Skocz do zawartości

Kultura Dźwięku Jazz 1 - Kraftest (mini)


Kraft

Recommended Posts

Czy musiała byc przeprojektowana to trudno ocenić nie wiedząc jaki konkretny przetwornik ostatecznie trafił do projektu pro i co wynikało z pomiarów starego modelu.

Zwrotnica drugiego rzędu to wg mnie po pierwsze próba zgrania przetworników w czasie. Po drugie większe nachylenie zbocza filtra by wyeliminować pik cone breakupa visatona. 

Prawdopodobnie w ten sposób podjęto próbę wyrównania charakterystyki amplitudowo częstotliwościowej na częstotliwości podziału czyli na średnicy.

Bas jest wypadkową parametrów TS niskotonowca, wymiarów obudowy i tuneli BR. Wątpię by visaton zasadniczo poprawił jakość basu, które wg kilku recenzji był w starym modelu znakomity.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz to jak konstruktor podszedł do zagadnienia stawiając na jakość elementów (visaton, kondensatory foliowe mundorfa, taśma) myślę, że chodzi bardziej o marketing i możliwość wyeksponowania tego nowego modelu na AVS. Nie klei mi się to z dotychczasową filozofią firmy, która stawiała na tanie rozwiązania bazujące na przemyślanych koncepcjach i polskich przetwornikach od STXa.

Czyżby zmiana strategii po dotychczasowych doświadczeniach z popytem? 

Każdy orze jak może więc mnie to nie dziwi. Będzie trochę lepiej ale i trochę drożej. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, MariuszZ napisał:

Nie klei mi się to z dotychczasową filozofią firmy, która stawiała na tanie rozwiązania bazujące na przemyślanych koncepcjach i polskich przetwornikach od STXa.

Czyżby zmiana strategii po dotychczasowych doświadczeniach z popytem? 

Jedno jest pewne. Kultura Dźwięku wyciska do ostatniej kropelki soki z przetworników STX (jak wynika z testów tutaj). Jeśli w ten sam sposób zamierzają Panowie z Kultury Dźwięku, wycisnąć soki z innych przetworników, doposarzonych o "znane i lubiane" elementy zwrotnicy, to może sie okazać, że mogą być naprawdę ciekawą pozycją w swiecie audio, czego życzę mocno i trzymam kciuki.

Edytowano przez Chyba Miro 84
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ten bas był idealny tylko w tej części recenzji?... Mariusz słuchałeś te kolumny?

Może producent chcąc zaprezentować ten model szerszej publiczności stwierdził, że może być jeszcze bardziej idealny :).

Już kilka razy opowiadałem jak pojechalem do jednego z melomanow posłuchać referencyjnego basu. I ten tragiczny wręcz bas był najmniejszym zmartwieniem.

oczywiście że kupy się to nie trzyma. Nie wiem. Pojedziecie posłuchacie. Zresztą, nieważne co się mówi ważne żeby prawidłowo wymawiać nazwę firmy.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co mi tam, prawdopodobnie palnę głupstwo. Najwyżej się czegoś nauczę/oby.

Moim zdaniem, a opieram  je na dzisiejszym biometrze, aspekty brzmieniowe stoją na jednym z ostatnich miejsc pośród aspektów …itd. Być może w tym konkretnym przypadku jest inaczej. 

Mój tato „wychowany” w innych czasach powtarzał; synku, jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o kasę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Kraft napisał:

Widzę, że koledzy nie biorą pod uwagę pozadzwiękowych aspektów projektowania i budowania kolumn. I nie mówię tu wcale o marketingu. 

Z tym się zgodzę. Czasem niewielkie firmy borykają się z ciągłością dostaw. Firma skali np stx nie liczy się z małą manufakturą i nie przestawi produkcji dla kilku, kilkunastu przetwornikow.

Oczywiście, że można to przewidzieć. Ale nie zawsze.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja spekuluję, że jednak konstruktor przemyślał projekt i zrezygnował z pewnych kompromisów wynikających z zastosowania STXa, który nie bardzo pasuje do tej konkretnej obudowy. Spekuluję bo nie wiem, który STX jest w pierwotnej wersji ale myślę, że prawdopodobnie W.22.200.8.MCX_v3 o efektywności 91dB. To przetwornik, który powinien dla QB3 pracować w obudowie ok. 90 L (Fb BR 26 Hz)

Przy ok. 55 L Jazzów i strojeniu BR na 26 Hz to już kompromis. Przy wyższym strojeniu BR pojawi się podbicie w średnim i wyższym basie. Niskie strojenie przy dwóch otworach to też kompromis związany z wymiarem rur. Dla dwóch o 50 mm średnicy dla 26 Hz długość to 28 cm. Zwiększając średnicę do 60 mm to już 41 cm itd. 

Nie wiem jaki Vistaon włożono do Pro ale zakładając, że W250S otrzymujemy mniej kompromisów. Sugerowana obudowa wentylowana to 51 L i Fb BR 38 Hz. To daje lepszą odpowiedź basu i mniej zniekształceń mimo, że teoretycznie kolumna będzie miała mniejsze (gorsze) dolne pasmo o ok. 5 Hz. Pozwoli też takie rozwiązanie na większe Fi BRów przy mniejszej długości. Przy strojeniu 38 Hz Dla 2 rur 60 mm długośc to tylko 17 cm. 

Oczywiście to tylko szacunki i spekulacje ale obrazują jak może się zmieniać projekt i co dzieje się na basie w zależności od zmiany przetworników w tym konkretnym przypadku.

Ostatni obrazek pokazuje co się zadzieje na basie jak dla STXa zwiększymy strojenie BRów z 26 Hz na 38 Hz tak jak dla Visatona ;) 

Pozdrawiam.

stx.jpg

visaton.jpg

stx 2.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, Asia napisał:

już niedługo na własne uszy!

Ale w nie swoim pokoju, zapewne innej „lampce”, o źródle, kablach, szumie, hałasie nie wspominając. Nie ma lekko.

@MariuszZ potrafię sobie wyobrazić jak kolumny z fajnym brzmieniem samemu sobie wykonujesz. Z taką wiedzą i pewnym już doświadczeniem.

Edytowano przez AudioTube
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...