Skocz do zawartości

The Audio Critic - krytyka współczesnego rynku audio


Kraft

Recommended Posts

44 minuty temu, Kubakk napisał:

made in poland

Obstawiałbym bardziej made in czajna + jakieś brandowane nadruczki i drewnoduperelki zamawiane u chińczyka.

Tutaj takie same wtyki (bez firmowych napisów) za jakieś 7800zł mniej :)

https://pl.aliexpress.com/item/1005003329874141.html

https://pl.aliexpress.com/item/1005002775631225.html

Podobna polityka jak firemki sprzedające elektronikę jak np. Kruger&Matz, Manta...

No ale Pan Pacuła słyszy, to musi być dobre :)

"Momentum pokazał ją w ciepły sposób, z blisko ustawionym pierwszym planem i lekko skróconymi pogłosami, Ale pokazał też wszystko o czym mówię. Jego cechy szczególne nie biorą się bowiem ze słabości, a są częścią pomysłu na ten dźwięk."

Czyli znów, jak to w końcu jest. Czy "producenci" zajmujący się tworzeniem okablowania z góry zakładają jaki chcą osiągnąć efekt/dźwięk? Zwijają te druciki w konkretny sposób i wiedzą, że taki zwój doda albo odejmie basu? Dadzą taką a nie inną izolację, która ma zadanie przybliżyć pierwszy plan? Skąd to wiedzą? Jak to robią?

Edytowano przez lpomis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio oglądałem też gdzieś filmik o produkcji bodajże kolumn , nie wiem czy nie gryphona , chwalili się okablowaniem ,że zarówno w kolumnie jak i elektronice to samo by nie zakłócić harmonii przekazu ;)  W sumie przy zestawie ma to sens , ale też coraz więcej manufaktur PL budujących kolumny wymyśla jakieś fikuśne okablowania co znacząco podbija cenę. Wiadomo jest popyt / klienci to się sprzeda.

Przy tym kablu powyżej ,zdjęcie konstruktora , jak kolegi 25 letni syn , osobiście nie zaufałbym iż ma wystarczająco duże doświadczenie by zbudować kabel za ponad 7tysi zł. Na forum mamy wielu osłuchanych także w kablach przez naście-dziesiąt lat a i tak potrafią się zagubić.

Jak kiedyś patrzyłem (nie wiem jak dziś ceny) to taki prądowy kabel ~1,5m na fajnych rodowtykach można było złożyć samemu za ~1200zł

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, lpomis napisał:

Czyli znów, jak to w końcu jest. Czy "producenci" zajmujący się tworzeniem okablowania z góry zakładają jaki chcą osiągnąć efekt/dźwięk?

Obstawiam, że najwyżej bardzo zgrubnie. Pewnie wiedzą jakiego wpływu materiałów i parametrów budowy na dźwięk można się spodziewać, ale szczegóły, to już na chybił-trafił. Zauważcie, że poza Tellurium Q, mało który producent ocenia swoje produkty w jakiejś skali brzmieniowej (np. od ciemnych i łagodnych do jasnych i szczegółowych). Większość marek albo idzie w ogólnikowe opisy, albo w ogóle ucieka od własnych ocen. Moim zdaniem to mówi samo za siebie. :)

Edytowano przez Rafał S
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Chyba Miro 84 napisał:

Jakie jest minimalne akceptowalne przez audiofila doswiadczenie osoby wykonujacej kabel? 

Powinien znać przynajmniej prawa Ohma i Kirchoffa oraz orientować się w zagadnieniach filtrów i metalurgii. 

Przewód zasilający. Co może w nim grać? Wszystko. 

Przykład. System audio z pętlą masową. Przewód zasilający może zmniejszyć wpływ zakłóceń na sygnał audio poprawiając brzmienie muzyki. 

Warunki. Przewód PE sieciówki musi mieć rezystancję wielokrotnie przewyższającą rezystancję przewodu masowego interkonektów. 

Jak to osiągnąć. Wydłużyć przewód. Np. geometria przewodu ala Helix. Okręcając przewodem PE pozostałe przewody wydłużamy go zwiększając rezystancję.

Ogólnie przewody zasilające bezpiecznie mieć dłuższe jeżeli są pętle masowe. W skrajnych przypadkach widziałem przewody na szpuli. To działa. Ten sam efekt uzyskamy wpinając przewód urządzenia w pętli bezpośrednio do ściany z pominięciem listwy rozgałęziającej.

Ogólnie chodzi o zwiększenie rezystancji PE w stosunku do rezystancji przewodu masowego interkonektów.

Rezystancja zestykowa. Wtyki rodowane. Rod ma ok. 3x większą rezystywność od miedzi. Ważne żeby bolec PE był rodowany. Zwiększymy tymi zabiegami rezystancję pętli masowej o dodatkowe miliomy. 

Tak to działa. 

Do przewodów można stosować dodatkowe ficzery. Filtry ferrytowe (CDki, DAKi, steamery), skrętka i ekran to podstawa. 

Bawełniany oplot i wypełnienie. W przypadku sztywnych i grubych przewodów drgania rozchodzą się inaczej niż w powietrzu. Wystarczy porównać gęstość i prędkość fali akustycznej. W powietrzu ok. 330m/s, w miedzi ok. 3800m/s. Im materiał bardziej gęsty, tym lepiej przenosi wibracje i drgania. Po przewodzie do elektroniki mikrodrgania przedostając się mogą w jakimś minimalnym stopniu zakłócać pracę elektroniki. Fizycznie jest to możliwe. Przykład kondensatorów, których właściwości drgań okładzin wykorzystywany jest w mikrofonach. Drgające kondensatory w sprzęcie audio to źródło zakłóceń. 

Pozdrawiam. 

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Kubakk napisał:

Jak kiedyś patrzyłem (nie wiem jak dziś ceny) to taki prądowy kabel ~1,5m na fajnych rodowtykach można było złożyć samemu za ~1200zł

To zależy na jakich wtykach, bo te naprawdę dobre sięgają dzisiaj właśnie 1200zl za komplet.

Poza tym dobre przewody zasilające nie tylko rodem stoją 😁

15 godzin temu, lpomis napisał:

Tutaj takie same wtyki (bez firmowych napisów)

Bzdury pleciesz.

To, że wtyki przypominają wyglądem furutecha, nie oznacza, że to jest to samo.

Nie masz pojecia co krytykujesz, bo niby skąd.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, MariuszZ napisał:

W skrajnych przypadkach widziałem przewody na szpuli. To działa

🤦‍♂️ Mariusz proszę Cie nie doradzaj tak! 

Wiesz co sie dzieje z przedłużaczem sieciowym nierozwinietym z rolki i poddany  obciążeniu? (np. Jako przedłużacz dla maszyn typu szlifierka) Izolacja może sie stopić i dojść do zwarcia. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

Jakie jest minimalne akceptowalne przez audiofila doswiadczenie osoby wykonujacej kabel? 

Elektroniką oraz akustyką interesuję się od najmłodszych lat, wiedzę zdobyłem samodzielnie, wdrążając i testując swoje pomysły w praktyce.

https://www.highfidelity.pl/@main-3098&lang=

na co dzień prowadzę z rodzicami hurtownię z materiałami budowlanymi.

https://www.highfidelity.pl/@main-3247&lang=

6 godzin temu, Chyba Miro 84 napisał:

 

 

Edytowano przez dorsz
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za co? Każdy może mieć własne zdanie na temat. Tym bardziej może pytać? Ważne żeby się z poglądami czy ideami zbytnio nie narzucać tam gdzie tego nikt nie oczekuje. 

Jeżeli ktoś słyszy zmiany brzmienia po podmianie kabli to warto o tym rozmawiać, a nie szydzić czy krytykować. Miejcie to na uwadze 😉

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten temat zgodnie z tytułem został stworzony by spoglądać krytycznym okiem na różne "nowinki".

@dorsz fajnie pokazał jak było w 2017r , a my możemy wyciągnąć wniosek jak mocno inflacja uderzyła w ceny takich produktów 1133 na 3950 za metr (wiem , wiem zostało dodane drewienko z czereśni amerykańskiej) ;)  informacja o hurtowni z mat bud. - dostęp do miedziaków czy wyjątkowego drewna pod wykończenie budynków był/jest :P 

Manufaktury są fajne , jednak przy kablach spoglądałbym w kierunku dużych producentów , czy też samemu złożyć sobie na profi elementach. Skąd taki ktoś składający na chybił trafił (zgodnie ze swoim zamysłem co do technikaliów o których np. Mariusz wspominał) ma wiedzieć , co dany audiofil będzie chciał osiągnąć ? Liczba permutacji do naszego sprzętu , pomieszczenia (akustyki) , preferencji jest tak duży , że nie da się tego ogarnąć. Także logicznie wychodzi ,że musimy zawierzyć opinii np. p. Pacuły ...

W książkach do fizyki można dowiedzieć się co nieco o kablach / prądzie , zresztą ponownie przypominając wywód Mariusza , można się tym kierować o ile producent dokładniej opisuje technicznie swoje rozwiązanie.
 

Edytowano przez Kubakk
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://highfidelity.pl/@main-4160&lang=

https://muzgaudio.com/dac01s/

Najpierw przeczytałem stronę producenta , fajny projekt , niestety nie było podanej ceny , niby made in poland to tak myślę 5-6tysi max ? 8msc kosztował ~25tysi , sroga cena jak na sprzęt którego będzie bardzo trudno odsprzedać - ktoś testował ? ;)

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież to okazyjna cena, jak śmiesz pytać 😉

 

BUDOWĄ URZĄDZEŃ AUDIO zajmowałem się od dziecka. Najpierw były to bardzo prymitywne konstrukcje „zlepione” z tego, co było pod ręką, z czasem projekty ewaluowały do coraz to bardziej wyrafinowanych, po te najbardziej zaawansowane. Zbiegło się to z moim wykształceniem elektronicznym. Po zdobyciu tytułu inżyniera elektronika szybko rozpocząłem pracę w branży automotive, gdzie zajmowałem się projektowaniem systemów infotainment w szczególności urządzeń USB, a później ładowania bezprzewodowego (indukcyjnego). Po sześciu latach zostałem starszym inżynierem rozwoju.

Przez cały ten czas po godzinach realizowałem swoje projekty audio, które były przez ludzi dobrze odbierane i cieszyły się popularnością. Chcąc poświęcić więcej czasu na własne projekty zrezygnowałem więc z pracy w automotive i założyłem firmę MuzgAUDIO.

Tematem przetworników cyfrowo-analogowych fascynuję się od ok. 15 lat. Przez ten czas zbudowałem i przetestowałem wiele rozwiązań. Kolejne rozwiązania były coraz to bardziej przemyślane, rozbudowane, co miało pozytywny wpływ na dźwięk. Jakieś 10 lat temu pewna osoba zainteresowała mnie topowymi układami Sabre - ES9018S. Początkowo miałem obawy ze względu na stopień skomplikowania, ale pierwsze urządzenie postało gdzieś w 2012 roku.

Niestety pomimo stosunkowo dużych nakładów finansowych dźwięk był zaledwie przeciętny. Nie dało mi to spokoju i korzystając z wcześniej zdobytego doświadczenia zacząłem modyfikować zasilanie. I – eureka! Zainstalowane nowe regulatory dyskretne mojego autorstwa zmieniły brzmienie urządzenia nie do poznania. Zachęcony pozytywnymi zmianami zacząłem projektować kolejne wersje każdego z modułów, które następnie porównywałem z poprzednimi. Powstało 12 typów regulatorów, 5 rodzajów stopni analogowych, 2 rodzaje modułów cyfrowych, 5 sterowników, 2 moduły USB.

Po kilku latach, gdy urządzenie wydawało się gotowe, ESS wypuściło nowy układ - ES9038PRO o parametrach z kosmosu. Szybko podjąłem rękawicę, ale równie szybko okazało się, że wymaga to przebudowania prawie całego urządzenia. To było wyzwanie, ale byłem już bogatszy o doświadczenie z wcześniejszego urządzenia. Początkowo zaprojektowanie stopnia analogowego wydawało się prawie niemożliwe, a po czasie zbudowałem ich aż cztery rodzaje + jeden lampowy. Zabawa rozpoczęła się od nowa, ale efekty przerosły moje oczekiwania.

 

b.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Wing0 napisał:

szkoda tylko, że ceny są już przeliczane na rynki zachodnie...

Jest popyt to jest podaż. Ścieżkę drogich daków otworzył w Polsce chyba Lampizator. Sprzęt na pewno "wybitny", niepowtarzalny i bardzo audiofilski ale oczywiście nie dla każdego i nie na każdą kieszeń. Osobiście uważam, że jak zniekształcać dźwięk pod własne upodobania to na samym końcu ścieżki audio no ale można jak widać wcześniej. Warto wtedy zadbać o odpowiednio dopasowany do źródła wzmacniacz, który dogada się sonicznie z sygnałem z wejścia tak żeby zawartość cukru w cukrze nie obrzydziła słuchania muzyki ;) 

Cena Horizona nie jest jakaś kosmiczna ale 44 tys euro to już spora sumka. 

 

Lampizator cennik.pdf

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Wing0 napisał:

Na grupach FB jest często wypuszczany na testy do odpowiednio zamożnych systemów. Fajnie że powstają polskie manufaktury, szkoda tylko, że ceny są już przeliczane na rynki zachodnie...

Pierwsze słyszę abym mógł sobie tego posłuchać na zachodzie. Mam wrażenie, że trochę się niektórym w ... poprzewracało. Ceny zachodnie, a firma "krzak" ☹️

4 minuty temu, MariuszZ napisał:

Osobiście uważam, że jak zniekształcać dźwięk pod własne upodobania to na samym końcu ścieżki audio no ale można jak widać wcześniej. 

 

Spoko, bufor lampowy też jest 😁

250611267_434593398009961_4036677955924303697_n-1024x712.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z obserwacji PL manufaktur wydaje mi się iż zbudowanie wzmacniacza lampowego czy kolumn jest prostsze (z lepszym efektem) niż grubsze rozwiązania elektroniczne typu wzmacniacz tranzystorowy czy dac , stąd może takie ceny. Jednak kto z Nas nie wolałbym za 25tysi kupić coś

https://www.q21.pl/unison-research-unico-cd-due.html

https://www.q21.pl/chord-hugo-tt-2.html

czy inne takie , które jednak są od sprawdzonego producenta

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...