Skocz do zawartości

Dlaczego warto zająć się akustyką pomieszczenia odsłuchowego?


Kraft

Recommended Posts

Filmik instruktażowo-reklamowy firmy GIK. Ciekawy z kilku powodów. Warto zwrócić uwagę na wykresy częstotliwościowe pomieszczenia zaadaptowanego i niezaadaptowanego, szczególnie różnice w niskim paśmie. Po drugie posłuchać, jak odmiennie brzmi muzyka w obu przypadkach. Po trzecie dostrzec, jak ustawiony jest mikrofon pomiarowy.

 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a u mnie ostatnio był pewien Pan, dla którego projektowałem akustykę, przyjechał z żoną oglądać sufit u mnie w mieszkaniu żeby pokazać jej, że to działa i jak działa... potem okazało się, że zrobić to u niego to będzie koszt jakoś 50-60 tys zł, ale teraz to żona nie pozwoli tego nie zrobić. Ma być sufit akustyczny i koniec, bo jest fajnie z takim sufitem... nie będzie miał wymówki że jej nie słyszy z kuchni bo ona wie, że będzie słyszał

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Kraft napisał:

Warto zwrócić uwagę na wykresy częstotliwościowe pomieszczenia zaadaptowanego i niezaadaptowanego, szczególnie różnice w niskim paśmie.

bawią mnie takie testy¬¬.

Kolego co masz na myśli niskie tony pomiędzy 20Hz -65Hz,  aranżacja pomieszczenia nie miała wpływu. Poza tym testy na takich kolumienkach i ustawieniach ¬¬, a szkic był poprawny. Ktoś coś .......:15_yum:

Akustyka pomieszczenie nie polega tylko na wytłumieniu dźwięków a ich odpowiednim rozproszeniu. Pomieszczenie powinno "grać" i tworzyć tą nie powtarzalną atmosferę w odbiorze dźwięków.

Pozdr.

P.S.

Zaraz posypią się gromy :15_yum:, proponuję przed tym pójść do filharmonii, teatru sal koncertowych 😛.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Karol64208 napisał:

Zaraz posypią się gromy :15_yum:, proponuję przed tym pójść do filharmonii, teatru sal koncertowych 😛.

grom to należy Ci się w sumie za mało merytoryczny post który nawołuje do jakieś kłótni bezprzedmiotowej, ale należy zauważyć jedno - akustyka filharmonii, teatru czy sali koncertowej to zupełnie inny temat niż akustyka pokoju odsłuchowego gdzie gra system elektroakustyczny stereo, a nie źródła akustyczne

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

grom to należy Ci się w sumie za mało merytoryczny post który nawołuje....

nie do kłótni na pewno nie, tylko należy zastanowić się czy na pewno musimy adoptować każde pomieszczenie.

 

12 minut temu, Karol64208 napisał:

Poza tym testy na takich kolumienkach i ustawieniach ¬¬, a szkic był poprawny. Ktoś coś .......

tu jest meritum sprawy, porównaj film jak robiono test a szkic który zaprezentowano na tym filmie, to raczej są same sprzeczności w podejściu do tematu akustyki :15_yum:

 

10 minut temu, Bartek Chojnacki napisał:

akustyka filharmonii, teatru czy sali koncertowej to zupełnie inny temat niż akustyka pokoju odsłuchowego gdzie gra system elektroakustyczny stereo, a nie źródła akustyczne

czym są  nagłaśniane w/w sale ?

Tłumienie dźwięków to raczej studio nagrań i też nie do końca, bo w nim się tworzy przestrzeń akustyczną pod dany instrument.

Może masz inny podgląd, ale na tym polega dyskusja a nie kłótnia.

Pozdr.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Karol64208 napisał:

Kolego co masz na myśli niskie tony pomiędzy 20Hz -65Hz,  aranżacja pomieszczenia nie miała wpływu. Poza tym testy na takich kolumienkach i ustawieniach ¬¬, a szkic był poprawny. Ktoś coś .......:15_yum:

Karol, przydałby się jakieś przecinki, kropki, znaki zapytania. Piszę to bez złośliwości. Nie wiem, czy pytasz, czy stwierdzasz. Nie wiem, o co Ci dokładnie chodzi.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Bartek Chojnacki napisał:

a u mnie ostatnio był pewien Pan, dla którego projektowałem akustykę, przyjechał z żoną oglądać sufit u mnie w mieszkaniu żeby pokazać jej, że to działa i jak działa... potem okazało się, że zrobić to u niego to będzie koszt jakoś 50-60 tys zł,

Możesz coś więcej Bartek napisać na temat Twojego sufitu, tzn. jakie funkcje spełania tzn. czy pochania czy rozprasza czy może jedno i drugie; jakie ustroje zastosowałeś; w jakich częstotliwościach działa; może wrzucił byś pomiary SPL przed i po zrobieniu sufitu, bardzo zaciekawiło mnie to co napisałeś szczególnie cena stąd lawina moich pytań

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie , wyłamię się z obranej linii narzekania na płeć piękną. Mam pozwolenie od drugiej połówki na adaptację akustyczną. @Kraft Jarek był u mnie i wie jak wygląda pokój, Przeglądam w sieci dyfuzory i szczerze to mój zmysł estetyki buntuje się przed powieszeniem czegoś takiego w użytkowym , codziennym pokoju. Potrzebuję dyfuzor za kanapą , coś co rozproszy, ale też jakoś będzie wyglądać. Listewki powklejane w ramę, ani niesymetrycznie poukładane kawałki krawędziaków jakoś nie przemawiają do mnie. Zaakceptowałbym projekt Witka / @audiowit/ ale ponoć już nieosiągalny. Szukam więc nadal i liczę na jakiś postęp w tej dziedzinie.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Kraft napisał:

Warto zwrócić uwagę na wykresy częstotliwościowe pomieszczenia zaadaptowanego i niezaadaptowanego, szczególnie różnice w niskim paśmie. Po drugie posłuchać, jak odmiennie brzmi muzyka w obu przypadkach. Po trzecie dostrzec, jak ustawiony jest mikrofon pomiarowy.

Mógłbyś przedstawić swoją interpretację różnic w "niskim paśmie"? Niby amplituda górek i dołków dBSPL jest mniejsza/większa po adaptacji. Czas pogłosu pewnie też trochę się skrócił ale czy ma to jakieś przełożenie na jakość basu? 

Muzyka brzmi bardzo odmiennie. Mam wrażenie, że już coś podobnego słyszałem u siebie ;) Nie wydaje Ci się, że po adaptacji jest trochę muzyka "przetłumiona"? Ja mam takie wrażenie u siebie ale to może ma tak być stąd moje pytanie.

Mikrofon jest źle ustawiony? Czytałem gdzieś, że najlepiej gdyby był skierowany w podłogę bo do pierwszych odbić od niej najbliżej z reguły jest tylko, że dywan, kanapa czy fotel trochę zakłamują pomiar. Poza tym chyba pliki kalibracyjne 90* są dla sufitu nie dla podłogi ale nie wiem czy gdzieś jest to jednoznacznie określone ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, tomek4446 napisał:

Potrzebuję dyfuzor za kanapą , coś co rozproszy...

Czy aby na pewno? Przy ustawieniu kanapy przy samej ścianie potrzebujesz raczej absorbera. Albo kombinacji obu. Coś, jak na zdjęciu (wiem, że wygląda to niewyjściowo, ale da się zapewne ładniej).

41458843_1950042011684975_1227283640656855040_n.jpg.591502cf811a963b6e16409579154129.jpg

 

13 minut temu, MariuszZ napisał:

Mógłbyś przedstawić swoją interpretację różnic w "niskim paśmie"? Niby amplituda górek i dołków dBSPL jest mniejsza/większa po adaptacji.

Chodzi mi o to, że testowe pomieszczenie jest wypełnione porządnymi absorberami i pułapkami "pod korek", a mimo to po adaptacji wykres dla niskich częstotliwości zmienia się niewiele. Pokazuje to moim zdaniem, jak trudna jest walka o poprawę odtwarzania basu.

13 minut temu, MariuszZ napisał:

Mikrofon jest źle ustawiony? 

Zakładam, że panowie z GIK znają się na rzeczy, więc zaobserwowane ustawienie mikrofonu możemy traktować jako głos w toczonej w innym miejscu dyskusji "w kolumny" czy "w sufit".

Edytowano przez Kraft
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Kraft napisał:

Pokazuje to moim zdaniem, jak trudna jest walka o poprawę odtwarzania basu.

To fakt. Myślałem, że wstawię w wolne rogi pokoju pod sufit ćwierć wałki z akustycznej gąbki i problem się chociaż częściowo rozwiąże. Myślałem ... teraz wiem, ze się nie rozwiąże ;) 

20 minut temu, Kraft napisał:

Zakładam, że panowie z GIK znają się na rzeczy, więc zaobserwowane ustawienie mikrofonu możemy traktować jako głos w toczonej w innym miejscu dyskusji "w kolumny" czy "w sufit".

To na pewno robią dobrze jako profesjonaliści. Wydaje mi się, że mikrofon zbiera sygnał "sferycznie" ale z jego przedniej półsfery i ustawiony w pionie precyzyjniej odbierze również to co z boków i zza naszych pleców do mikrofonu dociera. Ustawiony w poziomie więcej z kierunku kolumn dostanie, mniej z boków i zza pleców. Mnie zastanawia czy fakt, iż do podłogi jest bliżej niż do sufitu ma jakieś znaczenie gdy mierzymy pionowo. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kraft napisał:

Czy aby na pewno? Przy ustawieniu kanapy przy samej ścianie potrzebujesz raczej absorbera. Albo kombinacji obu. Coś, jak na zdjęciu (wiem, że wygląda to niewyjściowo, ale da się zapewne ładniej).

41458843_1950042011684975_1227283640656855040_n.jpg.591502cf811a963b6e16409579154129.jpg

 

Chodzi mi o to, że testowe pomieszczenie jest wypełnione porządnymi absorberami i pułapkami "pod korek", a mimo to po adaptacji wykres dla niskich częstotliwości zmienia się niewiele. Pokazuje to moim zdaniem, jak trudna jest walka o poprawę odtwarzania basu.

Zakładam, że panowie z GIK znają się na rzeczy, więc zaobserwowane ustawienie mikrofonu możemy traktować jako głos w toczonej w innym miejscu dyskusji "w kolumny" czy "w sufit".

Jeśli chodzi o absorbery to wyjątkowo Kraft ma rację.

Tomku od dyfuzorow musisz siedzieć jakieś 1.2m.

Walka z basem to oczywiście najtrudniejsze zadanie. Nie wierzę w takie bastrapy uniwersalne. Są potrzebne strojone rezonator.

Lub najlepsze rozwiązanie, odpowiedni dobór kolumn do pomieszczenia i właściwe ustawienie ich i miejsca odsłuchowego.

Jeśli chodzi o ustawienie mikrofonu, to nie wiem co jest niejasne. To prawdopodobnie nie jest mikrofon kierunkowy. Do naszych uszu dochodzi dźwięk nie tylko bezpośredni ale też odbity. Skierowany jest do góry, gdyż słusznie Mariusz zauważył że sufit jest dalej niż podłoga.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, audiowit napisał:

Osiągalny. Mam projekt i wykonawcę.

Ok. Pogadamy w PW. 

3 godziny temu, Kraft napisał:

Przy ustawieniu kanapy przy samej ścianie potrzebujesz raczej absorbera.

Z tym jest jeszcze większy problem . Estetyka hybryd , czy wełny obitej materiałem pozostawia wg. mnie wiele do życzenia :) Z góry mówię , że nie czepiałbym się gdyby nie chodziło o wspólny pokój dzienny.

2 godziny temu, audiowit napisał:

Walka z basem to oczywiście najtrudniejsze zadanie.

 

1 godzinę temu, marcinmarcin napisał:

Jest jeszcze lepsze rozwiązanie na bas

Mój problem polega na tym , że nie mam problemu z basem :) W każdym razie nie z rezonansami czy dudnieniem. 

Ponieważ , cytuje :

2 godziny temu, audiowit napisał:

najlepsze rozwiązanie, odpowiedni dobór kolumn do pomieszczenia i właściwe ustawienie ich i miejsca odsłuchowego.

:) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, tomek4446 napisał:

Mój problem polega na tym , że nie mam problemu z basem :) W każdym razie nie z rezonansami czy dudnieniem. 

Trafienie z kolumnami w pomieszczenie to prawie jak 6 w totto 😉 zawsze gdzieś się coś nałoży. Pytanie na ile ktoś jest wrażliwy. U mnie 50Hz jest wkurzające, korekta tylko tego zakresu to największy progres w audio jaki kiedykolwiek miałem. 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marcinmarcin dzisiaj znowu zmieniłem nieco ustawienie kolumn. Postaram się do końca tygodnia machnąć pomiar REW-em i przyjrzeć się co jest jeszcze do poprawki.

9 minut temu, marcinmarcin napisał:

U mnie 50Hz jest wkurzające, korekta tylko tego zakresu to największy progres w audio jaki kiedykolwiek miałem. 

Gratuluję zwycięstwa.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Karol64208 napisał:

bawią mnie takie testy¬¬.

Kolego co masz na myśli niskie tony pomiędzy 20Hz -65Hz,  aranżacja pomieszczenia nie miała wpływu. Poza tym testy na takich kolumienkach i ustawieniach ¬¬, a szkic był poprawny. Ktoś coś .......:15_yum:

Akustyka pomieszczenie nie polega tylko na wytłumieniu dźwięków a ich odpowiednim rozproszeniu. Pomieszczenie powinno "grać" i tworzyć tą nie powtarzalną atmosferę w odbiorze dźwięków.

Pozdr.

P.S.

Zaraz posypią się gromy :15_yum:, proponuję przed tym pójść do filharmonii, teatru sal koncertowych 😛.

Tylko co to ma wspólnego z muzyką rejestrowaną w studiu?

9 godzin temu, Mariusz Motyka napisał:

Możesz coś więcej Bartek napisać na temat Twojego sufitu, tzn. jakie funkcje spełania tzn. czy pochania czy rozprasza czy może jedno i drugie

Generalnie, adaptacja sufitu to jest oszustwo - zwłaszcza przy kafelkach na podłodze. 

Firemki żerują na niewiedzy klientów. No bo przecież uznany producent kolumn nie ma zielonego pojęcia w jakich pomieszczeniach będą te kolumny grały?

Proponuję udać się do np. siedziby Tannoya w Coatbridge, w Szkocji - dziesięć mil ode mnie, to i można zweryfikować na żywo u mnie też 😀

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...