby była jak najbardziej realna w odbiorze, nawet gdyby wiązało sie to z "wyczynowośćią" systemu. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Chyba Miro 84 Sek w tym, że nie wszystkie z nich miały zwrotnice. Poza tym, jakie ma znaczenie to trzymanie w ryzach BEZ tych elementów o których mówisz, skoro prawie nikt nie słucha pojedyńczych głośników. Większość kolumn ma zwrotnice, a przynajmniej pojedyńcze kondensatory dla podziału pasma. Nawet niektóre kolumny szerokopasmowe też są w nie wyposażone. Tak, wiec to chyba dyskusja bezprzedmiotowa typu ,,co by było gdyby było,,

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...