tomek4446 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 18 minut temu, Kraft napisał: To co mierzymy, to nie jest tylko dźwięk biegnący bezpośrednio od kolumn, ale i odbicia, które nawet dominują jako składowa. O to to ! Gdyby nie te cholerne odbicia to na pewno mam charakterystykę płaską jak stół ! Po chwili refleksji. @MariuszZ chcesz mi powiedzieć , że najpierw mierzę kolumnę np. lewą , potem sprawdzam czy mikrofon jest w identycznej odległości od prawej , jak nie to go przesuwam i mierzę prawą ? Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dzik Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Grubi też są chudzi pod grubą warstwą tłuszczu. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Zgadzam się ale jeżeli chcesz ocenić pasmo dla wysokich częstotliwości, wyrównanie charakterystyki dla dwóch kanałów to trzeba wyrównać mikrofon bo wychodzą dodatkowe górki i dołki wynikające z czasowo fazowych implikacji. Jak na obrazku z ASR poniżej. Jeden przebieg dla wyrównanych odległości, drugi dla rozjechanych ok 30cm. Warunek "dojrzenia" problemu to pomiar z Acoustic reference i FDW dla lepszego zobrazowania. 14 minut temu, tomek4446 napisał: chcesz mi powiedzieć Jeżeli robisz pomiar do ustawień DSP to robisz ich kilkanaście w różnych miejscach ale dla jednego kanału i tu tych cm nie trzeba wyrównywać bo i tak uśredniasz pomiar. Drugą kwestią jest pomiar dwóch kanałów razem. To się robi celem oszacowania efektu końcowego charakterystyki amplitudowo częstotliwościowej lub przebiegu fazy. Żeby zobaczyć ładny przebieg to trzeba wyrównać. Poza tym nie ma co się przejmować 😉 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dzik Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 11 minut temu, MariuszZ napisał: Drugą kwestią jest pomiar dwóch kanałów razem. To się robi celem oszacowania efektu końcowego charakterystyki amplitudowo częstotliwościowej lub przebiegu fazy. Warto nadmienić, że jak zmierzy się lewy i prawy kanał oddzielnie, a następnie uśredni oba pomiary do jednego, to najpewniej wyjdzie co innego niż kiedy faktycznie zmierzy się oba kanały jednocześnie. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 14 minut temu, MariuszZ napisał: Poza tym nie ma co się przejmować 😉 A nie mogłeś od tego zacząć ? Dobra sprawdzę . Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 (edytowany) 1 godzinę temu, Dzik napisał: Warto nadmienić, że jak zmierzy się lewy i prawy kanał oddzielnie, a następnie uśredni oba pomiary do jednego, to najpewniej wyjdzie co innego niż kiedy faktycznie zmierzy się oba kanały jednocześnie. Co nie znaczy, że pomiar jednoczesny da poprawniejszy wynik. 1 godzinę temu, MariuszZ napisał: Zgadzam się ale jeżeli chcesz ocenić pasmo dla wysokich częstotliwości, wyrównanie charakterystyki dla dwóch kanałów to trzeba wyrównać mikrofon bo wychodzą dodatkowe górki i dołki wynikające z czasowo fazowych implikacji. Ale jak mierzysz jeden kanał, to niewielkie przesunięcie mikrofonu daje podobny efekt. Trafiasz po prostu na inny ząbek filtra grzebieniowego. Edytowano 30 marca 2022 przez Kraft Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 24 minuty temu, Kraft napisał: Ale jak mierzysz jeden kanał, to niewielkie przesunięcie mikrofonu daje podobny efekt No niezupełnie. Ty patrzysz na odbicia, a ja na fazę kanałów i wpływ L na P i odwrotnie. Dipy i górki są dużo większe. Przy pomiarze jednego kanału faza samego kanału nie ma wpływu tylko odbicia i faza odbić. Dla rozjaśnienia patrz zdjęcia. Porównanie położenia mikrofonu dla wyśrodkowanego, 2cm i 10cm przesuniętego i jak zmienia się charakterystyka amplitudowa. 2 cm w lewo i nie ocenisz już właściwie pasma Podświetlony przebieg jest dla wyrównanego mikrofonu dla tych konkretnych zdjęć. Pozdrawiam. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraft Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 (edytowany) 21 minut temu, MariuszZ napisał: 2cm i 10cm przesuniętego i jak zmienia się charakterystyka amplitudowa. 2 cm w lewo i nie ocenisz już właściwie pasma Dlatego właśnie trzeba robić kilka pomiarów w różnych ustawieniach mikrofonu i uśredniać wyniki. Tylko taki pomiar da nam pojęcie o występującej u nas charakterystyce wysokich częstotliwości. Edytowano 30 marca 2022 przez Kraft Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Pomiedzy 2cm a wysrodkowanym różnica spora. Teraz wyobraźmy sobie że porównujemy akcesoria audio. Niech bedzie płyta cd i ta sama zgrana do mp3. Zwracamy uwagę na dźwięk ale nie zwracamy uwagi że usiedlismy nieco inaczej niz poprzednio. Na ile wrażenia z odbioru dźwięku możemy przypisać zmianom wrzuconej płytki w szufladzie a na ile położeniu słuchacza w przestrzeni? 🤔 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MobyDick Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Dlatego mamy uszy. One zbierają dźwięki z pewnej powierzchni i odbierany dźwięk ulega uśrednieniu w pewnym zakresie częstotliwości . Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 (edytowany) 22 minuty temu, MobyDick napisał: Dlatego mamy uszy. One zbierają dźwięki z pewnej powierzchni i odbierany dźwięk ulega uśrednieniu w pewnym zakresie częstotliwości . Co do uśredniania (sumowania) zgodze sie. Jednak wciąż para uszu bardziej w lewo lub bardziej w prawo miejsca odsluchu wciąż może "uśredniać" różnicę pomiędzy położeniem Edytowano 30 marca 2022 przez Chyba Miro 84 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MobyDick Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Fale dźwiękowe również rozchodzą się w górę i w dół, bo to fale kuliste. Podobny wpływ miało by tu przechylanie na boki głowy . 1 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Nurtuje wciąż w zwiazku z powyższym... 1 godzinę temu, Chyba Miro 84 napisał: Zwracamy uwagę na dźwięk ale nie zwracamy uwagi że usiedlismy nieco inaczej niz poprzednio. Na ile wrażenia z odbioru dźwięku możemy przypisać zmianom wrzuconej płytki w szufladzie a na ile położeniu słuchacza w przestrzeni? Myślę że osoba nieświadoma zdarzeń może błędnie przypisać zmiany np. cd vs mp3 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
P_iter Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Tak szczerze, to nie chciałbym należyć do tej grupy osób, które niemalże dyskwalifikują dźwięk po przekręceniu głowy o 10 stopni. 2 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszZ Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 23 minuty temu, Chyba Miro 84 napisał: Nurtuje wciąż w zwiazku z powyższym... Żeby o filtrowaniu grzebieniowym mówić w kontekście zmian brzmienia warto wspomnieć, że to tylko zniekształcenia liniowe amplitudy są. Niewiele znaczą dla wielu 😉 Zmiany barwy dźwięku, jego nasycenia czyli to co jest solą naszego hobby powodowane są zniekształceniami nieliniowymi, THD, IM, Tim itd. Tu krecenie głową nic nie zmieni 😉 1 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 2 minuty temu, MariuszZ napisał: Niewiele znaczą dla wielu A dlaczego "wielu" a nie "wszystkich"? Czyżbyś miał wątpliwości? Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
P_iter Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 5 minut temu, J4Z napisał: Istnieją tacy? Czytając ten wątek, dochodzę do wniosku, że są. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 I dlaczego "niewiele" a nie "Nic"? Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Melo-man Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 19 godzin temu, Dzik napisał: Dźwięki muzyczne przeważnie nie schodzą poniżej 40 Hz i częstotliwości niższe są często wycinane w trakcie miksu. Są instrumenty, które schodzą niżej (organy), Z ust mi to wyjąłeś. Podobnie jest z wysokimi tonami. Ludzie szaleją za kolumnami z zakresem 16-20 kHz i wyżej, a każdy kto choć raz badał sobie słuch wie jak piskliwy jest już dźwięk 10 kHz. Nie dysponuję danymi, jak statystycznie są nagrywane wysokie tony (znaczy się w jakim zakresie) na płytach, ale nie zdziwię się, że praktycznie spotyka się płyt o wysokich powyżej 10-12 kHz. 1 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chyba Miro 84 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 Przed chwilą, P_iter napisał: Czytając ten wątek, dochodzę do wniosku, że są. Podobno kto pyta nie błądzi, wiec.... warto popytać Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 (edytowany) 4 godziny temu, Melo-man napisał: nie zdziwię się, że praktycznie spotyka się płyt o wysokich powyżej 10-12 kHz. niestety, musisz się bardzo zdziwić ponad 80% nagrań korzysta z pasma powyżej 12kHz, a przynajmniej połowa osiąga a nawet przekracza 20kHz . Podobnie jest z pasmem dolnym znacząca część nagrań zaczyna się od 26Hz i też schodzą do 18Hz. Pozdr. Edytowano 30 marca 2022 przez Karol64208 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek4446 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 2 minuty temu, Karol64208 napisał: ponad 80% nagrań korzysta z pasma powyżej 12kHz, a przynajmniej połowa osiąga a nawet przekracza 20kHz. po co ? 1 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karol64208 Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 (edytowany) 8 minut temu, tomek4446 napisał: po co ? ma to wpływ na budowę dźwięku, scenę i tego co tak lubisz . Możesz sobie wyobrazić dom a w nim mieszkanie które nie ma fundamentów i dachu , to takie obrazowe porównanie tego czego może brakować w tym dźwięku 😛. Pozdr. P.S. @tomek4446 sorki za emotinek, ale takie pytanie zadałeś jak byłbyś nowicjuszem. Edytowano 30 marca 2022 przez Karol64208 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DiBatonio Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 5 godzin temu, Melo-man napisał: każdy kto choć raz badał sobie słuch wie jak piskliwy jest już dźwięk 10 kHz. A to chyba w audiogramie dla pilotów. Zazwyczaj audiogram zawiera pasmo od 125Hz do 8kHz. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcinmarcin Napisano 30 marca 2022 Udostępnij Napisano 30 marca 2022 ja słyszę max 14 Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Recommended Posts