Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
6 minut temu, MariuszZ napisał:

Pojawiły się dwa ciekawe tutoriale jak wykorzystać REW i RePhase do korekcji pomieszczenia przy użyciu filtrów hybrydowych np. połączonych FIR i IIR

Z chęcią posłucham, aczkolwiek ja nie byłem zadowolony z efektu Fir lub Fir plus IIR. Faza wyglądała na pomiarze pięknie, ale  po włączeniu filtrów Fir do Apo było dla mnie jakoś nienaturalnie. 

  • 3 weeks later...
Napisano

Kilka eksperymentów za mną. Efekt jest obiecujący. Oczywiście każda korekcja z linearyzacją fazy zwrotek (phase shift) w kolumnach. Udało się poskładać impulsy korygujące wg poradników "RePhase - Pomiary w 9-ciu punktach" oraz uwzględniając dwie rekomendacje z postu 288.

Szczególnie ciekawy jest trick ukryty w RePhase polegający na generowaniu tętnienia fazy między kanałami. Zabieg taki zmniejsza efekt filtrowania grzebieniowego między kolumnami oraz usuwa tzw. "ghost image" cokolwiek to znaczy ;) 

U mnie rewelacja. Filtr wygenerowany wg wskazówek Bear`a spełnia moje oczekiwania dotyczące dobrego brzmienia po korekcji. Wcześniej czegoś ubywało w przekazie po filtracji. Filtr z modulacją fazy wręcz dodaje. Przekaz jest bardziej czytelny. Warto posłuchać tego tricku do czego zachęcam :) 

Pozdrawiam.

 

Napisano (edytowany)
12 godzin temu, MariuszZ napisał:

Filtr z modulacją fazy wręcz dodaje

A jak wygląda teraz faza po korektach? Wypłaszczałeś? Czy wyrownywałeś między kolumnami? 

Mnie trochę zaskakuje fakt że każdy filtr w dac rozjeżdża fazę o kilkaset stopni a i tak tych filtrów za bardzo nie słychać 🙄

Edytowano przez marcinmarcin
Napisano
40 minut temu, marcinmarcin napisał:

A jak wygląda teraz faza po korektach?

Jest bliska fazy minimalnej systemu. Bardzo łatwo wyrównać w RePhase fazę stosując się do zalinkowanych wcześniej poradników. Do tej pory źle robiłem bo impulsy pomiarów wyrównywałem funkcją automatyczną Time align do tworzenia Vector avarage. Trzeba ręcznie to robić żeby dokładność była odpowiednia. Obowiązkowo trzeba zlinearyzować filtry zwrotnicy dobierając odpowiednio częstotliwość podziału i rolloff. Oczywiście żeby nie było preringingu nie dotykam fazy poniżej 100Hz. 

Wrzucam przykładowy 1 z 9 pomiarów z miejsca odsłuchu dla lewego kanału u mnie i dwa impulsy L1 i L2 (zaszyte tętnienie fazy) do wglądu gdybyś chciał symulację zrobić. Realne pomiary po korekcji zrobię jak znajdę chwilę i wrzucę. 

 

faza (Large).jpg

przed (Large).jpg

po korekcji.jpg

Przykład korekcji.mdat

Napisano
8 godzin temu, MariuszZ napisał:

Obowiązkowo trzeba zlinearyzować filtry zwrotnicy dobierając odpowiednio częstotliwość podziału i rolloff. Oczywiście żeby nie było preringingu nie dotykam fazy poniżej 100Hz. 

Boszeee Tomek! Dobrałeś się już do kolumbijskiego "węgla" ? 😁

Napisano

Pojawił się kolejny tutorial użytkownika Obsessive Compulsive Audiophile na kanale YT dotyczący korekcji pomieszczenia w nietypowy sposób. Nie generujemy filtrów dla konkretnych częstotliwości tylko "odwracamy" pomierzoną Frequency Response pomieszczenia i wykorzystujemy jako impuls korekcyjny do "konwulsji" wyrównując odpowiedź pomieszczenia do zamierzonej "krzywej domowej". Efekt podobno jest rewelacyjny. Zachęcam do prób i dzielenia się spostrzeżeniami :) 

Pozdrawiam.

 

 

 

Room Correction with Inversion in REW.pdf

  • 2 weeks later...
Napisano

Zrobiłem pomiary wg tutoriala opisanego w pliku pdf i omówionego w filmiku "Room Correction in REW with Inversion (no EQ filters)" oraz przygotowałem impuls korekcyjny do konwolwera w DSP. Następnie sprawdziłem efekt implementując filtr do DSP i ponownie mierząc odpowiedź. Wyniki poniżej.

Wg autora (druga strona pdf) metoda ta jest łatwiejsza i lepsza ponieważ nie wymaga wielopunktowych pomiarów (robimy tylko dwa w jednej lokalizacji). Poza tym poprzez inwersję otrzymujemy tak jakby nieskończoną ilość punktów korekcyjnych.

Pomiary w wielu punktach mają wady gdyż zarówno REW ale też Dirac Live czy Audyssey nie stosują korelacji krzyżowej do wyrównania impulsów. Autor tłumaczy, że pomiar w jednym punkcie jest w takim przypadku wg najnowszych badań korzystniejszy (nie podał źródła).

W załączniku wyniki pomiarów REWem z miejsca odsłuchu oraz kilka obrazków porównawczych z przebiegiem charakterystyki amplitudowej, decay`em, spektrogramem, watrfallem, impulsem. Filtr działa znakomicie. Słychać u mnie nieznaczną poprawę brzmienia i nie mam żadnego niedosytu w słuchanej muzyce. 

Pod koniec tutoriala w pdfie jest opisanych kilka utworów testowych z omówieniem na co zwrócić uwagę przy testowym odsłuchu. Warto przeanalizować. Pozdrawiam.

 

waterfall.gif

decay.gif

spectr.gif

Amplituda.gif

impuls.gif

EQ inverted 16.08.2022.mdat

Napisano
Dnia 27.11.2021 o 13:13, stach_s napisał:

Dziendoberek, czy jest na sali ktos z okolic Katowic ze sprzetem do pomiarow?? Chetnie zaprosilbym do siebie zeby zobaczyc co nalezy poprawic, a za stary i zbyt leniwy juz chyba jestem na ogarnianie tego niebanalnego jednak tematu ;)

Ponawiam swoja prosbe. 

Oczywiscie zrekompensuje wszelkie koszta i poswiecony czas. Forma rekompensaty do uzgodnienia :D

 

  • 2 weeks later...
Napisano

Czasami widzę u użytkowników problem z interpretacją pomiarów REWem w zakresie pogłosu RT60. Radą może być skorzystanie z funkcji wglądu w normy DIN 18041 czy EBU 3276 zaszyte w programie Acourate. Program jest płatny ale można zainstalować trial i sprawdzić jak się sprawy mają.

Wystarczy pomiar REW wyeksportować jako impuls wav i otworzyć w Acourate. Przejść do zakładki TD - function i rozwinąć RT60 - Reverberation time. Dodatkowo trzeba "wklepać" wymiary pomieszczenia. Da nam to pogląd czy nasz impuls pomiarowy mieści się w granicach tolerancji danej normy dla muzyki, mowy czy studio. 

Norma DIN 18041 jest stara (1968) ale chyba jeszcze żywa skoro korzysta z niej poważny płatny program ;) 

Dla zobrazowania obrazki z mojego "salonu" bez adaptacji najmniejszej i pokoiku gdzie słucham muzyczki. Pozdrawiam.

 

bifrost muzyka rt60 .jpg

bifrost studio.jpg

 

salon rt60 (Large).jpg

  • 3 months later...
Napisano

Żeby nie zakładać nowego tematu , proste pytanie : Jak robicie pomiary mając miejsce odsłuchowe blisko tylnej ściany , czyli ile cm od ściany warto ustawić mikrofon by nie zakłóciło pomiaru a żeby mimo iż uszy będą bliżej ściany to żeby to zadziałało ?
@MariuszZ ?

Napisano

@Kubakk Jeżeli punkt środka głowy jest blisko ściany to mikrofon pionowo. Latwiej operować i więcej zbierze z tej ściany. Mimo wielu zalet umik ma też sporo wad. Nie jest to mikrofon dookólny. Pamiętaj o pliku kalibracyjnym 90'. 

Pozdrawiam. 

Edit. "ó" 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Poprzedni post został zachowany.   Wyczyść edytor.

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Utwórz nowe...